Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Det fina och mycket använbara med matematiska och fysikaliska samband (dvs lagar och ekvationer), är att de är precis lika giltiga och användbara i alla riktningar,
Dvs oavsett vilka variabler som är kända eller som ska räknas ut.
T.ex:
En hastighet kan inte bara uppstå. Det behövs en acceleration, vilket i sin tur kräver en kraft.
Och när accelerationen har fått verka 'tillräckligt länge' så ger det en hastighet som resultat.
Jag har lite svårt att förstå det här med acceleration rent allmänt, men på "mikronivå" är det extra svårt för mig att förstå.
Om jag tex har en stol som står framför mig på ett golv stilla (relativt golvet). Jag trycker framåt på den. Så snart den rör sig lite framåt, tex en millimeter, så har den väl hastighet framåt?
Och om jag bara trycker fram stolen den enda millimetern, och sen slutar trycka på den och den stannar.
Har stolen accelererat då under den millimetern? Eller har den bara fått lite hastighet framåt?
Acceleration betyder väl att någots hastighet ÖKAR (eller minskar)? Och ökningen av hastigheten för stolen ovan, den verkar ju iallafall vara omedelbar från 0 till X?
Och vad exakt menar du när du skriver: "när accelerationen har fått verka
tillräckligt länge..."?
Står tex stolen stilla under den tiden som accelerationen "verkar"?
Och hur hänger det i så fall ihop med att acceleration anger förändring av hastighet?
Alltså, borde det INTE vara så att utan ökning (eller minskning) av hastigheten, så sker det INGEN acceleration?