2018-12-03, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kopplingsdel demonterbar, kontroll kan inte utföras.
Ja, det är nog att nyckel saknas. Menar du att man kunde ta av den utan nyckel?
Citera
2018-12-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ja, det är nog att nyckel saknas. Menar du att man kunde ta av den utan nyckel?

Man kan montera den utan nyckel, nyckeln är endast ett lås i sig.
Dubbelkollade vad som gäller, om den hade varit låst så hade jag kunnat förstå.

Hon hade även nyckeln med sig, som han skyllde på var felet.
Senast redigerad av Gary-loomis 2018-12-03 kl. 21:29.
Citera
2018-12-03, 22:58
Medlem
Fuzzs avatar
Som sagts måste inte nyckellåset fungera. Det lagen säger är att det ska finnas två låsningar.
Alltså på de flesta krokarna 1a låsningen tryck in 2a vrid. Har fått tjafsa om det flera gånger och varit på väg in till stationschefen innan "teknikern" bemödat sig att kolla lagtexten.
Man ska vara hård och säga till i förväg att man vill veta alla fel vid upptäckten och inte när man får protokollet.
Klarat flera tvåor på det sättet då de ibland inte vet vad de sysslar med.
Citera
2018-12-04, 02:38
Medlem
Citat:
Min kära fru var på besiktningen, och fick underkänt på grund av dragkroken.
Dragkroken satt redan på, men han lyckades inte få loss den, och hänvisade till nyckeln som endast är till för att låsa (av stöldskäl).

Blev förundrad när jag provade på kvällen, när den lossnade samt gick i hur lätt som helst.
Är inte principen densamma på dom flesta avdragbara krokar oavsett märke?

Min avtagbara visar rött på saken som man skruvar på fast än att den är fastlåst, då har det ställts lite frågor. Men inte mer än att jag har visat att den verkligen är låst och då har det inte varit några problem.

Det är därför jag alltid själv vill vara med när dem besiktigar bilen, tråkigt att höra dock. Åka på en ombesiktning bara för det....

Men han har väl bara antagit att den har rostat fast eftersom han ser sig själv kunna allt om alla dragkrokar och bilar.
Citera
2018-12-04, 08:37
Medlem
Citat:
Min kära fru var på besiktningen, och fick underkänt på grund av dragkroken.
Dragkroken satt redan på, men han lyckades inte få loss den, och hänvisade till nyckeln som endast är till för att låsa (av stöldskäl).

Blev förundrad när jag provade på kvällen, när den lossnade samt gick i hur lätt som helst.
Är inte principen densamma på dom flesta avdragbara krokar oavsett märke?

Citat:
Ursprungligen postat av UsL.
Min avtagbara visar rött på saken som man skruvar på fast än att den är fastlåst, då har det ställts lite frågor. Men inte mer än att jag har visat att den verkligen är låst och då har det inte varit några problem.

Det är därför jag alltid själv vill vara med när dem besiktigar bilen, tråkigt att höra dock. Åka på en ombesiktning bara för det....

Men han har väl bara antagit att den har rostat fast eftersom han ser sig själv kunna allt om alla dragkrokar och bilar.

Besiktningsmannen gjorde som man ska enligt reglementet. Kan man av någon anledning inte kontrollera att dragkrok sitter som den ska etc, så ska det bli ett underkännande. Att släppa igenom något i ett sådant fall är helt fel.

Att man i vissa fall kanske inte får till kontrollen för att personal inte råkar klara det just då, fast det verkar som att allt funkar som det ska vid kontroll efter besiktningen, är såklart tråkigt. Men sådant händer.

Personligen tar jag heller en anmärkning för mycket än, en för lite som kan riskera att en olycka sker.
Bilprovningen ska inte ses som fiender utan vänner, viktiga vänner.
Citera
2018-12-04, 10:38
Medlem
nittontrettons avatar
Har du inte lärt frun att hon ska ha en rejäl u-rugning när det är besiktningsdags?

Åk tillbaka dit och visa att den funkar som den skall och be dem stryka anmärkningen.
Citera
2018-12-04, 11:14
Medlem
Citat:
Man kan montera den utan nyckel, nyckeln är endast ett lås i sig.
Dubbelkollade vad som gäller, om den hade varit låst så hade jag kunnat förstå.

