2018-11-30, 10:41
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Jag försöker inte "få det att låta som" att jag undervisar på högskolor och universitet, det är nämligen exakt vad jag gör. Din iver att försöka förringa andras utsagor, säger mer om dig, än om mig... Och när det gäller klockor, så är det en mer än 20-årig hobby för min del, så det är nog ganska träffsäkert att säga att det är något jag brinner för.

Det är det väl Du som gör?

Det är DU och dina klocknördkompisar som väver in en massa saker i ordet KVALITE.
Ni väver in en känsla, ett kulturarv osv osv.
Ni vägrar erkänna att en klocka för 5000kr kan ha exakt, elelr högre byggkvalite än en klocka för 100 000.
Jag anser att det man betalar för är märket, du säger kvaliten. Men för oss som inte blandar in känslor i diskussionen så är det uppenbart att ni betalsr för imagen, icke att förväxla med pas du är tydligare på dina föreläsningar.

Du påstår i tråden att du i många år föreläst vid olika univsersitet och högskolor i marknadsföring.
Du säger att du är akademiker och därför inte kan vara reklamare eftersom reklamare inte jobbar vid universitet. Därmed antyder du att du är anställd vid ett lärosäte. Och undervisar i marknadsföring. Men du har inte jobbat inom marknadsföring enligt ditt eget uttalande. Så varför ska din åsikt om vad KVALITE är , baserat på att du läser MARKNADSFÖRING, trumfa min åsikt där jag varit verksam inom produktion?. Det är du som förringar andras åsikter... samt har fel..

Jag ser överthuvudtaget inte varför du drar upp att du föreläser om marknadsföring? Annat än som ett försök att få tyngd i dina argument? Dvs du tror att man automagiskt ska säga ”oooh han måste givetvis vara en auktoritet ”. Löjligt grepp. Hade du undervisat inom produktion eller liknande hade det varit intressant. Men marknadsföring är som jag tidigare att blanda ihop känsla och fakta för att få folk att TRO att de betala för ”kvalite” istället för image. Dvs det är snarare ett handikapp i denna diskussion.

Till mod; om nu detta inlägg, som bara summerar vad användaren själv skriivt i tråden och använt som argument i diskussion, anses bryta mot 1.06 så vänligen radera det bara.
Senast redigerad av Luxus 2018-11-30 kl. 11:12.
Citera
2018-11-30, 11:24
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Som många andra har jag en riktigt fin klocka.
Trots att kvaliteten är utmärkt använder jag den mycket sparsamt, då jag är rädd att skada den.
Jag köpte en vardagsklocka som liknar min riktiga.
Saken är att kvaliteten på vardagsklockan känns likvärdig med min dyra klocka och dom går lika mycket rätt/fel (Automatiskt)
Vardagsklockan kostade ca 6000, så det är ingen skräpklocka, men det retar mig att lite att kvaliteten är så likvärdig.

Börjar misstänka att det är som med rakvatten, mycket luft i prissättningen.

Du betalar mycket för marknadsföring! Omega till exempel har ofta riktigt stora hollywoodkändisar i reklamen och de lär ju inte ställa upp för småpengar! Sedan syns ju Omega i många idrottssamnanhang och det går de också betala föf precis som de får betala för att få in klockorna i Bondfilmerna!

Kort och gott så betalar man dyrt för lyxmärkenas marknadsföring! Men det funkar! Vi låter oss luras!
Citera
2018-11-30, 12:54
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du betalar mycket för marknadsföring! Omega till exempel har ofta riktigt stora hollywoodkändisar i reklamen och de lär ju inte ställa upp för småpengar! Sedan syns ju Omega i många idrottssamnanhang och det går de också betala föf precis som de får betala för att få in klockorna i Bondfilmerna!

Kort och gott så betalar man dyrt för lyxmärkenas marknadsföring! Men det funkar! Vi låter oss luras!
Nja, det är väl inte så vanligt att "lyxmärkena" lägger så mycket på stora reklamkampanjer.

Det är ju desto vanligare bland massproduktionens märken, så att säga.

Dvs ju "finare" ett märke (tex klocktillverkare) är (uppfattar sig själv som, eller vill bli uppfattad som) ju mindre smäller de på reklamkampanjer.
De vill ju uppfattas som "exklusiva" och det är i sig marknadsföring nog.
Om bara "ryktet" finns, så kommer kunderna också att komma.
Citera
2018-11-30, 14:02
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nja, det är väl inte så vanligt att "lyxmärkena" lägger så mycket på stora reklamkampanjer.

