2018-11-27, 10:43
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja i den bästa av rättsliga världar så söks förutsättningslöst lögnen. Och därigenom sanningen.
Men otaliga är ju historiens exempel på hur det konträra har regerat; där det som talat för åtal har noterats med understruken fetstil och det som stört bilden blivit utelämnat.
Vilken syn på begreppen härskar på Örebros Åklagarkammare?🤔

Detta inlägg bjöd mig på en av de mest givande tankeresorna tråden hittills erbjudit, tack!

Insikten om att en lögn kan vara sanningsbärare är minst sagt häpnadsväckande. Varje tvetalan har en riktighet intatuerad, om än i väl dolt skrymsle, tänker jag.

Samtidigt kan en misstänkt rostig och ärgig yta efter skrap och puts visa sig vara strålande äkta förstås.

Hur resonerar utredarna i Örebro kring lögnernas eventuella värde? Ju fler osanningar desto fler potentiella nycklar till sanningens portar?

Vissa människor tycks tyvärr vara mästare på att klä falskhet i till synes rena dräkter.

Om SD är GM så borde man härvidlag snart ha lyckats avslöja hans desinformation under paltorna, kan jag tycka. Hans smutstvätt åkte väl på permanent semester till NFC?

Om någon annan är GM skulle hen gissningsvis nu ha hunnit iklä sig massiva och i det närmaste totalt vattentäta samt flamsäkra plagg.

Jag tror att fler än GM har trasor med i byken. Hoppas jag har fel.
Citera
2018-11-27, 11:04
Medlem
Honan6s avatar
Ja, nog får man anta att polisen hade något spår som inte såg speciellt bra ut för SD vid första anhållandet (hypotetiskt exempel http://forumbilder.se/H8NST/chatt ). Polisen kanske visade vad de hade för information, men han spelade teater och var övertygande i sitt spel som kanske lät något som följande?

"Jasså, menar ni att det där skulle betyda nånting? Det är ju bara vår interna lilla lek på skoj"

"Jag brukar spela svartsjuk för att hon är kompis med så många män"

"Jag tror ni behöver kolla upp den där snubben i Stockholm som hon ska åka till Norge med - J*mm* H*lmkv*st eller nåt liknande"

"Mina revor och rispor? Herregud, jag är ju geocachare. Jag har jämt småskador efter buskar och kvistar"

"Jag har en resa bokad till USA och ska åka till Arlanda ikväll. Jag hoppas det är okej? Det är bara ni hör av er om det är något jag kan hjälpa till med"

Om SD hade små revor och rispor vid anhållandet får man hoppas att de blev väldokumenterade av polisen. Hur färska var såren? Dygnsfärska eller flera dagar gamla? Han geocachade lite smått med sin kvinnliga mugglare-väninna fyra dagar innan LW blev mördad, men har loggat en in hel "turné" i efterhand.

Är han en mördare som vägrar erkänna, så är ju lögnen given. Vi lär nog få svar en dag.

(MGM:s fall i fallet blir mobiler och digitala spår...?)

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Enligt ett tidigare förslag från en användare här i tråden skulle alltså SD i ett inledande förhör ha ljugit om sitt chattande med LW under mordkvällen, och vid ett andra förhör skulle han sedan ha fått ändra sig när bevisen lades fram på bordet. Man får anta att dessa bevis skulle ha bestått av utskrifter av den aktuella chatten.

I den första versionen av den här trådsanningen hette det att SD i det inledande förhöret helt skulle ha förnekat att han chattat med LW under kvällen. Efter andra användares ifrågasättande mildrades sedan historien. Nu hette det att SD bara skulle ha angett en felaktig tidpunkt för exakt när under kvällen chattandet hade ägt rum.

Efter en imponerande kraftansträngning har nu "tråden" alltså lyckats återuppväcka versionen där SD helt skulle ha förnekat chatten. Att det här totala förnekandet inte går logiskt ihop med den senare uppgiften från samma källa, dvs. att det handlade om att SD hade angett en felaktig tidpunkt, tycks inte bekymra nämnvärt.

Det blir naturligtvis bättre och bättre. Trådsanningen om att SD skulle ha ljugit om sin kontakt med LW "bekräftas" här av en för tråden helt ny uppgift om att han sedan dessutom skulle ha urskuldat sig och försökt bortförklara sin lögn med att han missförstått en fråga.
Citera
2018-11-27, 11:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tror inte det var den senaste. OM det var SD som var senate digital kontakten efter 23:09 så minskas tidsfönstret dramatiskt för att han är GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det är intressant hur vill du förklara att SD inte skulle kunna vara GM eftersom den sista digitala kontakten skedde kl 23:09?

Citat:
Men varför måste msn springa för att passa bevisningen?
På dessa avstånd är det ju frågan om en väldigt liten tidsskillnad.
Då finns det väldigt exakta tidsangivelser. Kan SD ha en kamera själv som utredarna inte ser honom i bild under X antal minuter?

Citat:
Jag går in och svarar med en liten sammanställning.

SD fanns i närområdet.
SD har haft digital kontakt under dagen med LW
SD har en motivbild
SD har förmågan
SD inte något alibi.

Det är detta åklagaren gick in med. Normalt bör det räcka till sannolika skäl på ett mord enligt ett par kunniga som tittat på detta, det var skäligen. Efter veckan som skäligen så gick åklagaren in med ny bevisning för att få upp detta till sannolika. Detta höll inte heller, SD kvarstår som skäligen i TR:s ögon. Den bevisning som åklagaren gick in med som extra var tydligen mer eller mindre patetiskt och sågs inte som seriöst av henne. Försvarsadvokaten behövde inte ens framföra sina synpunkter, det gjorde domaren själv.
Om det inte skulle outa mig så skulle jag ställt frågan själv till SD, men just nu låter jag det bero.

Den vallning som gjorts, där polisen provgått sträckan från FP till SD (utan att först kratta spår, helt otroligt), så beror det på att det finns hålltider. Tiderna är när SD inte är aktiv i/runt hemmet, utan kan vara ute och mörda.
Jag fick just höra att SD har kameror i villan (vilket inte förvånar mig, han är en tekniknörd).
Men vad jag vet så har han inte åberopat kamerorna som alibi, vilket jag tycker är konstigt. Dom kanske kom dit i efterhand, men skulle förklara väldigt bra polisens vallning och klockning.

Till skillnad mot MV:s input så verkar några inom huset tro att det är en annan GM eller tillvägagångssätt. Den som sa detta jobbar inte ens nära grova brott, men i huset.

Har tänkt att fråga dig förut, men det har inte blivit av.

Ser att redan 8/7 nämner du ett tidsfönster.
Det var inget som vi i tråden hade kännedom om då, att det fanns en tidpunkt att förhålla sig till.
Jag tänkte då mest att det kanske var en tidslinje man ställde upp med vittnen osv för att pussla ihop vittnesuppgifter med hur en flyktväg kunnat se ut och om detta skulle vara möjligt.
Moralensväktare har senare sagt att man har klockat att det skulle kunna vara möjligt för mgm att ta en tänkt flyktväg för att ta sig hem. Så då har det framgått att de har olika tidsuppgifter som behöver stämma.

Jag har länge tänkt att denna klockning har ställts mot att SD har satt på sin dator eller att han larm har satts på och stängts av vissa tidpunkter, hans mobil kopplats upp mot mast som täcker hans hem men inte LWs vilket inte har gett honom alibi för tidpunkten för mordet, men strax efter.

Min tanke har också varit att den tid han varit borta från hemmet har varit extremt kort för att hinna med att både gå ner till LW, få ner henne till planket och därefter mörda henne och sedan komma hem igen.

Detta är kanske anledningen till att han har känt sig så säker på att mordet aldrig kommer att klaras upp (om det var det han sa???). Han tänker att det är ett så litet tidsfönster att det är omöjligt att han skulle kunna utfört mordet?

Funderar över om du visste redan tidigt att utredarna hade ett tidsfönster att förhålla sig till, detta genom den kamera du hört talas om? Har han sagt att det inte var möjligt att hinna både träffa henne, mörda henne och sedan att ta sig hem på denna tid?
Citera
2018-11-27, 11:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Enligt ett tidigare förslag från en användare här i tråden skulle alltså SD i ett inledande förhör ha ljugit om sitt chattande med LW under mordkvällen, och vid ett andra förhör skulle han sedan ha fått ändra sig när bevisen lades fram på bordet. Man får anta att dessa bevis skulle ha bestått av utskrifter av den aktuella chatten.

I den första versionen av den här trådsanningen hette det att SD i det inledande förhöret helt skulle ha förnekat att han chattat med LW under kvällen. Efter andra användares ifrågasättande mildrades sedan historien. Nu hette det att SD bara skulle ha angett en felaktig tidpunkt för exakt när under kvällen chattandet hade ägt rum.

Efter en imponerande kraftansträngning har nu "tråden" alltså lyckats återuppväcka versionen där SD helt skulle ha förnekat chatten. Att det här totala förnekandet inte går logiskt ihop med den senare uppgiften från samma källa, dvs. att det handlade om att SD hade angett en felaktig tidpunkt, tycks inte bekymra nämnvärt.

Det blir naturligtvis bättre och bättre. Trådsanningen om att SD skulle ha ljugit om sin kontakt med LW "bekräftas" här av en för tråden helt ny uppgift om att han sedan dessutom skulle ha urskuldat sig och försökt bortförklara sin lögn med att han missförstått en fråga.

Bra att du orkade noggrant gå igenom vilka upprepade samling glidningar på sanningen trådsanningen bygger på.
För att någon är misstänkt så friskrivs ni drivande i drevet inte från att ohederligheten att fara med osanning för att inbilla er lösa mordet på detta sätt
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-27 kl. 11:58.
Citera
2018-11-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är lögnen man söker. Det är (nästan) bara mördaren som ljuger. Att inför livstidsbrott ljuga med någon kontinuitet skulle inte falla någon annan än mördaren in. Eller möjl någon lika asocial eller mordbenägen eller störd — vilket i alla händelser brukar framgå. Undantag lär väl gå att hitta, men med all sannolikhet så går det med lite tid att utröna varför.

Att från första stund ta för givet att MGM är GM för att denne ljuger kan man ju däremot inte göra. Polisen måste, utåt sett, alltså officiellt, rätta sig efter den misstankegrad man kan uppnå via bevis, och föra saken vidare genom rättsprocessen.
Den där graden, gällande misstanke, baserad på bevis, hamnade ju inte särskilt högt när det gäller SD, för att uttrycka sig milt. Nådde "skäligen", alltså en ynka etta på den tvågradiga skalan.
Trots ett halvårs harvande med tio stycken polisiära heltidsutredare har denna lilla etta därför inte kommit "vidare genom rättsprocessen".
Borde kunna väcka en hel del frågor tycker jag.
Citera
2018-11-27, 12:13
Medlem
Honan6s avatar
Okej, du har kollat upp var Tele2 har masttäckning i området, men vilka operatörer använder dessa master och vilka har egna? Utredarna får snabbt som ögat koll på såna detaljer.

Idag har MGM privat mobilnummer i Telenors nät och jobbnummer i Telias. Hade han de operatörerna vid tidpunkten för mordet?

Kan det vara så att MGM har superkoll på master genom att han via jobbet får tillgång till säkerhetsklassat material om master i rikets terräng och därmed kunde veta innan förhör var han kan ha mastats ifall någon av mobilerna var med honom (om han är mördaren)?

Har han mastats i området, stannat i rörelserna och t ex stått stilla ett tag utanför LW:s hus, rört sig och sen stängt av mobilen, blir det besvärligt. Kanske han har hittat på en story som "Jo, jag stannade till en stund och funderade på livet. Sen måste batteriet tagit slut". Den är isf inte särskilt trovärdig.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Löjligt påstående som visar hur långt du är beredd att gå i din iver att försöka binda MGM till gärningen.

Det är väl osannolikt överkopplingen mellan masterna går mellan LWs och SDs hus.
Som lekman går vad går vad jag förstår (?) att zooma in var dom aktuella masterna är placerade.

https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryCode=swe&locale=s v&viewType=1&initalMapSize=2
Sök på område och klicka i sändare så finns en sändare intill Vivalla bibliotek och en sändare vid Argongatan, Apelvågen samt på Varbergagatan. . Kanske i närheten av LW och SD s bostäder ?
Citera
2018-11-27, 12:55
Medlem
Citat:

Det MGM förnekade var ju först att ha träffat BO på mordkvällen. Därefter förnekade han digital konversation med henne tills han blev överbevisad. Ovanpå det stämde inte tiden för konversationen men det kan ha sina skäl (om det inte handlade om timmar vilket blir lite skumt).
Citera
2018-11-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ja sant. Jag tror han körde en fuling när han blev motbevisad och ljög att han trodde de menade fysisk kontakt. Han är nog slug och listig på många sätt men de kommer lyckas till slut.(Tror jag).
Hoppas de klarar upp det. Blir en spännande FUP.

