2018-12-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Men det är ju inte ett boende! Det är en ekonomibyggnad på en lantbruksfastighet!

Jo fastigheten är taxerad så men (2015?) fick Nujjens tillstånd av byggnadsnämnden att bygga om fastigheten till bostadsändamål. Det fd krutförrådet är ju också ombyggt viket man haft bygglov till men de tär väl en del ytterligare formaliteter innan det omtaxeras. (Det krävs tillstånd och inspektion för att driva hotellverksamhet och det är det som nu diskuteras av vissa).

Gråzonen boende som hyrs ut och hotellverksamhet/uthyrningsverksamhet är det nog ingen myndighetsperson som vill fördjupa sig i på Gotland. :-)

(Skulle någon på Miljö och Hälsa-tjänsteman mot alla odds få i uppgift att tillfråga Nujjens om de här åtta rummen och de övriga fastigheterna så är det ju en enkel match för dem att säga att de behöver alla utrymmen när släkt, vänner och kollegor bjud dit. När de inte behöver dem för egen del hyr de ibland ut.)

Det finns hur många fastigheter som helst på ön som befinner sig i denna gråzon. Tror jag såg en siffra att 40 % av bostadsfastigheterna på ön ägs av folk som inte bor på dem. (Rätta mig någon om jag har fel med 40%)

Det är ganska snårigt med alla de här olika fastigheterna och vad som gäller för dem. Det blir ganska svårt att hålla reda på allt.
Senast redigerad av hannes.muller 2018-12-07 kl. 17:05.
Citera
2018-12-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jo fastigheten är taxerad så men (2015?) fick Nujjens tillstånd av byggnadsnämnden att bygga om fastigheten till bostadsändamål. Det fd krutförrådet är ju också ombyggt viket man haft bygglov till men de tär väl en del ytterligare formaliteter innan det omtaxeras. (Det krävs tillstånd och inspektion för att driva hotellverksamhet och det är det som nu diskuteras av vissa).

Gråzonen boende som hyrs ut och hotellverksamhet/uthyrningsverksamhet är det nog ingen myndighetsperson som vill fördjupa sig i på Gotland. :-)

Det är ganska snårigt med alla de här olika fastigheterna och vad som gäller för dem. Det blir ganska svårt att hålla reda på allt.

Men snälla Hannes, sluta med ditt eviga tramsande! Det är solklara regler som gäller här, både vad gäller bygglovet och hotell- eller pensionatsverksamheten. Det finns så många andra skvaller- och pladdertrådar här på FB, kan du inte hålla dig till dem i fortsättningen. Till slut får du dina inlägg raderade av moderatorn (som tidigare) om du fortsätter på det här viset.
Citera
2018-12-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag vet inte vad du anser är "motstridigt" i sammanhanget. Anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet på alla tre fastigheterna har ju varit publicerad här i tråden. Förutom till de förtroendemän som var upptagna på den sändlistan, skickades anmälan också till de två föreslagna nya nämndordförandena som enne bidrog med. För övrigt fick samhällsbyggnadsförvaltningens chef ett exemplar, liksom Tillsynsgruppen respektive Företagsgruppen ett vardera. Kopia av anmälan skickades för kännedom till Advokatsamfundet, Polismyndigheten och Skatteverket. Att så många fick anmälan gör att sannolikheten för att den skall tas emot med en gäspning och arkiveras i en byrålåda minskar väsentligt. Det är viktigt att lämna förtroende- och tjänstemännen i fred med detta ärende, så att anmälan inte kan uppfattas som något annat än vad den är: en formell uppmaning till kommunen att i enlighet med bestämmelserna i gällande lagstiftning på området utan onödig tidsutdräkt vidta lämpliga åtgärder.

Hannes,

Ligg lågt och jaga nu inga myndigheter med det ena och det andra är mitt handfasta tips. Medianox och Medainox Jr har gjort ett systematiskt, slugt och grymt bra jobb genom att skicka samma skrivelse till en rad myndigheter.

Såsom myndighetssverige fungerar så reser alla handläggare ragg när de ser att andra myndigheter fått samma skrivelse. Ingen handläggare, utan att ha goda skäl, vågar därmed inte stoppa undan skrivelsen långt ned i byrålådan.

Ligg lågt och stör inte handläggarna. En vädjan även från mig.

Medianox,

Funderar lite på det här med att att räddningstjänsten på Gotland borde tillskrivas. Om det nu är på så sätt att vi vet att det gamla militärförrådet hyrs ut till kanske potentiellt 20-30 personer. (Min gissning med tanke på åtta badrum).