Dvs ju "finare" ett märke (tex klocktillverkare) är (uppfattar sig själv som, eller vill bli uppfattad som) ju mindre smäller de på reklamkampanjer.

Omega gör det i vart fall! De arbetar målmedvetet sedan drygt tio år med att ta sig från övre mellansegmentet till lyxsegmentet, kändisannonserna är en del av den strategin.

Ett superlyxmärke som lägger mycket på reklam/marknadsföring är Patek Philippe.

Men tex Vacheron Constantin eller Audemars Piquet (stavningar?) ser man inte mycket reklam för
Citera
2018-11-30, 14:13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Omega gör det i vart fall! De arbetar målmedvetet sedan drygt tio år med att ta sig från övre mellansegmentet till lyxsegmentet, kändisannonserna är en del av den strategin.

Ett superlyxmärke som lägger mycket på reklam/marknadsföring är Patek Philippe.

Men tex Vacheron Constantin eller Audemars Piquet (stavningar?) ser man inte mycket reklam för
Du kanske inte tänker på vad det är som gör ett märke till ett "lyxmärke."

Det är ju inte "för att reklamen säger så."
Utan det är helt andra faktorer.

Men, om ett klockmärkes klockor brukar ligga på ett genomsnitt om ca hundra tusen kronor, och sen uppåt till flera miljoner kronor för en klocka, då rä det vad man kan kalla för ett "lyxmärke."

Ett märke som däremot vänder sig till medelklassen, och säljer klockor med medelpris på tex tio till tjugo tusen kronor, då är det inte ett "lyxmärke."
Utan då är det ett försök att skinna så många kunder som bara möjligt.

Du vet vad man brukar säga - "Om du måste fråga om priset så har du inte råd att köpa."
Det är den principen som gäller för "lyxmärken."
De behöver inte göra reklam med hjälp av globala masskampanjer, för de har ändå redan sin kundkrets.

Ingen kommer att gå man ur huse för att köpa en klocka för tex tvåhundrafemtiotusen kronor bara för att den ser en Reklamkampanj för klockan.
Eller hur ...
Citera
2018-11-30, 14:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Du kanske inte tänker på vad det är som gör ett märke till ett "lyxmärke."

Det är ju inte "för att reklamen säger så."
Utan det är helt andra faktorer.

Men, om ett klockmärkes klockor brukar ligga på ett genomsnitt om ca hundra tusen kronor, och sen uppåt till flera miljoner kronor för en klocka, då rä det vad man kan kalla för ett "lyxmärke."

Ett märke som däremot vänder sig till medelklassen, och säljer klockor med medelpris på tex tio till tjugo tusen kronor, då är det inte ett "lyxmärke."
Utan då är det ett försök att skinna så många kunder som bara möjligt.

Du vet vad man brukar säga - "Om du måste fråga om priset så har du inte råd att köpa."
Det är den principen som gäller för "lyxmärken."
De behöver inte göra reklam med hjälp av globala masskampanjer, för de har ändå redan sin kundkrets.

Ingen kommer att gå man ur huse för att köpa en klocka för tex tvåhundrafemtiotusen kronor bara för att den ser en Reklamkampanj för klockan.
Eller hur ...

Nja! Nog fan är det många som hellre lägger 100k på en Rolex än en för många okänd men tekniskt sett bättre klocka för 100k. Man vill helt enkelt synas med srafusfyllt bling!

De flesta märkesvaror i lyxsegmentet är eftertraktade för att de är dyra och signalerar status, inte primärt för att kvalitén är så myckeg bättre!

Inte många vill köpa en LV väska i svart skinn som ingen ser är en LV! Men det finns de som gör det!
Citera
2018-11-30, 23:58
Medlem
Onestones avatar
Citat:

Hmm...
Rolex som på något sätt är "enhörning" bland klockor ( Då det är det första folk tänker på när de hör ordet lyxklockor )
Att de inte skulle ha en stenhård marknadsföring är ju helt befängt.
Om du åker på F1 ( Eller ser det på TV) eller tittar på golf är det ju Rolex, Rolex....
Men om du inte tycker en Rolex är en lyxklocka är du helt ute och svammlar...
Citera
2018-12-05, 19:56
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det är det väl Du som gör?

Det är DU och dina klocknördkompisar som väver in en massa saker i ordet KVALITE.
Ni väver in en känsla, ett kulturarv osv osv.
Ni vägrar erkänna att en klocka för 5000kr kan ha exakt, elelr högre byggkvalite än en klocka för 100 000.
Jag anser att det man betalar för är märket, du säger kvaliten. Men för oss som inte blandar in känslor i diskussionen så är det uppenbart att ni betalsr för imagen, icke att förväxla med pas du är tydligare på dina föreläsningar.

