2018-12-04, 16:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Fotbollsjämförelsen var ett exempel för dem som inte hängt med i våra andra diskussioner för att illustrera "on topic" vad vi pratar om.
Är du inte för kvotering, men ändå ställer dig frågan varför 50% inte är tilltänkta så måste jag ju visa att 50% är till 99% en falsk dikotomi på något sätt och det här kanske inte är det bästa, men det är tydligt och en hyggligt korrekt beskrivning av verkligheten.

Det feministiska narrativet om maktfördelning är därför i stort sett en komplett lögn. Det är inte och kommer aldrig bli 50/50. Dels för att det det inte handlar om 50/50 som är påtänkta för dessa roller. Bland kvinnor kanske det är en på 1000 som har de egenskaper som krävs. Bland män kanske det är 1/200?

Inget av det där berör dig eller mig oavsett kön.

Men hallå, jag pratade om för 100 år sedan. Då var inte 50% tilltänkta. Finns ingenting du kan säga för att förneka det, vi vet detta. Kvinnor hade inte rösträtt innan 1921.
Citera
2018-12-04, 16:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Men hallå, jag pratade om för 100 år sedan. Då var inte 50% tilltänkta. Finns ingenting du kan säga för att förneka det, vi vet detta. Kvinnor hade inte rösträtt innan 1921.
Det hade inte män heller. That's all...
Citera
2018-12-04, 16:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Bättre om kvinnor skaffar sig ett levebröd där dom är sin egen chef. Säg vad man vill om bloggare och traditionella kvinnor som har typ en youtube-kanal eller hemsida men korkade är dom inte. Kan det vara så att kvinnor kastar skit på dessa för dom är avundsjuka?

Vem kastar skit på dem?
Citera
2018-12-04, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Kvinnor kan vara väldigt hjälpsamma de också. För en man kanske inte just tårar fungerar, men nog kan man få onödigt mycket hjälp om man frågar på rätt sätt. Jag ser absolut inte ner på kvinnor när de vill vara till lags, och det tycker jag inte att du skall göra om män heller. Verkar som att du gör det.
Mår du bra av det?

Min upplevelse är att i de allra flesta NORMALA svenska hem där det bor en man och en kvinna så är det HON som bestämmer. Hon vill säkert i viss mån vara sin man "till lags", men nja inte så att det kostar.
Citera
2018-12-04, 16:22
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det hade inte män heller. That's all...

Nä, men det fanns på kartan att män skulle arbeta. Kvinnor arbetade knappt utanför hemmet.
Sluta nu gör diskussionen till en parodi. Du vet detta, jag vet det, alla andra vet det.

Och med detta i åtanke, var fan kommer allt dravel då om att män som grupp skulle vara så mycket bättre än kvinnor som grupp på att leda och Gud vet allt?
Hur kan någon göra ett sånt uttalande om vi bara har 1% av befolkningen att deala med?
Senast redigerad av Moment22x22 2018-12-04 kl. 16:25.
Citera
2018-12-04, 16:25
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Nä, men det fanns på kartan att män skulle arbeta. Kvinnor arbetade knappt utanför hemmet.
Sluta nu gör diskussionen till en parodi. Du vet detta, jag vet det, alla andra vet det.
Det var det eller svälta ihjäl. De industrijobb som fanns i början var åt helvete för tunga för kvinnor.
Det var ju inte så att man fick bidrag för att "man känner sig kränkt och inte vill gå till skolan idag"...
Citera
2018-12-04, 16:25
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det var det eller svälta ihjäl. De industrijobb som fanns i början var åt helvete för tunga för kvinnor.
Det var ju inte så att man fick bidrag för att "man känner sig kränkt och inte vill gå till skolan idag"...

Se mitt tillägg ovan.
Citera
2018-12-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Min upplevelse är att i de allra flesta NORMALA svenska hem där det bor en man och en kvinna så är det HON som bestämmer. Hon vill säkert i viss mån vara sin man "till lags", men nja inte så att det kostar.

Ja, det kan nog stämma.
Citera
2018-12-04, 16:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
De flesta männen är avsevärt sämre än de kvinnor som är i topp. Det är därför dessa kvinnor är där de är.

Detta gäller kvinnor med. De flesta är sämre än de i topp.

Så då verkar vi vara överens om att hela diskussionen om att män är bättre än kvinnor är ett luftslott, eftersom att det är så få procent av befolkningen vi överhuvudtaget kan mäta detta på.
Säger inget om grupperna kvinnor och män.

Fysisk styrka och aktiviteter baserat på det är väl det enda man kan säga att män är"bättre" på generellt.
Citera
2018-12-04, 22:49
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Så då verkar vi vara överens om att hela diskussionen om att män är bättre än kvinnor är ett luftslott, eftersom att det är så få procent av befolkningen vi överhuvudtaget kan mäta detta på.
Säger inget om grupperna kvinnor och män.

Fysisk styrka och aktiviteter baserat på det är väl det enda man kan säga att män är"bättre" på generellt.

Du har samma sak där; de starkare kvinnorna är starkare än snittmannen.
Citera
2018-12-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Nog är kvinnor bättre på en hel del saker, tycker du ska vara ödmjuk i den frågan och inte manschauvinist. De är mycket bra på att ta hand om små barns behov, ta hand om familj och fixa så att allt fungerar till exempel. De är bra på så mycket så det skulle ta mig evigheter att skriva. Tänker att du mest vill bråka med din tjej, men att framstå som en mansgris är inte klädsamt. Vi behöver vara rationella, ödmjuka och ärliga för att bekämpa manshat inte ge tillbaka med samma mynt.
Citera
2018-12-04, 22:59
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Och med detta i åtanke, var fan kommer allt dravel då om att män som grupp skulle vara så mycket bättre än kvinnor som grupp på att leda och Gud vet allt?
Hur kan någon göra ett sånt uttalande om vi bara har 1% av befolkningen att deala med?

Fast det är ju du som gör det till en parodi.

Du håller med om att män generellt inte hade rösträtt, ändå drar du upp kvinnor, som om de var särbehandlade. Det var med rösträtt som med chefspositioner, bara ett fåtal hade den möjligheten, och de var nästan enbart män.

Det säger inget.
Du håller med om det gällande chefspositionerna, då borde samma gälla rösträtt.
Före början av 1900-talet någon gång hade inte vanligt folk mycket att säga till om. Punkt.

Det gällde män och kvinnor.
Båda hade det odrägligt men på lite olika vis och i princip så fort vanligt folk fick tid och pengar så skapades kvinnorörelsen. Kvinnan frigjordes i princip samtidigt med mannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in