2018-12-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja visst, eller hur. Oskars chef måste haft väldigt, väldigt bra argument som fick polisen att slå in en fönsterruta. Absolut inte normalt förfarande när en vuxen karl inte vill jobba några timmar och inte svarar i telefonen...
Frågan är vad chefen fruktade - suicid hos Oskar - eller att Oskar skulle gått bärsärk mot omgivningen/familjen?

Apropå det sista du skrev. Jag förstår vad du menar, tycker mig själv i hög grad drabbad. Bita ifrån, skjuta tillbaka, logga ut - eller det som kanske funkar bäst - skrolla ner och ignorera.

Ja, jag föreställer att min första tanke om en medarbetare uteblir från jobbet på detta vis, skulle vara "han måste ha fått en hjärtinfarkt eller liknande, han ligger på intensiven, och hans fru är nog där också och är fullt upptagen av det som händer maken." Och när större delen av konferensdagen passerat, så var det ju bara att konstatera att "tyvärr, det blir ingen medverkan från O idag." Då var det ju redan kört beträffande konferensen, och det hade väl varit möjligt att invänta att O (eller någon anhörig) skulle höra av sig, kanske under kvällen eller så. När man väl rott den där konferensdagen i land så var det väl ingen stress med att börja leta efter kollegan.

Men uppenbarligen fanns det med andra aspekter i detta, eftersom chefen agerade så som han gjorde. Allt stod inte rätt till.

Ja, du är nog definitivt den som varit allra mest utsatt av alla i denna tråd! Jag är så glad att du härdat ut och fortsätter tillföra kunskaper och synpunkter. Det kan säkert vara bra att bita ifrån också ibland - man har ju ett behov av att försvara sig från orättvisa beskyllningar med mera. Men annars vore det kanske effektivt om alla följer moderators uppmaning att bara scrolla förbi de inlägg som man inte gillar. Inlägg med otrevliga påhopp är ju sådana som (nästan) ingen gillar.
Citera
2018-12-08, 21:40
Medlem
Detta var också intressant att läsa igen - med tanke på allt fokus den senaste tiden på Oskars arbetsplats:

"Pappan i familjen hade nyligen skickat in en ansökan om befordran. En kollega till mannen hade fått uppdraget att skriva en bedömning av hans ansökan. Kvällen den 9 januari skickade kollegan in sin bedömning. Efter att ha gått igenom alla hans tidigare uppdrag och erfarenheter ansåg kollegan att han uppfyllde alla kriterier för att få den nya positionen.

”När jag skickat in bedömningen gick jag till sängs och läste nyheterna innan jag somnade – de sorgliga nyheterna om en familj som hittats död i Bjärred”, skriver kollegan på ett socialt medium.

Dagen därpå fick kollegan nyheten om vilken familj det var som hade dött:

”Jag fick en fullständig chock. Och jag blev så ledsen. Sist jag träffade (NN) och vi talade om hans situation där hemma såg jag en så djup sorg i hans ögon.”
.....
I ett mejl till Expressen beskriver kollegan mannen som lugn, trevlig, social, duktig och noggrann:

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.
....
Samtidigt drog pappan i familjen ned på sin arbetstid.
– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar, har hans närmaste chef tidigare sagt."
Citera
2018-12-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Postaren Fogelram förnekar existensen av en film i ett inlägg häromveckan:

Ja jag såg det. Men jag har vacklat fram och tillbaka kring om jag tror på det här med film eller ej. Vissa som jag ändå bedömer har insyn och trovärdighet hävdar att det finns en film. Medan andra lika bestämt hävdar att det inte gör det. Därför var det intressant att läsa denna artikel igen. Jag ska fortsätta läsa gamla artiklar för jag har hittat fler som är intressanta att läsa igen. Vissa saker i dem kommer liksom i annat ljus eller som att man får en pusselbit till eller åtminstone ser var i pusslet den kan passa.
Citera
2018-12-08, 21:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja visst och förmodligen var det så; barnens läkare har inte kunnat uppmärksamma något avvikande vid besöken och under samtalen med OH. Så vad skulle man ha gjort - se in i framtiden kan ingen.
Vi vet heller inte om det ligger någon sanning i avskedsbrevet. Har man kunnat agera så här förslaget och iskallt med planering och ev införskaffande av droger/läkemedel och lurat alla i sin omgivning istället för att be om hjälp, ja då kan också den uppgivna orsaken vara en lögn.

Fast vad skulle man vinna på att ljuga om orsaken?

