2018-12-02, 10:04
Medlem
Kör idag en Kia Ceed SW av 2010 års modell (köptes ny då) som nu har gått ca 16500 mil. Det är inte världens roligaste bil att köra kanske, men den har varit..och är..väldigt praktisk. Dessutom har den rullat på utan egentligen några direkta problem, så det har känts som en mycket pålitligt bil måste jag säga. Dock har jag sedan en tid tillbaka hållit på att snegla på lite nya bilmodeller (ej begagnade alltså) som skulle kunna ersätta min Kia Ceed framöver.

Då jag har ett intresse som gör att jag rör mig ute i naturen (och därmed kör en del på mindre grusvägar året om) så känner jag att det inte vore fel med fyrhjulsdrift och något högre markfrigång än vad Ceeden har. Är det något negativt jag har känt med Kia Ceeden ibland är det att jag inte har känt mig helt trygg att köra på snöiga småvägar vintertid pga av "rädslan" att fastna. En vinter var jag ute och körde på en avlägsen skogsväg när vägen plötsligt tog slut vid en liten vändplats som var fylld med ett par dm snö. Jag lyckades komma runt i vändplatsen, men inte uppför den lilla backen på min väg tillbaka. Den var alldeles för isig och jag blev stående i backen. Mörkt var det också, så jag såg inte att backa bakåt ner för backen heller. Hade jag haft en bil med lite högre markfrigång och fyrhjulsdrift där hade det inte varit några som helst problem att ta sig ur den situationen.

En annan viktig sak är att det hade varit trevligt med en riktigt bra ljudisolerad kupé på den bil som ska ersätta min Kia Ceed.

De bilmodeller jag är lite extra nyfiken på är:

- Subaru Forester
- Jeep Compass
- Kia Sportage
- Volkswagen Golf Alltrack
- Skoda Octavia Scout
- Mazda CX-5

Subaru har jag varit inne på mycket tidigare, men på senare tid har Golf Alltracken blivit riktigt intressant. Känns som en väldigt allround bil, med hög interiörkvalitet samt bra ljudisolering och skön komfort. I alla fall är det det intrycket jag har fått när jag kollat igenom diverse tester av bilen på youtube.

Kia Sportage är en modell jag egentligen inte alls har funderat på tidigare förrän strax innan jag postade det här inlägget faktiskt. Det är en väldigt snyggt designad bil måste jag säga och eftersom det är en Kia kan man ju tro att den precis som min Ceed blir ett problemfritt köp (ingen garanti för det givetvis).. 🙂 Skodan är väl den minst intressanta av ovan nämnda modeller, för det känns som att det inte finns någon anledning att välja den framför Golf Alltracken..mer än möjligtvis att man kan komma undan lite billigare rent prismässigt.

Vad är era åsikter om de olika bilmodellerna? Andra modeller att beakta?
Citera
2018-12-02, 10:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag kör idag en vanlig passat 2.0 diesel utan fyrhjulsdrift och skulle be dig stryka golfen. Passaten är varken trevlig eller bra mer än bra lastförmåga.

Kanske kan ett alternativ vara en Volvo V60CC med fyrhjulsdrift eller kanske en XC40 om du behöver mer höjd.

Har kört en äldre Mazda 3 och den var ok men gick som andrabil så kan inte säga att den testades till gränsen direkt, inte heller den hade fyrhjulsdrift.

Inte svar på vad du ska välja men rådet att hålla dig ifrån Volkswagen iallafall.
Citera
2018-12-02, 10:26
Medlem
Googlad " driftsäker bil" och det ser ut som kia är i topp.
Det hade avgjort valet för mig.
Citera
2018-12-02, 10:39
Medlem
Du har blandat rätt bra.
Enligt min erfarenhet skulle jag direkt välja bort Jeepen, en italjensk/amerikansk bil som mest är känd föra att ha bristfällig tillförlitlighet.
KIAn har jag aldrig gillat men det är väl en smaksak.
VW är väl idag mest kända för sitt fusk dyra servicekostnader och lite bristfällig tillförlitlighet.
Så av de bilar du nämner är väl Subarun och MAZDAN som i mina ögon känns bäst men jag skulle nog titta på outback eller XV då Forestern är en mer uttalad skogsbil.
Citera
2018-12-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag kör idag en vanlig passat 2.0 diesel utan fyrhjulsdrift och skulle be dig stryka golfen. Passaten är varken trevlig eller bra mer än bra lastförmåga.