Säg att 25 fågelskådare från Portugal hyr hela militärförrådet sista veckan i mars 2019. Alla är nöjda och flyttfåglarna anländer och noteras som tänkt. På kvällen bryter en explosionsartad brand ut på i förrådet. Pablo ringer 112 och uppger adressen.

Brandkåren tittar i sina kartor och register och ser fastighetens användningsområde och åker ut med en bil för att de kan inte förstå att det i öht finns mer än en eller Max två personer i byggnaden när det i själva verket är 25.

Om andra myndigheter inte bryr sig och låter saken bero så borde i vart fall brandkåren känna till förhållandena eftersom det då är fråga om "liv och lem".

Är det inte vår samhälleliga plikt att även informera räddningstjänsten om den illegala användningen?

En kopia av skrivelsen till räddningstjänsten föreslås härmed.
Senast redigerad av Midsommardagen 2018-12-07 kl. 17:36.
Citera
2018-12-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Hannes,

Ligg lågt och jaga nu inga myndigheter med det ena och det andra är mitt handfasta tips. Medianox och Medainox Jr har gjort ett systematiskt, slugt och grymt bra jobb genom att skicka samma skrivelse till en rad myndigheter.

Såsom myndighetssverige fungerar så reser alla handläggare ragg när de ser att andra myndigheter fått samma skrivelse. Ingen handläggare, utan att ha goda skäl, vågar därmed inte stoppa undan skrivelsen långt ned i byrålådan.

Medianox,

Funderar lite på det här med att att räddningstjänsten på Gotland borde tillskrivas. Om det nu är på så sätt att vi vet att det gamla militärförrådet hyrs ut till kanske potentiellt 20-30 personer. (Min gissning med tanke på åtta badrum).

Säg att 25 fågelskådare från Portugal hyr hela militärförrådet sista veckan i mars 2019. Alla är nöjda och flyttfåglarna anländer och noteras som tänkt. På kvällen bryter en explosionsartad brand ut på i förrådet. Pablo ringer 112 och uppger adressen.

Brandkåren tittar i sina kartor och register och ser fastighetens användningsområde och åker ut med en bil för att de kan inte förstå att det i öht finns mer än en eller Max två personer i byggnaden när det i själva verket är 25.

Om andra myndigheter inte bryr sig och låter saken bero så borde i vart fall brandkåren känna till förhållandena eftersom det då är fråga om "liv och lem".

Är det inte vår samhälleliga plikt att även informera räddningstjänsten om den illegala användningen?

En kopia av skrivelsen till räddningstjänsten föreslås härmed.

Jag tror inte det är nödvändigt att skicka just själva anmälan till räddningstjänsten. Det är kommunen som har huvudansvaret för samordningen av de myndigheter och organisationer som tillsammans ansvarar för att förebygga olyckor, bränder etc etc. Nujens lär efter anmälan få ett skriftligt meddelande/föreläggande om uthyrningsförbud. Lämnar inte kommunen det lär Polismyndigheten göra det. Det är många inblandade, så jag överlämnar detta helt och hållet till min son. Jag har gjort mitt när det gäller det här ärendet. Som någon sade i tråden kan det bli en långvarig historia - myndigheter är som bekant inte särskilt snabba av sig när det gäller sådana här ärenden. Nujens har hållit på och stretat med sitt (ogiltiga) bygglov i mer än fem år - betänk detta. Men det är väl ingen som behöver ha bråttom med det här. För Nujens uteblir inkomsterna, det är väl tillräckligt för tillfället. På sätt och vis har jag blivit mer och mer intresserad av Veidekke och Lennart Weiss roll i affären. Rikard Norman vet jag inte särskilt mycket om men han kanske bara har ställt upp just som "samtalspartner". Jag har ännu inte riktigt smält den sort uppslagna SvD-artikeln. Skall forska litet försiktigt i dess tillkomst, men det är ganska svårt härifrån.
Citera
2018-12-07, 18:10
Medlem
Lars Berge som skrev artikeln är "komiker", var en del av gruppen "Mammas nya kille", från Umeå. De har medverkat i SR och vid något tillfälle uppträtt på samma evenemang som Özz.
Citera
2018-12-07, 18:39
Medlem
Citat:
Hannes,

Det är väl ingen enda i "sändlistan" som är handläggare?

Nu är det faktiskt inte säkert att de eventuella skrivelserna tas upp som anmälningar eftersom de inte varit skickade till de instanser man brukar lämna denna typ av anmälningar till. De är huvudsakligen adresserade (enligt den sk "sändlistan") till olika politiker som just håller på att avsluta sina uppdrag eller som kan tänkas få dem i nämnderna.