Nej, ingen kan se in i framtiden. Men det bör inte vara en nyhet att vissa diagnoser kan innebära dels stora påfrestningar för den som får diagnosen men även för de närmaste anhöriga. Man kanske borde fråga hur de duktiga föräldrarna mår och anstränga sig lite för att verkligen höra svaret. Å andra sidan är familicid sällsynta, mer vanligt är kanske att slitigheterna bara leder till skilsmässa. En halvtimma per svårt sjukt barn för att lägga på att höra med föräldern specifikt kanske kostar för mycket relaterat till värdet av livshanken ett eller två barn, varför anstränga sig till möjlig förbättring.
Citera
2018-12-08, 21:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Chefen anmälde att en hel familj saknades. Hur han nu visste det.

Men det fick fart på polisen uppenbarligen

Att polisen slår in ett fönster är väl inget ovanligt eller slår in en dörr om man finner det nödvändigt.

Kan ju tänkas att chefen ringde hemtelefonen också förutom O och H:s mobiler och inget av barnen svarade heller.
Citera
2018-12-08, 21:50
Medlem
Det är intressant att tänka på:

- Vi VET att Oskar sökte en befordran eller ny tjänst kort tid före morden

- Hanna sägs ha bokat sig på en kurs kort tid före morden

Varför tar de sig tid för dessa saker när de samtidigt planerar morden??
Citera
2018-12-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Chefen anmälde att en hel familj saknades. Hur han nu visste det.

Men det fick fart på polisen uppenbarligen

Att polisen slår in ett fönster är väl inget ovanligt eller slår in en dörr om man finner det nödvändigt.

Mitt fetade. Ja, jag har också funderat mycket över det där: Vad fick chefen att efterlysa en hel familj? H och O kunde ju ha haft en kris i äktenskapet och H kunde ha tagit med sig barnen och åkt iväg för att hälsa på en väninna...eller vad som helst...
Citera
2018-12-08, 21:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Nej, ingen kan se in i framtiden. Men det bör inte vara en nyhet att vissa diagnoser kan innebära dels stora påfrestningar för den som får diagnosen men även för de närmaste anhöriga. Man kanske borde fråga hur de duktiga föräldrarna mår och anstränga sig lite för att verkligen höra svaret. Å andra sidan är familicid sällsynta, mer vanligt är kanske att slitigheterna bara leder till skilsmässa. En halvtimma per svårt sjukt barn för att lägga på att höra med föräldern specifikt kanske kostar för mycket relaterat till värdet av livshanken ett eller två barn, varför anstränga sig till möjlig förbättring.
Att läkaren ställer frågor som rör enskilda familjemedlemmars mående och erbjuder de resurser som kan komma ifråga, är en självklarhet.
Citera
2018-12-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Mitt fetade. Ja, vad skulle man vinna på att ljuga.. Möjligen om man inte vill visa sig svag - inte ens efter sin död...om man inte vill att någon ska veta att man själv mått psykiskt dåligt och inte orkade mer...om man vill dölja att man inte längre orkade med sina sjuka barn..
Citera
2018-12-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det är intressant att tänka på:

- Vi VET att Oskar sökte en befordran eller ny tjänst kort tid före morden

- Hanna sägs ha bokat sig på en kurs kort tid före morden

Varför tar de sig tid för dessa saker när de samtidigt planerar morden??
Berätta om kursen. Vad vet du om den?
Citera
2018-12-08, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan ju tänkas att chefen ringde hemtelefonen också förutom O och H:s mobiler och inget av barnen svarade heller.

Så kan det vara?
Citera
2018-12-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Detta var också intressant att läsa igen - med tanke på allt fokus den senaste tiden på Oskars arbetsplats:

"Pappan i familjen hade nyligen skickat in en ansökan om befordran. En kollega till mannen hade fått uppdraget att skriva en bedömning av hans ansökan. Kvällen den 9 januari skickade kollegan in sin bedömning. Efter att ha gått igenom alla hans tidigare uppdrag och erfarenheter ansåg kollegan att han uppfyllde alla kriterier för att få den nya positionen.

”När jag skickat in bedömningen gick jag till sängs och läste nyheterna innan jag somnade – de sorgliga nyheterna om en familj som hittats död i Bjärred”, skriver kollegan på ett socialt medium.

Dagen därpå fick kollegan nyheten om vilken familj det var som hade dött:

”Jag fick en fullständig chock. Och jag blev så ledsen. Sist jag träffade (NN) och vi talade om hans situation där hemma såg jag en så djup sorg i hans ögon.”
.....
I ett mejl till Expressen beskriver kollegan mannen som lugn, trevlig, social, duktig och noggrann:

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.
....
Samtidigt drog pappan i familjen ned på sin arbetstid.
– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar, har hans närmaste chef tidigare sagt."
´

Mitt fetade. Ja, jag kommer ihåg det där. Och jag tycker att det är så märkligt att omsorgen om dottern beskrivs som "en yrkesmässig svaghet." Och man kan ju undra om det var pappans eget mående som spökade, fast han "skyllde på" dottern. Eller om dotterns sjukdom var den "officiella" anledningen på arbetsplatsen, till pappans frånvaro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in