Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 19:27
  #8641
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Mår man inte bra, tänker man inte alltid logiskt och rationellt...tyvärr..

Det har du helt rätt i.
Citera
2018-12-09, 23:36
  #8642
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Fick också känslan av att det är Patrik som hittats i Ludvika. Ligger på vägen upp från Hallsberg, drygt 6 mil kvar till Falun.

Ursäkta, men hur kan du ha en känsla av att det är Patrik som hittats? Om du kände Patrik (vilket jag inte vet om du gjorde det) så har jag lite svårt att tro att man kan känna att det är en viss person som hittats.

Jag går inte på känsla, utan jag går på min erfarenhet av liknande fall.
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-09 kl. 23:41.
Citera
2018-12-14, 01:17
  #8643
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Har också en känsla av att det kan vara Patrik de hittat, men han kom med tåget från Falun och skulle till Malmö. Han klev dock av tåget i Hallsberg trots att han skulle byta i Mjölby. Hans tillhörigheter hittades på orten. Någonstans läste jag om att likdelarna troligen tillhör en kvinna, men har ingen källa på det.

Skapade en tråd i forumet Försvunna personer angående funna likdelar.
(FB) Likdelar upphittade utanför Ludvika

EDIT;
Hittade en artikel om att teknikerna trodde likdelarna tillhör en kvinna.
https://www.dt.se/logga-in/likfyndet...t-ar-en-kvinna

Analysen kanske grundar sig på resterna av kläder, men även en kille kan tydligen klä sig så.

EDIT 2;
Hittade ett av mina inlägg och han har käbblat emot dem som inte gillar feminism och vänstertugg på sin gamla (?) skola. Han kan lika gärna mött ”fel” personer, hamnat i konflikt och blivit dumpad i Grangärde..

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017

Män och kvinnor har olika skelett. T ex bäckenbenet och skallens form skiljer sig åt. Därför kan man många gånger se direkt på ett skelett om det är en man eller kvinna. Jag tror att teknikerna tittat på skelettet där det låg och bedömt att det kan vara en kvinna.

I länken nedan finns en tydlig bild på skillnaden mellan en mans och en kvinnas skelett.

https://fairplayforwomen.com/biologi...x-differences/
Citera
2018-12-15, 02:09
  #8644
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Män och kvinnor har olika skelett. T ex bäckenbenet och skallens form skiljer sig åt. Därför kan man många gånger se direkt på ett skelett om det är en man eller kvinna. Jag tror att teknikerna tittat på skelettet där det låg och bedömt att det kan vara en kvinna.

I länken nedan finns en tydlig bild på skillnaden mellan en mans och en kvinnas skelett.

https://fairplayforwomen.com/biologi...x-differences/

Ögonbågarna är ett tydligt sätt att se om det är en man eller kvinna. Männen har kraftigare ögonbågar.
Citera
2018-12-15, 11:05
  #8645
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ögonbågarna är ett tydligt sätt att se om det är en man eller kvinna. Männen har kraftigare ögonbågar.

Ja, exakt. Så hittar man ett skelett med ett helt kranium, så går det som regel att med blotta ögat se om det är en kvinna eller man. Om polisens tekniker säger att det upphittade skelettet ser ut att vara en kvinna, så är det speciella detaljer på skelettet man tittat på och inte klädseln. Och dessa överensstämmer tydligen med en kvinna.

Det syns på bilder att P har tydliga ögonbågar och kraftiga käkar. Så en kriminaltekniker som såg hans skelett skulle vid första anblicken aldrig tolka det som ett kvinnligt skelett.

Sen får vissa i tråden vara synska och känna på sig att det är P:s skelett, men så arbetar inte kriminaltekniker. Säger de att det verka vara en kvinna, så beror det på detaljer i skelettet som de sett.

Jag tror absolut att P är död och så har jag trott från början, men det nämnda skelettet är inte hans.
Citera
2018-12-15, 23:44
  #8646
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, exakt. Så hittar man ett skelett med ett helt kranium, så går det som regel att med blotta ögat se om det är en kvinna eller man. Om polisens tekniker säger att det upphittade skelettet ser ut att vara en kvinna, så är det speciella detaljer på skelettet man tittat på och inte klädseln. Och dessa överensstämmer tydligen med en kvinna.

Det syns på bilder att P har tydliga ögonbågar och kraftiga käkar. Så en kriminaltekniker som såg hans skelett skulle vid första anblicken aldrig tolka det som ett kvinnligt skelett.

Sen får vissa i tråden vara synska och känna på sig att det är P:s skelett, men så arbetar inte kriminaltekniker. Säger de att det verka vara en kvinna, så beror det på detaljer i skelettet som de sett.

Jag tror absolut att P är död och så har jag trott från början, men det nämnda skelettet är inte hans.

Ja, tyvärr tror även jag att Patrik är avliden. Men man slutar inte att hoppas den första tiden. Nu får man hoppas på att kroppen hittas och att man därmed får reda på vad som hände.
Citera
2018-12-16, 14:30
  #8647
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, tyvärr tror även jag att Patrik är avliden. Men man slutar inte att hoppas den första tiden. Nu får man hoppas på att kroppen hittas och att man därmed får reda på vad som hände.

