2018-12-06, 00:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nu har jag lyssnat på första delen av intervjun med Patriks pappa Jörgen på Radio P4 Dalarna.

Kritik riktas mot Musikkonservatoriet efter försvinnandet. I maj 2017 försvann 22-årige Patrik som då gick på Musikkonservatoriet i Falun.*Nu*riktar Patriks pappa*kritik mot skolans sätt att hantera försvinnandet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7086742

————————

Och jag har även lyssnat på hela podcasten om Patriks försvinnande.

https://podcasts.nu/avsnitt/olosta-fall/1-var-ar-patrik

Jag är en podvägrare. Vad säger Pappan rörande Musikkonservatoriet?
Citera
2018-12-08, 09:37
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/skelettdelar-fran-en-manniska-hittade-i-skogsomrade-i-grangarde?lokalmeny=1
Sågs han inte i skogarna där under sommaren? Folk var tom ut med bilar och sökte.
Citera
2018-12-08, 14:34
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Fick också känslan av att det är Patrik som hittats i Ludvika. Ligger på vägen upp från Hallsberg, drygt 6 mil kvar till Falun.

Har också en känsla av att det kan vara Patrik de hittat, men han kom med tåget från Falun och skulle till Malmö. Han klev dock av tåget i Hallsberg trots att han skulle byta i Mjölby. Hans tillhörigheter hittades på orten. Någonstans läste jag om att likdelarna troligen tillhör en kvinna, men har ingen källa på det.

Skapade en tråd i forumet Försvunna personer angående funna likdelar.
(FB) Likdelar upphittade utanför Ludvika

EDIT;
Hittade en artikel om att teknikerna trodde likdelarna tillhör en kvinna.
https://www.dt.se/logga-in/likfyndet-i-grangarde-fu-ledaren-teknikerna-tror-det-ar-en-kvinna

Analysen kanske grundar sig på resterna av kläder, men även en kille kan tydligen klä sig så.

EDIT 2;
Hittade ett av mina inlägg och han har käbblat emot dem som inte gillar feminism och vänstertugg på sin gamla (?) skola. Han kan lika gärna mött ”fel” personer, hamnat i konflikt och blivit dumpad i Grangärde..

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017
Senast redigerad av Hummm.. 2018-12-08 kl. 14:54.
Citera
2018-12-09, 11:40
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag är en podvägrare. Vad säger Pappan rörande Musikkonservatoriet?

Först berättar han väldigt rörande lite om vem Patrik var/är som person.
En väldigt smart kille som hade toppbetyg och som älskade musik och att musiken har varit en stor del av hans liv sen liten och därför blev val av skolor för han och familjens del ett självklart val.

Ett tag började Patrik att plugga till lärare men han kom på att han var alldeles för snäll och sökte sig i stället tillbaka till musikstudierna.

På musikkonservatoriet i Falun så sattes det ganska stor press på eleverna och många började känna sig slutkörda och började känna att de i princip var på väg in i väggen så även Patrik.
I stället för att ge honom hjälp så bad de några av vännerna att hålla koll på honom då hans mående var väldigt dåligt (vilket inte var likt honom)

Kontakten togs sedan med föräldrarna (kommer inte ihåg om det var Patrik själv eller någon vän) och han längtade hem, ville bort från skolan och det beslutades att han skulle få komma hem och att det skulle sökas hjälp för hans mående.

Efter Patriks försvinnande så var det en annan lärare som hade haft en elev tidigare som hade haft en psykos och att han tyckte att Patriks tillstånd liknade den andra elevens..

Nu är det här nedskrivet från min egen minnesbild så jag kan ha missat eller kommit ihåg fel när det gäller just vem som sagt vad. Men i princip så..
Citera
2018-12-09, 12:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Först berättar han väldigt rörande lite om vem Patrik var/är som person.
En väldigt smart kille som hade toppbetyg och som älskade musik och att musiken har varit en stor del av hans liv sen liten och därför blev val av skolor för han och familjens del ett självklart val.

