Citat:
Nej du har lite fel här.
Bästa genomslag kräver de mest korrekta termerna. Faktamässigt / vetenskapligt korrekta också.
"Befolkningsutbyte" är en term man kan använda. Det är tillräckligt brett för att inte vara explicit rasistiskt.
"Pensionsräddare" är en meningslös term. Vill man ägna sig åt att göra sarkastiska förolämpningar bör man inte ägna sig åt politik. Tyvärr föll AFS (och Kasselstrand) för trycket på sin återvandringsturné. När de började övergå till att nästan skrika mot utomeuropéerna i publiken att "ni ska hem".
"Etnisk svensk" är problematisk. Jag är själv född i ett grannland. Är jag etnisk svensk? Man kommer att hamna på defensiven att definiera vad etnisk svensk betyder. Och det sker ingen white flight från vita icke-svenskar så det finns inget behov av att definiera etnisk svenskhet.
Det är på denna punkt jag tycker AFS bör skilja sig från SD och istället bli en del av de europeiska identitärerna som framhäver den "vita europeiska civilisationen", snarare än köttbullepatriotismen.
Sanningen, som jag hoppas AFS tar till sig någon dag, är att ganska få svenskar bryr sig om vem som är etnisk svensk. Vi är alla uppväxta med vänsterns, och skolans, hån mot "rasisterna som hatar alla med utländsk bakgrund". Som hon Miranda i dokumentären om SDU, som av reportern fick frågan "hur kan du vara med i SD när din far är från England?".
Vi måste försöka rädda den västerländska civilisationen... inte köttbullen...
Jag kan skriva mer i ämnet och som svar på ditt inlägg, men har lite ont om tid just nu...
Bästa genomslag kräver de mest korrekta termerna. Faktamässigt / vetenskapligt korrekta också.
"Befolkningsutbyte" är en term man kan använda. Det är tillräckligt brett för att inte vara explicit rasistiskt.
"Pensionsräddare" är en meningslös term. Vill man ägna sig åt att göra sarkastiska förolämpningar bör man inte ägna sig åt politik. Tyvärr föll AFS (och Kasselstrand) för trycket på sin återvandringsturné. När de började övergå till att nästan skrika mot utomeuropéerna i publiken att "ni ska hem".
"Etnisk svensk" är problematisk. Jag är själv född i ett grannland. Är jag etnisk svensk? Man kommer att hamna på defensiven att definiera vad etnisk svensk betyder. Och det sker ingen white flight från vita icke-svenskar så det finns inget behov av att definiera etnisk svenskhet.
Det är på denna punkt jag tycker AFS bör skilja sig från SD och istället bli en del av de europeiska identitärerna som framhäver den "vita europeiska civilisationen", snarare än köttbullepatriotismen.
Sanningen, som jag hoppas AFS tar till sig någon dag, är att ganska få svenskar bryr sig om vem som är etnisk svensk. Vi är alla uppväxta med vänsterns, och skolans, hån mot "rasisterna som hatar alla med utländsk bakgrund". Som hon Miranda i dokumentären om SDU, som av reportern fick frågan "hur kan du vara med i SD när din far är från England?".
Vi måste försöka rädda den västerländska civilisationen... inte köttbullen...
Jag kan skriva mer i ämnet och som svar på ditt inlägg, men har lite ont om tid just nu...
Ditt resonemang är fullt av inre motsägelser. Du vill inte framstå som rasistisk - men talar om vita européers civilisation. Du vill vara systemkritisk, men accepterar att det är systemet som bestämmer reglerna för vad folk tycker.
Som du själv skrev så förekommer white flight. Det finns ett svenskt "vi" som människor har i bakhuvudet när de stiger på en buss eller väljer en skola. Ingrupp och utgrupp, implicit men sällan explicit. SD förnekar uttalat att denna känsla av gemenskap är legitim och kallar den rasism - men bara för svenskar och européer.
Därför har man medvetet avstått från att skydda "svennehoran" och "svennejäveln", från svenskars erfarenheter av etniskt motiverat hat och i slutänden just den gnagande rädslan för att hamna i utsatt minoritet som driver människor att flytta från ett bostadsområde. Vilket parti talar för dessa etniska svenskar i det mångetniska Sverige?
Och varför är din personliga etnicitet av någon betydelse? Slutar det finnas etniska polacker om du flyttar dit, menar du?
Vilken nivå och vilken tankefigur du än använder så kvarstår verkligheten: All sorts europeisk nationalism eller nativism kommer anklagas för rasism. Inte sällan av minoriteter som själva förbehåller sig rätten att verka identitetspolitiskt i egen sak - inte minst judar som kommer anklaga dig för antisemitism som den oundvikliga följden av din identitära politik.
Att låtsas som att ett parti kan slippa kontroversiella frågor genom att försöka ducka dem är naivt. Frågan är istället hur de bäst vänds till partiets fördel. Hur gör man den insinuanta utfrågaren obekväm?
Citat:
Många här står i fel ände av problemet. AfS har nu försökt att köra från ena hållet och gått bet. Det självklara är då att se problemet från andra hållet. Göra en 180. AfS ska koncentrera sig på sakfrågorna. Vem eller vad är problemet? 1. Är problemet att det finns invandrare i Sverige? Eller är 2, problemet att det är illegala invandrare? Eller är 3, problemet att det finns kriminella invandrare?
Om svenska folket inte har konsensus om att slänga ut 1 och 2 så får man koncentrera sig på 3, där det faktiskt finns förutsättningar hos folket för detta samförstånd. För att uppnå detta mål 3 så går det inte att förtäckt prata om 1 och 2 genom att använda en retorik som uppfattas rasistiskt och i sin anda stå för etnisk rensning.
Detta är inte cuckande, det är ren pragmatism. OM man vill ha ett parti större än någon promille.
AfS har som sagt försökt samfällt med 1, 2 och 3 och det programmet dissades.
Men AfS kan inte heller sitta och kalkera SD:s partiprogram och strategi. AfS har då inget existensberättigande.
AfS ska göra de det är bäst på; opinionsbildande runt samhälls- och systemkritiska frågor. En återvandring för kriminella och systemutnyttjare är då en konsekvens av den politiken och inte politiken i sig. Tänk om, tänk rätt.
Om svenska folket inte har konsensus om att slänga ut 1 och 2 så får man koncentrera sig på 3, där det faktiskt finns förutsättningar hos folket för detta samförstånd. För att uppnå detta mål 3 så går det inte att förtäckt prata om 1 och 2 genom att använda en retorik som uppfattas rasistiskt och i sin anda stå för etnisk rensning.
Detta är inte cuckande, det är ren pragmatism. OM man vill ha ett parti större än någon promille.
AfS har som sagt försökt samfällt med 1, 2 och 3 och det programmet dissades.
Men AfS kan inte heller sitta och kalkera SD:s partiprogram och strategi. AfS har då inget existensberättigande.
AfS ska göra de det är bäst på; opinionsbildande runt samhälls- och systemkritiska frågor. En återvandring för kriminella och systemutnyttjare är då en konsekvens av den politiken och inte politiken i sig. Tänk om, tänk rätt.
Vilken position är det du försöker ta som inte redan tokägs av SD då?
Ska AfS ändra sig kring böneupprop också? Ska man ta avstånd från islamofobi? Om inte - varför inte?
Vad gäller återvandring så skulle jag föreslå att ett första steg är att utbilda partifunktionärerna i att inte sätta likhetstecken mellan det och etnisk rensning. Är man så fast i meningsmotståndarnas tolkningsföreträde och associationer, kommer man aldrig kunna driva opinion.
Det är en sak att välja ett lågmäldare tonläge, en helt annan att slänga ut barnet med badvattnet. Det marknaden har SD redan mutat in.
Senast redigerad av oyto 2018-12-03 kl. 12:45.
Senast redigerad av oyto 2018-12-03 kl. 12:45.