2018-10-22, 23:58
Medlem
Den finns på sidan 599. Det finns MYCKET att läsa !
Citera
2018-10-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anstaltslivet
Lyssnade precis på Podden där Edvin själv sitter och berättar, Fan vad sjuk han är man hör på honom att han är så störd så han tror på sig själv till 100% han tvekar inte i rösten eller något sådant. . Riktigt sjuk människa han är dock så bortsätt från rösten så historien han drar är så dålig, det går inte till på det sättet som han berättar om en del grejer det är en riktigt absurd historia han drar alltså .... Ni måste lyssna på den alla ni som finner detta fall intressant och ni som följt tråden...
Lyssnade också.
Tror han har övat in precis allt, hur han skulle uttrycka sig,

Använde ett uppstyltat språk, på det vis när det är väl inövat/innantill.
Som att läsa från manus.
Fruktansvärt för dottern och de anhöriga att lyssna på hans dravel.
Elisabet M Fritz försökte locka fram lite av hans samvete, men han var inte mottaglig.
Han skulle ha pressats mera av henne. Hon är skicklig.
Citera
2018-11-13, 14:24
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Förresten, är det någon som vet vad som kommer att hända med kåken som mordet begicks i?
Jag har inte hjärta att köra förbi och kolla, det känns bara smutsigt och fel.

Har otroligt svårt att tänka mig att någon skulle vilja flytta in efter vad som hänt där.

Efter att polisen är klar med kåken är det väl upp till barnen ifall den inte är testamenterad till någon annan.
Citera
2018-11-25, 04:32
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
De här nya teknikerna som gör att man inte behöver gissa vad olika beteendestörningar beror på är väldigt nya. På det sätt de används nu, handlar det om 10-15 år. Men sedan det tog fart och vi fick hjälp av bildbehandlande teknologer så går allt i raketfart. Det finns så mycket man vill undersöka och nu är det så lätt.
Eftersom vem som helst kan se på de här bilderna hur tydligt och typiskt hjärnan arbetar i olika situationer så har det blivit enklare för oss med en biologisk syn att visa på naturliga funktioner och också på de typiskt stereotypa förändringar som syns hos patienter med en viss diagnos.
För bara några decennier sedan förekom mycket mer av psykologiska resonemang som handlade om problem i barndomen och traumatiska upplevelser osv. Naturligtvis är psykologin en viktig del, men i nutid är psykologer väl insatta i de medicinska förhållandena. Därför kan man numera särskilja psykiatriska sjukdomar, dvs de som beror på en hjärnskada och psykosociala besvär som kan bero på svåra personliga erfarenheter eller ökad känslighet.
Detta är oerhört viktigt för patienter och anhöriga. Eftersom det här är så nytt så finns det en stor eftersläpning i kunskap ute i samhället. Många tror att det som kallas galenskap kan vara lite hur som helst och är man galen på ett sätt så kan man varar galen på alla sätt. Så är inte fallet. Att vara psykotisk eller vara en psykopat är två lika olika tillstånd som att ha en hjärtinfarkt eller vara blind.

Autism är som sagt en medfödd genetisk hjärnskada som inte går att behandla. Problemet är att patienten saknar vitala funktioner i hjärnan som används undermedvetet i sociala situationer. Däremot kan många lära sig att överleva genom att härma hur andra gör. Med de förstår inte meningen med det.
I Edvins föräldrars generation finns säkert mycket skam som du säger. Allt som hade med psykologer och nerver att göra var pinsamt. Enklast är väl att förneka och skyla över. Edvins verbala förmåga är ju också förvillande. Han låter ju normal eller....