Ett tag började Patrik att plugga till lärare men han kom på att han var alldeles för snäll och sökte sig i stället tillbaka till musikstudierna.

På musikkonservatoriet i Falun så sattes det ganska stor press på eleverna och många började känna sig slutkörda och började känna att de i princip var på väg in i väggen så även Patrik.
I stället för att ge honom hjälp så bad de några av vännerna att hålla koll på honom då hans mående var väldigt dåligt (vilket inte var likt honom)

Kontakten togs sedan med föräldrarna (kommer inte ihåg om det var Patrik själv eller någon vän) och han längtade hem, ville bort från skolan och det beslutades att han skulle få komma hem och att det skulle sökas hjälp för hans mående.

Efter Patriks försvinnande så var det en annan lärare som hade haft en elev tidigare som hade haft en psykos och att han tyckte att Patriks tillstånd liknade den andra elevens..

Nu är det här nedskrivet från min egen minnesbild så jag kan ha missat eller kommit ihåg fel när det gäller just vem som sagt vad. Men i princip så..

Okej. Tack så hemskt mycket! Utomstående kan ju tycka detta fall ser märkligt ut, men tampas men med psykos-problematik så kan man göra konstiga beslut i ett förvirrat tillstånd. Jag tror han irrade runt en stund för att sedan ta sitt eget liv.
Citera
2018-12-09, 12:23
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag vet inte om detta tillför så mycket, men Patriks pappa, Jörgen Linfeldt, har den 8 november blivit intervjuad i Radio P4 angående deras kritik och anmälan mot musikkonservatoriet i Falun som inte tog sitt ansvar i Patriks dåligt psykiska mående innan hans försvinnande.

Jag har själv inte lyssnat på hela intervjun.

Länk:

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1180939?programid=4479

Ja, han är kritisk mot studiemiljön på Musikkonservatoriet.
Citat:
Patriks pappa Jörgen Linfeldt har anmält Musikkonservatoriet till Arbetsmiljöverket.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7086742
Citera
2018-12-09, 12:24
Medlem
Citat:
Okej. Tack så hemskt mycket! Utomstående kan ju tycka detta fall ser märkligt ut, men tampas men med psykos-problematik så kan man göra konstiga beslut i ett förvirrat tillstånd. Jag tror han irrade runt en stund för att sedan ta sitt eget liv.

jo så kan det vara ,tyvärr så vet jag som sockersjuk att det är otroligt lätt att gå ner i temp när man blir låg i sockret ,så som man kan tänka att Patrik gjorde , om han inte fått i sig någon näring på ett dygn eller två .

Och när man går ner i temp ,och blir avkyld så är det väldigt nära till att man somnar in i dvala efter att köldchocken som infinner sig i kroppen tagit tag i personen.

off top., men ändå :
Vet att ambulanskvinnorna som hittade mig på en parkering liggandes ,de var väldigt allvarliga med att direkt inne i ambulansen ; ta tempen på mig ,som var 35 grader ...och då hade jag legat därute i ca en halvtimme enbart - det blev glukosinjektion direkt på stubinen ...och flera temp-tagningar innan de var trygga med situationen .Så fort jag kvicknat till gav de mig två mackor och juice (deras egen matlåda möjligtvis ???) och då var jag äntligen helt okej ...(tog ett tag ...mina händer var kalla som is ,minns jag ...brrrr...när jag vaknade till ...) //

Så sänkt temp pga dåligt matintag+ för lång promenad ; är och förblir livsfarligt.

Kylig natt är också orsak till att en kropp sänks i temp.

Så ! Jag tror han irrade runt en stund för att sedan inte orka gå mer....han blev låg i temp och behövde typ vila (kroppen gick in på sparlåga) , och att somna då är ju som sagt inte så bra ...tror att han hade många skäl till att leva vidare för att få ge ut sin musik till människor ,så det sista i din mening tror jag inte på ;

utan det var snarare olyckliga omständigheter (spekulation) som i så fall gjort att han kanske inte finns i livet längre ...synd det inte finns fler ambulanser här och där som kan ta hand om människor i nöd (drömscenario),....

