2018-11-30, 00:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där är nog mest ordbajseri. Som du säkert vet har människor i Sverige dömts på indicier, så varför skulle det då i just det här fallet inte ens räcka som skäl för häktning?

Jaha, men då får jag säga grattis till dig, som nyss lyckades med bedriften att låta ordbajseri föra din egen talan.

Man skiljer inte längre på bevis och indicium inom den juridiska processen. I fall där det saknas tekniskt bindande bevisning har det ibland funnits så pass mycket indicium så att dessa i sig själv, tillsammans, kunnat utgöra bevisning. Men som du kanske vet är det ovanligt att någon lyckas bli dömd på det sättet. I de flesta sådana fall är då dessa indicium såpass komprometterande att det är ställt utom rimligt tvivel. För det måste det kunna göras även om det rör ett gäng indicium.
Citera
2018-11-30, 01:07
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det intressanta är att man uppgraderade till människorov men LWs nära vänner fick samtidigt veta att inget om detta skulle komma ut. Detta har en utav LWs nära vänner gått ut med i skrift. Någon har ifrågasatt JG i tråden, att han inte ville att man sökte eller kontaktade Missing P. JG kanske agerade utifrån vad han blivit ålagd och Missing People agerar enbart om anhöriga vill detta.

Det vanligaste skälet till att Missing People inte söker är för att polisen har sagt åt dem att inte göra det. Misstänker de att det rör sig om ett grovt brott snarare än ett försvinnande, vill de inte riskera att folk klampar runt och förstör bevis och spår i ett område som de (eller hundarna) undersöker. Det är dock en bedömning polisen gör utifrån den information man har just då, så det kan såklart skilja sig från fall till fall. Men om JG är med i MP känns det inte konstigt att han känner till om polisen har bett dem avvakta, eller att han råder folk att låta MP sköta sökinsatserna istället för att ordna egna.

Däremot känns det lite udda att man uttryckligen har sagt åt folk att inte prata om att hon var försvunnen. Men det borde väl isf också ha kommit ifrån polisen tänker jag, eftersom man vid den tiden inte hade gått ut med misstankarna ännu. Så här med facit i hand är det ju uppenbart att de gjorde fel bedömning med eftersöken, men vi vet inte vad de arbetade utifrån de där första dagarna. Kanske ville man av någon anledning inte att GM skulle veta om att man sökte henne, eller var? Kanske trodde man sig redan veta i vilket område kroppen fanns, eller hoppades att någon skulle leda dem till henne?
Citera
2018-11-30, 01:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag har aldrig hymlat med att jag är skeptisk till det här. Själv då?

Vad är det som gör att du betvivlar SD-spåret?
Citera
2018-11-30, 01:09
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hymlat med att jag är skeptisk till det här. Själv då?

Varför är du skeptisk? Du vet liksom jag, vad läget är. Jag tänker inte bevisa något.

Vad tror Du?
Citera
2018-11-30, 01:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vad är det som gör att du betvivlar SD-spåret?
Jag tycker att det där är en bakvänd fråga. Ser helt enkelt ingenting som talar för att han skulle ha med LW:s död att göra. Lägg gärna fram någon bevisning som det går att ta ställning till.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-30 kl. 01:19.
Citera
2018-11-30, 01:33
Medlem
Citat:
Jag tycker att det där är en bakvänd fråga. Ser helt enkelt ingenting som talar för att han skulle ha med LW:s död att göra. Lägg gärna fram någon bevisning som det går att ta ställning till.

Han var i området.... 🤣
Citera
2018-11-30, 02:00
Medlem
Citat:

Detta är inte en rättssal, detta är ett diskussionsforum. Uppenbarligen har Åklagaren funnit en bevisövervikt för att SD är den mest sannolika mördaren och fått med sig TR.

Vad som gör ÅK och TR stark i den tron vet ingen.
Pga strikt förundersökningssekretess.

Det finns ingen som kan ge ett rakt svar mao.

Jag tror det handlar om man litar på Rättsväsendet eller inte.
Jag tillhör dom som har tillit till att erfarna brotts/kriminalutredare löser detta.

SD kommer kvarstå som skäligen misstänkt för mordet på LW i evigheter.
Om han inte blir dömd.
Citera
2018-11-30, 02:14
Medlem
PeterNosters avatar
Märkligt fall detta. Polisen håller fortfarande på och kommer ingenstans men på Flashback var det löst efter bara några sidor.
Citera
2018-11-30, 02:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta är inte en rättssal, detta är ett diskussionsforum.
Ingen har sagt något annat. Om du menar att det finns saklig grund för dina misstankar mot SD så får du lägga fram argument. Annars blir det ju svårt att diskutera med dig.
Citat:
Jag tillhör dom som har tillit till att erfarna brotts/kriminalutredare löser detta.
Vilket förtroende du har för rättsväsendet i största allmänhet är off-topic i den tråden.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-30 kl. 02:29.
Citera
2018-11-30, 02:30
Medlem
Citat:
Detta är inte en rättssal, detta är ett diskussionsforum. Uppenbarligen har Åklagaren funnit en bevisövervikt för att SD är den mest sannolika mördaren och fått med sig TR.

Vad som gör ÅK och TR stark i den tron vet ingen.
Pga strikt förundersökningssekretess.

Det finns ingen som kan ge ett rakt svar mao.

SD kommer kvarstå som skäligen misstänkt för mordet på LW i evigheter.
Om han inte blir dömd.

Frågan är hur erfarna dom är.
Känslan är att den som va bäst skickad att lösa fallet blev omplacerad p.g.a.
bråk i den egna lilla sandlådan.

Själv skulle jag vilja se ett omtag med ny spaningsledning och ny förundersökningsledare.
Citera
2018-11-30, 02:32
Medlem
Citat:
Naturligtvis, ingen har sagt något annat. Om du vill hävda att det finns sakliga grunder för dina misstankar mot SD så får du gärna lägga fram lite argument. Annars blir det ju svårt att diskutera med dig.

Vilket förtroende du har för rättsväsendet i största allmänhet är off-topic i den tråden.

Dom sakliga argumenten står Åklagaren och TR för, som jag sagt.
Jag tror på dom, för att jag har tillit till Rättssamhället..
Citera
2018-11-30, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Frågan är hur erfarna dom är.
Känslan är att den som va bäst skickad att lösa fallet blev omplacerad p.g.a.
bråk i den egna lilla sandlådan.

Själv skulle jag vilja se ett omtag med ny spaningsledning och ny förundersökningsledare.

Jag tror PS var betydligt mer intresserad av en politisk karriär än att lösa detta fall. Annars kan jag inte förstå varför man avstår, trots extra resurser, att INTE intensifiera sökinsatserna utan agera tvärtom, dvs avbryta dom. I det mest avgörande läget.

Förklara gärna det. För mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in