2018-11-26, 09:42
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta influenser sprids av flyttfåglar men öarna ligger till så att de flyttfåglar som sprider sjukdomar är sällsynta där. Därför har de inte fått tillräcklig exponering av de bakterier och virus som annars är vanliga.

Indisk lag medger inte strafflättnader av sådana medicinska skäl så det finns ingen stöd i lagstiftningen att inte rannsaka de infödingar som kan ligga bakom mordet. Det är just det som är dilemmat. Det kan mycket väl bli så att indisk militär blir tvungna att invadera ön och omhänderta samtliga manliga invånare för att kunna hålla rättegång.
Jag tror ju en del av er skojar lite ibland när ni talar om rättegång för mord.

Undrar om några utomstående ens förstår deras språk.

De känner ju inte till indisk lag. De känner nog inte till Indien.

Folkrättsadvokater kommer att kallas in och stämma Indien som lagt under sig den ö sentineleserna hållit i tiotusentals år.

Blir det rättegång så stäms Indien även för mord på alla sentineleser som kommer att dö i sjukdomar de inte har immunförsvar mot.

Indien sköter detta vettigt. Andra som dödats har inte heller lett till några juridiska åtgärder.

Vore bra om någon antropolog kunde åka dit och ta reda på om de själva upplever att de har något problem som Indien kunde hjälpa dem med.

Edit
Forskarna gissar vilken språkgrupp deras språk tillhör. Mer vet man inte.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sentinelese_language
Senast redigerad av wwr 2018-11-26 kl. 09:58.
Citera
2018-11-26, 09:57
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Tror du på fullaste allvar att folk får tillåtelse att skapa en liknande idyll där dom mördar alla som kommer nära?
Om svaret är nej på denna fråga så varför ska då dessa sentiner får göra det.

Sen vet du inte om det inte har begåtts mord av sentinerna det dom gjorde kan vara en del av lagen men fortfarande mord enligt dom.

Oavsett så är deras lagar helt och hållet ointressant med tanke på att Indiens lag borde gälla. Så du får förklara om man kan få döda vem man vill i Indien?

Tror inte det är något utopisk rike, kanske för pedofiler, våldtäktsmän och mördare.

"Får" göra det. Tror du alltså att dom får mörda. Då har du missat det mesta av diskussionen härinne. Det är ingen som mördar "alla". Endast de idioter som missat de allra tydligaste signaler av ovälkomnande stryker med. Det är inte alla som du tycks tro. De flesta har uppfattat hur det är ställt med deras önskan att få besök. Men för all del - åk dit och prova.

https://www.youtube.com/watch?v=WXY1Dp-eWzA
Senast redigerad av Starback 2018-11-26 kl. 10:37.
Citera
2018-11-26, 10:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben

Kristna värderingar får kliva åt sidan i detta fall. Han visste att han med stor sannolikhet skulle dö. Inget annat tyder på det. Han gjorde sitt val och han får stå för det själv. Vad familj eller andra kristna tycker är helt orelevant i ett fall som detta.

Inte bara kristendom - Alla för oss kända religioner får resolut kliva åt sidan gentemot denna uråldriga lilla folkgrupp.
Dom har ju varit isolerade sedan människan lämnade Afrika, helt utan hänsyn till omvärldens tidsepoker.
Världens rättssystem, politiska variationer och total omvärlds-medvetenhet faller fullständigt platt vid strandkanten till den här ön.
När något varit isolerat så länge, kommer det aldrig kunna påtvingas delaktighet i modernt omvärldsperspektiv.
Alla våra religioner, politiska uppfattningar, och världsindelningar är flera tiotusentals år för nyskapat för att ha minsta möjlighet att kunna fogas på, och den här ön bör därför lämnas ifred.
Citera
2018-11-26, 11:08
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inte bara kristendom - Alla för oss kända religioner får resolut kliva åt sidan gentemot denna uråldriga lilla folkgrupp.
Dom har ju varit isolerade sedan människan lämnade Afrika, helt utan hänsyn till omvärldens tidsepoker.
Världens rättssystem, politiska variationer och total omvärlds-medvetenhet faller fullständigt platt vid strandkanten till den här ön.
När något varit isolerat så länge, kommer det aldrig kunna påtvingas delaktighet i modernt omvärldsperspektiv.
Alla våra religioner, politiska uppfattningar, och världsindelningar är flera tiotusentals år för nyskapat för att ha minsta möjlighet att kunna fogas på, och den här ön bör därför lämnas ifred.

Mycket väl talat.

Missionären får ligga där han ligger, och bidraga med ett mineraltillskott till ön.

Gott så.
Citera
2018-11-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Om du snöar in på det faktum att indisk lag gäller, så kör vi på det.

Indien anser ju alltså att området är någon form av undantag, och förbjuder folk att åka dit

Då gäller alltså Indisk lag och så ger man fan i att åka dit.
”Mord” som du dillar om är det alltså aldrig aktuellt att prata om, eftersom man begått ett lagbrott genom att ta sig DIT från början.

Mord, som du dillar om, kan alltså bara komma ifråga om man skiter i Indisk lag.

