2019-01-01, 05:33
Medlem
Jag mötte en räv en gång på en skogsstig. Nog exotiskt för mig. Jag tvärstannade och räven likaså. Vi stirrade på varandra i ett par sekunder och sedan stack den iväg som en pil.
Citera
2019-01-01, 07:14
Medlem
En kameleont. Av någon anledning försökte den korsa en liten väg just framför mig. Den var inte snabb (en varm sommardag i Mellanöstern), så jag kunde lätt röra vid den, och då föll den omkull och spelade död, vilket förstås gav mig gott om tid att fotografera den. Annars hade nog ingen trott mig!
Citera
2019-01-12, 13:06
Medlem
Skogs mård😛 vi la ut nötter på landet och under en veckas tid kom den varje kväll och åt av nötterna.söta är dom rackarns haha Uggla har jag ännu inte beskådat. Riktigt skygga är dom 🙄
Citera
2019-01-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag mötte en räv en gång på en skogsstig. Nog exotiskt för mig. Jag tvärstannade och räven likaså. Vi stirrade på varandra i ett par sekunder och sedan stack den iväg som en pil.
Rävar börjar komma tillbaka har även jag sett räv nu fåtal gånger
Citera
2019-01-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selfefficacy
Det är mäktigt att stöta på vilda djur!
De mest exotiska måste ha varit:
Blåval (precis nära båten, är enormt stora)
Leoparder (spatserade förbi jeepen i lugnt tempo. Otroligt vackra djur)
Kolibri (utanför köksfönstret vid huset i USA)
Stingrockor (tyckte dock detta var obehagligt då det handlade om över 100 stycken vid ett tillfälle då jag snorklade i Karibien)
Stora sköldpaddor (nog det häftigaste hittills att få snorkla med dom!)

Kommer som barn ihåg när jag första gången såg en älg. Det var också häftigt!

Älgar är mäktiga. Vi satt ute på terrassen på landet en kväll så passera en hel älg familj helt lugna då vi var lugna. Hunden fick vi hålla för munnen för han var inte super glad att se dem gåendes på hans revir
Citera
2019-01-18, 17:34
Bannlyst
Kanske inte ovanligt, men det har hänt att jag varit ute i skogen, och råkat på små grodor, 2-3 cm långa.

Dom är inte helt ovanliga, men lite svår att upptäcka.

Nåväl, jag brukar sätta ner dom en bra bit från var jag brukar gå, så får dom hoppa vidare.

Det är ingen bra plats för små grodor att vara i löparspåret!
Citera
2019-01-18, 17:51
Medlem
Inget exceptionellt från vad jag kan minnas, typ rådjur, älg, rävar, igelkottar, ormar, och kanske en grävling om jag minns rätt. Nu pratar jag givetvis i det vilda och inte på typ skansen.
Senast redigerad av IKN 2019-01-18 kl. 18:03.
Citera
2019-01-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkiv
Kanske inte ovanligt, men det har hänt att jag varit ute i skogen, och råkat på små grodor, 2-3 cm långa.

Dom är inte helt ovanliga, men lite svår att upptäcka.

Nåväl, jag brukar sätta ner dom en bra bit från var jag brukar gå, så får dom hoppa vidare.

Det är ingen bra plats för små grodor att vara i löparspåret!

Har stött på stora paddor, så kan inte säga att små grodor är så vidare imponerande. Dessa ser man ju titt som tätt, iaf om man är ute i mer naturvänliga miljöer.

De är ungefär som gräshoppor. De finns i hyfsat stort antal (relativt dock), det gäller bara att få syn på dem.
Citera
2019-01-18, 19:54
Avstängd
Citat:
Brukar vara kring midsommar när grodynglen växt till sig och ger sig upp på land. Bra grodår kan det vara rätt imponerande strömmar av smågrodor på väg upp. Man får undvika stigarna närmast vattnet om man inte skall bidra till en massaker eftersom de är för många att undvika.
Citera
2019-01-18, 20:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Det var något år, troligen på sjuttiotalet, där de var så extremt talrika. Det fanns inte en chans att ens gå på grusvägen vid vår sommarstuga, utan att trampa ihjäl småttingarna.
Citera
2019-01-18, 23:55
Bannlyst
Det kallas för en "Grodinvasion". Tusentals små grodor runt omkring.

Det är verkligen en säregen upplevelse att få uppleva en sådan sak. Och som du själv skriver är det svårt att ens röra sig i myllret av små grodor.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det var något år, troligen på sjuttiotalet, där de var så extremt talrika. Det fanns inte en chans att ens gå på grusvägen vid vår sommarstuga, utan att trampa ihjäl småttingarna.
Citera
2019-01-21, 11:41
Medlem
Jag har sett två styngflugor på nära håll i Sverige, vet inte om dem räknas som ovanliga dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in