Du påstår i tråden att du i många år föreläst vid olika univsersitet och högskolor i marknadsföring.
Du säger att du är akademiker och därför inte kan vara reklamare eftersom reklamare inte jobbar vid universitet. Därmed antyder du att du är anställd vid ett lärosäte. Och undervisar i marknadsföring. Men du har inte jobbat inom marknadsföring enligt ditt eget uttalande. Så varför ska din åsikt om vad KVALITE är , baserat på att du läser MARKNADSFÖRING, trumfa min åsikt där jag varit verksam inom produktion?. Det är du som förringar andras åsikter... samt har fel..

Jag ser överthuvudtaget inte varför du drar upp att du föreläser om marknadsföring? Annat än som ett försök att få tyngd i dina argument? Dvs du tror att man automagiskt ska säga ”oooh han måste givetvis vara en auktoritet ”. Löjligt grepp. Hade du undervisat inom produktion eller liknande hade det varit intressant. Men marknadsföring är som jag tidigare att blanda ihop känsla och fakta för att få folk att TRO att de betala för ”kvalite” istället för image. Dvs det är snarare ett handikapp i denna diskussion.

Till mod; om nu detta inlägg, som bara summerar vad användaren själv skriivt i tråden och använt som argument i diskussion, anses bryta mot 1.06 så vänligen radera det bara.

Du förstår bevisligen inte vad lyxsegmentet är, eller vad det innefattar. Inte heller ger du sken av att vilja lära dig någonting heller. För allas trevnad är min konversation med dig härmed över. Vill du fortsätta att käbbla om saker du inte förstår, så kan du skicka ett PM. Fridens!
Citera
2018-12-05, 20:01
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:

Det kostar en rätt rejäl peng att underhålla sitt varumärke. Det du har rätt i, är att man kanske inte jobbar med exakt samma typ av massmarknadsföring som producenter av mer budgetbetonade märken. Man jobbar riktat och går mer in för t ex sponsring och liknande. Titta t ex på typen av idrottsevenemang som Rolex sponsrar, och jämför sen med vilken typ av evenemang t ex Longines sponsrar. Insatserna bör gärna spegla varumärket, och det gör de oftast också.
Senast redigerad av Swedishcrusader 2018-12-05 kl. 20:04.
Citera
2018-12-05, 20:02
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Hmm...
Rolex som på något sätt är "enhörning" bland klockor ( Då det är det första folk tänker på när de hör ordet lyxklockor )
Att de inte skulle ha en stenhård marknadsföring är ju helt befängt.
Om du åker på F1 ( Eller ser det på TV) eller tittar på golf är det ju Rolex, Rolex....
Men om du inte tycker en Rolex är en lyxklocka är du helt ute och svammlar...

Helt rätt!
Citera
2018-12-07, 01:58
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
För klassiska märken som Seiko, Rolex, Omega, Tissot, osv osv. Så betalar du för hantverket plus en hel del för märket. T.ex är Rolex väldigt överprisade nu pga. märket och Rolex har en affärsplan där man släpper mindre av varje modell som trissar upp priset. Men man betalar också för ett hantverk från ett klassiskt märke som gjort mycket för klockmarknaden. Seiko t.ex. finns ju från billigt till dyrt dessutom. Är en Seiko 5 för 1000kr till stor del pga. märket? Nej inte direkt. Det är kvalité och hantverk till ett billigt pris. Man kan se det som konst. Jämför en klocka med en tavla. Behöver du en tavla eller klocka för 100.000kr? Nej du överlever och kan köpa en tavla eller klocka för en hundring om du bara vill se tiden eller ha dekoration på väggen. Är det värt 100.000kr för en tavla eller klocka? Det är upp till köparen och uppenbarligen tycker många det. Så visst betalar man en hel del för märket men är mer än bara det.

När det gäller modemärken eller vad man vill kalla de som Daniel Wellington, mvmt, Armani, diesel osv osv. så betalar du till 100% för märket. 0% för hantverket.
Citera
2018-12-07, 02:10
Medlem
Merwinnas avatar
Jag blir i alla fall inte imponerad av en typ, som har ett ur som funkar som dykarur ner till hundra meter... och så kan personen inte simma. Det blir bara löjligt, att personen har betalat så mycket för en funktion som han aldrig kommer att få användning för. Och detta gäller alla andra funktioner också, naturligtvis, och på andra produkter än klockor med. Det visar att personen är oekonomisk och dum. För de pengarna kunde han ha lärt sig dyka (i mitt exempel om dykarur), och gett lite till någon pålitlig välgörenhet dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in