Du pratar emot dig själv haha.
Så bara för man begått ett lagbrott så förtjänar man att dödas
Citera
2018-11-26, 11:13
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Du pratar emot dig själv haha.
Så bara för man begått ett lagbrott så förtjänar man att dödas

Då kan väl du berätta hur jag säger emot mig själv haha.
Citera
2018-11-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
"Får" göra det. Tror du alltså att dom får mörda. Då har du missat det mesta av diskussionen härinne. Det är ingen som mördar "alla". Endast de idioter som missat de allra tydligaste signaler av ovälkomnande stryker med. Det är inte alla som du tycks tro. De flesta har uppfattat hur det är ställt med deras önskan att få besök. Men för all del - åk dit och prova.

https://www.youtube.com/watch?v=WXY1Dp-eWzA

Ja det får dom ju tydligen eftersom Indien tänker inte göra något åt saken.

Tror du verkligen dom inte kommer få besök i fortsättningen? Folk bryr sig inte om dom blir mördade eller inte, dom åker ju dit ändå eller hamna där av någon annan anledning.

Nej jag ska inte åka dit, du verkat ha missat att jag respektera deras önskan att vara ifred. Visst är jag nyfiken på hur dom lever och ön verkar vara speciell också.

Om jag ville så skulle jag kunna åka dit och ta över deras ö. Tror inte det är svårt för någon med onda avsikter och man behöver nog inte vara många heller. Västar och vapen, helt smärtfritt blir det inte så någon eller några kommer ju ryka.

Lättast och bästa för alla är om man sprider sömngas ifrån en helikopter över ön. Sen går man igenom ön fängsla alla. För att sen spela gud.

Kanske därför dom dödar folk för att det är någon utomstående som spelar gud över dom och säger till dom att slakta alla som närma sig ön.
Citera
2018-11-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Då kan väl du berätta hur jag säger emot mig själv haha.

Jag ser att du inte kopplar det är ok, folk brukar inte förstå sina egna misstag när dom försöker göra en poäng.

1. Först skriver du att indisk lag ska gälla
2. Sen avsluta du om att lagen om mord endast ska gälla om man struntar i Indiens lag.

Så vilket ska gälla?

Indiens lag eller inte?

1. "(Om du snöar in på det faktum att indisk lag gäller, så kör vi på det.) "
Indien anser ju alltså att området är någon form av undantag, och förbjuder folk att åka dit
Då gäller alltså Indisk lag och så ger man fan i att åka dit.

2."(”Mord” som du dillar om är det alltså aldrig aktuellt att prata om, eftersom man begått ett lagbrott genom att ta sig DIT från början. Mord, som du dillar om, kan alltså bara komma ifråga om man skiter i Indisk lag.)"
Citera
2018-11-26, 11:41
Medlem
scoremaxs avatar
[quote=Nyfikenpaallt|65943111]Jag ser att du inte kopplar det är ok, folk brukar inte förstå sina egna misstag när dom försöker göra en poäng.

1. Först skriver du att indisk lag ska gälla
2. Sen avsluta du om att lagen om mord endast ska gälla om man struntar i Indiens lag.

Så vilket ska gälla?

Indiens lag eller inte?

Men du förstår ju fortfarande inte, det är som när du diskuterar om man ”får”
Mörda någon i Indien.

”Får” är bara ett relevant begrepp om någon tillåter/ej tillåter händelsen.

Indien har annekterat ön, men man har satt den på undantag.
Man beivrar inte ”mord” på ön, fattar du?

Erkänner man Indien som nation, och deras anspråk på ön, så erkänner man också Indiens lagar och förordningar uppenbarligen, då gäller alltså indisk lag!!
Och dom beivrar inte ”brott” (i dina ögon) på ön! Förstår du?

Alltså: om indisk lag gäller, så dömes inte till ansvar!
Citera
2018-11-26, 12:04
Medlem
KlitorisKalles avatar
Dessa människor är så sjukt fascinerande. Hur har dom överlevt såhär pass länge?

Längtar tills nästa kontakt, blodig eller ej. Triben har ju kontaktats förr utan blodbad så jag undrar varför dom var elaka nu.
Citera
2018-11-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle
Dessa människor är så sjukt fascinerande. Hur har dom överlevt såhär pass länge?

Längtar tills nästa kontakt, blodig eller ej. Triben har ju kontaktats förr utan blodbad så jag undrar varför dom var elaka nu.
Förra gången det hände så hann man slänga in kokosnötter och visa att man var vänligt sinnad. Men hade de försökt gå iland så hade även dessa säkert blivit dödade. Den här snubben som blev dödad, kom ju paddlande utan minsta lilla gåva - och man har ju i många år visat med all tydlighet att man absolut inte vill ha en främling på ön. Klart det känns hotfullt. Han får skylla sig själv anser jag. Han visste mycket väl vad han gjorde och att han klev över en gräns som han inte borde klivit över. Jag menar, man går inte in i en lejonbur med vilda lejon. Så varför går in här när man vet mycket väl vad som kan hända. Dumdristigt och korkat.
Citera
2018-11-26, 12:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlitorisKalle

Blev en förändring efter dom kontaktades och en idiotkapten kidnappade 4 barn och två gamlingar.

Gruppen insjuknade, Gamlingarna dog, och sedan släppte man tillbaks barnen.

Sannolikt infekterade.

Eftersom detta låter som Biologisk krigföring, i det närmaste,kan jag förstå att man drog en gräns i sanden där.
Bokstavligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in