Kanske kan ett alternativ vara en Volvo V60CC med fyrhjulsdrift eller kanske en XC40 om du behöver mer höjd.

Har kört en äldre Mazda 3 och den var ok men gick som andrabil så kan inte säga att den testades till gränsen direkt, inte heller den hade fyrhjulsdrift.

Inte svar på vad du ska välja men rådet att hålla dig ifrån Volkswagen iallafall.

På vilket sätt är inte Passaten trevlig eller bra? Nu är jag förvisso inte intresserad av Passat, men vad jag har hört ska den hålla hög kvalitet och vara en av de allra tystaste (i kupén) bilarna på marknaden. I jobbet har jag tillfälligt kört både Volkswagen Golf och Skoda Octavia och föredrod då Golfen av de två. Golfen bör ha varit en 2016-2017 års modell, men den kändes helt okej måste jag säga.

Volvo lockar mig tyvärr inte alls. Det är mer bara en känsla än ett klokt övervägande..men så kan det också vara ibland! 😊

Nya Forestern verkar vara riktigt trevlig med bl.a. förbättrad ljudisolering. Vad det innebär i praktiken kan jag dock inte uttala mig om. Jeep Compass känns som ett intressant och lite udda alternativ, men två lite negativa saker är att pålitligheten för Jeep som märke inte verkar vara jättestort och sedan har jag inte längre någon återförsäljare av Jeep precis i närheten där jag bor.

Mazda CX-5 verkar vara en trevlig bil i stort även om jag inte satt så skönt i förarsätet den gången jag provsatt bilen för några månader sedan.

Det bästa man kan göra framöver är förstås att se till att själv provköra modellerna här framöver, så det måste jag ju se till att göra. Att höra om era personliga erfarenheter av modellerna är dock intressant också..så bara fyll på med era synpunkter om ni har några! 👍
Senast redigerad av Blekingebon 2018-12-02 kl. 10:46.
Citera
2018-12-02, 10:53
Medlem
panterpupps avatar
Av de bilar du räknar upp så skulle jag välja Subaru.
Den hade jag nog valt även om du inte haft den på listan.
Inihelvete bra bil med högt andrahandsvärde.
Citera
2018-12-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har blandat rätt bra.
Enligt min erfarenhet skulle jag direkt välja bort Jeepen, en italjensk/amerikansk bil som mest är känd föra att ha bristfällig tillförlitlighet.
KIAn har jag aldrig gillat men det är väl en smaksak.
VW är väl idag mest kända för sitt fusk dyra servicekostnader och lite bristfällig tillförlitlighet.
Så av de bilar du nämner är väl Subarun och MAZDAN som i mina ögon känns bäst men jag skulle nog titta på outback eller XV då Forestern är en mer uttalad skogsbil.

Jag håller med dig i det mesta du skriver, även om jag inte har hört eller läst så mycket om Volkswagens bristande tillförlitlighet. Subaru XV:n lockar inte lika mycket som Outbacken (som var den modell som jag tidigare mest har varit inne på). Outbacken känns dock lite för stor och "familjebilsaktig" för mig som inte har familj. Priset sticker också iväg lite jämfört med de andra alternativen. XV:n hade kanske fungerat även om jag spontant kan uppleva den som lite mindre rent utrymmesmässigt än de övriga. En bil som VW Golf Alltrack känns ju väldigt allround exempelvis..inte minst för att det är en sportswagon med god lastförmåga.
Citera
2018-12-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterpupp
Av de bilar du räknar upp så skulle jag välja Subaru.
Den hade jag nog valt även om du inte haft den på listan.
Inihelvete bra bil med högt andrahandsvärde.

