2018-11-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det pågår ex just nu ett rättsfall mot en kulturprofil där målsägaren gått i terapi 3 gånger i veckan 2013 -2017, man diskuterar journalanteckningar från denna terapi. Så ja terapin om den är djupgripande kan pågå både så ofta och så länge.

Men oavsett i vilken form borde ett sjukt flickebarn i 11-14 års åldern som bara är hemma och aldrig går i skolan, aldrig deltar i någon idrott eller utomhusaktivitet behöva psykologiskt eller barnpsykiatriskt stöd och hjälp när detta pågått en tid.
Frågan kvarstår då - fick töserna tillgång till den hjälpen?

Du kan inte utgå från en, i övrigt, frisk vuxen kvinna, som inte har ME och jämföra det med ett yngre tonåring med diagnosen ME. Som varit sjuk i åratal.

KBT må fungera för henne, men det är total Ointressant för detta fall!

Att du skulle ha ett uns av vetenskaplig skolning är helt osannolikt. Ägna dig åt Arnault-fallet! Tack!
Citera
2018-11-23, 22:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du kan inte utgå från en, i övrigt, frisk vuxen kvinna, som inte har ME och jämföra det med ett yngre tonåring med diagnosen ME. Som varit sjuk i åratal.

KBT må fungera för henne, men det är total Ointressant för detta fall!

Att du skulle ha ett uns av vetenskaplig skolning är helt osannolikt. Ägna dig åt Arnault-fallet! Tack!

1. Flickorna i Bjärred hade inte varit sjuka i åratal när ev terapi borde satts in. Agnes blev sjuk 2016 och Moa 2017. Enligt uppgifter i pm-et kom bägges insjuknande relativt plötsligt.

2. Ditt uttalande gällde om terapi kan ges så ofta som tre gånger i veckan, det var vad jag svarade på. Med ett exempel som just nu är aktuellt. Jag - och antagligen inte du heller - har ingen anledning att uttala oss om den kvinnan som gick i terapi kan ha haft ME.

3. Du har en elak ton
Citera
2018-11-23, 23:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Är det inte du som brukar vara snabb att reagera när diskussionen övergår från sak till person?

Du påstår i ett inlägg att jag ger mig på sjuka och svaga - jag vill visa dig att du har fel och att det möjligen föreligger det i ditt fall.
Citera
2018-11-23, 23:08
Medlem
Citat:
Du försöker slå dig för bröstet som empatiskt, trots att du har varit ute och cyklat kring den mycket grymma och alltid dödliga sjukdomen ALS. Den drabbar ofta folk mitt i livet i karriären och är helt behandlingsresistent med en medellivslängd under två år, där vederbörande gradvis förlorar varje kroppslig förmåga, men intellektuellt är vid fullt medvetande utan att till slut kunna uttrycka sig. Det går inte att jämföra eller sätta poäng på mänskligt lidande. Varje ok är tungt att bära för den som måste bära det.

Det är inte att ge sig på sjuka och svaga att diskutera hur sjukdomar uppstår och vilka vetenskapliga belägg det inte finns för att varna någon för körtelfeber.
Det är därtill absolut inte oempatiskt eller negativt att diskutera om flickorna kan ha fått tillgång till psykiatrisk hjälp och behandling.

Inte heller är det fel att tycka att det är oansvarigt och ologiskt när man av ideologiska skäl försöker stoppa tillgång på eventuell fungerande behandling från patientföreträdarhåll. Dessutom om det handlar om sjuka barn.

Töserna borde antagligen - liksom definitivt deras föräldrar - fått psykiatrisk hjälp.
Hade man kunnat ana vad som pågick i huvudet på OHB hade de tagits in på vårdintyg direkt.
Jag har aldrig upplevt att du ger dig på sjuka och svaga. Varför skulle du?Varför skulle någon?
Det handlar väl mer om hanteringen runtom som du är kritisk emot. Jag tänker att viktigast av allt var att Agnes och Moa hade fått psykologstöd och tillgång till annat vuxenstöd eftersom föräldrarna inte klarade av att vara det stödet. Det vet vi ju att dom inte gjorde med tanke på utgången.
Citera
2018-11-23, 23:18
Medlem
Citat:
1. Flickorna i Bjärred hade inte varit sjuka i åratal när ev terapi borde satts in. Agnes blev sjuk 2016 och Moa 2017. Enligt uppgifter i pm-et kom bägges insjuknande relativt plötsligt.

2. Ditt uttalande gällde om terapi kan ges så ofta som tre gånger i veckan, det var vad jag svarade på. Med ett exempel som just nu är aktuellt. Jag - och antagligen inte du heller - har ingen anledning att uttala oss om den kvinnan som gick i terapi kan ha haft ME.

