2018-12-03, 16:12
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Så kan det förstås ha varit. Skulle dock vilja ha åtminstone 1 ny uppgift för att tro på det.

Vi får se, det kanske kommer vad det lider. Fram till dess ser jag PMet bara som en bekräftelse på de tillförlitliga uppgifter som framkom tidigt i tråden när Scheele och Avd.9 parade sig.

Känner mig ganska övertygad att fler uppgifter kommer att komma.
Citera
2018-12-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
JA, jag menar det.

Om jag förstår hälften av gänget här inne, så tänkte O bara på sig själv och
sin moms-karriär.
Inget annat betydde någonting.
Rimligtvis så borde han inte vilja bli störd i sin satsning på karriärstegen utan helt enkelt
kunna jobba ostört, för att till slut få sin efterlängtade Professur.
OK..... Vad gör han då för att förverkliga detta ?

Han ljuger för skolan om att hans friska barn är sjuka, och alla dessa möten borde
ju ha tagit mycket av hans egen arbetstid.
Han tar med sig dom friska barnen till läkare flera gånger, och hör o häpna, även lyckas
lura dom att dom friska barnen är sjuka, och lyckas till och med få läkarintyg på sina
friska barn.
Det är fan inte dåligt, men även detta borde ju ha tagit en massa av hans "egna arbetstid"

Av någon annan anledning så tar han även med sig dom friska barnen utomlands
några gånger.

Men sen kommer det märkligaste.
Eftersom O vill isolera barnen, eller sin familj från insyn utifrån.....
Varför i hela härligheten arrangerar han "hemskolning" till barnen då ??
Det innebär ju att olika lärare (gissar på 3 - 5) skall ränna hemma hos familjen
3 - 4 dagar i veckan, och utbilda dom friska barnen hemma.
Fast då förstår jag i och för sig varför han ville vara hemma, för då kunde han
ju se att dom friska barnen "spelade" sjuka när lärarna var där.

Helt meningslöst och i onödan arrangerar han allt det här...…
Helt meningslöst och i onödan ser han själv till att få mindre arbetstid, trotts att han
älskar sitt jobb och brinner för det.

Om dom friska barnen hade fått gå i skolan istället, så hade O sluppit allt detta, och kanske
till och med sluppit döda alla.

Jag får inte ihop detta.

Ja, i december visade det sig att detta var meningslöst. Då fattade O att han inte skulle få någon professur. Skolan började ifrågasätta hemskolan, den kostade kommunen för mycket. De hade fått ögonen på sig på grund av den enorma utgiften. För att matcha utgiften efter mordtragedin pratade rektorn om "ofattbar sjukdom". Men döttrarna hade ingen hemsjukvård. De hade bara hemskola. Så vitt vi vet.

Syftet med hemskolan kan ha varit att förlänga Os fyra-åriga förordnande på universitetet. Utifrån att man fixar att mentalisera Os sits. Jag antar att han inte var fast anställd och att han i december fick förhandsbesked om att han detta inte kunde förlängas. Han blev enbart beviljad 10 procent möjlighet att vara hemma med barnen. I själva verket var han hemma mycket med barnen, "jobbade" hemifrån. Han hann dessutom inte med att förbereda sin konferens, han orkade inte. Han var slut. Sen tog han familjen med sig i graven.

Han mördade familjen och sig själv för att han inte klarade av kraven längre. Det kretsade kring professuren, hans liv som "momsexpert". Hans eftermäle handlar om barnen + momsen. Allt annat raderade han. Jag vet inte om han älskade sin fru, det verkar inte så. De var mest partners in crime. Det som finns kvar på nätet om familjen är sidan om Os karriär. Den är kvar för "evigt". Allt annat tog han bort.

Kvar finns också nödrop från barnen. A girl has nothing to say. "Jag talar med träd, är jag konstig då?". Två isolerade tjejer, där hemskolningen var en sköld från den tuffa omvärlden. O orkade inte skölda barnen mer, han knäckte sig. Han var med på pianospelet och fotbollen, det blev för mycket för honom. När han blev trött, avslutade han barnens aktiviteter. Sen avslutade han barnen också, plikten som far.