Hon hade även nyckeln med sig, som han skyllde på var felet.
Men gav hon nyckeln till den som besiktade? Det verkar ju ologiskt att sätta detta fel om nyckeln är i handen.
Citera
2018-12-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Besiktningsmannen gjorde som man ska enligt reglementet. Kan man av någon anledning inte kontrollera att dragkrok sitter som den ska etc, så ska det bli ett underkännande. Att släppa igenom något i ett sådant fall är helt fel.

Att man i vissa fall kanske inte får till kontrollen för att personal inte råkar klara det just då, fast det verkar som att allt funkar som det ska vid kontroll efter besiktningen, är såklart tråkigt. Men sådant händer.

Personligen tar jag heller en anmärkning för mycket än, en för lite som kan riskera att en olycka sker.
Bilprovningen ska inte ses som fiender utan vänner, viktiga vänner.

Man tycker att besiktnings personalen borde ha kunskap gällande avtagbar krok, verkar även som att du ignorerade personens attityd.
Citera
2018-12-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men gav hon nyckeln till den som besiktade? Det verkar ju ologiskt att sätta detta fel om nyckeln är i handen.

Han försökte lossa dragkroken med nyckeln.
Citera
2018-12-04, 17:31
Medlem
Citat:
Man tycker att besiktnings personalen borde ha kunskap gällande avtagbar krok, verkar även som att du ignorerade personens attityd.

Det finns flers olika konstruktioner på dragkrokar och allt möjligt annat, så att en besiktningsman inte alltid kan allt är inget unikt, även om man visst kan tycka att de skulle det. Men de är bara människor de med.

Om sen dragkroken råkade konstra där och då så man inte kunde kolla den ordentligt är tråkigt men märkligare saker än så sker.

Kan inte se att jag ska säga nåt om personens attityd, jag var inte där och upplevde den och din utsago kan vara färgad. Det händer ju att folk får för sig nåt om attityd bara för att de inte får rätt, eller att nån säger åt dem något, fast personen kanske bara är yrkesmässigt korrekt.

Jag hämtade personligen en släpvagn från parkeringen på Bilprovningen idag, där ett eller två hjul låst sig så den gick inte att rulla. Med anmärkning som följd.
När jag kom dit och försökte rulla på den för att lasta den på ett släp, så rullade den utan problem. Vad skulle jag göra i det läget? Gå in och käfta med dem? Eller inse att det kanske var nåt knas just vid besiktningen, men som sen släppt?
Citera
2018-12-04, 18:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Provade den ca 3 dagar innan, lät den sitta i för att underlätta bara.
Det är fel sätt. Den ska inte vara monterad vid besiktningen. Då är den olåst och besiktningsteknikern kan inte anmärka på det, och inte heller på att den inte kan demonteras.

Citat:
Han försökte lossa dragkroken med nyckeln.
Besiktningsteknikern uppfattade det som att den var låst, och eftersom dessa nycklar går av i parti och minut vill han inte ta i så han får skulden för det. Din kärring kunde meddelat att den inte var låst, om den nu inte var det.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2018-12-04 kl. 18:07.
Citera
2018-12-04, 18:00
Medlem
Fuzzs avatar
[quote=Dr Tinnitus|66021461]Det finns flers olika konstruktioner på dragkrokar och allt möjligt annat, så att en besiktningsman inte alltid kan allt är inget unikt, även om man visst kan tycka att de skulle det. Men de är bara människor de med.
/QUOTE]
Ja visst finns det flera olika konstruktioner. Men är man det minsta intresserad kan man se hur det ska fungera. Och det är deras jobb att veta.
Vissa bilar har en stång som man gängar ut och sedan drar i. De kan "fastna". men de fastnar inte de är bara lite åtdragna så man inte orkar släpa på dem för hand. Oftast räcker det att ta en polygrip . eller i vissa fall finns en sexkantskalle och "knäcka" till det första (brukar inte behöva ta i).
Det orkar de ens inte göra fast de egentligen inte är något fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in