2018-11-24, 20:52
Medlem
Gick förbi Sandhamnsgatan 79& Park och gick in på innergården. Måste vara skitkul att betala många miljoner och utsikten är utmärkt in till grannen och innergården, men i övrigt är utsikten sådär om man inte har utsikt mot Gärdet. Priserna lär snart gå ner där och OP får nog svårt att sälja en del lägenheter.

Jag vet lägenheter för en halvmille som har bättre utsikt och har mindre insyn från grannar
2018-11-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag vet lägenheter för en halvmille som har bättre utsikt och har mindre insyn från grannar
På gärdet? Annars är det ju ganska irrelevant...
2018-11-24, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
På gärdet? Annars är det ju ganska irrelevant...

79&park ligger ju inte ens på gärdet. Närmsta busstation är ju frihamnen.

Edit: fel av mig. Men beteckningen östermalm/gärdet som man ser ibland retar mig.
Senast redigerad av BenitoPolymem 2018-11-24 kl. 22:02.
2018-11-25, 02:14
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
79&park ligger ju inte ens på gärdet. Närmsta busstation är ju frihamnen.

Edit: fel av mig. Men beteckningen östermalm/gärdet som man ser ibland retar mig.

Tar väl max 6-7 minuter att gå till Gärdet tunnelbana vid värtavägen, så nog är det väl gärdet. Vad skulle det annars klassas som? Frihamnen?
2018-11-25, 04:53
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så kan man inte resonera! Att tycka att något låter för katastrofalt så att man drar slutsatsen att det inte kan hända?
Jag tror inte att vi hamnar där, men att vi kan hamna där, absolut.

Det kommer bli en vacker utveckling när vi går in i den ofrånkomliga lågkonjunkturen med det mest skuldsatta folket på jorden (Svenskens privata lån).

Priserna kommer givetvis gå ner, dessutom med största sannolikhet kombinerat med ännu mer fall i kronkurs då pengapressen måste gå på högvarv för att hålla upp den allt mer minskande reala välfärd Svensken får ut från förskingringen.

På detta kommer kravet på kreditexpansionen och bankernas överlevnad driva fram en helt ny adel av förstagångsköpare på bostadsmarknaden som med statssubventionerade lån och statlig borgen (skattebetalarnas) i lågkonjunkturen kunna köpa upp PK-Svenskens överbelånade bostadsbestånd till en betydligt lägre slant än av vad Svensken en gång gav och det med lån som enligt FN:s nya ramverk "global compact for safe orderly migration" skall utfärdas med subventioner till just de utan möjlighet till borgen/säkerhet på normalt sätt.

Ut och jobba "dumsvensk", jobba så skatten kan köpa dig din egen dödsurna så fort som det bara är möjligt !.
2018-11-25, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Om vi pratar Spanien så har det väl blivit jäkligt hårt att hyra ut i andra hand? När man skaffat tillstånd så borde det iofs inte vara nåt problem.

Korrekt, men det är mer i dom städer/order där det finns en tydlig connection mellan turistnäring och https://airbnb.com
2018-11-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Tar väl max 6-7 minuter att gå till Gärdet tunnelbana vid värtavägen, så nog är det väl gärdet. Vad skulle det annars klassas som? Frihamnen?

Är du en av de som köpt dig en lägenhet i området möjligtvis?
Det är för övrigt 1,1 km till den nedgången. Normal gångtakt, 5km/h, ger att det tar 13 minuter att gå till den nedgången. Det är allt annat än nära om man nu promt ska bo i stan och betala för det.
2018-11-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Är du en av de som köpt dig en lägenhet i området möjligtvis?
Det är för övrigt 1,1 km till den nedgången. Normal gångtakt, 5km/h, ger att det tar 13 minuter att gå till den nedgången. Det är allt annat än nära om man nu promt ska bo i stan och betala för det.
Varför är det alltid så jävla viktigt hur långt det är till tunnelbanan?

Huset ligger inom gränserna för stadsdelen Gärdet, var det ligger buss- eller tunnelbanestationer, eller vad de heter, har väl för fan ingenting med saken att göra...
2018-11-25, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Varför är det alltid så jävla viktigt hur långt det är till tunnelbanan?

Huset ligger inom gränserna för stadsdelen Gärdet, var det ligger buss- eller tunnelbanestationer, eller vad de heter, har väl för fan ingenting med saken att göra...

Det var inte jag som tog upp tiden till tunnelbanan, jag bara rättade hans uttalande.
Förövrigt är det väl jävligt intressant hur långt det är till tunnelbanan om man nu köper sig en lägenhet i stan? Det är oftast en av huvudanledningarna till att man betalar ett högt pris inom tullar, att just ha närhet till allt som stan har att erbjuda. Har man inte det så försvinner en del av njutningen.
2018-11-25, 10:43
Avslutad
Angående invandring och bostadsmarknaden.

Citat:
SCB räknar dock med att befolkningen kommer att växa med ytterligare en miljon fram till år 2028. Den stora merparten av ökningen kommer att bestå av personer med utländsk härkomst, det vill säga utrikes födda och deras barn.

..

Analysföretaget Intelligence Watch AB har gjort en prognos över vad denna befolkningsökning betyder för efterfrågan på bostäder. Det visar sig att behovet av nya bostäder för personer med svensk härkomst är anmärkningsvärt litet - i snitt 4700 bostäder om året det närmaste decenniet. I stället är det personer med utländsk bakgrund som kommer att stå för 87 procent av behovet.
Problemet är att denna grupp erfarenhetsmässigt är resurssvag. Det finns ingen matchning mellan det som byggs och det som efterfrågas. Enligt Micael Nilsson, expert på Boverket, löser nyproduktionen därför inte problemet med bostadsbristen. Inte ens bostäder som byggs med regeringens investeringsstöd blir tillräckligt billiga för att nyanlända ska kunna flytta in i dem.
- Vi har målat in oss i ett hörn. Den svenska, generella bostadspolitiken klarar inte av att lösa problemet, säger Micael Nilsson.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/en-miljon-invanare-till-ar-2028-var-ar-bostaderna/
2018-11-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Var visst riktigt billiga lägenheter de bygger i Angered. Jag blir lite nyfiken på om de håller samma standard som de andra i Kville t.ex, skulle tro att det är något helt annat än den i kville. 2.4 mille för en etta är ett jävla överpris däremot, går du ner lite på kvm så kan du i princip välja vilket område som helst i göteborg för samma peng. Rentav billigare om vi räknar in hyran också.

Kville och Wiesel t.ex har väl tidigare varit ett ganska trashigt men ändå ett relativt vitt område.

Jag tror nog inte det är någon markant skillnad i kvalité rent byggnadstekniskt.

Det är ungefär de priserna(per kvadratmeter) som nyproduktionen har i Angered. Ett annat projekt nedan(Hammarkullen), Skanskas koncept BoKlok, slutsålt. Sedan finns det ju även inbakade skulder, men har inte kollat den ekonomiska planen i dessa projekt.

Citat:
FAKTA
Projektnamn BoKlok Goliat
Bostäder 40 st
Månadsavgifter 1.783-4.887 kr
Prisintervall 795.000-1.995.000 kr
Antal rum 1-4 rum och kök
Boytor 31-85 kvm
Hustyp Lägenheter
Upplåtelseform Bostadsrätter
Inflyttning Våren 2020
2018-11-25, 11:32
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Någon som är insatt i branschen som vet vilka marginaler nyproduktioner rör sig inom? Nu pratar jag normala lägenheter, inte OP och annan lyx.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in