2018-12-07, 19:34
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
skjärten. Så du kan släppa en redig morgonfis.

Nä men skämt åsido rätt svar är faktiskt
Citera
2018-12-07, 20:00
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Hej,

Det cirkulerar en gåta bland vänner på facebook som lyder:

Din tur: läs gåtan.

- klockan är 7:00 Du sover och det är en plötslig knackning på dörren. Bakom dörren är dina föräldrar, som kom för att äta frukost. I din kyl: bröd, mjölk (pastöriserad! ), juice, och en burk sylt. För att svara, vad ska du öppna först? Svara bara direkt till mig (pm). - tack.

Se till att du läser den korrekt!!!

Vad är nu svaret? Jag har min gissning men kanske missar jag något då den känns så självklar, nämligen:

Vad är er gissning?

Ignorera att den är skriven med ett efterblivet språk, jag har bara kopierat den från någons status.
Öppnar dörren och ber dom gå hem o sova, det är för tidigt.
Citera
2018-12-07, 20:05
Medlem
Farfarsfars avatar
Dörren givetvis. Du sover men vaknar uppenbarligen av knackningen på dörren. Om nu målet är att äta frukost med dem lär du först släppa in dem, lämpligen genom att öppna dörren.
Citera
2018-12-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panthon
Låter väldigt översatt. Och det är en plötslig knackning på dörren = "and there is a sudden knock on the door"

Edit: hittade "originalet"

Så tragiskt.
FB-torskar klarar inte ens av att översätta en "gåta" på enkel engelska till begriplig svenska.

Eftersom jag sover på övervåningen och har en avdäckad o nypippad brud i sängen blir det första (och det enda) jag öppnar, fönstret ner mot gatan. "-Gå hem igen. Jag är sjuk".
Citera
2018-12-07, 20:48
Medlem
pixelBenders avatar
Beroende på hur man svarar behöver man antingen öppna ögonen eller munnen först.

Jag antar dock att det är ögonen som är det korrekta svaret, då ”svarar” troligen är en dålig översättning av ”answer the door”, dvs öppna dörrjäveln och ta emot gästerna. För att ta sig till dörren skulle en normal (icke blind)person som första steg aktivera synförmågan genom att öppna ögonlocken.
Citera
2018-12-07, 21:32
Moderator
Fear2bes avatar
Ämnen sammanfogade/Mod
Citera
2018-12-07, 22:03
Medlem
hararjags avatar
Messenger är tydligen rätt svar.
Citera
2018-12-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hararjag
Messenger är tydligen rätt svar.

Du skriver tydligen, vart har du hört att detta är rätt svar? Och varför
Citera
2018-12-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pixelBender
Beroende på hur man svarar behöver man antingen öppna ögonen eller munnen först.

Jag antar dock att det är ögonen som är det korrekta svaret, då ”svarar” troligen är en dålig översättning av ”answer the door”, dvs öppna dörrjäveln och ta emot gästerna. För att ta sig till dörren skulle en normal (icke blind)person som första steg aktivera synförmågan genom att öppna ögonlocken.

Även blind person öppnar sina ögon när de vaknar enligt egen erfarenhet av blinda personer.
Citera
2018-12-08, 09:13
Medlem
Grodan.bolls avatar
Citat:
Du skriver tydligen, vart har du hört att detta är rätt svar? Och varför

Eftersom man ska svara personen som ställt gåtan i pm
Citera
2018-12-08, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodan.boll
Eftersom man ska svara personen som ställt gåtan i pm

Wow....så klart.. vad dum jag känner mig.

Så gåtan skiljer sig något från den engelska översättningen.
Citera
2018-12-08, 18:40
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Hej,

Det cirkulerar en gåta bland vänner på facebook som lyder:

Din tur: läs gåtan.

- klockan är 7:00 Du sover och det är en plötslig knackning på dörren. Bakom dörren är dina föräldrar, som kom för att äta frukost. I din kyl: bröd, mjölk (pastöriserad! ), juice, och en burk sylt. För att svara, vad ska du öppna först? Svara bara direkt till mig (pm). - tack.

Se till att du läser den korrekt!!!

Vad är nu svaret? Jag har min gissning men kanske missar jag något då den känns så självklar, nämligen:

Vad är er gissning?

Ignorera att den är skriven med ett efterblivet språk, jag har bara kopierat den från någons status.

Jag får det till knapplåset. För att svara direkt måste jag låsa upp knapplåset på min telefon. Känns som om det finns rum för tolkning? Messenger såg jag någon hade skrivit, vilket säkert är korrekt. Dock måste jag öppna min telefon innan jag kan öppna messenger. Förvirrad nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in