2018-12-07, 23:09
Medlem
Elektrikern har varit här nyligen och tagit bort den fasta installationen som den förra defekta spisen hade och gjorde enligt min önskan om det till ett uttag som behöver perilex-kontakt med nolla. Lägenheten har sedan tidigare jordfelsbrytare.
Allt jag behövde var alltså en 400V spis med perilex-kontakt och nolla.
Jag hade inte lust att spendera 6000kr på en ny extra bred spis efter det dyra elektriker-besöket så det fick bli en begagnad.

Nu har jag en billig 3fas 400v spis här, med sladd, dock ingen stickpropp eftersom den också hade haft fast installation.
Jag är inte så sugen på att kalla hit elektrikern igen och slänga iväg flera tusen spänn till så jag har köpt en perilex stickpropp och tänkte fixa det själv, om det går. Annars får det bli en ny spis trots allt.

Sladden har fem mindre kablar med olika färger där en är gulgrön(jord?), en är blå(nolla?), en är brun(fas) och två är svarta/gråa(faser). Det ser alltså ut som väntat, bortsett från att jag inte kan urskilja de två gråsvarta kablarna. Men det spelar väl ingen roll för spisar vilken av fas-kablarna som hamnar på L1, L2 och L3 så länge nollan är på N och jord är på sitt?
Bild:http://oi63.tinypic.com/2mpddl4.jpg

Tittar man där bak på spisen så reagerar jag på att en av kablarna tycks vara klippt. Ska det se ut så?
http://oi68.tinypic.com/qyy0k9.jpg
http://oi65.tinypic.com/2u8hru8.jpg
http://oi65.tinypic.com/2d1nrjn.jpg

Är det bara att koppla kablarna till stickproppen eller är det nåt fel här?
Spisens förra ägare säger att den funkade som den ska.
Citera
2018-12-07, 23:12
Medlem
jack.danielss avatar
Friskt kopplat, hälften brunnet....som vi amatörer säger
Citera
2018-12-08, 00:34
Medlem
Spisen är nog kopplad med den övre kopplingen på kopplingshemat. Bygla om ifall du vill använda 3fas.

En av de svarta har nog en vit eller gråaktigt linje längs med kabeln. Det är L3.
Citera
2018-12-08, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloossli
Spisen är nog kopplad med den övre kopplingen på kopplingshemat. Bygla om ifall du vill använda 3fas.

En av de svarta har nog en vit eller gråaktigt linje längs med kabeln. Det är L3.

Aj då. Låter som mycket mer jobb än förväntat.
Hur kan du se att det är endast 2 faser som använts?
Citera
2018-12-08, 09:09
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Aj då. Låter som mycket mer jobb än förväntat.
Hur kan du se att det är endast 2 faser som använts?
Spisen har fungerat som den är kopplad nu, så skit i röra kopplingen uppe i spisen.

Koppla på prefix stickproppen på rätt sätt med Jord och nolla på rätt plats och ledarna på sina platser så ska du se att det fungerar som det ska.
Citera
2018-12-08, 10:49
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Spisen är kopplad 3-fas just nu vad jag kan se.
Elementspänningen är 400V så någon nolla behövs inte och går inte heller att koppla in.
Däremot ser den oanvända ut att vara brun (?) så stickproppen måste kopplas därefter om du inte vill ändra i spisen vilket iofs vore det rätta.
Sen så är det helt rätt att spisen inte bryr sig om i vilken ordning faserna ansluts.
Citera
2018-12-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Spisen är kopplad 3-fas just nu vad jag kan se.
Elementspänningen är 400V så någon nolla behövs inte och går inte heller att koppla in.
Däremot ser den oanvända ut att vara brun (?) så stickproppen måste kopplas därefter om du inte vill ändra i spisen vilket iofs vore det rätta.
Sen så är det helt rätt att spisen inte bryr sig om i vilken ordning faserna ansluts.

Om nollan inte går att koppla in, vad är då den blåa kabelns funktion?
Stickproppen jag köpt på Clas Ohlsson har plats för nolla, och det har även uttaget som elektrikern fixade.

Om den oanvända kabeln är brun, betyder inte det att en av faserna är inte kopplad på spisen, som därmed gör det till en 2 fas?
Citera
2018-12-09, 08:55
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Blå används normalt till nollan, men färgerna ska man aldrig lita på. Om du kollar noga på schemat och hur kabeln är ansluten ser du att spisen har gått på 3-fas.
Citera
2018-12-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Blå används normalt till nollan, men färgerna ska man aldrig lita på. Om du kollar noga på schemat och hur kabeln är ansluten ser du att spisen har gått på 3-fas.

Då betyder det att den bruna, som ej är kopplat, inte är någon av faserna i detta fallet.
Medan en av faserna hamnat på blå.

Är det inte olagligt att installera spisar med "fel" färger?
Citera
2018-12-09, 21:23
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Direkt olagligt skulle jag inte påstå att det är, däremot avviker man från "god elsäkerhetsteknisk praxis" som det heter.
Å andra sidan är det ju inte svårt göra rätt i det här fallet, så jag skulle nog rekommendera att använda rätt färger.
Citera
2018-12-10, 09:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Är det inte olagligt att installera spisar med "fel" färger?

Jo, när det gäller skyddsjord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in