Citat:
GISSNING.....
Om jag fattat rätt så finns väl ingen bra behandling mot ME/CFS/SEID.
Det är väl smärtstillande och vila (smärtstillande gjorde väl ingen nytta, vad jag förstod)
Folk ligger ju sjuka i åratal, och sjukvården står som ett frågetecken.
GISSNING IGEN.....
Det mest troliga är väl att dom flyttar av samma anledning som dom flesta andra i Sverige flyttar.
Man byter jobb, hittar ett fantastiskt boende, bra skola, mysigt område, nära släkt & vänner, flytta ifrån släkt & vänner mm mm mm.
Jag gissar att dom bodde bra i Bjärred.
Hyfsat nära till båda föräldrarnas jobb, och nära till båda barnens skolor.
Med tanke på att hon spelade fotboll i samma lag som några av hennes klasskompisar så känns det väll som att hon hade det bra i skolan och på fritiden.
Japp, Oskar var engagerad i fotbollslaget.
Vi har inte en susning om hur dom hade det, men förutom sjukdomar så finns det inga tecken på att dom skulle haft det dåligt, och heller ingen anledning att tro nåt annat.
Känns som att dom var en helt vanlig familj, med en fruktansvärt taskig sjukdomsbild i familjen.
Värre än så TROR inte jag att det var.
Men, vad vet jag egentligen.
Om jag fattat rätt så finns väl ingen bra behandling mot ME/CFS/SEID.
Det är väl smärtstillande och vila (smärtstillande gjorde väl ingen nytta, vad jag förstod)
Folk ligger ju sjuka i åratal, och sjukvården står som ett frågetecken.
GISSNING IGEN.....
Det mest troliga är väl att dom flyttar av samma anledning som dom flesta andra i Sverige flyttar.
Man byter jobb, hittar ett fantastiskt boende, bra skola, mysigt område, nära släkt & vänner, flytta ifrån släkt & vänner mm mm mm.
Jag gissar att dom bodde bra i Bjärred.
Hyfsat nära till båda föräldrarnas jobb, och nära till båda barnens skolor.
Med tanke på att hon spelade fotboll i samma lag som några av hennes klasskompisar så känns det väll som att hon hade det bra i skolan och på fritiden.
Japp, Oskar var engagerad i fotbollslaget.
Vi har inte en susning om hur dom hade det, men förutom sjukdomar så finns det inga tecken på att dom skulle haft det dåligt, och heller ingen anledning att tro nåt annat.
Känns som att dom var en helt vanlig familj, med en fruktansvärt taskig sjukdomsbild i familjen.
Värre än så TROR inte jag att det var.
Men, vad vet jag egentligen.
Citat:
Tack Avd.9 och Tey44 för era svar.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On3Xrq/uppgifter-ska-ha-sokt-vard-for-dottrarna-i-tyskland
De sökte också vård i Tyskland enligt pressen.
I ett anonymt pm, se några sidor tillbaka i tråden, beskrevs hur äldsta flickan blivit bättre till en början men att det inte hållit i sig.
Behandling för me/cfs är även kbt. Där handlar det om att lära sig hantera vardagen genom en teknik som gör att man ska "randa" sina dagar. Alltså att vila före och efter all typ av aktivitet. Pacing, heter metoden. För vissa är det ansträngande bara att äta mat. Eftersom flickorna hade undervisning 3 och 4 dagar per vecka så vilade de säkert väldigt mycket på de andra dagarna och helgerna.
Blir man deprimerad kan man få antidepressiva också.
Det diskuteras huruvida försiktig träning kan vara bra, vissa läkare hävdar det medan andra anser att det är farligt.
De sökte också vård i Tyskland enligt pressen.
I ett anonymt pm, se några sidor tillbaka i tråden, beskrevs hur äldsta flickan blivit bättre till en början men att det inte hållit i sig.
Behandling för me/cfs är även kbt. Där handlar det om att lära sig hantera vardagen genom en teknik som gör att man ska "randa" sina dagar. Alltså att vila före och efter all typ av aktivitet. Pacing, heter metoden. För vissa är det ansträngande bara att äta mat. Eftersom flickorna hade undervisning 3 och 4 dagar per vecka så vilade de säkert väldigt mycket på de andra dagarna och helgerna.
Blir man deprimerad kan man få antidepressiva också.
Det diskuteras huruvida försiktig träning kan vara bra, vissa läkare hävdar det medan andra anser att det är farligt.
Jag vet ingenting om den mystiska sjukdomen ME så jag hoppas ingen tar illa upp om mina frågetecken.
Jag tänker bara att när man legat sjuk i influensa eller dylikt blir man rätt svag i kroppen och känner sig klen i muskler och dylikt, det kommer rätt fort efter bara några dagar i alla fall på mig. Jag tänker på flickorna som spenderade dag ut och dag in i sina sängar. man har inte läst någonstans att någon tog ut dem i friska luften i rullstol eller dylikt om de var så svaga att de inte orkade gå. Föräldrarna jobbade ju om dagarna hade de assistans hemma? Fick andra barn komma hem på besök eller levde de helt isolerade? Många många frågor, allt känns så olustigt, så nattsvart