2018-11-26, 13:45
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, det där med fiskarna var helt klart märkligt. Frågan är om de var ljushyade eller helt svarta. Enligt de artiklar jag nu läst så kallade man, på de andra större öarna, ljushyade människor för samma ord som för "ande" och det kan förklara om de kände sig hotade av dessa fiskare. Precis som missionären som nu blev mördad. Också ljushyad.

Dock - de lever efter stenålderslagar. Och vissa "mord" är nog mer berättigade än andra. Och HADE de inte försvarat sig så hade dessa människor inte funnits idag. De hade utplånats fullständigt. Pest eller kolera. Jag tycker de ska fortsätta försvara sig. Nu vet hela världen att deras ö skall vara fredad. Och om man nu ändå tänker gå iland så får dom skylla sig själva.

Jag hävdar att deras aggressioner och bågskytte är frukten av övergrepp från främlingars sida. Jag kan tänka mej att främlingar stigit i land beväpnade och med onda avsikter. När sedan Sentilinesen ingripit för att förhindra övergrepp på kvinnor eller barn har förövarna skjutit ihjäl honom helt enkelt.

Visst ligger det rädsla bakom aggressionerna. Medvetenheten om sin ringa storlek vid sidan om inkräktarna och en välutvecklad andetro har gjort dom ännu försiktigare. De filmer du hänvisar till visar ju att dom uppvisar även vänskap och socialt intresse gentemot främlingar. Denna gästfrihet har troligen missbrukats av rötägg.

På dessa filmer har jag sett en del urinvånare med ljusare hud vilket skulle kunna betyda att någon av dom legat med främlingar på besök. Förhållandevis vackra människor en del av dom. Ungefär som vissa individer på Afrikas horn är vackra som få i Väst.
Citera
2018-11-26, 13:48
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Stämmer inte, missionären hade fisk med sig.
Dom kunde skrämt han med det gjorde dom inte. Indianerna i Sydamerika behandlade Cortez som en gud när han kom och då är indianerna mer utvecklade en dessa sentianer. Man tycker dom resonera ungefär lika. Förmodligen ser dom dessa som djävlar.

Eller vill dom skydda sina korta skäggiga kvinnor mot långa män eftersom lång män ses som manligt.

Ingen jävel ska dit men gör dom det så ska dom inte dödas, dom kunde väl piskat upp han eller något. För att visa mer tydligt att dom inte gillar invandrare.

Han fick en varning i form av en pil i bibeln. Skrämmande va?
Citera
2018-11-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag hävdar att deras aggressioner och bågskytte är frukten av övergrepp från främlingars sida. Jag kan tänka mej att främlingar stigit i land beväpnade och med onda avsikter. När sedan Sentilinesen ingripit för att förhindra övergrepp på kvinnor eller barn har förövarna skjutit ihjäl honom helt enkelt.

Visst ligger det rädsla bakom aggressionerna. Medvetenheten om sin ringa storlek vid sidan om inkräktarna och en välutvecklad andetro har gjort dom ännu försiktigare. De filmer du hänvisar till visar ju att dom uppvisar även vänskap och socialt intresse gentemot främlingar. Denna gästfrihet har troligen missbrukats av rötägg.

På dessa filmer har jag sett en del urinvånare med ljusare hud vilket skulle kunna betyda att någon av dom legat med främlingar på besök. Förhållandevis vackra människor en del av dom. Ungefär som vissa individer på Afrikas horn är vackra som få i Väst.

Det fetade. Ja, där säger jag inte emot dig. Det skedde ju en kidnappning av 2 vuxna och 4 barn ca 1880-1890. Några dagar senare dog de vuxna i nån av våra sjukdomar. Barnen återlämnades omgående på ön. Och jag kan mycket väl tänka mig att detta skall inte ske igen. Såna här historier går igen när man berättar om saker och ting för barnen som när de får barn berättar vidare.

Jag tror de gör rätt att skydda sin livsmiljö. Och jag tror man gjorde rätt 1991 när man inte släppte in de vänliga besökande människorna. Fan vet vilka virus och bakterier de kunde först i land.

Sen kan jag tycka att den här missionären tog sig vatten över huvudet hur vänligt sinnad han än var. Vem ger honom rätt att försöka hjärntvätta dessa människor med sin egen religion?
Citera
2018-11-26, 14:05
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Justera din moraliska kompass. Det är inte okej att mörda fiskare som övernattar på strandkanten.

De är en mördande incestklan. Mitt sätt att leva är objektivt bättre.

Vem bryr sig om ditt sätt att leva?
Uppenbarligen inte ö-borna.

Mitt sätt som person är överlägset ditt sätt (helt objektivt naturligtvis), sedan är jag snygg också.
Objektivt bör därför mina gener och allt relaterat trumfa dig.

Skicka PM med Adress, så kan jag invadera din lägenhet, du kan ju gå på bio sålänge 👍🏼
Citera
2018-11-26, 14:16
Medlem
Seemves avatar
Fan vad mycket white mans guilt i denna tråd. Låt de vara savages om de nu vill det...

Dock hade det varit intressant om myndigheterna inom kort gör ett försök att lära sig lite om livet på ön och då främst, folket där. Kan ju inte vara allt för svårt att smuggla in lite teknik; kameror, mikrofoner osv.

