2018-12-04, 20:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Anmälningar i all ära, men det finns inget som kan revolutionera så mycket som ett schysst gräv med påföljande drev. Internutredningar tenderar att endast verka inom samma område som från början skapade problemet.
För att skapa en Lex av rang behövs media som kan begå varenda sekretessbrott som finns i boken i lä av yttrandefrihet och källskydd.
Du skrev för ett tag sedan att du skulle gå till media med info som du har. Ett jäkla bra initiativ tycker jag.
Har du hunnit göra det än och isåfall vad blev responsen? (Om du nu känner för att dela med dig.)
Citera
2018-12-04, 20:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Anmälningar i all ära, men det finns inget som kan revolutionera så mycket som ett schysst gräv med påföljande drev. Internutredningar tenderar att endast verka inom samma område som från början skapade problemet.
För att skapa en Lex av rang behövs media som kan begå varenda sekretessbrott som finns i boken i lä av yttrandefrihet och källskydd.

För att komma ur lä kan man gå i kryss....

Jag håller med dig om att det behövs "utomsocknes" ögon - särskilt i detta, speciella fall.
Citera
2018-12-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Ha ha ha ... vicken förklaring. Tur att ingen av dom vuxna familjemedlemmarna överlevde. Tänk att få försöka förklara för allmänheten att man begått ett, två, tre mord pga känslomässigt samförstånd. Jag dånar !

Stackars, mördade barn

Jag förstår att du tycker mest synd om barnen av alla tråddeltagare, i alla fall enligt din egen åsikt. Du har även ett behov av att få berätta det. Föräldrarna tog inte sitt liv för att komma undan ett mord. Om dom hade orkat leva så hade barnen också varit vid liv. Om barnen hade dött av sin sjukdom så hade föräldrarna varit vid liv. Men nu blev det inte så, dom såg ingen framtid längre. Det är därför dom är döda.
Citera
2018-12-04, 20:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag förstår att du tycker mest synd om barnen av alla tråddeltagare, i alla fall enligt din egen åsikt. Du har även ett behov av att få berätta det. Föräldrarna tog inte sitt liv för att komma undan ett mord. Om dom hade orkat leva så hade barnen också varit vid liv. Om barnen hade dött av sin sjukdom så hade föräldrarna varit vid liv. Men nu blev det inte så, dom såg ingen framtid längre. Det är därför dom är döda.

Du är en fantastisk uttolkare "Benklen", helt i klass med Oraklet i Delfi.. Jag ger dig all rätt - till just din rätt.
Om den fege initiativtagaren till flickmorden hade överlevt, hade han dömts till gängse straff. Om du då - i medhörningsrummet protesterat högljutt - skulle knappast en eller två uppmärksammat dig, ens hört dig.
Citera
2018-12-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tänker också att personal i vården, på socialen, i skolan, på dagis o.s.v. - överallt där professionella personer möter barn och föräldrar - kan lära sig något av det här fallet. Men det går ju inte så länge som myndigheterna mörkar. Något säger mig dessutom, att föräldrarnas sociala status skyddar dom till och med efter döden. När det gäller fallet i Gårdsten i Göteborg häromåret, när en mamma dödade sina tre barn och sig själv p.g.a. att familjen skulle bli vräkta för att dom låg efter med hyran, så mörkades det minsann inte. Varenda obehaglig liten detalj kom ut, t.ex. med sådant som borde ha legat under Socialtjänstens sekretess. Men så är Gårdsten också ett hyreshusområde med låg status...
Det där Gårdstensärendet.... kan det vara så att släktingar sagt ok att man fick informera media kanske? Annars är det ju faktiskt märkligt att så mkt blev offentligt. Enl polisen i Bjärredsfallet så sekretessbelade man FUn eftersom mördarna var döda och inte kunde åtalas. Och det var ju mamman i Gårdsten också. Fan vet.
Senast redigerad av Picasso2 2018-12-04 kl. 21:21.
Citera
2018-12-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det där Gårdstensärendet.... kan det vara så att släktingar sagt ok att man fick informera media kanske? Annars är det ju faktiskt märkligt att så mkt blev offentligt. Enl polisen i Bjärredsfallet så sekretessbelade man FUn eftersom mördarna var döda och inte kunde åtalas. Fan vet.

