2018-12-07, 08:51
Bannlyst
Som frågan lyder så undrar jag... har ni stött på någonting riktigt sällsynt någongång? Typ snöleopard eller något djur som inte så många har fått uppleva vilt.

Sig något djur ni har sett som är sällsynt.

Det behöver inte vara ett djur ifrån Sverige.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2018-12-07 kl. 08:59.
Citera
2018-12-07, 08:56
Medlem
constants avatar
Dyngbagge. Blev helt fascinerad. Men jag antar att du menar djur i Sverige. Kanske rovdjur. Tror för övrigt att inte dyngbagge är speciellt ovanlig där de lever.
Senast redigerad av constant 2018-12-07 kl. 08:58.
Citera
2018-12-07, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Dyngbagge. Blev helt fascinerad. Men jag antar att du menar djur i Sverige. Kanske rovdjur. Tror för övrigt att inte dyngbagge är speciellt ovanlig där de lever.
Inte endast i Sverige.
Citera
2018-12-07, 09:15
Medlem
75190255508s avatar
Yanbaru Quina.

En liten fågel som påminner om en kiwifågel, endast förekommande på Okinawa i Japan. De flesta som bor i trakterna har aldrig sett en.
Citera
2018-12-07, 09:31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag KAN ha sett en mårdhund, men jag är lite osäker på den punkten.

Jag och min kusin var och släppte hans hund i skogen och när vi skulle åka hem såg vi nåt i skenet från bilens lyktor.

Kusinen är en mycket rutinerad jägare och tyckte att den där räven såg inte ut som nån annan räv han hade sett, vi kom fram till att det borde ha varit en mårdhund, även om vi inte trodde att mårdhunden hade etablerat sig i det området vid den tidpunkten.
Citera
2018-12-07, 09:38
Medlem
Sweet.Carolines avatar
En bäver på en bro i Norrköping. Måste varit redigt förvirrad, mer än mig som var full under småtimmarna... Trodde det var en riktigt fet katt på avstånd först men såg stjärten när jag närmade mig. Det var kul!
Citera
2018-12-07, 09:55
Bannlyst
Varan är kanske det märkligaste djuret.. En stor rackare var det också.
Citera
2018-12-07, 09:59
Medlem
pimlicopassports avatar
Jag har sett en blåval på nära håll. Shit va stor den va!
Citera
2018-12-07, 09:59
Medlem
Soda--Pops avatar
Såg en kolibri en gång när jag gick längs gatan i San Francisco, trodde det var ett färggrant löv, tills jag tittade närmare. Plockade upp stackarn som det var ingenting och lät han smaka Coca Cola, efter några minuter flög den iväg som en helikopter.
Citera
2018-12-07, 10:06
Medlem
antiprofeminists avatar
Val och vithaj inifrån matellbur. Det är värt resan till Afrika bara det.
Citera
2018-12-07, 10:40
Medlem
Motacilla.albas avatar
Smalnäbbad spov får väl anses som ett tungt kryss då den numer är utdöd
Citera
2018-12-07, 10:42
Medlem
Europes avatar
Sannolikt har jag i så fall missat att det var sällsynt, som t.ex. någon okänd art av insekt. Jag har så klart utomlands sett djur som inte finns i Sverige, men jag tror inte något av dem var extremt ovanlig för sin hemmiljö.

Igår insåg jag dock att jag en gång noterade från bussfönstret vad jag tyckte såg ut som en fjällräv, men att det torde rimligtvis inte ha varit fallet, då det var i Västra Götaland. Jag gick motvilligt med på min sambos förklaring att det kanske var en hund som såg ut som en fjällräv (det var definitivt inte en rödräv, som jag har t.o.m. flera gånger sett enbart nära vårt hus där vi bor i en stockholmsförort). Det känns dock även lite udda att se en hund som ser ut som en fjällräv till synes ensam på en klippa i ett område som är bara skog åt alla håll (förutom landsvägen, vill säga).

Citat:
Ursprungligen postat av Sweet.Caroline
En bäver på en bro i Norrköping. Måste varit redigt förvirrad, mer än mig som var full under småtimmarna... Trodde det var en riktigt fet katt på avstånd först men såg stjärten när jag närmade mig. Det var kul!

Här i Stockholm är det bävrar överallt. I så fall skulle jag säga att det var mer otippat när en grävling kom gående längs gångvägen nära vårt hus och passerade mig och min hund med endast några tiotals centimeter utan att lägga märke till oss, då vi stod blick stilla och tittade på den. Så fort vi rörde på oss, så reagerade den och vände sig om för att se vilka vi var. I och för sig såg jag även en gång, inte långt från samma ställe, en död grävling liggandes i diket. Den hade sannolikt blivit träffad av en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in