2018-12-04, 12:17
Medlem
PingPongGlasss avatar
Vet man ännu varför flickorna "var hemma" mestadels, och vad som utlöste tragedin med dessa fyra människor, dödsorsak?

Det har snart gått ett år sedan händelsen, och det känns verkligen som om det varit "locket på". Jag följde tråden väldigt länge, sedan blev det bara rundgång och absurda spekulationer.

Vad vet "vi" i dagsläget om detta sällsynta fall egentligen?
Citera
2018-12-04, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Fanns det några barn som fick särskild undervisning i hemmet på grund av svår sjukdom bland barnen i reportaget? Jag har inte sett det utan frågar av ren nyfikenhet för att bedöma om det kan tillföra något i det här fallet.

Jag förstår vad du menar. Om ens barn inte bara är hemmasittare, utan även har svåra smärtor och plågor, så är det förstås ännu värre än om barnet "bara" är hemma.

I programmet medverkade en femtonårig flicka som nästan inte vistats i skolan alls sedan tioårsåldern. Den flickan var till att börja med deprimerad och låg till sängs, helt passiv. Men så upptäckte familjen att umgänge med hästar gjorde denna tjej gott och familjen (som verkade bo på landet) köpte en egen häst till flickan. Att rida och ta hand om hästen var nu en stor del av flickans tillvaro och gav förmodligen hela familjen en viss "livskvalitet." Hade denna tjej inte kunnat rida utan varit tvungen anpassa hela sin tillvaro utifrån sjuklig trötthet och svåra smärtor så hade läget så klart varit ett annat.

Det verkar dock inte vara någon självklarhet att hemmasittare får undervisning i hemmet av lärare - tvärtom. Jag ska se programmet igen och kontrollera vad som sas om just det.
Citera
2018-12-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Vet man ännu varför flickorna "var hemma" mestadels, och vad som utlöste tragedin med dessa fyra människor, dödsorsak?

Det har snart gått ett år sedan händelsen, och det känns verkligen som om det varit "locket på". Jag följde tråden väldigt länge, sedan blev det bara rundgång och absurda spekulationer.

Vad vet "vi" i dagsläget om detta sällsynta fall egentligen?
Jag pratade så sent som idag med en vän som bor i nära familjen. Inte heller han har hört något. Det är "locket på" som han säger. Ingen i Bjärred verkar ha en susning mer än vad vi hört från medierna. Och så kommer det förbli troligtvis. De anhöriga har med all säkerhet fått fortlöpande uppgifter under vägs analyserna blivit klara. Hade jag varit anhörig hade jag definitivt inte släppt någon info. Och absolut inte den här tråden. De PM som funnits i tråden, och som mottagits av flera användare här, kan man kanske ta med en nypa salt.
Citera
2018-12-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Fanns det några barn som fick särskild undervisning i hemmet på grund av svår sjukdom bland barnen i reportaget? Jag har inte sett det utan frågar av ren nyfikenhet för att bedöma om det kan tillföra något i det här fallet.

Som sagt var, jag måste se programmet igen och kolla upp detta. Vad jag minns så fick den femtonåriga flickan (hon som fick en häst av föräldrarna) inte någon undervisning i hemmet, men jag måste kontrollera den uppgiften.

I programmet medverkade även en åttaårig pojke som just aldrig hade kunnat gå i skolan. Han började i förskoleklass men det blev en mycket kort period där. Han hade nyligen börjat få hemundervisning en (!) timme i veckan, jag tror vid tre-fyra tillfällen i veckan.

Det har redan kommit en del reaktioner i media, så antagligen kommer vi att få höra talas mer om hemmasittare nu en tid framöver.
Citera
2018-12-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag pratade så sent som idag med en vän som bor i nära familjen. Inte heller han har hört något. Det är "locket på" som han säger. Ingen i Bjärred verkar ha en susning mer än vad vi hört från medierna. Och så kommer det förbli troligtvis. De anhöriga har med all säkerhet fått fortlöpande uppgifter under vägs analyserna blivit klara. Hade jag varit anhörig hade jag definitivt inte släppt någon info. Och absolut inte den här tråden. De PM som funnits i tråden, och som mottagits av flera användare här, kan man kanske ta med en nypa salt.

Fast kanske, om det stod klart att min dotter hade blivit felaktigt utpekad som mördare, att jag hade velat rätta till detta...
Citera
2018-12-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Fast kanske, om det stod klart att min dotter hade blivit felaktigt utpekad som mördare, att jag hade velat rätta till detta...
Det är troligen det hon inte är. Man har ju konstaterat att de båda skrev på avskedsbrevet och att de båda var införstådda med det hela. Så vitt jag förstår så har det inte förekommit något våld. I så fall skulle media och polis beskrivit pappan som ensam i dådet. Det har de inte gjort. Och polisen hade nog också släppt den uppgiften just för att inte missförstånd skall uppstå.
Citera
2018-12-04, 12:44
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:

Tack för info!

Ja det är ju rätt begripligt och även sunt att det är just "locket på", må samtliga vila i frid. Far och morföräldrar gissar jag har överlevt barn och barnbarn, oerhört sorgesamt.

Man skäms nästan över att vara nyfiken i detta fall.
Citera
2018-12-04, 13:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Håller med dej om att man som anhörig skulle vilja gå ut med och rätta till om ens dotter eller son hade blivit felaktigt utpekad som mördare. Men tystnaden från båda håll talar nog för att båda är skyldiga/delaktiga. Min egen teori är att en av dem var först med ”tanken” men att de i slutänden var överens.
Citera
2018-12-04, 13:47
Medlem
Citat:

Intressant att det inte kommit fram fler uppgifter. Från en bekant har jag hört att det inte finns någon journalist på Sydsvenskan som arbetar med fallet. Detta för att det inte finns något i fallet som är av allmänintresse.