Det är väl en del av den s.k. reptilhjärnan: förneka allt som inte är bevisat?
Citera
2018-11-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det MGM förnekade var ju först att ha träffat BO på mordkvällen. Därefter förnekade han digital konversation med henne tills han blev överbevisad. Ovanpå det stämde inte tiden för konversationen men det kan ha sina skäl (om det inte handlade om timmar vilket blir lite skumt).
Fetningen: Nej!

Både enligt SD och andra så visade/sa SD till polisen redan på förmiddagen att han haft kontakt med LW under måndagen, men inget som kunde bringa klarhet var hon var.

Så varför skulle han då helt plötsligt börja förneka kontakt i förhör? Om faktisk tidpunkt skiljer sig mot vad han uppger vet jag inte, och inte heller hur mycket i så fall (säger 16 är 17, eller säger 14 är 23....)
Citera
2018-11-27, 13:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Enligt MV:s inlägg så har hen inte backat från sin ursprungliga uppgift om att SD inledningsvis ljög om att de hade haft digital kontakt. Sen är det så klart upp till var och en att tro på MV:s uppgifter eller ej. Några ser det kanske som trådsanningar det MV skrivit. EGT blandade ihop korten och tolkade MV som att just den uppgiften rörde vilken tidsangivelse SD uppgett rörande digital kontakt. Lite som om jag skulle få frågan om jag ätit ett äpple och jag nekar till det inledningsvis. Senare erkänner jag dock detta och får då frågan om vilken färg äpplet hade. Eftersom jag brukar äta röda äpplen antar jag det även denna gång. Men det visar sig inte riktigt stämma. Men faktum kvarstår att jag ljög till en början om äpplet.

Kanske SD haft kontinuerlig kontakt med LW under en längre period fram till mordet och det blir då svårt för SD att kunna precisera när i tid just denna kontakt vid den aktuella dagen varit. Han kan ju också haft digital kontakt med flera andra personer den dagen, och då blev det än svårare för honom att uppge rätt tidsuppgifter. Eller så ljög han medvetet om tidsaspekterna också.

Men kanske MV:s uppgifter är lögner? Var och en väljer själv vad den vill tro på här i tråden. Om ni vill diskutera mer ingående mina äppelvanor; skicka gärna ett PM!
Citera
2018-11-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Enligt MV:s inlägg så har hen inte backat från sin ursprungliga uppgift om att SD inledningsvis ljög om att de hade haft digital kontakt. Sen är det så klart upp till var och en att tro på MV:s uppgifter eller ej. Några ser det kanske som trådsanningar det MV skrivit. EGT blandade ihop korten och tolkade MV som att just den uppgiften rörde vilken tidsangivelse SD uppgett rörande digital kontakt. Lite som om jag skulle få frågan om jag ätit ett äpple och jag nekar till det inledningsvis. Senare erkänner jag dock detta och får då frågan om vilken färg äpplet hade. Eftersom jag brukar äta röda äpplen antar jag det även denna gång. Men det visar sig inte riktigt stämma. Men faktum kvarstår att jag ljög till en början om äpplet.

Kanske SD haft kontinuerlig kontakt med LW under en längre period fram till mordet och det blir då svårt för SD att kunna precisera när i tid just denna kontakt vid den aktuella dagen varit. Han kan ju också haft digital kontakt med flera andra personer den dagen, och då blev det än svårare för honom att uppge rätt tidsuppgifter. Eller så ljög han medvetet om tidsaspekterna också.

Men kanske MV:s uppgifter är lögner? Var och en väljer själv vad den vill tro på här i tråden. Om ni vill diskutera mer ingående mina äppelvanor; skicka gärna ett PM!

Jag hittade inte det jag sökte igår, försöker igen senare. Men.... varför övergår ”han ljög om kontakt” till ”han gav fel tid”.
Jag vet att jag ställde frågan till MV och hen svarade just att det kan vara tiden dom SD inte hade koll på.
Citera
2018-11-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Det feta kan jag bekräfta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in