2018-10-09, 09:34
Medlem
Det hade jag helt missat. Hur tror ni utfallet kommer att bli? Kommer kärleken och toleransen att segra i land efter land i Asien precis som den har gjort i Västvärlden? Kan tänka mig att det här blir lite problematiskt för kommunistpartiet i Peking som fortfarande gör anspråk på Taiwan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kar4kk/taiwaneser-rostar-om-samkonade-aktenskap

Citat:
Ska samkönade äktenskap verkligen bli lagliga i Taiwan? Den frågan ska taiwaneser svara på i en folkomröstning den 24 november, samma dag som lokala val hålls.

Taiwans författningsdomstol beslutade redan i maj i fjol att en lag som förbjuder samkönade äktenskap bryter mot landets grundlag. Detta efter att parlamentet röstat igenom ett förslag om att ge homosexuella laglig rätt att gifta sig, som första land i Asien. Enligt författningsdomstolens skrivelse skulle den gamla lagen ändras inom två år, annars får samkönade par automatiskt rätt att gifta sig.
Citera
2018-10-09, 10:09
Medlem
Tror det kommer röstas igenom. Taiwan är ett land med relativa västerländska värderingar.
Vad som ska bli intressant är att följa hur Peking tar det här för så vitt jag vet är de strängt emot homosexualitet.
Citera
2018-10-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex
Tror det kommer röstas igenom. Taiwan är ett land med relativa västerländska värderingar.
Vad som ska bli intressant är att följa hur Peking tar det här för så vitt jag vet är de strängt emot homosexualitet.
Tänkte samma sak, deras provins röstar om samkönade äktenskap hehehe blir spännande att höra.
Om jag inte minns fel är homosexualitet förbjudet i Kina,(kan vara fel av mig) även om det förekommer och är inte direkt ovanligt och i dag till viss del tolereras.
En liten nagel i ögat på storebror minst sagt.
Men vem vet, prostitution är förbjudet i Kina men förekommer överallt och är accepterat inofficiellt.
Citera
2018-10-09, 10:36
Medlem
Nu var det länge sedan jag var i Taiwan och de som jag umgicks med var kanske inte ett genomsnitt av befolkning, men deras värderingar var väldigt västerländska. Så min bedömning är att man röstar för.
Citera
2018-10-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Det hade jag helt missat. Hur tror ni utfallet kommer att bli? Kommer kärleken och toleransen att segra i land efter land i Asien precis som den har gjort i Västvärlden? Kan tänka mig att det här blir lite problematiskt för kommunistpartiet i Peking som fortfarande gör anspråk på Taiwan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kar4kk/taiwaneser-rostar-om-samkonade-aktenskap
Samkönade relationer finns i fastlandet Kina och det ganska öppet också,dock inte som äktenskap. Att samkönade äktenskap inte är i ropet på fastlandet tror jag mer att det är så p.g.a den traditionella familjebildningen fortfarande är verksam där än att det har med ”kommunism” att göra...
Citera
2018-10-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Om jag inte minns fel är homosexualitet förbjudet i Kina,(kan vara fel av mig) även om det förekommer och är inte direkt ovanligt och i dag till viss del tolereras.
En liten nagel i ögat på storebror minst sagt.
Men vem vet, prostitution är förbjudet i Kina men förekommer överallt och är accepterat inofficiellt.

Precis. Jag tror det är mycket "ser mellan fingrarna" speciellt i de större städerna, kan vara annorlunda på landsbygden. Minns att jag läste en artikel om en högt uppsatt kines som sa något i stil med "Homosexualitet existerar inte här", kan dock inte hitta den.
Hitta: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/zLkr55/kina-forbjuder-homosexualitet-pa-tv
Ganska intressant, känns som att det bekräftar att det är olagligt men accepterat på gatan.
Citera
2018-11-24, 19:25
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/varlden/nej-till-samkonade-aktenskap-i-taiwan-efter-folkomrostning/

Citat:
Den sida som säger nej till samkönade äktenskap i Taiwan har vunnit folkomröstningen, rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Citera
2018-11-24, 22:50
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
https://www.dn.se/nyheter/varlden/nej-till-samkonade-aktenskap-i-taiwan-efter-folkomrostning/

Åh fyyy, vad omodeeerna taiwaneserna är. Annie Rööv med magistern Fridolin förklarar gärna hur och varför man bör omfamna bögeriet.

Gratulerar Taiwan och deras sunda inställning.
Citera
2018-11-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
...p.g.a den traditionella familjebildningen fortfarande är verksam där än att det har med ”kommunism” att göra...

hehe, det ar konfucianismen som spelar in, traditioner i Kina dor inte sa latt. Om Kina ar kommunist stat eller rakapitalist skulle jag kunna diskutera. Tycker att Sverige ar mer kommunist an Kina.

De rostade aven om andring av namnet Chinese Taipei till Taiwan. Men klar majoritet rostade att bevara Chinese Taipei, dvs kineser pa on Formosa anser sig fortfarande vara en del av Kina - 东方红
Citera
2018-11-25, 15:56
Medlem
Professor.Wers avatar
Denna omröstning skapar onödiga utgifter. Förr eller senare kommer samkönade äktenskap att legaliseras - antingen genom en omröstning eller utan en omröstning. Detta beslut förhalar endast processen och skapar dessutom ett juridiskt jitter eftersom beslutet strider mot deras egen konstitution.

När det gäller frågan huruvida det är rätt eller fel med samkönade äktenskap är en sak säker: det saknas hållbara förnuftsargument för att förbjuda samkönade äktenskap. Argumenten mot samkönade äktenskap strider mot logikens regler eller saknar empiriskt stöd. Etik som inte vilar på en förnuftig grund ger förr eller senare vika - se enbart på religionernas anspråk på sanning som gång på gång har fått ge vika.

Slutsatsen är att i grund och botten ligger konflikten mellan de som förespråkar en sekulär, förnuftsbaserad etik och de som inte gör det. Taiwan är dessutom tillräckligt utvecklat i termer av välfärd. I ett land med god välfärd tenderar medborgare att värdesätta som som sociologer kallar 'Self-expression values' (ex. tolerans, frihet) medan medborgare i länder där det är sämre ställt tenderar att värdesätta överlevnadsvärderingar. Så, i ett land som Taiwan blir det svårt för motståndare till samkönade äktenskap att vinna i ett långa loppet om inte samhället överlag blir sämre och dess medborgare missnöjda och mindre lyckliga. Att motsidan håller på att förlora blir ännu tydligare när dess företrädare gör påståenden som att samkönade äktenskap ökar antalet homosexuella i samhället eller att sjukvårdssystemet kommer att kollapsa. Inget av detta har något empiriskt stöd och därför är åsikten ogiltig.
Senast redigerad av Professor.Wer 2018-11-25 kl. 16:11.
Citera
2018-11-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
De rostade aven om andring av namnet Chinese Taipei till Taiwan. Men klar majoritet rostade att bevara Chinese Taipei, dvs kineser pa on Formosa anser sig fortfarande vara en del av Kina - 东方红
Eller också var de bara rädda för Kinas reaktion, för att bli isolerade och inte kunna delta i internationella tävlingar osv.
Citera
2018-11-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Eller också var de bara rädda för Kinas reaktion, för att bli isolerade och inte kunna delta i internationella tävlingar osv.

Eller ocksa vet de att USA inte att lita pa som garant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in