Jag skulle vilja höra någon på allvar som beskrev varför det inte är viktigt att få veta varför två flickor blev mördade. Jag är medveten om att detta är en familjetragedi och att det funnits många i tråden, paradoxalt nog, som förfasat sig över att det spekuleras i hur detta kunde ske. Jag vet också att gärningsmännen är döda. Anhöriga har det svårt. Men barnen blev ju hur man än vrider och vänder på det mördade. Av sina föräldrar. Det mest obegripliga av allt. Om nån vill svara, försök att inte vara spydig mot mig. Frågan är inte illa menad.

(Om det nu finns över 5000 barn som sitter hemma och inte klarar av att gå till skolan så kanske några av dessa är sjuka, deprimerade tex. Bland dom kanske det skulle finnas ett intresse att veta varför flickorna mördades. Ja, jag vet att me och depression inte är samma sjukdom.)
Citera
2018-12-04, 13:53
Medlem
Citat:
Men tänk om vi skulle tillåta att folk gräver i sina egna trädgårdar här? Detta är ju trots allt ett forum där vi byter åsikter med varandra, och då är det just de egna åsikterna som gäller? Det kanske är ok att man inte mentaliserar precis hela tiden, utan bara låter tankarna flöda fritt? Det värsta som kan hända är att vi inte kommer fram till "sanningen" men det lär vi ju hur som helst ändå aldrig göra?

Mitt förslag är att vi tillåter var och en gräva i sin egen trädgård och så får vi se vilka tankeutbyten det kan leda till...

Ett mycket gott förslag, tack. Alla vi som hänger här har ju olika livserfarenheter och ingångar i problematiken som ledde fram till tragedin. Vi är många som har svårt att tro på den ”sammantagna bilden”, och har behov av att diskutera den bakomliggande orsaken. Det är vad jag förstår ingen här som gör mer än gissar även om några vill få oss att tro att de sitter på sanningen och gång på gång upprepar samma fraser. En postare påstod sig ha sett läkarintyg. Vem säger att den talade sanning mer än någon annan? Missan som var en av de få som träffat familjen förlöjligades å det grövsta. Sen finns det några som tycks använda tråden för att skuldbelägga sjukvården och skolan eller universitetet. Precis alla har sina ingångar beroende på egna erfarenheter/behov. Inget kan självklart helt sätta sig in i familjens situation utan att veta sanningen. Allt bygger på spekulationer. Tack ni som orkar fortsätta gräva för att vi som behöver slutligen kan få ett svar. Och tack Kryptogam för din alltid så trevliga samtalston. Önskar alla en fin dag!
Citera
2018-12-04, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Intressant att det inte kommit fram fler uppgifter. Från en bekant har jag hört att det inte finns någon journalist på Sydsvenskan som arbetar med fallet. Detta för att det inte finns något i fallet som är av allmänintresse.

Jag skulle vilja höra någon på allvar som beskrev varför det inte är viktigt att få veta varför två flickor blev mördade. Jag är medveten om att detta är en familjetragedi och att det funnits många i tråden, paradoxalt nog, som förfasat sig över att det spekuleras i hur detta kunde ske. Jag vet också att gärningsmännen är döda. Anhöriga har det svårt. Men barnen blev ju hur man än vrider och vänder på det mördade. Av sina föräldrar. Det mest obegripliga av allt. Om nån vill svara, försök att inte vara spydig mot mig. Frågan är inte illa menad.

(Om det nu finns över 5000 barn som sitter hemma och inte klarar av att gå till skolan så kanske några av dessa är sjuka, deprimerade tex. Bland dom kanske det skulle finnas ett intresse att veta varför flickorna mördades. Ja, jag vet att me och depression inte är samma sjukdom.)
Inte konstigt att det inte finns nån journalist som "jobbar med fallet". Det är ju sekretessbelagt, och var så från början, så det finns nu inte så mycket att skriva om. Allt som gått att få fram är redan ältat i media, och tuggats om flera gånger. Vad som hänt under sommaren och nu i höst är att analyserna fortgår. Det var inte prioriterat eftersom den skyldige/de skyldiga inte längre finns i livet. OM det kommer fram att det finns ett allmänintresse så kommer polisen gå ut med det via media. Annars kommer de slå ihop akten, stämpla "sekretessbelagt" och sen in i arkivet.
Senast redigerad av Picasso2 2018-12-04 kl. 14:02.
Citera
2018-12-04, 13:59
Medlem
Citat:
Som sagt var, jag måste se programmet igen och kolla upp detta. Vad jag minns så fick den femtonåriga flickan (hon som fick en häst av föräldrarna) inte någon undervisning i hemmet, men jag måste kontrollera den uppgiften.

I programmet medverkade även en åttaårig pojke som just aldrig hade kunnat gå i skolan. Han började i förskoleklass men det blev en mycket kort period där. Han hade nyligen börjat få hemundervisning en (!) timme i veckan, jag tror vid tre-fyra tillfällen i veckan.

Det har redan kommit en del reaktioner i media, så antagligen kommer vi att få höra talas mer om hemmasittare nu en tid framöver.

Tack för svaret. Jag behöver nog kolla på programmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in