Det är möjligen intressant att forska i en människas fall, från att ha varit en närvarande-bevakande far, momsstjärna-bitter förbigången nästanprofessor till skolförhandlare-käftsmällare.

Aktiviteter vi känner till:
O är med när A tränar fotboll, oklart vilken roll han har. A slutar spela fotboll.

Under våren har O gett upp hoppet om framtiden för Moa. O avslutar Moas pianoundervisning. O vet redan under våren att M aldrig kommer att komma tillbaka, han säger till pianolärarinnan att det knappast är troligt att M återvänder. Då har M ingen diagnos och vi vet än inte vad hon lider av.

O avslutar alla sina karriärkonton, men behåller sin hemsida och momsboken, som han dedikerat till döttrarna.

O (och H?) går till grannar och ber dem bevittna testamente. De berättar inget om mordplaner.

Reaktioner från omvärlden:
Familjen, tystnad
Grannar, känner inte till familjen

Exflickvän till O, har skrivit här om att hon och O spelade brädspel på kvällarna
Elleverantör har skrivit i tråden om att mätarställningen sjönk
Pianolärarinnan har beskrivit pappans bryska avvisande när hon undrade varför M måste sluta piano

Skolan "Vi försökte stötta familjen i många år, men blev förda bakom ljuset. Flickorna hade ofattbar sjukdom. Problem inne i familjen." Åtgärd: Inga barn kan vara frånvarande mer än 20 dagar (?) utan samtal till soc.
Universitetet: Kollegor "gråter" på linkedin. Kallar O för ängel. Han blir postumt utsedd till "professor" av den som handlägger ansökningarna.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-03 kl. 16:30.
Citera
2018-12-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Scheele lämnade tråden pga mycket ifrågasättande och otrevliga inlägg som krävde det ena och det andra. H*n hade skrivit flera inlägg med vad som hänt men h*n tröttnade på alla påhopp och lämnade tråden, dessutom raderade h*n flera inlägg med värdefull info. Jag vet att man inte kan radera i efterhand men troligen fick h*n hjälp av moderatorn. Så tyvärr förtjänade vi i tråden inte all den info som delgetts oss. Finns säkert fler i tråden som minns detta

Tack, då finns det ingen bekräftelse om video från Scheele.

Så mycket information har väl inte hen gett tråden? Däremot väldigt saklig. Läs de han skriver första dagarna början så ser du. Om hen raderade inlägg så tror jag det beror på att det saknades saklig grund för uppgifterna. Jag har läst alla Scheeles inlägg även under andra rubriker och tycker det verkar vara en klok människa.
Citera
2018-12-03, 16:27
Medlem
Jag fick inte ihop detta. Det var något som inte stämde men Rapytts inlägg om pappans, kanske omöjliga, jobbsituation, kan förklara varför en människa bryter ihop.

I tråden finns det flera inlägg som verkar ha rötterna på LU. Någon som känner en kollega eller är en kollega eller... Inläggen beskriver om och om igen samma beskrivning, att det var pappans hemsituation som tyngde ned honom. Att det var jobbet som fick honom att hålla näsan över vattenytan. Nys? Det tar i alla fall garanterat bort fokus från en dålig arbetsplats.
Citera
2018-12-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag fick inte ihop detta. Det var något som inte stämde men Rapytts inlägg om pappans, kanske omöjliga, jobbsituation, kan förklara varför en människa bryter ihop.

I tråden finns det flera inlägg som verkar ha rötterna på LU. Någon som känner en kollega eller är en kollega eller... Inläggen beskriver om och om igen samma beskrivning, att det var pappans hemsituation som tyngde ned honom. Att det var jobbet som fick honom att hålla näsan över vattenytan. Nys? Det tar i alla fall garanterat bort fokus från en dålig arbetsplats.

Ja, självmord kopplat till arbetsmiljö är antagligen vanligare än självmord kopplat till familjesituation eller att barnen är sjuka. Det blev en familicide av det hela. Mobbing på arbetsplatser i form av utebliven befordran skvallrar mycket om. "Det som inte fick hända hände", tror jag syftar på arbetsplatsen, inte familjen, men inte säkert.