3. Du har en elak ton

1. Läkarna har tydligen inte ansett det lämpligt för Agnes.

2. Ja, till en ME patient som är utmattad och mest sover. Agnes läkare, säkerligen flera, verkar dela min uppfattning.

3. Har jag elak ton, för att jag inte delar din uppfattning? Lev med det! För du pratar om något du inte har en susning om.
Citera
2018-11-23, 23:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag har aldrig upplevt att du ger dig på sjuka och svaga. Varför skulle du?Varför skulle någon?
Det handlar väl mer om hanteringen runtom som du är kritisk emot. Jag tänker att viktigast av allt var att Agnes och Moa hade fått psykologstöd och tillgång till annat vuxenstöd eftersom föräldrarna inte klarade av att vara det stödet. Det vet vi ju att dom inte gjorde med tanke på utgången.

Tack!

Det här fallet handlar om två mord som enligt polisens uttalande har skett på grund av bristande livskvalitet och avsaknad av framtidshopp hos mördarna på grund av sjukdom hos mordoffren.
Om man ska tolka det hela rakt av.

Det finns alltid något man kan göra för att ge ett svårt sjukt barn livskvalitet. Det går alltid att göra något som är trevligt, skönt, uppiggande eller glädjande. Och det går att ge palliativ = livskvalitetsförbättrande vård i form av smärtlindring, ångestdämpande medicinering eller terapi.

Jag har bara så svårt att få ihop denna livskvalitets förbättrande insatts för de sjuka barnen med skolämnes undervisningen flera dagar i veckan och föräldrar som jobbade heltid och sökte proffesurtjänst.
Då grubblar man över om barnen har fått stöd och hjälp från annat håll - kanske från psykologer eller psykiatriker?
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-23 kl. 23:24.
Citera
2018-11-23, 23:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
1. Läkarna har tydligen inte ansett det lämpligt för Agnes.

2. Ja, till en ME patient som är utmattad och mest sover. Agnes läkare, säkerligen flera, verkar dela min uppfattning.

Har du information om att Agnes läkare inte ansåg det lämpligt att hon fick terapi?
Och att hon således aldrig fick någon form av terapisamtal?
Det var helt nytt för mig!
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-23 kl. 23:33.
Citera
2018-11-23, 23:37
Medlem
Citat:
Har du information om att Agnes läkare inte ansåg det lämpligt att hon fick terapi?
Det var helt nytt för mig!

Normalt får man en remiss! Eftersom föräldrarna till många bara beskriver Agnes lida av oförklarligt trötthet och ev drabbad av fästingbett på fotbollslaget, så tror jag det var vad läkaren sa och föräldrarna trodde på.

Nyfiken fråga. När anser du att föräldrarna borde förstått att Agnes borde gå i KBT terapi?
Citera
2018-11-23, 23:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det finns två patientorganisationer för ME. Dels den stora Riksförbundet för ME, RME och dels en mindre ME-föreningen. Den senare gruppen är den mest rabiata, den som också på senare tid synts och uttalat sig i media om ”helvetes sjukdomen”. Bägge föreningarna är emot psykiatrisk behandling av ME, ME är mest rabiat motståndare. RME kan, raljerande uttryckt, tänka sig lite psykiatriskt stöd, bara man lovar att man inte försöker behandla själv sjukdomen - som är jätteviktig att bara behandla somatiskt. Dock är RME en betydligt mer seriös organisation än ME-föreningen, ”ME-lobbyn” ofta kallad för sina starka uttalanden i media.
KBT ska ha gett hyfsade resultat på vissa patienter, merparten har dock upplevt sig bli sämre eller inte uppvisat någon förbättring alls. Resultatet varierar mellan olika undersökningar?
En behandling passar inte alla, förmodligen för att sjukdomstillståndet i sig är oerhört komplext med symtom och grader som varierar från individ till individ. Att då låta bli att erbjuda KBT under en period vore rätt dumt kan tyckas. Patienten har all rätt att avbryta terapin närsomhelst.

Vedertaget är att sjukdomstillståndet tar sig högst somatiska uttryck, vi vet också att kroppen och psyket är oskiljaktiga. Därför är det givet och bara positivt att forskningen inte begränsar sig utan söker brett.
Vad beträffar flickorna är diagnosen oklar; en narkolepsiutredning var väl på gång? Det skulle betyda att A*nes faktiskt inte uppfyllde kriterierna. Sjukvården ville fortsätta utreda och det i sig låter hoppfullt.

Var det så illa att föräldrarna inte accepterade något annat än bot för sina döttrar; botbart eller döden?
Var de ens sjuka?

Citat:
Var OHB mot den skolmedicinska psykiatrin på samma sätt som ex OHs syster och ”Elli09” här i tråden??
Kan detta ha bidragit till att barnen aldrig fick chansen att prova? Eller att en avmagrad nedgången OH med svarta ringar under ögonen inte heller själv sökte hjälp för sitt mående. Utan hellre satt sig ner och författade förklarande avskedsbrev?
En noggrannhet in i det sista. Ett break från jobbet och några veckors rehab på vilo-/hälsohem, och mordplanerna hade fått en chans att ändra riktning: - vad är det jag håller på med?
Som sagt, avlastning hade kommunen kunnat bidra med eller så hade H kunnat ta ledigt en tid, vad ska prioriteras; sjuka flickor därhemma eller arbetet?

