Citat:
Ursprungligen postat av
blastyblasty
Lite info om mig: Jag är 19 år och har haft tandställning nu i cirka 2.5+ år. Jag hade väldigt snea tänder i ung ålder, till exempel var några tänder bakom vissa och det såg för jävligt ut. Processen för att få tandställning sa mina tandläkare att jag behövde ta ut 4 tänder för att få mer ´´ utrymme ´´ i käken och detta gjordes. Nu 2.5+ år senare har det blivit bättre, det är endast 1 hål kvar som behöver att stängas efter tandbortagningen. Rätt så nyligen har jag även fått reda på att jag har ett överbett och min haka är givetvis inått. Detta har nu påverkat min självkänsla rätt så starkt och jag vågar knappt gå till skolan nu. Då detta problemet förekom sökte jag upp mycket information och kom fram till att en käkoperation skulle lösa alla mina problem, och mitt utseende skulle förbättras dramatiskt (den enda anledningen till varför jag vill göra en käkoperation) Jag har även gratis tandvård tills jag fyller 24 i västra götalands regionen. Min fråga lyder då: är detta ett starkt argument till att kräva tandläkarna att skicka en remiss till en doktor osv och få hela processen att gå igång så snabbt som möjligt? Jag har även tandläkartid snart och detta har påverkat mig väldigt starkt som kanske ni som läsare inte anar.
För att bli beviljad ortognat behandling i Sverige, måste det finnas medicinsk anledning. Att du har ett stort bettfel, eller att det påverkar din andning. Endast estetisk indikation räcker ofta inte och det finns inget privat alternativ.
Den behandling man har gjort på dig med att extrahera 4 tänder, betyder att man har kompenserat ditt käkställningsfel. Ska man göra en mandibulär avancering så behöver man ha ett överbett så att man har utrymme att flytta fram underkäken, extraherar man tänder och drar ihop bågen så jobbar man istället för att försöka stänga överbettet och kompensera. Alternativt kan man göra en bimaxillär operation där man antingen flyttar fram båda käkarna, eller roterar, ofta motsols för att få fram underkäken.
När du säger att du har ett överbett, hur mäter du då? Mäter du anteriat, dvs överbettet vid de främre tänderna, eller tittar du skeletalt att du har molar klass 2 relation?
Jag vill också säga att jag förstår dig, jag har själv gjort en kompenserande behandling, som jag nu kommer dekompensera, både av estetiska och medicinska skäl. Eftersom den svenska sjukvården är efterbliven så har jag fått lösa det med en privat kirurg utomlands.
Skicka pm om du vill ha mer information