Nu kommer nästa intressanta sak med den återerövrade naturvetenskapen. När man nu kan se in i hjärnan på friska människor som utsätts för olika försök t ex scener där personer lurar andra i flera led, eller hjältemodigt räddar någon som är i fara, så kan man se att hjärnan arbetar systematiskt i ett stereotypt medfött mönster. De flesta sociala situationer och problem processas av undermedvetna delar av hjärnan som sedan presenterar en känsla för den tänkande delen. Det är urgamla processer som var livsnödvändiga för ett flockdjur. Är han arg? Varför sa han så? Såg den där store att jag tog hans banan? Vi är superexperter på sånt. Därför känner man direkt när något inte stämmer, eller som du som såg det på blicken. Vi är egentligen inte gjorda för att titta på stillbilder även om vi klarar tester förvånansvärt bra. Däremot i levande livet då är det aldrig någon tvekan.
Slutligen. Mördare är mycket sällan autistiska. Däremot finns en mycket stor överrepresentation av psykopater bland mördare. En psykopat har också en medfödd obotlig hjärnskada men i en helt annan del av hjärnan. Det är deras amygdala, som antingen saknas eller inte fungerar. Det är en gammal del av hjärnan som processar känslor. Detta gör att psykopaterna också är antisociala men inte på det utvecklingsstörda vis som autister utan genom att skrupellöst utnyttja, plåga och ibland mörda. De saknar känslor och eftersom de varken kan bli rädda, ledsna, oroliga eller känna samvete så gör de vad som faller dem in. Man kan se det redan tidigt som barn. T ex genom att de plågar djur. Drar vingarna av flugor eller sticker ut ögonen på sällskapsdjur. Småsyskon och små kamrater råkar ofta riktigt illa ut, men vågar ofta inte tala om hur illa. Psykopater är charmiga och talföra och kan lura vem som helst till vad som helst.
Om du tittar på bilder av riktiga massmördare så lovar jag att du kan se det på deras blick. Den sk psykopatblicken är inget påhitt. Den är stilla, lugn och genomträngande. Inte tom och oseende som hos autister. Ibland finns ett svagt eller snett leende som är den enda mimik en psykopat kan åstadkomma eftersom våra ansiktsrörelser är resultat av känslor.

Med detta menar jag inte att Edvin är oskyldig till Mantorpsmorden. Han har definitivt varit där och hjälp till med tejpningen och stölden. Om han dessutom har mördat dem så är det väldigt ovanligt men inte omöjligt. Tovas mördare har också tydligt autistiska drag både i utseende och beteende. Dock berodde nog det mordet mer på frustration än sadism.

...De personer som har mördat och ligger i autismspektrat har ju gjort det för att de
oftast har någon annan psykisk störning som tex depression, antisocial personlighetsstörning,
UTÖVER autismen.
Det som skiljer deras mord mot andra NTmördare kan vara tex orsak och tillvägagångssätt.
De kan ha helt andra orsaker till mord än vad en NTperson med antisocial störning har.
En autistisk person kan ju ha svårt att släppa saker,bli besatt av något som det fantiseras
mycket om en längre tid.De kan även ha svårt med att förutse saker och har svårt att hitta flera lösningar,de fastnar i en tankebana, som är svår att ändra.

Ragnar Nilsson som mördade sina syskon och styvfar är ett exempel.
Idag är kunskapen om autism fortfarande låg, kan tro att många fångar som fått någon/några
former av personlighetsstörning även/egentligen har någon form av autism.
Senast redigerad av cece123 2018-11-25 kl. 04:37.
Citera
2018-12-03, 07:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
EG erkänner mordet i ett brev till Expressens reporter:

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/edvin-gyllensvaan-mordade-tor-och-ann-christine-lekander-erkanner-i-brev/

Citat från artikeln:

Citat:
UTDRAG UR BREVET FRÅN EDVIN GYLLENSVAAN

”Jag begick ett brott. Så långt vet jag. Men varför? Inte ens jag vet det. Vad driver någon till att mörda två människor?

Sen hovrätten har jag mer eller mindre erkänt mig skyldig. Så jag har insett vidden av mitt brott, men jag håller fortfarande på och mentalt reder ut vad som hände i Mantorp. Jag försöker förstå och framför allt så försöker jag lista ut varför jag gjorde som jag gjorde. Men det är svårt.

Det är som någon slags mental spärr. Jag behöver tid att reda ut allt och nu har jag all tid i världen. Det sa jag till mitt ex två veckor efter dom i hovrätt.”
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-12-03 kl. 08:01.
Citera
2018-12-03, 08:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
EG erkänner mordet i ett brev till Expressens reporter:

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/edvin-gyllensvaan-mordade-tor-och-ann-christine-lekander-erkanner-i-brev/

Citat från artikeln:

Jag blir ganska förvånad över att han erkänt morden.

Han skriver i brevet till Expressen att:

"Det är som någon slags mental spärr. Jag behöver tid att reda ut allt och nu har jag all tid i världen. Det sa jag till mitt ex två veckor efter dom i hovrätt.”"

