2018-11-29, 23:02
Medlem
Honan6s avatar
Gjorde han på sig av anspänningen?
Om SD är mördaren så kan han gjort på sig av anspänningen när han utförde mordet. De spåren hamnade i kläderna han hade på sig den kvällen och dessa är antingen tvättade, gömda, slängda eller uppeldade? Är kläderna tvättade, kanske det ändå går att finna spår av någon slags kroppstömning?

Jag tror det finns fog för att misstänka att SD har fått någon form av hjälp genom HD och/eller älskade JG. De viker inte en tum från hans sida och kanske det finns fler som t ex en ny älskarinna som gärna tar risken att straffas för medhjälp till mord eller försvårande av utredningen, eftersom ingen vill berätta vad de vet om sin kära SD?

När blev SD av med sina mobiler?

Någon som vet om SD fick behålla sina mobiler efter första anhållandet när man inte visste vad som hänt med LW?

Fick han behålla mobilerna från 15e till den 29e maj, så hade han rejält med tid till att rensa dem eller gjorde han fabriksåterställningar? Sistnämnda är ju inget man gör som daglig om ens årlig rutin, så det skulle ses som suspekt - speciellt om det görs på flera mobiler.

När kom SD tillbaka till Sverige efter den misslyckade USA-turen (kanske redan på torsdagen?) fick han mycket tid till att trixa en del med efterloggningar och fundera ut hur han och LW umgåtts fast de inte alls hade gjort det? Var det sånt han höll på med den "tysta" veckan innan han anhölls för 2a gången?

Har SD varit medgörlig och gett polisen sina lösen till sina konton på nätet eller har han trilskats för att "köpa" sig mer tid i frihet - han vet att dagarna i frihet sinar - sanningen kommer ifatt?
Citera
2018-11-29, 23:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Objektiva bevis är ett krav för häktning på skälig misstanke. Så något/några former av detta existerar således.
Här har du ju fel. För häktning på skälig misstanke behövs inga bevis (typ vittnesiakttagelser eller teknisk bevisning). Det räcker bra med omständigheter (indicier):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad

Vill du hävda något annat får du nog hänvisa till en källa.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-29 kl. 23:08.
Citera
2018-11-29, 23:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Någon som vet hur SD blir när han druckit alkohol? Nyttjar han droger eller har någon form av missbruk?
Bra fråga. Gäller väl kanske inte bara SD, utan samtliga i hennes enligt polisen omfattande kontaktnät.
Citera
2018-11-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här har du ju fel. För häktning på skälig misstanke behövs inga bevis (typ vittnesiakttagelser eller teknisk bevisning). Det räcker bra med omständigheter (indicier):

Hur relevant den doktorsavhandlingen är vet inte jag, vet du? Enligt Wiki saknas väsentlig information. Den bygger på endast SAs avhandling.

Efter den, vill jag minnas, att det tog två år innan han avlade examen? Fick han kritik och omarbetade vissa delar? Inte vet jag. Jag ställer bara frågan.
Citera
2018-11-29, 23:36
Medlem
Asynjans avatar
Citat:

Att du alrig tröttnar på att länka till Wikipedia? Har du inte fått lära dig att wp inte är tillförlitligt och särskilt när det saknas väsentlig information?
Citera
2018-11-29, 23:39
Bannlyst
Häktning är ett frihetsberövande som beslutas av domstolen på begäran av åklagaren.

https://www.aklagare.se/ordlista/h/haktning/

Information om husrannsakan beslag.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.aklagare.se%2Fglobal assets%2Fdokument%2Fhandbocker%2Fbeslagshandbok.pd f

Övergrepp i rättssak

Den som genom våld, hot om våld eller på annat sätt angriper en person för att hon eller han har anmält ett brott, vittnat i rättegång eller liknande – eller försöker hindra en person att anmäla, vittna etc. – gör sig skyldig till övergrepp i rättssak.

https://www.aklagare.se/ordlista/o1/overgrepp-i-rattssak/

Utsatt för brott?