Man stör inga handläggare genom att ta ut handlingar från regionens registratur. De brukar vara både tjänstvilliga och korrekta när man vill få tag på dokument men man underlättar deras arbete med att vara tydlig med vad man söker och hur de kan hitta detta.
Citera
2018-12-07, 18:48
Medlem
Citat:
Jag tror inte det är nödvändigt att skicka just själva anmälan till räddningstjänsten.

Nej det tror inte jag heller. Men räddningstjänsten har en skyldighet, i fall de vet att 25 pers, bor i ett svartbygge och är informerade därom att vid utryckning ta höjd för det.

Jämför med Backabranden i Gbg så förstår du vad jag menar.

Det var det som var min poäng.

Lite kul om RT dimensionerar utryckning som att det vore självklart att 25 personer bor i militärförrådet samtidigt som byggnadsnämnden inte gör någonting åt svartbygget.

Om det blir utryckning till militärförråd på Gotland pga explosionsartad brand så åker två personer med den gamle bilen. Inte fan kan RT förstå att det är ett hotell om det inte finns markerat i fastighetsregister/taxeringen.

Därav min tanke om medborgerlig plikt så att de portugisiska fågelskådarna som hyrt på AirBnb inte brinner inne i onödan pga bristande myndigshetskommunikation.
Citera
2018-12-07, 19:06
Medlem
Citat:
Nej det tror inte jag heller. Men räddningstjänsten har en skyldighet, i fall de vet att 25 pers, bor i ett svartbygge och är informerade därom att vid utryckning ta höjd för det.

Lite kul om RT dimensionerar utryckning som att det vore självklart att 25 personer bor i militärförrådet samtidigt som byggnadsnämnden inte gör någonting åt svartbygget.

Om det blir utryckning till militärförråd på Gotland pga explosionsartad brand så åker två personer med den gamle bilen. Inte fan kan RT förstå att det är ett hotell om det inte finns markerat i fastighetsregister/taxeringen.

Därav min tanke om medborgerlig plikt så att de portugisiska fågelskådarna som hyrt på AirBnb inte brinner inne i onödan pga bristande myndigshetskommunikation.

Jag håller med dig om allt du sagt. Det är just därför som det är så viktigt att bygglovet som kommunen beviljar avser just hotell eller pensionat - det ställer helt andra krav på säkerhetsanordningar mm. I det här fallet tror jag Nujens gett kommunen helt fel information om vad byggnaden i praktiken skall användas till. Det är givetvis mycket allvarligt ur säkerhetssynpunkt. Men det är lika allvarligt att kommunens inspektörer inte reagerat vid besiktningen av byggnaden. Det kanske är just det som utgör det "korrupta" i det här ärendet. Men som sagt, själva anmälan tror jag inte att räddningstjänsten behöver få. Men jag skall ta upp saken med min son - han är mycket bättre på just fastigheter än jag.
Senast redigerad av medianox 2018-12-07 kl. 19:25.
Citera
2018-12-07, 19:22
Medlem
Citat:
Det är väl ingen enda i "sändlistan" som är handläggare?

Nu är det faktiskt inte säkert att de eventuella skrivelserna tas upp som anmälningar eftersom de inte varit skickade till de instanser man brukar lämna denna typ av anmälningar till. De är huvudsakligen adresserade (enligt den sk "sändlistan") till olika politiker som just håller på att avsluta sina uppdrag eller som kan tänkas få dem i nämnderna.

Man stör inga handläggare genom att ta ut handlingar från regionens registratur. De brukar vara både tjänstvilliga och korrekta när man vill få tag på dokument men man underlättar deras arbete med att vara tydlig med vad man söker och hur de kan hitta detta.

Men snälla Hannes, vad är det med dig? Att anmälan skickas till flera politiker och tjänstemän i kommunen är för att ärendet skall uppmärksammas i kommunen - det skall inte vara möjligt att vid ett senare tillfälle - till exempel i en intervju i en tidning, i radio eller i TV - påstå att man "inte varit informerad" - eftersom ärendet en gång delegerats från byggnadsnämnden till tjänstemannanivå. Självklart adresserar man inte en bygglovsansökan eller en anmälan om olovligt byggande som i det här fallet till någon enskild handläggare. Och självklart har anmälan redan tagits upp som en anmälan och registrerats med sina två bilagor (det du kallar "skrivelser" är väl mina och de skall givetvis inte tas upp som en särskild anmälan). I praktiken skulle det formellt sett räcka att ringa in anmälan.

