Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
En gissning är att det inte var så mycket bilar och att LP tyckte att männen framför dem betedde sig som att de skulle ofreda dem eller stoppa dem för att diskutera politik. OP kanske fortfarande gick och funderade på kontroversen med mannen i beige rock och lät sig lite tankspridd ledas över gatan. Väl framme hamnade de precis vid Sari där de tycks ha stannat några sekunder. I alla fall rimligt.
Det där med att mannen var blond kan vara en missuppfattning. Najic menade att hans hår var melerat och inte typiskt sydligt mörkt.
Jag håller med om att det mest naturliga är att de kan ha undvikit folk som såg ut att vilja tjafsa. De var säkert vana med sådant, och reagerade reflexmässigt.
De behöver inte ha känt något överhängande hot.
Vittneskonfrontationen med LN och hur utpekandet av CP kom till är märkligt.
Att de inte avbröt spektaklet på ett tidigt stadium är en gåta.
”Ni måste stanna, det bara snurrar i min skalle”
-Vi ska ta och vädra lite kan du ställa dig här vid fönstret.
Nummer 6?
”Näe, näe näe, han är nästan mörkhårig, den mannen jag såg var vithårig”.
-Ljushårig?
”Ja ljust hår, ljushårig...”
Nu kommer nr 8
”Jag tycker att nr 8 hade inte-, näe.
Alltså, den mannen som den bilden som jag har, jag tror han hade inte sånt hår.”
Nr 9
” Ja jag tror också nr 9 påminner mig när det gäller frisyr, och hals tycker jag att den bilden påminner mig ganska mycket, men tjaa, näe, näe... Dom är lika i varje fall.”
-Alla är lika
”Alla
Det ät svårt för mig nu snurrar det bara”
Jag vet inte om jag är i något chocktillstånd, men alla är lika för mig”
”Jag vet inte jag är förvirrad, jag vet inte vad jag säger”
Jag vet inte jag, är inte i tillstånd”
Sedan blev allt som det skulle vara.
Ordningen återställdes och ett viktigt hinder kunde passeras när LN kommit plötsligt kommit till insikt:
Mannen han sett var nr 8.
Helt säkert Christer Pettersson.
Förvisso en ljushårigare variant, men det var ju mörkt ute...
Det går fort i svängarna ibland.
Femtio miljoner i potten?