2018-10-09, 11:50
Medlem
Också undrar lite på detta...

Om jag gör en vinst på 3 miljoner på bitcoins, hur funkar det då? Självfallet att man skattar på dessa då också.
Citera
2018-10-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag skyfflar ibland omkring pengar uppemot en miljon i taget, när jag placerar om pengar mellan olika nischbanker med högre räntor. Pengarna kommer alltså in samma dag och flyttas vidare samma dag eller dagen efter, detta sker via Swedbank, de har aldrig frågat någonting om detta mer än de vanliga frågorna som alla banker ställer med några års mellanrum (vanligtvis via nån enkät på datorn, ibland via brev)
Lite OT. Kör du nischbanker med garanti eller utan? Med garanti så har jag svårt att hitta något över 0,85% och eftersom inflationen är 2% samtidigt som man betalar 30 % skatt på vinsten så blir det en djävla förlust för mig att använda bankerna isf börsen. (Börsen kan ju gå ner ibland...)
Banker utan garanti vågar jag inte då det är för mycket pengar att chansa med (för mig!).
Citera
2018-11-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RageX2222
Det går bra att säga att du har vunnit på lotto så länge du kan styrka det med ex. vinstkvittot/intyg från Svenska Spel eller dyl.

Sen kommer ju banken att bedöma sanningshalten i ditt påstående och om de inte känner sig säker på att det är som du hävdar har de rätt att neka dig insättningen.

Mvh.
Okej, men får man hem massa blanketter som banken vill att man ska skriva på vart / hur man har fått pengarna ifrån osv? Eller ringer banken upp eller går man till ett möte? Om man inte kan bevisa vart / hur man har fått pengarna, blir man tvungen då att skatta för pengarna?
Citera
2018-11-11, 19:06
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Lite OT. Kör du nischbanker med garanti eller utan? Med garanti så har jag svårt att hitta något över 0,85% och eftersom inflationen är 2% samtidigt som man betalar 30 % skatt på vinsten så blir det en djävla förlust för mig att använda bankerna isf börsen. (Börsen kan ju gå ner ibland...)
Banker utan garanti vågar jag inte då det är för mycket pengar att chansa med (för mig!).

Jag har inte några pengar utan insättningsgaranti, försökte sätta in på nåt bolag för några år sen, men de tog inte emot pengar just då, de kursade sedan...

jag hade pengar på börsen på den tiden som bankerna sa att på fem år sikt har alltid börsen haft högst avkastning, några år senare fick de ändra till tio års sikt i stället
Citera
2018-11-12, 12:15
Medlem
Pudersockers avatar
Jag fick frågan av min bank var mina blott 25 000 kom ifrån som jag skulle amortera på bolånet.
Det skrev jag i ett inlägg som hamna i papperskorgen av oklar orsak.
Citera
2018-12-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
De måste fråga, men du kan säga i princip vad som helst, dem skiter i vilket och det är inget dem kollar upp

Så om en vän skulle överföra 10 miljoner till mitt konto, så kan jag säga att hen har vunnit pengar och ville dela vinsten med mig?
Citera
2018-12-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RageX2222
Det går bra att säga att du har vunnit på lotto så länge du kan styrka det med ex. vinstkvittot/intyg från Svenska Spel eller dyl.

Sen kommer ju banken att bedöma sanningshalten i ditt påstående och om de inte känner sig säker på att det är som du hävdar har de rätt att neka dig insättningen.

Mvh.

Okej, men om jag säger att en vän till mig har vunnit på ex antal pengar, och ville dela med sig av vinst summan till mig. Då borde ju banken tro på det jag säger. Eller vill banken ta kontakt med min vän i så fall?
Citera
2018-12-01, 20:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOZZOO
Okej, men om jag säger att en vän till mig har vunnit på ex antal pengar, och ville dela med sig av vinst summan till mig. Då borde ju banken tro på det jag säger. Eller vill banken ta kontakt med min vän i så fall?

Banken tror inte på det du säger, banken bryr sig inte om att kontakta din vän, banken vill se bevis på vinsten.
Citera
2018-12-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Banken tror inte på det du säger, banken bryr sig inte om att kontakta din vän, banken vill se bevis på vinsten.

Hur ska jag kunna bevisa det, när en vän till mig har överfört ett antal pengar? Jag själv kan ju inte bevisa vart hen har spelat någonstans eller dylikt?
Citera
2018-12-01, 22:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOZZOO
Hur ska jag kunna bevisa det, när en vän till mig har överfört ett antal pengar? Jag själv kan ju inte bevisa vart hen har spelat någonstans eller dylikt?

Då genomförs inte transaktionen.
Citera
2018-12-02, 11:53
Medlem
Pudersockers avatar
Nu när jag skulle amortera av 10 000 kr frågade banken igen var pengarna kommer ifrån, då har jag ändå för två veckor sen när jag skulle amortera 25 000 som jag skrev om ovan varit inne med kvitto på bilen jag sålt som de då kopierade och förde in i nåt arkiv. Men jag har ju innan dess i höstas bara amorterat flera hundra tusen utan en enda fråga, så jag är ganska säker på att de börjat fråga nu beror på den där Danske Bank-m fl-skandalen så nu har de fått order uppifrån om att stå på tårna ang penningtvätt. Tror jag. Så en miljon ja det lär det nog frågas om.
Citera
2018-12-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Nu när jag skulle amortera av 10 000 kr frågade banken igen var pengarna kommer ifrån, då har jag ändå för två veckor sen när jag skulle amortera 25 000 som jag skrev om ovan varit inne med kvitto på bilen jag sålt som de då kopierade och förde in i nåt arkiv. Men jag har ju innan dess i höstas bara amorterat flera hundra tusen utan en enda fråga, så jag är ganska säker på att de börjat fråga nu beror på den där Danske Bank-m fl-skandalen så nu har de fått order uppifrån om att stå på tårna ang penningtvätt. Tror jag. Så en miljon ja det lär det nog frågas om.

Okej, men får man hem ett brev där man ska fylla i då vart pengarna kommer ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in