• 1
  • 2
2018-12-01, 06:30
Medlem
Rammsbergs avatar
Min kompis (jo, faktiskt) köpte för knappt två veckor sedan en begagnad bil av en bilfirma. Bilen kostade nästan 60.000:-. När han kom hem läckte det vatten, varvid han lämnade in bilen för koll av detta och övrigt. Det visade sig att det var en rad fel på bilen. Bland annat var automatlådan helt slut. Summa summarum skulle det kosta mer än vad han köpte bilen för att åtgärda alla fel.

Bilen han köpte av bilfirman var varudeklarerad och nyservad, men uppenbarligen utan garanti. Min kompis ringde till bilfirman för att häva köpet eller få de allvarliga felen avhjälpta. Ägaren av firman beklagade, men ville inte hjälpa till alls.

Vad har min kompis för möjligheter att exempelvis få köpet hävt? Vad kan han/ska ha göra? Är han rökt eller finns det någon chans få firman att ta sitt ansvar. Det har ju bara gått två veckor och bilen har rullat knappt 100 mil sedan köp.
Citera
2018-12-01, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Min kompis (jo, faktiskt) köpte för knappt två veckor sedan en begagnad bil av en bilfirma. Bilen kostade nästan 60.000:-. När han kom hem läckte det vatten, varvid han lämnade in bilen för koll av detta och övrigt. Det visade sig att det var en rad fel på bilen. Bland annat var automatlådan helt slut. Summa summarum skulle det kosta mer än vad han köpte bilen för att åtgärda alla fel.

Bilen han köpte av bilfirman var varudeklarerad och nyservad, men uppenbarligen utan garanti. Min kompis ringde till bilfirman för att häva köpet eller få de allvarliga felen avhjälpta. Ägaren av firman beklagade, men ville inte hjälpa till alls.

Vad har min kompis för möjligheter att exempelvis få köpet hävt? Vad kan han/ska ha göra? Är han rökt eller finns det någon chans få firman att ta sitt ansvar. Det har ju bara gått två veckor och bilen har rullat knappt 100 mil sedan köp.
Bilköparen skall göra en reklamation till företaget och kräva att felen åtgärdas eller att köpet hävs. Detta har inte med garanti att göra.
Sedan kan man förstås ifrågasätta varför så mycket fel inte upptäcktes innan köpet, provade inte köparen bilen alls?
Citera
2018-12-01, 08:06
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Konsumentköplagen gäller såvida bilen köptes av en firma.
MENA-folket säljer dom ofta som privatpersoner, för att komma undan.
Citera
2018-12-01, 08:45
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Det är ett jätteproblem. Om man kollar upp registreringsnummer och ägare till bilar som säljs av MENA-firmor så märker man att bilarna är registrerade på privatpersoner. Om TS "kompis" råkat ut för detta är han körd.
Citera
2018-12-01, 09:20
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är ett jätteproblem. Om man kollar upp registreringsnummer och ägare till bilar som säljs av MENA-firmor så märker man att bilarna är registrerade på privatpersoner. Om TS "kompis" råkat ut för detta är han körd.

Gör firmorna på det viset så hamnar köparen i en rättsligt bättre situation då konsumentköplagen är tillämplig även om köpet endast förmedlas av en näringsidkare.

Köparen kan då rikta anspråk antingen mot säljaren eller mot näringsidkare, båda svarar för säljarens skyldigheter enligt konsumentköplagen. Det framgår redan av första paragrafen i lagen.
Citera
2018-12-01, 09:41
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Gör firmorna på det viset så hamnar köparen i en rättsligt bättre situation då konsumentköplagen är tillämplig även om köpet endast förmedlas av en näringsidkare.

Köparen kan då rikta anspråk antingen mot säljaren eller mot näringsidkare, båda svarar för säljarens skyldigheter enligt konsumentköplagen. Det framgår redan av första paragrafen i lagen.
Det stämmer men man måste också kunna påvisa denna förmedling vid reklamationen.
Handlaren kommer att neka, och på pappret finns bara en privataffär med handlarens kusin.

Vi vet inte nåt mer om köpet i tråden så vi ska kanske inte spekulera så mycket om det.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2018-12-01 kl. 09:45.
Citera
2018-12-01, 09:44
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Det stämmer men man måste också kunna påvisa denna förmedling vid reklamationen.
Handlaren kommer att neka, och på pappret finns bara en privataffär med handlarens kusin.

Exakt, och det är de så de jobbar. Med stor framgång.
Citera
2018-12-01, 09:49
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

När det gäller tvistemål är det tillräckligt att man gör det troligt, rimligtvis har bilen annonserats, man har haft telefonkontakt eller mailkontakt m.m. Det ska till en märklig situation för att man ska hamna i det läge du beskriver.

Sedan är det enligt min erfarenhet generellt sett ovanligt att man ljuger om omständigheter som ofta kan motbevisas. Det finns bättre invändningar att göra och man vill inte köra sin trovärdighet i botten.

Edit: Jag får en känsla av att ni inte vet vad ni pratar om utan sitter och gissar.
Citera
2018-12-01, 09:59
Medlem
godboys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Det ni beskriver är rätt vanligt. Brukar då och då kolla bilar via Blocket och inte sällan så säljs bilen via någon kamelhandel, men fordonet i sig är skriven på en privatperson. Skulle aldrig göra affär på det sättet!

Sen att det då i lagens mening ändå är så att firman i fråga ska betala eller återlösa köpet, så kommer det sannolikt inte hända.För då har firman i fråga lagt ner, eller skiter fullkomligt i svensk lag, och en ny firma har startas i bushans namn.

Så kort och gott, handla ej av MENA, det man köper av dessa är på sin höjd ett kilo frukt.
Citera
2018-12-01, 10:41
Medlem
Rammsbergs avatar
Nu tror jag att säljaren och ägaren till bilfirman är svenskar med svenska namn. Det hindrar iofs inte lurendrejerier.

Frågan är om min kompis har några utsikter att få häva köpet eller få bilen fixad av säljaren och hur han ska agera gentemot bilfirman? Rent juridiskt, alltså. Det finns förstås andra metoder, men dessa är inte aktuella här.
Citera
2018-12-01, 12:13
Medlem
Citat:
Nu tror jag att säljaren och ägaren till bilfirman är svenskar med svenska namn. Det hindrar iofs inte lurendrejerier.

Frågan är om min kompis har några utsikter att få häva köpet eller få bilen fixad av säljaren och hur han ska agera gentemot bilfirman? Rent juridiskt, alltså. Det finns förstås andra metoder, men dessa är inte aktuella här.
En formell reklamation som är skriftlig vari felen nedtecknas. Det skall anges en tidsutdräkt för företaget att vidtaga åtgärd. Erhålles ej rättning måste man gå via domstol.
Citera
2018-12-01, 12:13
Medlem
Sebzors avatar
Citat:

Först måste han reklamera, se till att göra det skriftligt så din vän har bevis.
Bilfirman kommer antagligen strunta i reklamationen, men då är den iallfall gjord.

Därefter kan han kontakta ARN som kommer ge din vän rätt om din historia du skrivit stämmer. Bilfirman kan även välja att inte följa ARNs rekommendation, då är det slutligen lättast att ta det vidare till rättegång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in