Citat:
Ursprungligen postat av
Superlistig
Jag har redan beskrivit hur tycket ger högre temperatur genom expansion och kompression via konvektion. Detta manifesterar sig som adiabatisk laps rate. När jag säger ”trycket” höjer temperaturen är det lite slarvigt uttryckt bara.
Eftersom luften kyls precis lika mycket när den expanderar på väg upp som den komprimeras på väg ned så är det en bristfällig förklaring, det kvarstår frågan vad som driver konvektionen och vad som får den att sluta vid tropopausen.
Citat:
Var de 0,1 bar kommer ifrån försöker ju artikeln jag skickade svara på. Han nämner att tropopausen även i hans (dom i andras) modell fölyttar sig upp och ner beroende på komposition.
SUCK! Jag försökte tidigare hänvisa till resonemangen i denna artikel du själv refererat till, men då avfärdade du den och ansåg bara att det var en figur i den som var intressant. Nu försöker du istället hänvisa till denna artikel som baseras på växthusteorin för att beskriva det du tror vara ett alternativ till denna.
Det blir bara allt mer och mer obegripligt vad du egentligen argumenterar för. Som du nu erkänner så flyttar sig tropopausen upp och ned om man ändrar sammansättningen av atmosfären, och det är en av de viktigare mekanismerna bakom AGW.
Citat:
Jag har en hypotes om hur hans modell behöver förbättras. Jag behöver bara få sitta ostört någon vecka eller två. Sånt hinns tyvärr sällan med.
Men snälla du, alla vet hur hans modell kan förbättras det var inte poängen med artikeln. Tvärtom försökte han göra en så minimal modell som möjligt.
Citat:
Bara för att avsluta jordkapitlet: visst är vi eniga om att om någon fyllde på jorden med gas så att yttrycket blev 100 bar med med exakt samma atmosfärskomposition, skulle temperaturen på ytan stiga med 100-tals grader?
Ja, och? Det har jag sagt från början.