Citat:
Ursprungligen postat av
TheKeymaker
För att bringa lite ordning:
Ekonomi
Kapitalförsäkringen i Löwengrip Invest AB är vad jag förstår en depå av värdepapper.
Motsvarar ISK för privatpersoner.
Dvs ett bolag kan handla med värdepapper utan att deklarera vinster och förluster på enskilda transaktioner.
Kapitalförsäkringar är ju i likhet med ISK schablonbeskattade.
Löwengrip Beauty AB förde 2017 över ganska mycket pengar till bemanningsbolaget Zug AB som var dotterbolag till ISPI Holding AB.
Detta möjliggjorde för Zug AB att för 2017 uppvisa en vinst på 3358 tkr vilket verkar omotiverat eftersom ett bemanningsbolag i en koncern ska drivas enligt självkostnadsprincipen. Zug AB delade sedan ut 3350 tkr till ISPI Holding AB som sedan delade ut 3000 tkr till ägarna dvs Bella och Pingis.
Zug AB har under 2018 fusionerats med systerbolaget Löwengrip Beauty AB och är nu upplöst.
Löwengrip Beauty skulle troligen inte ha kunnat dela ut något 2017 eftersom bolaget var hårt ansträngt på grund av stort lager och stora kostnader för de nya produkterna. Kanske var man även orolig för om bolaget skulle klara av sina utmaningar.
Genom att överdebitera Löwengrip Beauty från Zug säkrade man tre miljoner i vinst som sen kunde delas ut till ägarna via ISPI Holding. Hade Löwengrip Beauty ställt in betalningarna och därefter rentav gått i konkurs skulle alla pengar ha gått till fordringsägarna och inte till ägarna.
Pingis gav väldigt svävande svar angående den låga vinsten i Löwengrip Beauty. Felrekrytering angavs som skäl eftersom en nyckelperson slutade 2017 efter endast sex månaders anställning.
Om vederbörande inte haft provanställning kan uppgörelsen förstås ha kostat en slant.
Men att Zug AB fått vinsten i Löwengrip Beauty för 2017 nämndes inte. Förstås.