Exet, är det Sandra?
Hon verkade ju väldigt övertygad om Edvins oskuld som det verkade.
Kan det ha varit Sandra och anhöriga som visat Edvin att de tvivlat på hans oskuld efter rättegångarna?

Man undrar också varför Edvin väljer att gå ut offentligt med sitt erkännande? kanske pressen legat på och velat ha ett svar? Kanske vill han själv berätta?

På sätt och vis känns det som att det här erkännandet är kanske så nära sanningen man kan komma. Jag kan faktiskt tro på att han inte vet riktigt själv varifrån tankarna på att mörda kommer ifrån.

Jag kan förstå anhöriga till A-C och Tor inte tycker att det förändrar något för dom. De har förstått att det var Edvin och att det var hans vilja att döda som avslutade parets liv. Det vare sig Edvin vill erkänna eller inte-

Men för Edvins anhöriga betyder det kanske något annat.
Det kan inte vara lätt för de anhöriga till honom att leva med det hemska brott han har gjort. Och för varje människa är det obegripligt hur det kunde ske. För de flesta står det klart att det var Edvin.

Det måste ändå kännas lättare för hans anhöriga att Edvin erkänner som han har gjort och förklarar varför det har hänt. För hans barn måste det vara fruktansvärt att växa upp med detta ok.

Det kan absolut vara så att det aldrig kommer att gå att reda ut varför. Inte för oss och inte för Edvin. Men bara det att han erkänner är så mycket bättre.
Citera
2018-12-03, 09:43
Medlem
Fan, vilken jävla fantasivärld han lever i. Han försöker ju bara regissera sin egna fantasi, brevet är bara ännu ett uttryck för det. Han har inte alls insett vidden av sitt brott, inte som en frisk normal empatisk människa. Att ta en sån människa på orden är att köpa hans illusion. Hoppas tiden han har på sig får hans illusion att bit för bit att rämna, bästa straffet för en patologisk narcissist. Grandios självbild i kombination med att vara så jävla ful och intelligens under medel blir en lätt välkommen måltavla för de uttråkade och snyggare och smartare psykopaterna, som kommer bli extremt provocerade av att tvingas sitta med en jättebebis och få sin image skadad. Bara hans jävla namn, Edvin Gyllenswaan, inte lätt alltså.
Senast redigerad av Magmunnen 2018-12-03 kl. 09:59.
Citera
2018-12-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag blir ganska förvånad över att han erkänt morden.

Han skriver i brevet till Expressen att:

"Det är som någon slags mental spärr. Jag behöver tid att reda ut allt och nu har jag all tid i världen. Det sa jag till mitt ex två veckor efter dom i hovrätt.”"

Exet, är det Sandra?
Hon verkade ju väldigt övertygad om Edvins oskuld som det verkade.
Kan det ha varit Sandra och anhöriga som visat Edvin att de tvivlat på hans oskuld efter rättegångarna?

Man undrar också varför Edvin väljer att gå ut offentligt med sitt erkännande? kanske pressen legat på och velat ha ett svar? Kanske vill han själv berätta?

På sätt och vis känns det som att det här erkännandet är kanske så nära sanningen man kan komma. Jag kan faktiskt tro på att han inte vet riktigt själv varifrån tankarna på att mörda kommer ifrån.

Jag kan förstå anhöriga till A-C och Tor inte tycker att det förändrar något för dom. De har förstått att det var Edvin och att det var hans vilja att döda som avslutade parets liv. Det vare sig Edvin vill erkänna eller inte-

Men för Edvins anhöriga betyder det kanske något annat.
Det kan inte vara lätt för de anhöriga till honom att leva med det hemska brott han har gjort. Och för varje människa är det obegripligt hur det kunde ske. För de flesta står det klart att det var Edvin.

Det måste ändå kännas lättare för hans anhöriga att Edvin erkänner som han har gjort och förklarar varför det har hänt. För hans barn måste det vara fruktansvärt att växa upp med detta ok.

Det kan absolut vara så att det aldrig kommer att gå att reda ut varför. Inte för oss och inte för Edvin. Men bara det att han erkänner är så mycket bättre.