/.../
Senast redigerad av Reviews 2018-11-23 kl. 23:41.
Citera
2018-11-23, 23:42
Medlem
Det borde finnas ställen där hela familjer kan bo under en period så läkare, sjuksköterskor, psykologer och soc har möjlighet att följa familjer.
Då skulle de kunna göra en ordentlig utredning under en relativt kort period.
Dels för att utreda sjukdom, hjälpa familjer, men även för att utesluta brott som t ex förgiftning och misshandel.

Jag önskar att familjen hade fått mera hjälp så att de orkade leva.
Man har rätt till sitt liv och att få leva. Om man är mycket svårt sjuk även sin egen död, enligt mig iaf.
Agnes och Moa ägde rätten till sina liv även om deras liv var svåra. Det är så tragiskt att familjen dog. Det känns så onödigt. Så fruktansvärt dåligt föräldrarna måste ha mått för att välja döden. Mitt hjärta blöder för dem alla.

Det hjälper inte att känna ilska och hat. Jag vill inte döma någon för jag har inte gått i deras skor. Det viktigaste nu är att förstå hur det kunde gå så snett och förebygga så att det inte sker igen.

Fler borde våga fråga de känsliga frågorna när människor uppenbarligen mår dåligt. Det minsta man kan göra är en orosanmälan.

Tänd ett ljus och minns Oscar, Hanna, Agnes och Moa. ❤

Lex Bjärred så ingen familj dukar under igen!
Citera
2018-11-23, 23:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Normalt får man en remiss! Eftersom föräldrarna till många bara beskriver Agnes lida av oförklarligt trötthet och ev drabbad av fästingbett på fotbollslaget, så tror jag det var vad läkaren sa och föräldrarna trodde på.

Nyfiken fråga. När anser du att föräldrarna borde förstått att Agnes borde gå i KBT terapi?

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Remiss används när en patient skickas till en annan vårdgivare. Hade Agnes eller Moa redan kontakt med barnspsyk hade de sannolikt kunnat få terapi hos samma vårdgivare - barnpsyk.
Enligt uppgift sökte man med ljus och lykta efter hjälp. Inte har de väl då nöjt sig med någon enda läkares uttalande om fästingbett??

Varifrån har du uppgiften att Agnes skulle fått fästingbett på fotbollslaget(lägret?) som gjorde henne sjuk?
Citera
2018-11-23, 23:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
KBT ska ha gett hyfsade resultat på vissa patienter, merparten har dock upplevt sig bli sämre eller inte uppvisat någon förbättring alls. Resultatet varierar mellan olika undersökningar?
En behandling passar inte alla, förmodligen för att sjukdomstillståndet i sig är oerhört komplext med symtom och grader som varierar från individ till individ. Att då låta bli att erbjuda KBT under en period vore rätt dumt kan tyckas. Patienten har all rätt att avbryta terapin närsomhelst.

Vedertaget är att sjukdomstillståndet tar sig högst somatiska uttryck, vi vet också att kroppen och psyket är oskiljaktiga. Därför är det givet och bara positivt att forskningen inte begränsar sig utan söker brett.
Vad beträffar flickorna är diagnosen oklar; en narkolepsiutredning var väl på gång? Det skulle betyda att A*nes faktiskt inte uppfyllde kriterierna. Sjukvården ville fortsätta utreda och det i sig låter hoppfullt.

Var det så illa att föräldrarna inte accepterade något annat än bot för sina döttrar; botbart eller döden?
Var de ens sjuka?

En noggrannhet in i det sista. Ett break från jobbet och några veckors rehab på vilo-/hälsohem, och mordplanerna hade fått en chans att ändra riktning: - vad är det jag håller på med?
Som sagt, avlastning hade kommunen kunnat bidra med eller så hade H kunnat ta ledigt en tid, vad ska prioriteras; sjuka flickor därhemma eller arbetet?

/.../

Ja uppgiften om att det skulle ske ytterligare utredning efter årskiftet för ev narkolepsi ställer ju onekligen diskussionen om en fastlagd ME-diagnos på ända. Dessutom hade ju inte sjukvården då lämnat dem vind för våg utan kontakten och utredningen fortsatte, vilket ju borde ha ingett visst hopp.

Det är det som är så svårt att förstå. Om man inte vill leva för att barnen inte har livkvallitet - varför lägger man inte precis all tid och all kraft för att försöka ge dem det först?
Varför bryr man sig om jobbet och färdigställandet av en momsskrift när man kan lägga den tiden på att vara med barnen, rulla ut dem på tomten, ge dem massage eller bara ligga bredvid dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in