2018-11-26, 16:34
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Trycket ger inte värme! Skall du någon gång fatta det? Det är tjockleken av troposfären som har betydelse. Och det här betyder inte på något sätt att sammansättningen är betydelselös, bara att det finns fler faktorer som spelar in. Vi kan inte få 400 grader genom att släppa ut CO2, men vi kan flera grader varmare.

Du tror och förutspår, men kan du någon gång komma med rimliga vetenskapliga argument? Var kommer de 0,1 bar ifrån? Kan vi någon gång få se din modell för hur atmosfären fungerar eller en länk som beskriver den? Och med "fungerar" menar jag då en härledning från mer grundläggande naturlagar.
Jag har redan beskrivit hur tycket ger högre temperatur genom expansion och kompression via konvektion. Detta manifesterar sig som adiabatisk laps rate. När jag säger ”trycket” höjer temperaturen är det lite slarvigt uttryckt bara.

Var de 0,1 bar kommer ifrån försöker ju artikeln jag skickade svara på. Han nämner att tropopausen även i hans (dom i andras) modell fölyttar sig upp och ner beroende på komposition.

Jag har en hypotes om hur hans modell behöver förbättras. Jag behöver bara få sitta ostört någon vecka eller två. Sånt hinns tyvärr sällan med.

Bara för att avsluta jordkapitlet: visst är vi eniga om att om någon fyllde på jorden med gas så att yttrycket blev 100 bar med med exakt samma atmosfärskomposition, skulle temperaturen på ytan stiga med 100-tals grader?

På mobilen.
Citera
2018-11-26, 16:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Jag har redan beskrivit hur tycket ger högre temperatur genom expansion och kompression via konvektion. Detta manifesterar sig som adiabatisk laps rate. När jag säger ”trycket” höjer temperaturen är det lite slarvigt uttryckt bara.

Var de 0,1 bar kommer ifrån försöker ju artikeln jag skickade svara på. Han nämner att tropopausen även i hans (dom i andras) modell fölyttar sig upp och ner beroende på komposition.

Jag har en hypotes om hur hans modell behöver förbättras. Jag behöver bara få sitta ostört någon vecka eller två. Sånt hinns tyvärr sällan med.

Bara för att avsluta jordkapitlet: visst är vi eniga om att om någon fyllde på jorden med gas så att yttrycket blev 100 bar med med exakt samma atmosfärskomposition, skulle temperaturen på ytan stiga med 100-tals grader?

På mobilen.

För din egen skull borde du validera din något udda hypotes gentemot energiprincipen.

Citera
2018-11-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Eftersom luften kyls precis lika mycket när den expanderar på väg upp som den komprimeras på väg ned så är det en bristfällig förklaring, det kvarstår frågan vad som driver konvektionen och vad som får den att sluta vid tropopausen.
Citat:
SUCK! Jag försökte tidigare hänvisa till resonemangen i denna artikel du själv refererat till, men då avfärdade du den och ansåg bara att det var en figur i den som var intressant. Nu försöker du istället hänvisa till denna artikel som baseras på växthusteorin för att beskriva det du tror vara ett alternativ till denna.

Det blir bara allt mer och mer obegripligt vad du egentligen argumenterar för. Som du nu erkänner så flyttar sig tropopausen upp och ned om man ändrar sammansättningen av atmosfären, och det är en av de viktigare mekanismerna bakom AGW.
Citat:
Men snälla du, alla vet hur hans modell kan förbättras det var inte poängen med artikeln. Tvärtom försökte han göra en så minimal modell som möjligt.
Citat:
Ja, och? Det har jag sagt från början.
Citera
2018-11-26, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Lägg ner! Det är redan försent. Vi kommer alla att dö! USA:s nästa president (om det nu blir någon) har talat:

Alexandria Ocasio-Cortez
‏Verifierat konto @Ocasio2018
People are going to die if we don’t start addressing climate change ASAP.

It’s not enough to think it’s “important.” We must make it urgent.

That’s why we need a Select Committee on a Green New Deal, & why fossil fuel-funded officials shouldn’t be writing climate change policy.
https://twitter.com/Ocasio2018/status/1066067657278070785

Citera
2018-11-26, 18:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg ner! Det är redan försent. Vi kommer alla att dö! USA:s nästa president (om det nu blir någon) har talat:

Alexandria Ocasio-Cortez

That’s why we need a Select Committee on a Green New Deal, & why fossil fuel-funded officials shouldn’t be writing climate change policy.

Ja, tänk så det kan bli när det kommer fram någon enstaka politiker i USA som inte är finansierad av fossilindustrin...
Alexandria Ocasio-Cortez
Congressmember-Elect, NY-14: Bronx + Queens. 100% People-Funded, No Corporate Money.
Alexandrias uttalande måste ju också ses i perspektivet av den historiskt miljöfientliga politik som vi sett nu i snart två år. Trump kommer att gå till historien som den största förgiftaren och miljöförstöraren av alla. Nixon, som grundade EPA, vänder sig i graven när han ser Trumps politik. Visst, han gör bara allt för att hålla sina polare inom kol- och oljbranschen glada. Dom stödde ju Trump i valet, så nu är det payback time! Där finns ett riktigt djupt och grumligt träsk som borde rensas upp!

Citera
2018-11-26, 18:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Alexandria Ocasio-Cortez

Ja, det är ju så! Folk dör i skyfall, orkaner och skogsbränder i mycket större omfattning än förut.

Om du inte hade läsförståelse-problem så hade du också vetat detta redan. Då hade du inte behövt hitta på att "Vi kommer alla att dö!"
Vi andra förstår skillnaden i meningarna.
Citera
2018-11-26, 18:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ja, tänk så det kan bli när det kommer fram någon enstaka politiker i USA som inte är finansierad av fossilindustrin...
Alexandria Ocasio-Cortez
Congressmember-Elect, NY-14: Bronx + Queens. 100% People-Funded, No Corporate Money.
Alexandrias uttalande måste ju också ses i perspektivet av den historiskt miljöfientliga politik som vi sett nu i snart två år. Trump kommer att gå till historien som den största förgiftaren och miljöförstöraren av alla. Nixon, som grundade EPA, vänder sig i graven när han ser Trumps politik. Visst, han gör bara allt för att hålla sina polare inom kol- och oljbranschen glada. Dom stödde ju Trump i valet, så nu är det payback time! Där finns ett riktigt djupt och grumligt träsk som borde rensas upp!

Alexandria Ocasio-Cortez kommer att bli elitens nickedocka. Helt blåst vad det gäller både inrikes- och utrikespolitik. Hon får igenom lite HBTQ/Klimatflum/identitetspolitiksfrågor. Sedan gör de som de vill. Stackars värld.
Citera
2018-11-26, 18:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det är ju så! Folk dör i skyfall, orkaner och skogsbränder i mycket större omfattning än förut.

Om du inte hade läsförståelse-problem så hade du också vetat detta redan. Då hade du inte behövt hitta på att "Vi kommer alla att dö!"
Vi andra förstår skillnaden i meningarna.
Vi andra vill ge befolkningen i Nepal/Afghanistan/Pakistan elektricitet så de slipper leva i giftig rök från vedspisar och dö i förtid i cancer.
Citera
2018-11-26, 18:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vi andra vill ge befolkningen i Nepal/Afghanistan/Pakistan elektricitet så de slipper leva i giftig rök från vedspisar och dö i förtid i cancer.
Då förstår du alltså att det är dumt att slänga ur sig att alla kommer att dö?
Citera
2018-11-26, 19:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Minska beroendet av fossila bränslen!
Du struntar totalt i all värdens offer för miljöförstöring, användning av fossila bränslen och alla möjliga gifter.

Jag antar att du utgår från din agenda, som går ut på att rikta bort blickarna från alla skadliga effekter som vi har som en följd av förbränning av fossila bränslen när du aldrig en enda gång visar att du bryr dig om tobaksindustrins eller oljeindustrins, eller om man så vill "Heartlands och GWPF's offer". Heartland och GWPF får ju betalt av tobaksindustrin och fossilindustrin för att, likt en megafon, ständigt basunera ut att tobaksrökning och förbränning av fossila bränslen är ofarligt.

Du "låtsas" att du bryr dig om människor, när du egentligen bara vill rikta blickarna från vår tids stora miljöproblem. Förbränning av fossila bränslen.

Vedeldning är förnybar och om alla som är beroende av ved för värme och matlagning hade säkert konstruerade eldstäder och skorstenar så vore skaderisken liten. Ungefär som den är i Sverige i samband med ved- eller pellets-eldning.

Kanske vore det bättre att se till att alla har tillgång till el, men då gäller det ju också att det finns el att dra fram. På Himalayas sluttningar är det ont om nödvändig infrastruktur.

Cancer?
Om du vill ha en sammanställning över de vanligaste orsakerna till cancer så finns det en sådan här.

https://www.theguardian.com/society/2015/oct/28/116-things-that-can-give-you-cancer-list

Där har du 116 cancerorsaker att botanisera i. Hittar du någon vedeldning i Himalaya?

När du ändå håller på kan du läsa lite om orsaker till hjärtproblem också:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/symptoms-causes/syc-20353118

Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-26 kl. 19:09.
Citera
2018-11-26, 19:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Minska beroendet av fossila bränslen!
Du struntar totalt i all värdens offer för miljöförstöring, användning av fossila bränslen och alla möjliga gifter.

Jag antar att du utgår från din agenda, som går ut på att rikta bort blickarna från alla skadliga effekter som vi har som en följd av förbränning av fossila bränslen när du aldrig en enda gång visar att du bryr dig om tobaksindustrins eller oljeindustrins, eller om man så vill "Heartlands och GWPF's offer". Heartland och GWPF får ju betalt av tobaksindustrin och fossilindustrin för att, likt en megafon, ständigt basunera ut att tobaksrökning och förbränning av fossila bränslen är ofarligt.

Du "låtsas" att du bryr dig om människor, när du egentligen bara vill rikta blickarna från vår tids stora miljöproblem. Förbränning av fossila bränslen.

Vedeldning är förnybar och om alla som är beroende av ved för värme och matlagning hade säkert konstruerade eldstäder och skorstenar så vore skaderisken liten. Ungefär som den är i Sverige i samband med ved- eller pellets-eldning.

Kanske vore det bättre att se till att alla har tillgång till el, men då gäller det ju också att det finns el att dra fram. På Himalayas sluttningar är det ont om nödvändig infrastruktur.

Cancer?
Om du vill ha en sammanställning över de vanligaste orsakerna till cancer så finns det en sådan här.

https://www.theguardian.com/society/2015/oct/28/116-things-that-can-give-you-cancer-list

Där har du 116 cancerorsaker att botanisera i. Hittar du någon vedeldning i Himalaya?

När du ändå håller på kan du läsa lite om orsaker till hjärtproblem också:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heart-disease/symptoms-causes/syc-20353118

Jag tänker på Himalayas glaciärer också. Det är dessutom den stora färskvattenresursen för dessa arma bönder.
Citera
2018-11-26, 19:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Är oljan alltid viktigast?
Bryr du dig om människor?

I så fall, läs detta och titta en stund på bilden.

https://www.reuters.com/article/us-yemen-security-food-idUSKBN1ND2CR

Det du ser är resultatet av att:
– Trump behöver köpa stora mängder olja från Sudiarabien.
– Trump behöver stor avkastning för USA's militärindustri och Saudiarabien är en stor köpare.

Trump och hans "vapendragare", den saudiska kronprinsen Mohammed bin Salman är överens. Det går bra att bomba bussar med skolbarn i Jemen. Det går bra att mörda obekväma journalister.

Varför bryr du dig inte alls om att 14 miljoner människor i Jemen riskerar att svälta? Är det ett pris du tycker att det är värt att betala för att USA ska få olja från Saudiarabien?

Om oljan är så viktig, för dig och många andra, då är det hög tid att vi snabbt börjar minska vårt oljeberoende!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in