• 1
  • 2
2018-11-28, 17:12
Medlem
Bum1s avatar
Var hittar jag genmodifierad mat och hur vet jag om den är det? Behöver inte var något komplicerat en lök eller lite majs som framställts genom genmodifierade organismer är tillräckligt. Jag har googlat runt lite men har haft svårt att hitta något.
Citera
2018-11-28, 17:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Var hittar jag genmodifierad mat och hur vet jag om den är det?
Den mest kända GMO-produkten lär väl vara "golden rice". Vet dock inte om den finns att köpa i Sverige.
Citera
2018-11-28, 17:22
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacklustermason
Att GMO skulle vara farligt är bara trams. Tror du på chemtrails också din sinnessjuka jävel?

Att personer som du har rösträtt är rentav skrämmande.
Du måste ha missuppfattat vad jag var ute efter, jag vill inte förbjuda det. Jag skriver ett högskolearbete om det och undrar bara om ni vet något som alltid är genmanipulerat som jag kan köpa för att bevisa att det inte är nåt fel på det.
Citera
2018-11-28, 18:54
Medlem
Kolla gärna upp soja. Minst 80% är GMO (troligtvis mer, leverantörer i fattiga länder skriver gärna på....)
Sojan är en ypperlig proteinkälla som dessutom är kvävefixerande, finns i massor av livsmedel
Citera
2018-11-28, 19:13
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Var hittar jag genmodifierad mat och hur vet jag om den är det? Behöver inte var något komplicerat en lök eller lite majs som framställts genom genmodifierade organismer är tillräckligt. Jag har googlat runt lite men har haft svårt att hitta något.

Borde väl inte vara så svårt om du har googlat? Bland de första sökresultaten fick jag exempelvis:

Citat:
Genetiskt modifierade produkter ska vara märkta

Den unika identitetsbeteckningen ska ingå i märkningen. Identitetsbeteckningen säkerställer att man vet vilken så kallad transformationshändelse, dvs. specifik GMO som avses. Dessa produkter ska märkas:

Livsmedels- och foderprodukter som innehåller, består av eller har framställts av GMO.
Levande GMO som inte är livsmedel och foder, till exempel utsäde och prydnadsväxter.

Märkningen kan se ut så här: Denna produkt innehåller genetiskt modifierade organismer eller Denna produkt är framställd av genetiskt modifierad majs.

Dessa produkter behöver inte märkas:
Mjölk, kött och ägg som kommer från djur som har ätit genetiskt modifierat foder.
Tekniska produkter som inte innehåller levande genetiskt modifierade organismer till exempel bomullstyg.

Källan är:
https://www.jordbruksverket.se/amnes...f80002539.html

Om du går in på den länken, så kan du även få mer information (se menyn till höger) angående EU-s förordningar om GMO-livsmedel, spårbarhet och märkning. Samt Livsmedelsverkets information om märkning och spårbarhet av livsmedel.

Om produkterna då är märkta, så vet man ju om man köper GMO-mat.
Citera
2018-11-28, 19:36
Medlem
jattelokas avatar
Orkar inte citera tidigare inlägg. Men broccoli är GMO, ris är GMO, bananer är GMO, majs är GMO etc etc. Broccoli är två olika grödor korsade för max effektivitet. Det vill säga innehåll.

Ni kommer inte undan GMO.
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2018-11-28, 19:47
Moderator
Håll er till topic.
Trådstarten är tydlig och det tas i den inte ställning till GMO i sig.
Konspirationsteorier får ni ta i (FB) Konspirationer och alternativa teorier.

/Moderator
2018-11-28, 20:12
Medlem
Citat:

Som någon skrev tidigare måste matvaror med GMO-innehåll märkas, men i Sverige säljs inte matvaror med GMO-innehåll på någon av de stora kedjorna som Ica, Coop, osv. så blir nog svårt att hitta.
Citera
2018-11-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Orkar inte citera tidigare inlägg. Men broccoli är GMO, ris är GMO, bananer är GMO, majs är GMO etc etc. Broccoli är två olika grödor korsade för max effektivitet. Det vill säga innehåll.

Ni kommer inte undan GMO.

Du blandar ihop 2 olika begrepp totalt och ska inte uttala dig isåfall.
Det är en helt annan sak när odlaren naturligt korsar tillexempel 2 frukter på fältet än att monsanto korsar tillexempel en fisk med en frukt i laboratoriet.

Så nej allt är absolut inte gmo som du försöker lura i folk i din okunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfanabet
Som någon skrev tidigare måste matvaror med GMO-innehåll märkas, men i Sverige säljs inte matvaror med GMO-innehåll på någon av de stora kedjorna som Ica, Coop, osv. så blir nog svårt att hitta.

Men Det finns gmo varor i sverige då färdigmat i restauranger inte behöver märkas och många restauranger köper billigaste riset,majsen och soja.

Finns även gmo brownies på seven eleven och statoil,ok q8 då färdiga bakverk bakom glasdisk inte behöver märkas om du är så sugen på att skriva om skiten så har dom de iallafall.
Citera
2018-11-28, 23:35
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du blandar ihop 2 olika begrepp totalt och ska inte uttala dig isåfall.
Det är en helt annan sak när odlaren naturligt korsar tillexempel 2 frukter på fältet än att monsanto korsar tillexempel en fisk med en frukt i laboratoriet.

Så nej allt är absolut inte gmo som du försöker lura i folk i din okunskap.

Du får nog utveckla ditt svar lite mer, så att jag förstår vad det är du vill säga med ditt inlägg om min så kallade "okunskap". TS efterfrågar hur man vet om maten är GMO eller inte. Men frukter och grönsaker [med särskilda egenskaper] som naturligt inte förekommer i naturen, hamnar under paraplybegreppet GMO. Icke sant?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
GMO, genetiskt modifierade organismer, är organismer där man på ett målmedvetet sätt förändrat arvsmassan så att de får de egenskaper man vill ha.

Se även
Citat:
Ursprungligen postat av Naturskyddsföreningen
"det genetiska materialet har ändrats på ett sätt som inte inträffar naturligt genom parning eller naturlig rekombination"
Citera
2018-11-29, 17:40
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Grödor som är framtagna med nyare tekniker går inte att skilja från icke modifierade grödor som tagits fram traditionella växtförädlingsmetoder. De äldre teknikerna kan du enkelt med ett dna test kolla om grödan är modifierad då den har en specifik DNA sekvens från en bakterie. Det är så livsmedelsverket gör när de testar. Det är väldigt vanligt att de hittar spår av GM grödor i sådant som är omärkt.

Här är engelska wikipedias definition som är den riktiga. Svenska wikipedia som länkas av användaren ovan innehåller massa fel.

"Genetically modified crops (GM crops or biotech crops) are plants used in agriculture, the DNA of which has been modified using genetic engineering methods. "

Svenska wikipedias definition skulle gälla all växtförädling.
Citera
2018-12-01, 21:19
Medlem
Är inte de mesta grödor GMO idag? Trodde myten om att GMO skulle vara farligt dött för länge sen..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in