Är det många försvunna personer som aldrig hittas ?
Citera
2018-12-16, 14:42
  #8648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Är det många försvunna personer som aldrig hittas ?

I följande artikel från 2010 så angavs det antal försvunna personer i Sverige som inte hade återfunnits som varande 1096: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sparlost-borta

Som nämns i artikeln så återfinnes majoriteten av de cirka 7 000 som anmäls försvunna varje år, dock förblir av dessa mellan 25 - 35 individer spårlöst försvunna.

Med detta sagt skulle det vara intressant att veta exakt hur långt bak i tiden som antalet 1096 har räknats, då folk ju trots allt har försvunnit i all tider.

Hursom.
Citera
2018-12-16, 15:46
  #8649
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Är det många försvunna personer som aldrig hittas ?

Merparten kommer tillbaka ganska snabbt. Det kan handla om att någon glömt att berätta att de ex. ska hälsa på någon, eller att de helt enkelt inte hört av sig till anhöriga.

Något som inte är helt ovanligt är att den ena partnern blir sur efter ett gräl och åker iväg till någon kompis eller anhörig under några dagar och inte hör av sig och stänger av mobilen.

Jag minns själv hur jag råkade oroa mina anhöriga. Efter ett julfirande hos släktingar åkte mina föräldrar och syskon i en bil. Jag åkte i min bil eftersom jag skulle träffa min dåvarande flickvän på vägen hem. Jag hade glömt att berätta detta för övriga familjen.

Mina föräldrar hade inte någon mobiltelefon vid tiden och jag hade stängt av min mobil när jag träffade flickvännen. Jag hade en massa sms och obesvarade telefonsamtal från mina anhöriga.

Ett antal år senare var det tvärtom. Jag hade ringt mina föräldrar säkert tio gånger samma dag. Min syster kontaktade våra föräldrars grannar men ingen visste nånting. Det visade sig att våra föräldrar fått ett infall och åkt till Köpenhamn under några dagar utan informerat mig och syrran.
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-16 kl. 16:04.
Citera
2018-12-17, 10:29
  #8650
Medlem
notknapparens avatar
Idag en artikel om ett försvinnade ruggigt likt Patriks, från ett tåg till Malmö:

"Polis söker just nu efter en 21-årig kvinna från Eksjö som är spårlöst försvunnen.

Sista kontakten var i lördags då hon satt på ett tåg till Malmö.

– Men hon kom aldrig fram, säger Monica Bergström vid polisen.
"

Hon skulle till en släkting och hade kontakt med någon via sms på tåget. Med sig hade hon en ryggsäck.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...om-aldrig-fram

Så sorgligt, och man hoppas bara att hon inte har blivit inspirerad av detta fall. Hoppas, hoppas att hon kommer tillrätta. Ett sådant lidande för anhöriga när de aldrig får svar och kanske aldrig ens får veta var de är.
Citera
2018-12-17, 12:34
  #8651
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Idag en artikel om ett försvinnade ruggigt likt Patriks, från ett tåg till Malmö:

"Polis söker just nu efter en 21-årig kvinna från Eksjö som är spårlöst försvunnen.

Sista kontakten var i lördags då hon satt på ett tåg till Malmö.

– Men hon kom aldrig fram, säger Monica Bergström vid polisen.
"

Hon skulle till en släkting och hade kontakt med någon via sms på tåget. Med sig hade hon en ryggsäck.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...om-aldrig-fram

Så sorgligt, och man hoppas bara att hon inte har blivit inspirerad av detta fall. Hoppas, hoppas att hon kommer tillrätta. Ett sådant lidande för anhöriga när de aldrig får svar och kanske aldrig ens får veta var de är.

Än så länge kan man inte utesluta att det kan röra sig om ett missförstånd, men det låter onekligen oroväckande. Den person som hon som hade sms-kontakt med, undrar om det var den person den som hon skulle besöka? Och vi vet inte med säkerhet att hon verkligen satt på tåget.

”Kvinnan uppgav då att hon satt på ett tåg till Malmö dit hon var på väg för att träffa en släkting.”

https://www.jp.se/article/polisen-so...unnen-eksjobo/

https://www.missingpeople.se/sv/efterlysning/nathalie/

Man kanske ska bryta ut detta fall och göra en egen tråd om det?
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-12-17 kl. 12:52.
Citera
2018-12-17, 12:50
  #8652
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Än så länge kan man inte utesluta att det kan röra sig om ett missförstånd, men det låter onekligen oroväckande. Den person som hon som hade sms-kontakt med, undrar om det var den person den som hon skulle besöka? Och vi vet inte med säkerhet att hon verkligen satt på tåget.

”Kvinnan uppgav då att hon satt på ett tåg till Malmö dit hon var på väg för att träffa en släkting.”

https://www.jp.se/article/polisen-so...unnen-eksjobo/

Man kanske ska bryta ut detta fall och göra en egen tråd om det?

Finns redan: (FB) Malmö: 21-årig kvinna från Eksjö, 2018-12-15
__________________
Senast redigerad av Troian 2018-12-17 kl. 12:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback