2018-11-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Var Lingärde på rätt spår här eller hittar han bara på , de som är intresserade kan läsa brevet på

https://drive.google.com/file/d/1pdE_2QKCBA2MK8JqwwvqMA4GkkHKY-Ik/view

1998-06-03 Ulf Lingärde privat brev till Inga-Britt Ahlenius

Har vi hört visan förut. Vi var där men vi var inte inblandade. Bortse från oss. Vi gjorde något annat. Först sa Donald att man spanade på Bulgarer sedan Lingärdes påstående om att det var för ryssroteln (vilket indikerar samme Donald) som spanade mot en hög militär. Till slut var Donald och ryssroteln inte där och det var en SB grupp som övade likvidiering av förrädare i samverkan med FMN som senare muterade till SB grupp som övade samband också i samverkan med FMN. Då hade det dock muterat så långt att alla aktiviteter var avbrutna redan vid sextiden på kvälllen innan ens OP begett sig hemifrån. Alla har varit där men ändå inte och skall ses som oskyldiga.

Parallellt med detta berättades för regeringskansliet att det pågått någon slags privat knarkspaning av lediga poliser. Knarkspaningen kring Sigge Cedergren som var omfattande hade avbrutits en timme tidigare påstods det medan knarkspanare själva påstod att de precis brutit och var inom synhåll från händelsen. Dessutom finns vittnesiakttagelser som indikerar att det fanns spanare i närheten när skotten föll.

Budskapen som varierar angående vilka som fanns där varierar men det har det gemensamt att de utan vidare påstår att detta skall hoppas över och inte har med saken att göra. Var det en homogen och likalydande story som dessutom fanns dokumenterad hos PU så hade det kanske gått att köpa när det begav sig men när det finns så många varianter över tid kan man nog se det som blå duster och det måste naturligtvis redovisas i detalj offentligt vad som faktiskt försiggick dolt bakom dessa dimridåer.
Senast redigerad av boboslacke 2018-11-26 kl. 18:25.
Citera
2018-11-26, 19:31
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
diagrammet finns på sidan 387 i nya boken, men kommer från GT.

http://i65.tinypic.com/34g1od3.jpg

Tack för den. Jag saknar dock en Initiativtagargrupp och en Städpatrull. Dessa två kan också ha kopplingar mellan varandra.

Iesho, nedan, kan ha ringat in den första.....

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror inte på SA-spåret i den meningen att SA-agenter skulle ha mördat OP av ideologiska skäl. Men att en grupp högt uppsatta svenskar, som under mer än tio år drivit förtalskampanjer och spaningar mot Olof Palme, uppbackade av NATO betalade stora pengar för att mycket vana människoslaktare från SA skulle mörda OP. Jag förstår att de agerade i ett nätverk av spanare med WT och olika andra medhjälpare, som de inte hade någon kontakt med och som inte var informerade om slutresultatet av övningarna denna kväll.

Två kvinnor har tyckt sig känna igen Anthony White i Stockholm strax efter mordet och ytterligare en kvinna har ritat en bild av en man utanför Grand som liknar White, bortsett från näsan:

https://2.bp.blogspot.com/-DI7UJEg6hrQ/W-WmolUBBKI/AAAAAAAAA94/4DczPt3hCXQrBWFsdowdlTJLdTZ4A7UGQCLcBGAs/s1600/white2.jpg
Citera
2018-11-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En gissning är att det inte var så mycket bilar och att LP tyckte att männen framför dem betedde sig som att de skulle ofreda dem eller stoppa dem för att diskutera politik. OP kanske fortfarande gick och funderade på kontroversen med mannen i beige rock och lät sig lite tankspridd ledas över gatan. Väl framme hamnade de precis vid Sari där de tycks ha stannat några sekunder. I alla fall rimligt.

Det där med att mannen var blond kan vara en missuppfattning. Najic menade att hans hår var melerat och inte typiskt sydligt mörkt.
Jag håller med om att det mest naturliga är att de kan ha undvikit folk som såg ut att vilja tjafsa. De var säkert vana med sådant, och reagerade reflexmässigt.
De behöver inte ha känt något överhängande hot.

Vittneskonfrontationen med LN och hur utpekandet av CP kom till är märkligt.
Att de inte avbröt spektaklet på ett tidigt stadium är en gåta.

”Ni måste stanna, det bara snurrar i min skalle”

-Vi ska ta och vädra lite kan du ställa dig här vid fönstret.

Nummer 6?

”Näe, näe näe, han är nästan mörkhårig, den mannen jag såg var vithårig”.
-Ljushårig?
”Ja ljust hår, ljushårig...”

Nu kommer nr 8

”Jag tycker att nr 8 hade inte-, näe.
Alltså, den mannen som den bilden som jag har, jag tror han hade inte sånt hår.”

Nr 9
” Ja jag tror också nr 9 påminner mig när det gäller frisyr, och hals tycker jag att den bilden påminner mig ganska mycket, men tjaa, näe, näe... Dom är lika i varje fall.”
-Alla är lika
”Alla
Det ät svårt för mig nu snurrar det bara”

Jag vet inte om jag är i något chocktillstånd, men alla är lika för mig”

”Jag vet inte jag är förvirrad, jag vet inte vad jag säger”
Jag vet inte jag, är inte i tillstånd”

Sedan blev allt som det skulle vara.
Ordningen återställdes och ett viktigt hinder kunde passeras när LN kommit plötsligt kommit till insikt:

Mannen han sett var nr 8.
Helt säkert Christer Pettersson.
Förvisso en ljushårigare variant, men det var ju mörkt ute...
Det går fort i svängarna ibland.

Femtio miljoner i potten?
Citera
2018-11-26, 20:01
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ämnet med ljudbilden är tydligen infekterat, så det är omöjligt med en bra och öppen diskusion i tråden.
Jag har skjutit de flesta handeldvapen, inklusive det påstådda mordvapnet,även tävlingsskytte, även om det finns andra i tråden som är ännu mer vapenkunniga. Har provskutit vapnet igen i en "rekonstruktion" tillsammans med andra vapen.
Jag har gjort en ganska noggrann utredning av detta. Det finns fina tabeller om hur långt olika vapen hörs i stadsmiljö och hur de upplevs. Läst 100tals vetenskapliga rapporter. Det finns oerhört mycket material om hur mycket att vapen hörs från olika vinklar och situationer, och hur folk vittnar om det. Det finns fina tabeller och uppsatser om hur smällare hörs och upplevs.
Jag är en person som en gång haft "fysikprofessor" på mitt visitkort så jag menar att jag förstår mig på fenomenen bakom och den vetenskapliga metoden.
Det finns ingen möjlighet att det är rätt vapen.
Hade det bara varit LP som vittnat som hon gjort, hade man ganska krystat kunnat skylla på chock och förträngning (mycket osannolikt, har utrett detta också), men nu är det många vittnen som säger samma sak.
Så det är 99.99% säkert att det inte var en 357:a.
Min egna nystningar börjar ofta från frågan varför fel vapen är så viktigt för konspiratörerna.

Jag är en periodare och deltar därför mer sporadiskt här. Jag är inne och läser lite kortvarigt ibland men orkar sällan logga in, därför har jag missat att svara på en del svarspost.

Nu ska jag inte trötta ut er med att svara alla i efterhand men den här posten (ovan- mitt fetande) intresserade mig.
Hur är det möjligt?
Citera
2018-11-26, 21:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Har vi hört visan förut. Vi var där men vi var inte inblandade. Bortse från oss. Vi gjorde något annat. Först sa Donald att man spanade på Bulgarer sedan Lingärdes påstående om att det var för ryssroteln (vilket indikerar samme Donald) som spanade mot en hög militär. Till slut var Donald och ryssroteln inte där och det var en SB grupp som övade likvidiering av förrädare i samverkan med FMN som senare muterade till SB grupp som övade samband också i samverkan med FMN. Då hade det dock muterat så långt att alla aktiviteter var avbrutna redan vid sextiden på kvälllen innan ens OP begett sig hemifrån. Alla har varit där men ändå inte och skall ses som oskyldiga.

Parallellt med detta berättades för regeringskansliet att det pågått någon slags privat knarkspaning av lediga poliser. Knarkspaningen kring Sigge Cedergren som var omfattande hade avbrutits en timme tidigare påstods det medan knarkspanare själva påstod att de precis brutit och var inom synhåll från händelsen. Dessutom finns vittnesiakttagelser som indikerar att det fanns spanare i närheten när skotten föll.

Budskapen som varierar angående vilka som fanns där varierar men det har det gemensamt att de utan vidare påstår att detta skall hoppas över och inte har med saken att göra. Var det en homogen och likalydande story som dessutom fanns dokumenterad hos PU så hade det kanske gått att köpa när det begav sig men när det finns så många varianter över tid kan man nog se det som blå duster och det måste naturligtvis redovisas i detalj offentligt vad som faktiskt försiggick dolt bakom dessa dimridåer.
Bjarne Moälv berättade tidigt en variant på samma tema. Det kan ligga någon sanning i att en del spanare inte visste vad som skulle hända (need-to-know), men de kan självfallet inte friskriva sig själva utan det måste till en oberoende undersökning för att avgöra det.
Citera
2018-11-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Jag är en periodare och deltar därför mer sporadiskt här. Jag är inne och läser lite kortvarigt ibland men orkar sällan logga in, därför har jag missat att svara på en del svarspost.

Nu ska jag inte trötta ut er med att svara alla i efterhand men den här posten (ovan- mitt fetande) intresserade mig.
Hur är det möjligt?

Det råder knappast några tvivel om att det rörde sig om en 357 eller en modifierad 38:a av ett antal modeller. Allt annat är uteslutet. Jag har själv funderat mycket kring det och rådfrågat några av världens bästa experter med mycket stora referenser när det gäller kulor och spår på dem. Som det ser ut finns det inget som indikerar något annat. Amatörer som googlar kan kanske hävda annat men vetenskapligt är det nog ganska klarlagt. Den analys som gjordes för över 30 år sedan var inte komplett och delvis med amatörmässiga slutsatser och har blivit mat för konspirationsteoretiker.

Däremot kan den nya utvärdering som gjorts av PU kan mycket väl ha givit ny information då kunskapen och tekniken utvecklats på flera områden. T ex informationer som närmare beskriver vapnets beskaffenheter i detalj kan ha kunnat utläsas via datormodeller och simuleringar t ex och (IBIS). Sådant kan vara ett avgörande bevis som PU håller på av utredningstekniska skäl när det gäller vapnets identitet.
Citera
2018-11-26, 22:25
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Det råder knappast några tvivel om att det rörde sig om en 357 eller en modifierad 38:a av ett antal modeller. Allt annat är uteslutet. Jag har själv funderat mycket kring det och rådfrågat några av världens bästa experter med mycket stora referenser när det gäller kulor och spår på dem. Som det ser ut finns det inget som indikerar något annat. Amatörer som googlar kan kanske hävda annat men vetenskapligt är det nog ganska klarlagt. Den analys som gjordes för över 30 år sedan var inte komplett och delvis med amatörmässiga slutsatser och har blivit mat för konspirationsteoretiker.

Däremot kan den nya utvärdering som gjorts av PU kan mycket väl ha givit ny information då kunskapen och tekniken utvecklats på flera områden. T ex informationer som närmare beskriver vapnets beskaffenheter i detalj kan ha kunnat utläsas via datormodeller och simuleringar t ex och (IBIS). Sådant kan vara ett avgörande bevis som PU håller på av utredningstekniska skäl när det gäller vapnets identitet.

Okej, låter troligt. Utesluter man diskursen om placerade kulor har man bevisligen dess kaliber att ta ställning till. Det kan dessutom ha funnits ljuddämpare i sammanhanget (utan att jag har någon kunskap ifall det är applicerbart på nämnda vapen). Ett kraftigare tygstycke borde också märkbart reducera knallen.
En tanke på det: Kan den "väska" som GM ska ha burit på använts av just den anledningen? Förvar och ljuddämpare...
Citera
2018-11-26, 22:52
Medlem
Citat:
Okej, låter troligt. Utesluter man diskursen om placerade kulor har man bevisligen dess kaliber att ta ställning till. Det kan dessutom ha funnits ljuddämpare i sammanhanget (utan att jag har någon kunskap ifall det är applicerbart på nämnda vapen). Ett kraftigare tygstycke borde också märkbart reducera knallen.
En tanke på det: Kan den "väska" som GM ska ha burit på använts av just den anledningen? Förvar och ljuddämpare...

Så här säger Kaj Hahne in en intervju i aftonbladet:

Expertkunskaper
Ett av skälen är att det är extremt svårt att få till en ljuddämpande effekt på en revolver.

- Det förutsätter ett kunnande om vapen och ammunition som vida överstiger det normala. Det krävs expertkunskap för att klara det, säger Hahne.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKgapq/mobilen-kan-overrosta-en-revolver-med-ljuddampare
Aftonbladet 21 jan 2004.

Kaj Hahne var för övrigt med i Palmeutredningen från 1 mars 1986, han verkar inte gilla OP för fem öre.
Det framgår tydligt när han skriver i Palmemordsforum på facebook.
Citera
2018-11-26, 22:52
Medlem
hehehos avatar
Ang. Jan S. och hans huvudmisstänkte.

Han konverterade till Judendom med en icke-ortotdox konvertering. Normalt släppts inte ens en partner till född jude in med sådan mjuk konvertering medan han verkar ha fått en gräddfil.
Det är faktiskt mycket mystiskt för den som kan kontroverserna kring israel immegrationspolitik och alaiya.
Citera
2018-11-26, 22:53
Medlem
Citat:

Nja. Ljudupplevelser är mycket subjektiva. Ser du skottet t ex så uppfattar du annorlunda än om det sker bakom ryggen på dig. Folk som blivit påskjutna på nära håll har i vissa fall varken förstått att de blivit skjutna eller känt smärta förrän efter ett tag. Folk på längre avstånd har i detta fall uppfattat skotten två kvarter bort längst en trafikerad väg och inuti korvkiosken och det är en kontrollstation så god som någon. Så nej det är knappast troligt. Dessutom inte särskilt effektivt med ljuddämpare på revolvrar.

Däremot har den forensiska tekniken utvecklats under de 30 år som gått hand i hand med övrig teknologiutveckling... fast i Sverige tittar de fortfarande i mikroskop även om det finns mer avancerade sätt att jämföra även t ex skadade kulor sedan ca 20 år tillbaka. Så det var nog en bra ide av PU när de gjorde en ny teknisk utvärdering och utvärdering av förloppet. Kanske med hjälp av datakraft och stora arkiv jämförelsematerial.
Senast redigerad av boboslacke 2018-11-26 kl. 22:58.
Citera
2018-11-26, 22:59
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Har uppfattat som om mannen i beige befunnit sig kring reklamskylten och efter skotten begett sig söderut förbi mordplatsen.
Detta enligt Chevamannens passagerare samt LP första vittnesmålen.

Ytterligare en vild tanke: Hur var de två männen klädda, de som gick framför LOP,
nedanför Grand?

Kan de ha skyndat fram på den västra sidan, genskjutit LOP, delat något på sig varav den första är GM och den andre i beige rock blir den som bara "bekräftar" att dådet är utfört och sedan avviker från platsen, "obemärkt", i en annan riktning, söderut...

I sammanhanget så var det en annan person, var det Greken? som hastade över gatan, kastade en blick på OP och sedan drog vidare. Han kan även haft den rollen. (någon av dem, behövs inte två)
Citera
2018-11-26, 23:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Så det är din egen undersökning som lett fram till att det är säkerställt att Palme sköts med 357:a eller en modifierad 38:a? Medan SKLs och BKAs undersökningar var amatörmässiga?

Det är inte helt oväsentligt i sammanhanget att PU, SKL och BKA var CIA-anstrukna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in