Håller med dig. Gårdstenspappan var ju visserligen med i "Uppdrag granskning" nu under hösten och i och med det så blev det ok att delge information om det som hänt; pappan berättade ju även själv. Men hur var det: visst släpptes det information om mamman och familjen redan långt innan pappans medverkan i TV? Visst berättade man ganska tidigt att familjen skulle vräkas - eller minns jag fel?
Citera
2018-12-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med dig. Gårdstenspappan var ju visserligen med i "Uppdrag granskning" nu under hösten och i och med det så blev det ok att delge information om det som hänt; pappan berättade ju även själv. Men hur var det: visst släpptes det information om mamman och familjen redan långt innan pappans medverkan i TV? Visst berättade man ganska tidigt att familjen skulle vräkas - eller minns jag fel?
Ok. Det förklarar saken. Pappan var kvar. Och han hade väl vetorätt kan jag tänka.
Jag minns själv inte fallet. Kanske pga den familjens sociala status och att den snabbt försvann i tablåerna samt att händelsen i Gårdsten inte var på min egen bakgård.
Citera
2018-12-04, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Nej. Ingen försvarar... jag har bara påstått att "man" ursäktar.... Det kan dock bero på en ovilja eller att det finns en oåtkomlig vilja att ta ställning. Det är inte fel i sig. Det ska respekteras - men även få emotsättas. Tycker jag.

Att barnen eventuellt led av sjukdomar eller sånt som är livsnödvändigt och därför mördades är påhitt som inte har någon bäring. Inte någonstans.
Ingen mördar sina barn - särskilt inte med en påstådd, kass sjukvård.
Hur skulle då världen se ut . Nu ?

Ursäkt - försvar, same-same.
Personligen är jag övertygad om att ingen motsätter sig något som du skriver ovan – tala annars nu för att sedan för evigt tiga. Jag ser heller ingen som ursäktar eller försvarar handlingarna. Där i ligger din valtolkning, enl. mig.
Det innebär också att jag inte vantolkade dig. Eller?
Citera
2018-12-04, 21:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ok. Det förklarar saken. Pappan var kvar. Och han hade väl vetorätt kan jag tänka.
Jag minns själv inte fallet. Kanske pga den familjens sociala status och att den snabbt försvann i tablåerna samt att händelsen i Gårdsten inte var på min egen bakgård.

Med risk att hamna OT

Kan ha att göra med att pappan var misstänkt och var häktad nästan en vecka
Citera
2018-12-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Med risk att hamna OT

Kan ha att göra med att pappan var misstänkt och var häktad nästan en vecka
Ahhh.. NU minns jag! Just det, nu blev det mycket olikt Bjärred. Här trodde man att gärningsmannen var funnen, medan i Bjärred var mördaren identifierad ganska snabbt.
Citera
2018-12-04, 22:05
Medlem
Citat:
Det där Gårdstensärendet.... kan det vara så att släktingar sagt ok att man fick informera media kanske? Annars är det ju faktiskt märkligt att så mkt blev offentligt. Enl polisen i Bjärredsfallet så sekretessbelade man FUn eftersom mördarna var döda och inte kunde åtalas. Och det var ju mamman i Gårdsten också. Fan vet.
Var finns uppgiften om att en förundersökning har blivit sekretessbelagd? Ett sekretessbeslut måste gå att överklaga. Det borde gå att få prövat med motiveringen att den kan innehålla bevis på något som kan anmälas till HSAN. Polisen kan inte sekretessbelägga bevismaterial.
Citera
2018-12-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var finns uppgiften om att en förundersökning har blivit sekretessbelagd? Ett sekretessbeslut måste gå att överklaga. Det borde gå att få prövat med motiveringen att den kan innehålla bevis på något som kan anmälas till HSAN. Polisen kan inte sekretessbelägga bevismaterial.
De sekretessbelägger FUn för allmänheten. Jag kan tänka mig att om missförhållanden upptäcks så kan anhöriga avgöra om man ska gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in