Barnen har kanske dragits ned i djupet av oro för föräldrarna. Först var mamman fysiskt sjuk, sedan blev O sjuk av jobbet. Han uteblev från konferensen där han skulle vara huvudperson, han tog livet av sig och familjen. Granska universitetet också, tycker jag!

Kanske är detta den första familiciden utlöst av dålig arbetsmiljö? En djup och svår depression där framtidsutsikter ter sig mycket svarta då Os karriär kanske var på väg mot sitt slut där och han såg inga andra möjliga vägar. Han kände kanske skam?

Jag vill gärna veta hur stora hans chanser var att få en professur? Tokhyllningarna efteråt andas att här ligger något begravt som behöver komma upp till ytan.

Barnen blev kanske psykiskt slut av att O inte mådde bra, det kan ha varit svårt där hemma. En pressad individ kan brisera över småsaker, hålla hela familjen på glasgolv som när som helst kan spricka. O gick ned i vikt sägs det, tappade håret. En familj i kris enligt skolan. Skolan säger att det aldrig var några problem med barnen, det tycker jag säger väldigt mycket. Barnen kom i kläm, utvecklade psykiskt lidande av den stämning som fanns i hemmet...? O försökte lösa deras skolgång genom att ta in lärare. Kanske var det av välmening om barnen, kanske för att förlänga sin tjänst.

Hur man än vrider på det, tror jag att raderingen av Os linkedin signalerar att familiciden nog bottnar i hans karriär. Den var viktig för honom och något gjorde att han kört in i en vägg de senaste åren. Kanske ansträngde han sig för mycket för att bli momsstjärna. Läste att någon raljerade över hans artiklar, ett rykte i tråden om att han inte nådde den höjd som krävs för publiceringar.

Att sedan skylla på "barnens sjukdomssituation" är skevt. Det är som att O inte alls förstod hur han påverkade familjen. Kanske hade han svårt att få gehör överallt. Vården kunde inte sätta någon tydlig diagnos på barnen, det blev slasken "ME"? Skolan tvekade kring hemundervisning. Universitetet tvekade kring professur. O kände att de sista dagarna närmade sig. Han skulle bli ifrågasätt överallt. Av skolan, av vården, av soc, av universitetet, av kollegor, av familjen, av hustrun, släkten. Det var slut... allt hade blivit för invecklat och komplicerat.

Inte säkert att O ändå tänkt mörda familjen, det kanske var så att något av barnen tog livet av sig på grund av isoleringen... Något av barnen kan ha blivit psykotiskt av hemmasittandet.

Det kan vara så att något av barnen eller båda, hade dött för egen hand när familjen ville bevittna testamentet hos Hanssons... Men, polisen har ändå pratat om att gärningsmannen också dött. De har inte sagt något om självmord, så den förmildrande varianten finns nog inte med ändå.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-03 kl. 16:47.
Citera
2018-12-03, 16:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Tack, då finns det ingen bekräftelse om video från Scheele.

Så mycket information har väl inte hen gett tråden? Däremot väldigt saklig. Läs de han skriver första dagarna början så ser du. Om hen raderade inlägg så tror jag det beror på att det saknades saklig grund för uppgifterna. Jag har läst alla Scheeles inlägg även under andra rubriker och tycker det verkar vara en klok människa.

Ja, det var en klok människa som är saknad i tråden. Du får gärna tro att h*n raderade inlägg för att de saknade saklig grund men har svårt att tänka mig att Scheele skulle skrivit inläggen om h*n inte var säker. Enl. scheele själv var orsaken som jag skrev.
Citera
2018-12-03, 16:57
Medlem
fiftyforfiftys avatar
En man och hans fru varav frun lider av en svår sjukdom väljer gemensamt att ta livet av sig samt sina barn som också lider av en svår sjukdom. Case closed?

Vad handlar tråden om nu såhär 2 år senare?
Citera
2018-12-03, 16:59
Medlem
Anabellas avatar
Citat:

Ja.. det är inte alls lätt att få ihop det hela.
En f d kollega till H vittnar t ex om att hon brukade berätta med glädje och stolthet om sina flickor.

Citat:
Ursprungligen postat av artyfarty22
Jag har arbetat i samma organisation som Hanna i ett par år. De senaste veckorna har jag varit fullständigt chockad över de fruktansvärda nyheterna, det är som nån slags fruktansvärd, ond dröm.

Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare.

Speciellt jobbigt är det att läsa om det som har hänt när man har hört henne berätta med värme och stolthet om saker som Agnes och Moa ("tjoa-Moa" brukade hon skämtsamt kalla henne) gjort och sagt. Sådana där små detaljer från deras barns liv som tusentals småbarnsföräldrar delar med sig av på fikaraster runt om i Sverige gissar jag. Efter vad jag kommer ihåg så tyckte både Hanna och Oscar att det var viktigt att göra saker med sina barn, det vill säga inte lämna dem framför tv-apparaten och tv-spel. Intrycket var att de snarare spelade spel (bordsspel), pysslade, läste böcker, lagade mat och musicerade tillsammans än att de fastnade framför tv:n. De var också noga med att familjen skulle äta nyttigt och "eko".

Oscar har jag bara träffat vid några tillfällen, så jag har inte något speciellt intryck av honom. Han verkade social och trevligt dock, och hade ett rykte om sig att vara ett "underbarn" inom sitt område.

Nåväl, lite minnesbilder jag har i alla fall. Vad det nu kan göra för nytta. Allt ovan är bara hur jag kommer ihåg Hanna från den tiden, och inget försök att "skönmåla" det som hänt.

Inte för att jag själv tror att H är utan skuld.
Men hur i hel---e går det ihop?!
Citera
2018-12-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Ja.. det är inte alls lätt att få ihop det hela.
En f d kollega till H vittnar t ex om att hon brukade berätta med glädje och stolthet om sina flickor.

Inte för att jag själv tror att H är utan skuld.
Men hur i hel---e går det ihop?!

Något har hänt som fått O att störta samman tror jag. Det kan vara en utebliven befordran eller kanske har O försökt nå toppen, men inte haft förmågan att nå så högt som han eller omgivningen ville eller trodde, sista steget i karriären var ju professuren. Skribenten pratar om "underbarn". Först var O "underbarn" inom musiken, sedan inom momsvärlden. Dock nådde han ej toppen. Varför pratar man i de här termerna om O? Prestationer... sammanbrott...

En person mördade sin familj. Tror inte det var Hanna. Tror inte att hon kunnat föreställa sig vilken utveckling detta med Os karriär kunde få. Inte säkert att mördandet var planerat. De kunde ha gått till grannen för att få testamentet undertecknat, men inte kunde en av parterna inbilla sig att detta var en del i en lång kedja av planering. Jag tror att O kanske insåg att han inte skulle orka med konferensen och detta utlöste en kris så allvarlig hos honom att han begick ett grovt våldsbrott. Eller om det var så att han planerade långt i förväg, har ändå svårt att tro det.

När raderade O sin linkedin? Det kan ge svar på när han kände att allt var över, han gav upp. Inte ens då tror jag att han kanske planerade att mörda... det kan ha skett i hastigt vredesmod för att familjen insåg att nu, nu var O helt galen. De hade fruktat att han skulle bryta ihop helt, det hade även arbetskamrater och chef gjort...?

Kanske hamnade en av döttrarna i konflikt med O, varpå han obetänksamt använder våld, så att barnet avlider. Familjen hamnar i total chock, slagsmål utbryter. Det talades om blåmärken på de döda av ett hyfsat trovärdigt nick som har kontakt med en reporter. Nu kan blånader uppträda på döda, men polisen talade också om grovt våldsbrott.

Nä, nu blir det sista för ett tag:
Tror att O med våld dödade sin familj efter lång tids psykisk nedåtgång, kanske under flera år. Det var inget han planerade, det bara blev så. Han var antagligen djupt deprimerad, helt slut, kanske psykotisk, hade inte sovit, kände sig misslyckad, orkade inte med framtiden. Såg ingen livskvalitet... och de uppgivna barnen, de var i dåligt skick för att pappan inte mått bra de senaste åren... skolan såg, men insåg inte allvaret. Arbetsgivaren såg, men insåg inte heller de. Hanna måste ha varit oerhört ensam i detta. Om O inte tagit bort sin linkedin hade jag haft en annan teori, om Hanna, men det är Os aktiviteter före morden som talar om vad som hände, vem som är skyldig.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-03 kl. 17:34.
Citera
2018-12-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Något har hänt som fått O att störta samman tror jag. Det kan vara en utebliven befordran eller kanske har O försökt nå toppen, men inte haft förmågan att nå så högt som han eller omgivningen ville eller trodde, sista steget i karriären var ju professuren. Skribenten pratar om "underbarn". Först var O "underbarn" inom musiken, sedan inom momsvärlden. Dock nådde han ej toppen. Varför pratar man i de här termerna om O? Prestationer... sammanbrott...