Och det sorgsnaste utav allt är ju att ALLT skall hänga på kommunikation ...tänk ! att man får ju ingen ambulans ifall inte någon RINGER till ambulansen ...och med en mobil som inte har något laddat batteri ; hur skall man då kunna ringa och få hjälp ??
Senast redigerad av evaveva 2018-12-09 kl. 13:13.
Citera
2018-12-09, 14:41
Medlem
Kan inte kommunerna börja sätta upp kontakter lite varstans, så att folk kan ladda sina mobiler trots att de är mellan hem och dit de skulle ,eller är på väg hem ?
Hela vårt samhälle är ju beroende utav el ,t.o.m. bilarna ....

För om Patrik kunnat hittat en kontakt hade han ju kunnat laddat mobilen inom en halvtimme och sedan ringt hem och diskuterat situationen och med hjälp utav nära och kära hittat en lösning på hur han på bästa sätt hade kunnat komma hem ,eller hur !?
Citera
2018-12-09, 15:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Kan inte kommunerna börja sätta upp kontakter lite varstans, så att folk kan ladda sina mobiler trots att de är mellan hem och dit de skulle ,eller är på väg hem ?

För om Patrik kunnat hittat en kontakt hade han ju kunnat laddat mobilen inom en halvtimme och sedan ringt hem och diskuterat situationen och med hjälp utav nära och kära hittat en lösning på hur han på bästa sätt hade kunnat komma hem ,eller hur !?

Han hade ju kunnat förklarat sin situation för någon och bett om att få låna en mobil. Inte svårare än så faktiskt.
Citera
2018-12-09, 16:28
Medlem
Citat:
Han hade ju kunnat förklarat sin situation för någon och bett om att få låna en mobil. Inte svårare än så faktiskt.
Mår man inte bra, tänker man inte alltid logiskt och rationellt...tyvärr..
Citera
2018-12-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Mår man inte bra, tänker man inte alltid logiskt och rationellt...tyvärr..

Jo , och om man är blyg så vill man inte gärna ta kontakt med folk trots sin utsatthet . Det är ju inget som säger att Patrik var speciellt utåtriktad och tog kontakt självmant med folk .Antar att han höll sig till sina nära och kära och sina bästa vänner .

Ofta är det så att skådespelare och musiker döljer sin blyghet bakom sitt arbete .
I intervjuer brukar ju kändisar erkänna att deras liv bestått utav mycket blygsel och deras sätt att kompensera det ,är just att i sin rollprestation få typ överbevisa sin egen blygsel .

så det kan ju faktiskt vara så att Patrik inte hade mage att fråga om hjälp där i situationen ,och inte hade mer att välja på ,än att försöka ta sig hem på egen hand .
Stackars Patrik .
Det känns som att han var värd mer än så .
Citera
2018-12-09, 18:12
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva

Lite ansvar får man nog ta själv. Det finns caféer där man kan ladda sin mobil, men jag antar att det är vanligast i storstäderna. Jag laddar min mobil varje natt och då gör den också en exakt kopia på precis allt jag har i mobilen som läggs upp i molnet. Jag har alltid med mig min mobilladdare i bilen, så att den laddas när jag kör.

Det var någon politiker som hade ett förslag på att man skulle kunna ladda sin el-bil genom att koppla in en kabel i städernas lyktstolpar. Det verkar knappast realistiskt. Det lär bli långa köer vid dessa laddstolpar som dessutom inte är snabbladdare. Det är redan problem med lyktstolpar som rostar för att hundar kissar på stolparna.

Jag har dock en app i min iPhone där man kan hitta var den närmaste hjärtstartaren finns. Det kanske skulle kunna finnas en liknande app där man på kartan kan se vilket matställe man kan ladda sin mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in