Jag såg "No more fucks to give" i Globen i lördags. Globen var fullsatt, så jag gissar på att det var nästan 16.000 kvinnor där, samt enstaka män som hänger med sin partner.
Jag har insett att Mia är bitter, cynisk och trasig i själen - hon har en bakgrund som uppenbarligen satt djupa spår i henne, inklusive våldtäkt eller sexuellt utnyttjande och nyligen diagnosen "bipolär" - och det märks i hennes show, jösses vad den är bitter.
I korthet är temat: "Män är själviska svin och parasiter, kvinnor är oskyldiga och viljelösa offer." - och ungefär ALLA kvinnor i Globen gastar och visslar ut sitt medhåll.
Showen inleds med "Sedan dinosaurierna dog ut, har männen pratat - nu är det min/vår tur!". NU vet jag inte hur det är hemma hos er, men hemma hos mig, och i de flesta andra situationer där kvinnor är med - får jag fanimig knappt en syl i vädret, och att bestämma något är bara att glömma.
Hon tar upp svinet och hebefilen Woody Allen som ett exempel på hur äckliga män är - och kommer undan med det, och blir dessutom rika och framgångsrika. Min första tanke där var: "men vilka är det som hyllar Woody Allen mest då? Jo, KVINNOR."
Hon nämner hur hon är rädd att förlora vårdnaden om sina barn om hon beter sig som Persbrandt - utan att reflektera över att 97% av alla vårdnadstvister vinns av kvinnor, eftersom det är praxis att kvinnan är den viktigare föräldern.
Han spinner sedan vidare på memoarer, rullar in en jättestor hög med böcker, manliga memoarer och nämner bla Persbrandt och hans svinerier (som till viss del censurerades pga #meToo), och jämför sedan denna gigantiska hög med sitt egna lilla "opretentiösa och nakna" memoar-projekt - utan att ha en tanke på att det inte direkt är brist på kvinnliga memoarer.
När föreställningen går mot sitt slut, kommer det in en androgyn snubbe (Hampus Nessvold , som är mycket lik en feminin Viserys Targaryen) i aftonrock av siden och sjunger "Be a man".
Förvirrande, eftersom företällningens radikalfeministiska syn på män är just att de alla (eller jag, inte alla, det finns några som är bra, helgarderar Mia någonstans) är svin.
I slutet gjorde hon en sång/video där flera (ö)kända radikala ultrafeminister deltar.
Jag förstod att pjäsen inte skulle vara helrolig, eftersom Mia är just cynisk och bitter (jag också vilket är varför jag brukade gilla henne), men detta var som ett hatiskt väckelsemöte där 16.000 kvinnor enas i en avsky mot män.
Hennes sista ord är: "Manshat? Det handlar om självförsvar."
Jag har dock svårt att acceptera folk som kräver rättvisa - utan att ge det själv, och det gjorde inte Mia i denna pjäs.
Inte hel oväntat har hon fått högsta tänkbara betyg av kvinnliga recensenter. Några manliga recensioner har jag inte sett ännu.
Många billiga poänger, helt utan djupare och konsekvensneutral analys.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schnyggve
Kollade nu på hennes Insta, ett inlägg angående gårdagens show i Gävle...många många kommentarer, och många låter som att dom har sett gudfader själv på scen! Det skrivs om hejdlöst gråtande, hur vacker, häftig, modig och grym hon är! otroliga känslostormar, som man tydligen upplevde där...har jag missat något eller? Vad gör henne så speciell? det är väl bara gammal skåpmat om fittan, att ta plats girlpower och invandrarkramande...
Jag kallar mig inte feminist, eftersom det spårat så in i helvete, men det som var gårdagens feminism, jämställdhet skriver jag givetvis under på alla dagar i veckan...idag räcker det att vara överviktig, känd och snacka skit om män, då är man en feministikon....vad missar jag?
Varför skriver tusentals tjejer sådär? Att det är magi...är dessa tjejer vansinnigt naiva, eller fattar jag bara inte hur svårt det är att vara tjej? Pratade med en trevlig tjej här via pm för ett tag sedan och hon menade att de flesta killar inte är trevliga...det lät på henne som om varenda snubbe, ofredade henne...jag ville inte riktigt köpa det, då blev hon arg och jag var väldigt dum tydligen...men så illa kan det väl ändå inte vara?
Är det bara lättledda tjejer som okritiskt köper allt Skäringer säger, eller är det jag som är dum?
Nu börjar det bli OT, men läste på Instakontot mansbebisar (som jag blockat preventivt, för jag blir så sjukt irriterad bara jag ser det) där frågade någon om fler tjejer märkt att killar på krog/rest medvetet sätter sig så att dom kan kolla på tjejer? Är det förbjudet nu också? Är väl givetvis en sak, om man sitter och stirrar som något sär, men såhär låter det på detta konto...exakt allt mannen gör är idiotiskt! fult och äckligt! försöker man bemöta dessa argument (skulle aldrig drömma om att gå i clinch med någon på detta konto) då förlöjligas man, problem som i hög grad drabbar män, skrattas bort! dessa problem pissar man på....Sverige har blivit sjukt!