Om politikerna håller på att avsluta sina uppdrag spelar väl ingen roll? De kan väl läsa innantill ändå? En av dem är för övrigt på väg till riksdagen, så det är väl alldeles utmärkt om hon sprider information om ärendet även där. Och slutligen: självklart stör det ingen om du inskränker dig till att begära ut handlingarna från registratorn - det har jag väl aldrig sagt. Men har du glömt att du skrev, att du tänkte ringa till en av nämndordförandena som är upptagen på listan? Var snäll och gör inte det , Hannes! Nu har jag fått nog av dig - och tar helgledigt några dagar.
Senast redigerad av medianox 2018-12-07 kl. 19:28.
Citera
2018-12-07, 20:34
Medlem
Citat:
Men snälla Hannes, vad är det med dig? Att anmälan skickas till flera politiker och tjänstemän i kommunen är för att ärendet skall uppmärksammas i kommunen - det skall inte vara möjligt att vid ett senare tillfälle - till exempel i en intervju i en tidning, i radio eller i TV - påstå att man "inte varit informerad" - eftersom ärendet en gång delegerats från byggnadsnämnden till tjänstemannanivå. Självklart adresserar man inte en bygglovsansökan eller en anmälan om olovligt byggande som i det här fallet till någon enskild handläggare. Och självklart har anmälan redan tagits upp som en anmälan och registrerats med sina två bilagor (det du kallar "skrivelser" är väl mina och de skall givetvis inte tas upp som en särskild anmälan). I praktiken skulle det formellt sett räcka att ringa in anmälan.

Om politikerna håller på att avsluta sina uppdrag spelar väl ingen roll? De kan väl läsa innantill ändå? En av dem är för övrigt på väg till riksdagen, så det är väl alldeles utmärkt om hon sprider information om ärendet även där. Och slutligen: självklart stör det ingen om du inskränker dig till att begära ut handlingarna från registratorn - det har jag väl aldrig sagt. Men har du glömt att du skrev, att du tänkte ringa till en av nämndordförandena som är upptagen på listan? Var snäll och gör inte det , Hannes! Nu har jag fått nog av dig - och tar helgledigt några dagar.

He he "helgledigt" från mig. :-)

Asså. Fick jag ett evenirligt långt brev inkl bilagor som enligt innehållet är skrivet på uppdrag av en 84-åring som vill vara anonym av en son som arbetar på någon slags juridisk byrå och undertecknat med namn av sonen skulle i alla fall jag klia mig i huvudet. Nu vet jag inte hur det nu är skrivet och eventuellt undertecknat och det är väl det jag blivit lite nyfiken på. Jag vet inte ens om det existerar annat än här i tråden, du ljuger och vänder uppgifter hej vilt så inte ens det är jag säker på.
Citera
2018-12-07, 22:37
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
He he "helgledigt" från mig. :-)

Asså. Fick jag ett evenirligt långt brev inkl bilagor som enligt innehållet är skrivet på uppdrag av en 84-åring som vill vara anonym av en son som arbetar på någon slags juridisk byrå och undertecknat med namn av sonen skulle i alla fall jag klia mig i huvudet. Nu vet jag inte hur det nu är skrivet och eventuellt undertecknat och det är väl det jag blivit lite nyfiken på. Jag vet inte ens om det existerar annat än här i tråden, du ljuger och vänder uppgifter hej vilt så inte ens det är jag säker på.

Hannes: lägg ner nu. Du gör bort dig totalt. Lyssna på en gammal erfaren man som jag. Du slirar mer och mer.

Det kan bero på alkoholintag eller annat, vad vet jag. Men den trevliga ton vi haft i tråden förstör du med några få inlägg. Och du svarar inte på svaren du får.

Du misstänker att nåt aldrig sänts in, om jag tolkar dina förvirrade inlägg rätt. Jag kan intyga, jag säger INTYGA, att de har sänts in och registrerats i vederbörlig ordning. Jag har bevis på det. Så sluta tjafsa.

Att sen inte tjänstemännen på den här troligen helkorruppta Region Gotland inte vill prata med dig har väl antagligen sin förklaring. Din historia ligger vidöppen på Internet. Du kämpar på på ditt sätt, men förstör inte den här viktiga tråden, snälla Hannes.
Citera
2018-12-07, 22:41
Medlem
zurfarns avatar
Citat:

Håller med dig till 100%. Eftersom jag själv jobbar med säkerhetsfrågor. Du har helt rätt.

Men, å andra sidan, så finns det ju numera ingen annons på Airbnb. Så Pablo och hans vänner får nog ta in på Scandic i Visby. Billigare antar jag.
Senast redigerad av zurfarn 2018-12-07 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in