Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Samhället behöver få veta. Kanske inte just du och jag men alla som arbetar med barn och ungdomar. Det som förvånar mig mest är varför kommun och skola inte har anmält sig själva. Kanske även sjukvården men första hand skolan. Utan anmälan blir det ingen utredning och utan den blir det ingen lärdom att dra.
Detta fall borde handla om barnen och varför de inte fick fortsätta leva. Det är lätt hänt att Moa och Agnes hamnar i skymundan då det är föräldrarnas obegripliga agerande som skymmer sikten.
Ja, jag tänker också att personal i vården, på socialen, i skolan, på dagis o.s.v. - överallt där professionella personer möter barn och föräldrar - kan lära sig något av det här fallet. Men det går ju inte så länge som myndigheterna mörkar. Något säger mig dessutom, att föräldrarnas sociala status skyddar dom till och med efter döden. När det gäller fallet i Gårdsten i Göteborg häromåret, när en mamma dödade sina tre barn och sig själv p.g.a. att familjen skulle bli vräkta för att dom låg efter med hyran, så mörkades det minsann inte. Varenda obehaglig liten detalj kom ut, t.ex. med sådant som borde ha legat under Socialtjänstens sekretess. Men så är Gårdsten också ett hyreshusområde med låg status...