2018-12-04, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De sekretessbelägger FUn för allmänheten. Jag kan tänka mig att om missförhållanden upptäcks så kan anhöriga avgöra om man ska gå vidare.
Anhöriga avgör inte om oegentligheter i sjukvården ska utredas.
Citera
2018-12-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Anhöriga avgör inte om oegentligheter i sjukvården ska utredas.
Sant. Om ett uppenbart brott begåtts av sjukvården så kommer någon förhoppningsvis se det och på något sätt ta tag i det. Men FUn kommer INTE bli offentlig.
Citera
2018-12-04, 22:21
Bannlyst
Citat:
Sant. Om ett uppenbart brott begåtts av sjukvården så kommer någon förhoppningsvis se det och på något sätt ta tag i det. Men FUn kommer INTE bli offentlig.
Där är vi helt överens. Men visst händer det att FUP läcker till media ändå?
Skulle vi inte kunna skramla här på FB?
Citera
2018-12-04, 22:26
Medlem
Citat:
Där är vi helt överens. Men visst händer det att FUP läcker till media ändå?
Skulle vi inte kunna skramla här på FB?
Tror att det i så fall handlar om en person inom polisen som skulle läcka. De jag själv känner skulle aldrig någonsin prata bredvid mun under en pågående utredning och definitivt inte läcka om en sekretessbelagd sådan. No way.
Citera
2018-12-04, 22:29
Bannlyst
Citat:
Tror att det i så fall handlar om en person inom polisen som skulle läcka. De jag själv känner skulle aldrig någonsin prata bredvid mun under en pågående utredning och definitivt inte läcka om en sekretessbelagd sådan. No way.

Bryr mig inte så mycket om vem som läcker, bara det läcks.
Du verkar insatt. Visst har vi en mängd sekretessbelagda FUPar som nått media?
Citera
2018-12-04, 22:38
Medlem
Såg reprisen idag av senaste avsnitt av kalla fakta om, de osynliga, barnen. Mycket tänkvärt o där det visar sig att väldigt många barn är hemma för att skolorna inte klarar av att möta barns olika behov. Ofta blir skolan en enda stor ångest för dessa barn.
Citera
2018-12-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Du är en fantastisk uttolkare "Benklen", helt i klass med Oraklet i Delfi.. Jag ger dig all rätt - till just din rätt.
Om den fege initiativtagaren till flickmorden hade överlevt, hade han dömts till gängse straff. Om du då - i medhörningsrummet protesterat högljutt - skulle knappast en eller två uppmärksammat dig, ens hört dig.
Självklart skulle föräldrarna dömts om de levt och barnen var mördade. Då hade denna tråd inte funnits och båda hade suttit inlåsta. Jag tror inte att någon i tråden hade tyckt att det vore mer än rätt, men alla hade haft en önskan att veta motivet.
Nu är alla döda så ingen kommer att bli dömd, men alla vill fortfarande veta motivet. Utom du då, för du har konstruerat ett eget.
Citera
2018-12-04, 23:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Självklart skulle föräldrarna dömts om de levt och barnen var mördade. Då hade denna tråd inte funnits och båda hade suttit inlåsta. Jag tror inte att någon i tråden hade tyckt att det vore mer än rätt, men alla hade haft en önskan att veta motivet.
Nu är alla döda så ingen kommer att bli dömd, men alla vill fortfarande veta motivet. Utom du då, för du har konstruerat ett eget.

Fyra döda. EN slipad, feg barnamördare !
Citera
2018-12-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
"Kalla faktas" program om hemmasittare var väldigt tänkvärt! Så många som 5.500 barn i Sverige som aldrig går till skolan...! Det framgick av programmet (i intervjuer med föräldrar) vilken tragedi detta innebär: föräldrar uttryckte att de kände bitterhet, sorg, ilska... Föräldrar hade slutat yrkesarbeta och uttryckte sorg även över det, och oro inför att halka efter på arbetsmarknaden.

På något sätt hade de intervjuade föräldrarna - trots svårigheterna - lyckats manövrera sig framåt i tillvaron. De hade hittat något sätt att hantera tillvaron på, även om de inte hade en tillfredsställande livssituation - långt ifrån. Men de kämpade på. Så som de allra flesta föräldrar antagligen gör, även om deras barn inte går i skolan.

Varje människa är unik och varje livssituation likaså. Man kan därför inte jämföra livsöden. Men jag tror att de flesta människor har en stark inneboende kraft att kämpa vidare i livet, trots motgångar och umbäranden.

Och därför tror jag att det antagligen fanns svår psykisk sjukdom med i bilden i Bjärredsfamiljen. Och mycket troligt även starka inslag av skam.

Programmet påminner starkt om förloppet i Bjärred, kanske bottnar det i händelsen i Bjärred. Undrar vilken roll ME-maffian hade för förloppet?
Senast redigerad av rappytt 2018-12-04 kl. 23:22.
Citera
2018-12-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Såg reprisen idag av senaste avsnitt av kalla fakta om, de osynliga, barnen. Mycket tänkvärt o där det visar sig att väldigt många barn är hemma för att skolorna inte klarar av att möta barns olika behov. Ofta blir skolan en enda stor ångest för dessa barn.

... och ångest hos föräldrarna som inte klarar av att sköta sina jobb. Tror att det är en ögonöppnare för många. En del föräldrar går dock kanske till sina jobb precis som vanligt...? I de fall vi fick insyn i blev även föräldrarna utslagna från arbetslivet, eller fruktade att bli det efter flera års frånvaro.

Godkänner försäkringskassan "vård av sjukt barn" i flera år, är ett hemmasittande barn sjukt, eller behöver man skaffa fram ett intyg för detta för att bibehålla ekonomin? Är det här svartmålarsekter som ME kommer in? Tänk om barnen ansågs vara "slut" av sekten, medan de med rätt skolgång kunnat fungera väldigt bra...?
Senast redigerad av rappytt 2018-12-04 kl. 23:26.
Citera
2018-12-04, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Fyra döda. EN slipad, feg barnamördare !

Hur känns det egentligen att försvara en barnmörderska efter eget gottfinnande och mot bättre vetande. Att förneka två mördade barn sin mörderska, bara för att man inte förmår se sanningen i vitögat. Helt egoistiska skäl alltså.
För mig känns det så oerhört respektlöst mot barnen och det får mig att kräkas lite i munnen när folk gör det. Man tycker att folk borde hålla sig för goda för att spotta på minnet av två mördade flickebarn.
Men så känner helt uppenbart inte du. Vilken del av den moraliska koden fattas dig egentligen som kan få dig att bete dig så oanständigt? Jag är uppriktigt nyfiken!
Citera
2018-12-05, 01:08
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Hur känns det egentligen att försvara en barnmörderska efter eget gottfinnande och mot bättre vetande. Att förneka två mördade barn sin mörderska, bara för att man inte förmår se sanningen i vitögat. Helt egoistiska skäl alltså.
För mig känns det så oerhört respektlöst mot barnen och det får mig att kräkas lite i munnen när folk gör det. Man tycker att folk borde hålla sig för goda för att spotta på minnet av två mördade flickebarn.
Men så känner helt uppenbart inte du. Vilken del av den moraliska koden fattas dig egentligen som kan få dig att bete dig så oanständigt? Jag är uppriktigt nyfiken!

Mig fattas intet - i den moralism du själv sitter intvinnad i. Flickorna är mördade oavsett du vill det eller inte. Orden "man" och "folk" talar visserligen för en "bredd" av åthävor, du genom tråden delgett oss. Du är ändå rätt ensam - kan jag tro............
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in