👍 Jag håller med om att det verkar vara en grym bil på många sätt. Intressant är ju nu också att ljudnivån i kupén ska var förbättrad, liksom köregenskaperna överlag. Längre hjulbas ska det också vara på den nya versionen, vilket talar för en mer komfortabel körning på "vanliga" vägar. Subaru Forester är absolut ett intressant alternativ som måste testas framöver. En kamrat hade sin XV på service i veckan och hade då under ett par dagar en Forester som lånebil. Han var mucket nöjd och imponerad av Forestern och verkar nu fundera över att byta in sin XV mot en Forester. I alla fall nämnde han det för mig i fredags när vi pratades vid.
Citera
2018-12-02, 11:08
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
👍 Jag håller med om att det verkar vara en grym bil på många sätt. Intressant är ju nu också att ljudnivån i kupén ska var förbättrad, liksom köregenskaperna överlag. Längre hjulbas ska det också vara på den nya versionen, vilket talar för en mer komfortabel körning på "vanliga" vägar. Subaru Forester är absolut ett intressant alternativ som måste testas framöver. En kamrat hade sin XV på service i veckan och hade då under ett par dagar en Forester som lånebil. Han var mucket nöjd och imponerad av Forestern och verkar nu fundera över att byta in sin XV mot en Forester. I alla fall nämnde han det för mig i fredags när vi pratades vid.
Jag har haft Subaru förr. Överlägsen fyhjulsdrift, hög kvalitet rakt igenom och bilen håller.
Det är därför de alltid rankas högt i nöjdhet av deras ägare.

Mitt råd är att du inte ska köpa något annat utan att ha provat en.
Senast redigerad av panterpupp 2018-12-02 kl. 11:17.
Citera
2018-12-02, 11:12
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Kör idag en Kia Ceed SW av 2010 års modell (köptes ny då) som nu har gått ca 16500 mil. Det är inte världens roligaste bil att köra kanske, men den har varit..och är..väldigt praktisk. Dessutom har den rullat på utan egentligen några direkta problem, så det har känts som en mycket pålitligt bil måste jag säga. Dock har jag sedan en tid tillbaka hållit på att snegla på lite nya bilmodeller (ej begagnade alltså) som skulle kunna ersätta min Kia Ceed framöver.

Då jag har ett intresse som gör att jag rör mig ute i naturen (och därmed kör en del på mindre grusvägar året om) så känner jag att det inte vore fel med fyrhjulsdrift och något högre markfrigång än vad Ceeden har. Är det något negativt jag har känt med Kia Ceeden ibland är det att jag inte har känt mig helt trygg att köra på snöiga småvägar vintertid pga av "rädslan" att fastna. En vinter var jag ute och körde på en avlägsen skogsväg när vägen plötsligt tog slut vid en liten vändplats som var fylld med ett par dm snö. Jag lyckades komma runt i vändplatsen, men inte uppför den lilla backen på min väg tillbaka. Den var alldeles för isig och jag blev stående i backen. Mörkt var det också, så jag såg inte att backa bakåt ner för backen heller. Hade jag haft en bil med lite högre markfrigång och fyrhjulsdrift där hade det inte varit några som helst problem att ta sig ur den.
...
Byter ni inte till dubbdäck under vintern i Blekinge?
Citera
2018-12-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Byter ni inte till dubbdäck under vintern i Blekinge?

Tänkte just tanken. Har du inte riktiga vinterdäck så spelar det ingen roll om du har fyrhjulsdrift
Till TS; Jag hade nog valt en Subaru utifrån dina kriterier.
Citera
2018-12-02, 11:41
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Tänkte just tanken. Har du inte riktiga vinterdäck så spelar det ingen roll om du har fyrhjulsdrift
Till TS; Jag hade nog valt en Subaru utifrån dina kriterier.
Inte för att vara sån men...har du provat fyrhjulsdrift?
När man hör sånt du säger så är det ofta folk som aldrig upplevt vilken otrolig skillnad i grepp det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in