Sedan, vilken jävla massgrav den ön måste vara. Går ju ett millennium per kvadratkilometer nu.
Citera
2018-11-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Fan vad mycket white mans guilt i denna tråd. Låt de vara savages om de nu vill det...

Dock hade det varit intressant om myndigheterna inom kort gör ett försök att lära sig lite om livet på ön och då främst, folket där. Kan ju inte vara allt för svårt att smuggla in lite teknik; kameror, mikrofoner osv.

Sedan, vilken jävla massgrav den ön måste vara. Går ju ett millennium per kvadratkilometer nu.
Massgrav? Menar du de döda i folkgruppen? Ja, har de bott där så länge som 50 000-60 000 år så kan man nog begripa att många grävts ner efter döden Om de inte bara slängt kroppar till rovfiskar. Och det undrar jag lite - varför var de tvungna att dra in missionären in till stranden för att begrava honom? Varför inte låta honom vara i vattnet? Beroende på strömmar etc så kanske han flutit väg långt bort.
Citera
2018-11-26, 14:29
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Massgrav? Menar du de döda i folkgruppen? Ja, har de bott där så länge som 50 000-60 000 år så kan man nog begripa att många grävts ner efter döden Om de inte bara slängt kroppar till rovfiskar. Och det undrar jag lite - varför var de tvungna att dra in missionären in till stranden för att begrava honom? Varför inte låta honom vara i vattnet? Beroende på strömmar etc så kanske han flutit väg långt bort.

Jag syftar på dem själva ja.

Tänkte lite på det med, om det är en fråga av filosofisk mening eller om det helt enkelt är vad de gör pga sanitära skäl.
Citera
2018-11-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Jag syftar på dem själva ja.

Tänkte lite på det med, om det är en fråga av filosofisk mening eller om det helt enkelt är vad de gör pga sanitära skäl.
Fast... de kan ha bränt sina döda. Under förutsättning att de har koll på hur man gör upp eld. Vilket är tveksamt. Det ser inte ut att ha brunnit på ön. Med tanke på hur skogbeklädd ön är så borde det kunnat uppstå en rejäl brand då och då om man kan göra upp eld. Fan vet. Jag tycker det är oerhört märkligt att den här urbefolkningen är så orörd. Otroligt att man lyckats freda sig - det visar sig nu att detta krig för att bevara sin art har varit lyckad. Hade man inte dödat missionären, fiskarna etc så skulle både sjukdomar och människor sökt sig till ön och dess invånare hade strax varit historia.

Edit: En intressant video om Sentinel Island de senaste 300 åren.
Senast redigerad av Picasso2 2018-11-26 kl. 14:52.
Citera
2018-11-26, 14:58
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Fast... de kan ha bränt sina döda. Under förutsättning att de har koll på hur man gör upp eld. Vilket är tveksamt. Det ser inte ut att ha brunnit på ön. Med tanke på hur skogbeklädd ön är så borde det kunnat uppstå en rejäl brand då och då om man kan göra upp eld. Fan vet. Jag tycker det är oerhört märkligt att den här urbefolkningen är så orörd. Otroligt att man lyckats freda sig - det visar sig nu att detta krig för att bevara sin art har varit lyckad. Hade man inte dödat missionären, fiskarna etc så skulle både sjukdomar och människor sökt sig till ön och dess invånare hade strax varit historia.

Edit: En intressant video om Sentinel Island de senaste 300 åren.

Det är skillnad på att kremera och bränna ett lik. Förstnämnda är betydligt svårare än vad folk tror att göra över en öppen eld.

De kan ändå ha bränt några igenom tiden såklart men resultatet är med all sannolikhet ingen aska.
Citera
2018-11-26, 15:16
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Stämmer inte, missionären hade fisk med sig.
Dom kunde skrämt han med det gjorde dom inte. Indianerna i Sydamerika behandlade Cortez som en gud när han kom och då är indianerna mer utvecklade en dessa sentianer. Man tycker dom resonera ungefär lika. Förmodligen ser dom dessa som djävlar.

Eller vill dom skydda sina korta skäggiga kvinnor mot långa män eftersom lång män ses som manligt.

Ingen jävel ska dit men gör dom det så ska dom inte dödas, dom kunde väl piskat upp han eller något. För att visa mer tydligt att dom inte gillar invandrare.
Varför skulle de ha skrämt honom? Han kunde ha dragit fram ett gevär och skjutit dem allihop.

Tydligen är dessa sentineleser klokare än de infödda amerikanerna, se bara hur det gick för de infödda amerikanerna.
Citera
2018-11-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Justera din moraliska kompass. Det är inte okej att mörda fiskare som övernattar på strandkanten.

De är en mördande incestklan. Mitt sätt att leva är objektivt bättre.

Det är som att anklaga SJ för mord om nån jävel är så idiotisk att han ska peta på högspänningsledningen, trots all information, mängder med skyltar, och allmänt vetande.
Citera
2018-11-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Varför skulle de ha skrämt honom? Han kunde ha dragit fram ett gevär och skjutit dem allihop.

Tydligen är dessa sentineleser klokare än de infödda amerikanerna, se bara hur det gick för de infödda amerikanerna.
Det är lättare att försvara en liten pytte-ö än en hel kontinent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in