Att bli utsatt för ett brott är ofta traumatiskt och skrämmande och en del brottsoffer kan behöva stöd för att kunna hantera rättsprocessen. Rättsväsendet har en skyldighet att på olika sätt stödja den som utsatts för brott.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/brottsoffer-eller-misstankt/utsatt-for-brott/
Senast redigerad av TinnaNinna85 2018-11-30 kl. 00:11. Anledning: Lagt till. Länk om husrannsakan beslag Länk om utsatt för brott och länk Övergrepp i rättssak
Citera
2018-11-29, 23:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Objektiva bevis är ett krav för häktning på skälig misstanke.
Som du ser verkar ingen här hålla med dig. Kan du hänvisa till någon källa?
Senast redigerad av Draifos 2018-11-29 kl. 23:45.
Citera
2018-11-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är ju några i tråden som känner MGM och LW. Jag har frågor till VaianaMaui som berättade att LW hade låtit bli att logga sin medverkan på ett event i våras och en helgtur (i Gbg?) förra hösten? Vad jag sett så var LW iväg med Hj*nt*m*r* i de trakterna, men hade hon alltså ytterligare någon geotur däråt och som hon inte loggat? Vem var hon iväg med då? Är det ytterligare en figur som bör granskas?

Vilket event i våras har hon missat att logga?

VaianaMaui, berätta gärna vem du kände mest - SD eller LW?

LW är den jag känner bäst och jag är inte med i någon fanclub för SD som det skrivs om. Jag tar inte ställning för eller emot ngn utan vill och tänker försöker vara saklig. Jag vill att rättvisan kommer fram.

Eventet som hon inte har loggat var ett som hette Lakritsevent.
Citera
2018-11-30, 00:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det har jag inte heller sagt.... Men om du tar in hur många inom 500m som känner LW, har en historik, inget alibi och haft kontakt... då kanske du fattar?!

Men hur resonerar du människa? Du la även till att SD, som varit i området (fast du menar då endast i hemmet, inte i närheten av BP) bör pga just det bli sannolikt misstänkt. Då talar jag om för dig att det är inte en besvärande omständighet, för det är en persons HEM. Om du inte fattar vad det innebär, ja då bör du söka hjälp faktiskt. Så din lista och påståendet utifrån det är vettvillig. Ponera nu att det finns andra människor som har haft digital kontakt med LW, och liknande historik, och inget alibi, så är de lika intressanta även om de inte har sitt hem inom en halv kilometers radie.

Erkänn nu istället att du gjort bort dig och när du skrev din lista så syftade du på att SD varit i närheten av BP, och inte hemma, en halv kilometer bort.
Citera
2018-11-30, 00:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Om du hade läst din egen länk ordentligt så ser du själv att det krävs robusta och individualiserade bevis. Dessa bevis ska kunna visa på att det råder konkreta och objektivt underbyggda omständigheter som med viss styrka visar på att personen är skyldig. Det krävs bevis för alla häktningsgraderna. Annars skulle ju vem som helst i ett brottsoffers bekantskapskrets kunna riskera att bli häktade av i stort sett hypoteser, gissningar och dylikt. Så kan vi inte ha det!
Senast redigerad av Netherworld 2018-11-30 kl. 00:27.
Citera
2018-11-30, 00:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Då är han otroligt korkad och naiv, ja förutom att han är kär i SD och gillade det faktum att SD misshandlade LW.

Är inte JG inblandad så är HD det, så totalblåst kan man inte vara, inte som hon beter sig nu jämfört med före mordet på sin "rival".

Har du hört något mer rörande deras skilsmässa? (HD och SD då)
Citera
2018-11-30, 00:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om du hade läst din egen länk ordentligt så ser du själv att det krävs robusta bevis. Dessa ska äcen vara individualiserade. Dessa bevis ska kunna visa på att det råder konkreta och objektivt underbyggda omständigheter som med viss styrka visar på att personen är skyldig. Det krävs bevis för alla häktningsgraderna. Annars skulle ju vem som helst i ett brottsoffers bekantskapskrets kunna riskera att bli häktade av i stort sett hypoteser, gissningar och dylikt. Så kan vi inte ha det!
Det där är inte "min" länk, det är den Wikipediasida som ni paragrafryttare brukar hänvisa till.

Dessutom är det som står där ordbajseri. Som du säkert vet så döms människor i Sverige på indicier, så varför skulle det då i just det här fallet inte ens räcka som skäl för häktning?
Senast redigerad av Draifos 2018-11-30 kl. 00:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in