2018-11-25, 20:02
  #1
Medlem
Hej! Har börjat kika på jobb som personlig assistent . Och undrar hur det är att jobba som det? Är det ett soft jobb eller?
Hur ser en vanlig dag ut ungefär? Vet att de beror på vilken brukare . Men vad man oftast hjälper till med
Citera
2018-11-25, 20:09
  #2
Medlem
Det beror på din brukare om det är soft eller ej och vad du får göra. Allt från att följa med på möten hos soc till att gå på bio.
Citera
2018-11-25, 20:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Har börjat kika på jobb som personlig assistent . Och undrar hur det är att jobba som det? Är det ett soft jobb eller?
Hur ser en vanlig dag ut ungefär? Vet att de beror på vilken brukare . Men vad man oftast hjälper till med
byta blöja på förlamade personer. Springa efter arga adhd killar som skolkar från skolan.

Skämt och sido. Men det är i en hel del fall ett ganska påfrestande jobb.
Citera
2018-11-25, 20:13
  #4
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Har börjat kika på jobb som personlig assistent . Och undrar hur det är att jobba som det? Är det ett soft jobb eller?
Hur ser en vanlig dag ut ungefär? Vet att de beror på vilken brukare . Men vad man oftast hjälper till med


Du gör det brukar göra om dagarna, fast du hjälper en so gör samma.

Vissa har jobb, så du klär på dom mm hjälper dom på tåg/buss till jobbet mm mm
En extra hand med andra ord.

Sen har vi dom som är skadade och då händer det väl inte så mycket, kör runt dom i rullstolen för dagliga frusklugten hjälp toa besök, duschen, mat.

Skriver det frun så vad hon fick göra när hon jobbade extra för många många år sen.

Men att hjälpa den som satt i rullstolen och jobbade var nog det tråkigaste hon hade gjort.
Citera
2018-11-25, 20:18
  #5
Medlem
Android2000s avatar
Det kan vara ett ganska tungt jobb om man arbetar med en funktionshindrad person som behöver hjälp med gymnastik. Det finns ofta hjälpmedel i form av liftar.
Citera
2018-11-25, 20:29
  #6
Medlem
Man måste ha en rejäl portion tålamod och empati. Så mycket har jag förstått . Tror knappast det är speciellt soft, i förhållande till lönen. Men det kan nog vara ett bra tillskott på ditt cv.
Citera
2018-11-25, 21:09
  #7
Medlem
CoralinesGhosts avatar
PA-jobb kan vara extremt softa, extremt slitiga och sedan allt däremellan. Allt handlar om vilken typ av sjukdom eller handikapp kunden i fråga har, och hur personen vill leva sitt liv. Imorgon ska jag till exempel jobba hos en kund där man enbart ska fixa frukost oxh käk, bädda en säng, diska, hjälpa till med jackans blixtlås och lite andra smågrejer. Där kan man bli sittande i timmar med en bok. För några månader sedan hade jag ett annat jobb hos en kund med dygnspass och full rulle och tunga arbetsmoment exakt hela dagen lång. När man äntligen fick lägga sig så larmade personen minst fem gånger under natten. På morgonen avslutade man passet med en timmes tungt slit för att klä kunden och få upp denne ur sängen innan man gick iväg, som om man hade blivit överkörd av tåget.

Vill du ha ett lugnt jobb så ska du inte söka på annonser där kunden är rörelsehindrad och dessutom beskrivs som aktiv. Ju bättre rörelseförmåga kunden har, desto lättare blir jobbet.
Citera
2018-11-25, 21:49
  #8
Avslutad
Som folk säger beror helt på personen du hjälper. Hjälper du en med ms så kan den vara ”normalstörd” i huvudet. Du kanske hjälper till med att handla städa stöd med påklädning. Är det någon med autism/adhd och/eller barn så kanske du är med i skolan hjälper till som elevassistent .

Vissa behöver hjälp med allt . Matning toa påklädning aktiviteter osv . Sen är det väll också beroende vad personen gillar/klarar av. All problematik runt om den samt hur anhöriga är. Vissa anhöriga är underbara och vill göra allt för sin unge .

Andra skiter fullständigt och vill enbart ha bidrag. Andra behöver hjälp med att strukturera sin vardag hjälp att handla laga mat åka iväg på aktiviteter . Så väldigt svårt att säga exakt vad det innebär . Beror som sagt på ålder ”handikapp ” antal timmar i månaden etc.
Citera
2019-01-10, 22:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Har börjat kika på jobb som personlig assistent . Och undrar hur det är att jobba som det? Är det ett soft jobb eller?
Hur ser en vanlig dag ut ungefär? Vet att de beror på vilken brukare . Men vad man oftast hjälper till med


Jag har arbetat med det länge nu, med fler tal människor, olika åldersspann och sjukdomsbilder!

Jag har fått nog av detta och kommer söka mig vidare till nya yrken!

Men kan stark rekommendera att arbeta med någon i 15 års åldern som gå i skola!
Väldigt kul att vara i den typen av miljö!
Dagarna flyget i väg och man är i ständig rörelse och utveckling
Citera
2019-01-11, 07:28
  #10
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
byta blöja på förlamade personer. Springa efter arga adhd killar som skolkar från skolan.

Skämt och sido. Men det är i en hel del fall ett ganska påfrestande jobb.

Nej det är inte skämt och sido. Jag har gjort båda förutom adhd-ungen i skolan. Dock jobbat med adhd-unge och det var ett rent helvete.
Citera
2019-01-11, 07:48
  #11
Medlem
Allt från att komma till jobbet och få torka bajs till att gå på restaurang eller glida runt bland stans butiker.
Lite som att fråga hur långt ett snöre är, allt hänger på vårdtagarens behov.

Så i korta drag kanske man bara ska svara, "uppfylla vårdtagarens behov".
Citera
2019-05-30, 10:15
  #12
Medlem
bombaccis avatar
Är det många som blir sjuka av att jobba som assistent? Tänker på att en ska torka bajs och fixa hygien. Det måste ju ingå handskar o så, men är det lite som när folk arbetar på förskola/skola och måste torka spyor att de själva ofta blir sjuka med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in