En person mördade sin familj. Tror inte det var Hanna. Tror inte att hon kunnat föreställa sig vilken utveckling detta med Os karriär kunde få. Inte säkert att mördandet var planerat. De kunde ha gått till grannen för att få testamentet undertecknat, men inte kunde en av parterna inbilla sig att detta var en del i en lång kedja av planering. Jag tror att O kanske insåg att han inte skulle orka med konferensen och detta utlöste en kris så allvarlig hos honom att han begick ett grovt våldsbrott. Eller om det var så att han planerade långt i förväg, har ändå svårt att tro det.

När raderade O sin linkedin? Det kan ge svar på när han kände att allt var över, han gav upp. Inte ens då tror jag att han kanske planerade att mörda... det kan ha skett i hastigt vredesmod för att familjen insåg att nu, nu var O helt galen. De hade fruktat att han skulle bryta ihop helt, det hade även arbetskamrater och chef gjort...?

Tror du han mördade familjen pga problem på jobbet? Han hade väl en bra karriär och hade ansökt om att bli professor. Dessutom tycks han ha varit omtyckt på jobbet och haft nära vänner som han anförtrott sig åt.
Citera
2018-12-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tror du han mördade familjen pga problem på jobbet? Han hade väl en bra karriär och hade ansökt om att bli professor. Dessutom tycks han ha varit omtyckt på jobbet och haft nära vänner som han anförtrott sig åt.

Han blev inte befordrad till professor, inte förrän efter sin död fick han en låtsasbefordran till professor. Det som föregick den uteblivna professuren kan ha varit allt från att han jobbade ihjäl sig till att han blev utmanövrerad. Det är en hård strid om professurer. Sen slet den tillfälliga anställningen också... som han försökte förlänga med egen eller andras sjukdom...?

https://www.svd.se/ny-vandning-i-strid-om-professur-i-lund

"Den infekterade striden om en professorstjänst vid historiska institutionen vid universitet i Lund tog på onsdagen en ny vändning.
Samtliga fyra topprankade kandidater gjorde gemensam sak och protesterar mot försöken att manövrera bort KG från tjänsten.
Det var i slutet av mars som lärarförslagsnämnden vid universitetet, under ledning av Inger Lövkrona, petade Kristian Gerner med motiveringen att han inte var en tillräckligt god arbets- och handledare. Gerner hade satts i första förslagsrummet av de tre sakkunniga eftersom han hade tyngst vetenskapliga och pedagogiska meriter. "

KG anklagades också för att han en gammalmodig kvinnosyn... anklagade man OH för något?

Att O begick familicide måste vara en hård smäll för universitetet, men för att tackla det hyllar man O postumt. I skenet av att man inte vet varför eller hur familjen dog så verkar det nästan sinnessjukt.
Senast redigerad av rappytt 2018-12-03 kl. 17:50.
Citera
2018-12-03, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Släpp den tanken. Verkar vara en återvändsgränd. Jag förstår att det är svårt att hänga med.
En återvändsgränd? Det fanns ju bevis i tråden på medlemskap i sc enligt dig. Likadant med me spåret.
Ja att hänga med i dina teori svängningar är inte lätt.
Det började med FE, som du satt och strök över ryggen med varma fingrar för varje inlägg h*n skrev.
Det senaste verkar va att du slickar J i öronen för varje inlägg h*n skriver om den hemska sjukvården.
Hur ska du ha det, har du nån egen teori om vad och varför?
Kom heller inte och säg att du skiftar åsikt ju mer fakta som kommer i ljuset.
Du och jag, eller vi VET fortfarande inte ett skit mer än det som polisen berättat, och testamentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in