Han är rutten, thats it. Hans ord går inte utanför hans handlingar, de är lika fördärvade och illvilliga. Han pratar själv om det perfekta mordet, när det inte funkat försöker han dupera med sitt jävla snack. Man planlägger inte ett mord och utför det på två personer så där utan att veta vad man gör. Allt är bara ett illa skrivet manus i hans liv, som funkat i den lilla värld han levat i. Dit han nu kommer finns dock ingen plats för blåögdhet. Både andra interner och sadistiskt lagda psykologer kommer knappast spela med i hans jävla kurragömma. Sötebrödsdagarna är över för fanskapet. Game over, hubby!
Senast redigerad av Magmunnen 2018-12-03 kl. 10:18.
Citera
2018-12-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Fan, vilken jävla fantasivärld han lever i. Han försöker ju bara regissera sin egna fantasi, brevet är bara ännu ett uttryck för det. Han har inte alls insett vidden av sitt brott, inte som en frisk normal empatisk människa. Att ta en sån människa på orden är att köpa hans illusion. Hoppas tiden han har på sig får hans illusion att bit för bit att rämna, bästa straffet för en patologisk narcissist. Grandios självbild i kombination med att vara så jävla ful och intelligens under medel blir en lätt välkommen måltavla för de uttråkade och snyggare och smartare psykopaterna, som kommer bli extremt provocerade av att tvingas sitta med en jättebebis och få sin image skadad. Bara hans jävla namn, Edvin Gyllenswaan, inte lätt alltså.
Livet på insidan blev nog inte det lugna vegeterande som Edvin hade trott.
Det sk "erkännandet" kan bero på antingen:
1. Edvin har fått tips om att trakasserierna och dödshoten på anstalten kan minska om han erkänner och blir en "riktig" mördare.
2. Edvin har blivit hotad av "Mattias" att ta på sig morden för sin egen och familjens hälsas skull.
3. Edvin har faktiskt på egen hand utfört morden. (mycket osannolikt enligt min helt privata åsikt).
För att lyckas med endera av dessa, måste han komma med mer fakta och information. Varför, hur osv.
Eftersom han inte har en aning, och pga sitt funktionshinder inte kan ljuga eller föreställa sig hur andra tänker så blir det svårt för honom.
Eventuellt kan det öppna brevet till Expressen vara ett inbjudan till "Mattias" att förse Edvin med fakta så att Edvin kan åstadkomma ett riktigt erkännande.
Citera
2018-12-03, 16:51
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Livet på insidan blev nog inte det lugna vegeterande som Edvin hade trott.
Det sk "erkännandet" kan bero på antingen:
1. Edvin har fått tips om att trakasserierna och dödshoten på anstalten kan minska om han erkänner och blir en "riktig" mördare.
2. Edvin har blivit hotad av "Mattias" att ta på sig morden för sin egen och familjens hälsas skull.
3. Edvin har faktiskt på egen hand utfört morden. (mycket osannolikt enligt min helt privata åsikt).
För att lyckas med endera av dessa, måste han komma med mer fakta och information. Varför, hur osv.
Eftersom han inte har en aning, och pga sitt funktionshinder inte kan ljuga eller föreställa sig hur andra tänker så blir det svårt för honom.
Eventuellt kan det öppna brevet till Expressen vara ett inbjudan till "Mattias" att förse Edvin med fakta så att Edvin kan åstadkomma ett riktigt erkännande.
Brevet var knappt något erkännande. Verkar mest vara svammel från Edvins sida.

Citat:
Helene Gestrin anser inte att brevet från 24-åringen gör det påkallat att omedelbart hålla ett nytt förhör med honom. Hon kommer dock att kontakta Gyllensvaans advokat, Henrik Lindblom.

– Det som står i media motiverar inte ett nytt polisförhör. Det är inte ett tydligt erkännande, där han har ny information att lämna. Men om han har ett erkännande och vill berätta hur det gick till och har uppgifter som han inte lämnat tidigare kan det bli aktuellt med ett nytt förhör, säger åklagaren och fortsätter:
– Jag kommer att ta kontakt med hans försvarare och meddela förutsättningarna för när det kan tänkas åstadkommas ett nytt polisförhör. Anledningen skulle i så fall vara att det kan leda till en ökad klarhet för de efterlevande.
Corren.se
Citera
2018-12-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Brevet var knappt något erkännande. Verkar mest vara svammel från Edvins sida.

Corren.se
Läs min text igen.
Citera
2018-12-05, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Läs min text igen.
Edvin gjorde detta ensam. Punkt slut !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera