Citat:
Ja, det där med fiskarna var helt klart märkligt. Frågan är om de var ljushyade eller helt svarta. Enligt de artiklar jag nu läst så kallade man, på de andra större öarna, ljushyade människor för samma ord som för "ande" och det kan förklara om de kände sig hotade av dessa fiskare. Precis som missionären som nu blev mördad. Också ljushyad.
Dock - de lever efter stenålderslagar. Och vissa "mord" är nog mer berättigade än andra. Och HADE de inte försvarat sig så hade dessa människor inte funnits idag. De hade utplånats fullständigt. Pest eller kolera. Jag tycker de ska fortsätta försvara sig. Nu vet hela världen att deras ö skall vara fredad. Och om man nu ändå tänker gå iland så får dom skylla sig själva.
Dock - de lever efter stenålderslagar. Och vissa "mord" är nog mer berättigade än andra. Och HADE de inte försvarat sig så hade dessa människor inte funnits idag. De hade utplånats fullständigt. Pest eller kolera. Jag tycker de ska fortsätta försvara sig. Nu vet hela världen att deras ö skall vara fredad. Och om man nu ändå tänker gå iland så får dom skylla sig själva.
Jag hävdar att deras aggressioner och bågskytte är frukten av övergrepp från främlingars sida. Jag kan tänka mej att främlingar stigit i land beväpnade och med onda avsikter. När sedan Sentilinesen ingripit för att förhindra övergrepp på kvinnor eller barn har förövarna skjutit ihjäl honom helt enkelt.
Visst ligger det rädsla bakom aggressionerna. Medvetenheten om sin ringa storlek vid sidan om inkräktarna och en välutvecklad andetro har gjort dom ännu försiktigare. De filmer du hänvisar till visar ju att dom uppvisar även vänskap och socialt intresse gentemot främlingar. Denna gästfrihet har troligen missbrukats av rötägg.
På dessa filmer har jag sett en del urinvånare med ljusare hud vilket skulle kunna betyda att någon av dom legat med främlingar på besök. Förhållandevis vackra människor en del av dom. Ungefär som vissa individer på Afrikas horn är vackra som få i Väst.