2018-11-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, du har rätt.
Någon ska det vara.

Denna någon jobbar/-de man alltså på att binda till en gärningsman. Uppenbarligen har man inte bundit SD till platsen ännu. Annars hade han knappast varit ute och geocache:at bort sin fritid. Denna någon kan således vara även ett av de äldre barnen till LW (sett till antalet cyklar som syns på bilden), en av alla LWs bekanta, någon ur Norgesällskapet som hämtar/lämnar utrustning, barnens pappa som ska vara med och uppvakta ett födelsedagsbarn om några timmar, en församlingsmedlem som har ett ärende, en granne eller vad som. Om utredarna inte kunnat klarlägga vem denna någon är, genom förhör, så kan man ju lätt göra tolkningen att någon valt att inte säga hela sanningen och det behöver ju inte vara SD, eller hur? Någon vill inte kännas vid att denne varit på platsen. Hela detta resonemang baseras på att MVs uppgifter är korrekta, att någon befunnit sig på framsidan av LWs hus.
Citera
2018-11-23, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW.

Citat:
Ja, du har rätt.
Någon ska det vara.

Blir lätt tankefel eftersom detta (ovanstående) inlägg också fanns i mitt minne.
Med anledning till att jag skrev att man var 100% säker på att det var gm som stod utanför LWs bostad, men MV hade skrivit att det var någon.
Senast redigerad av notknapparen 2018-11-23 kl. 15:13.
Citera
2018-11-23, 14:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men om jag citerar någon, ska jag väl inte behöva ta med alla argument som förts i tråden mot det argumentet? Skillnad om MV rättar sig själv.

Jag har i mina spekulationer utgått från MV s inlägg som jag har ganska stor tilltro till.

Ska jag bemöta Medinsyns och EGT kritik först innan jag argumenterar för MV argument ?????
Du gör naturligtvis som du vill, jag påpekade bara att MV:s uppgift senare tillbakavisades av andra användare. Problemet är väl att det blir en ensidig och vinklad bild om du bara redovisar ena sidan av saken, särskilt om ingen sedan orkar bemöta samma sak om och om igen.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-23 kl. 15:45.
Citera
2018-11-23, 15:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Denna någon jobbar/-de man alltså på att binda till en gärningsman. Uppenbarligen har man inte bundit SD till platsen ännu. Annars hade han knappast varit ute och geocache:at bort sin fritid. Denna någon kan således vara även ett av de äldre barnen till LW (sett till antalet cyklar som syns på bilden), en av alla LWs bekanta, någon ur Norgesällskapet som hämtar/lämnar utrustning, barnens pappa som ska vara med och uppvakta ett födelsedagsbarn om några timmar, en församlingsmedlem som har ett ärende, en granne eller vad som. Om utredarna inte kunnat klarlägga vem denna någon är, genom förhör, så kan man ju lätt göra tolkningen att någon valt att inte säga hela sanningen och det behöver ju inte vara SD, eller hur? Någon vill inte kännas vid att denne varit på platsen. Hela detta resonemang baseras på att MVs uppgifter är korrekta, att någon befunnit sig på framsidan av LWs hus.

Om denne någon (som inte kunnat bevisas vara varken SD eller gm i detta nu) har med 100% säkerhet varit där, då är frågan hur vet man det så säkert?

Jag har nyligen förklarat varför jag tänker på att ett vittne kan ha sett något. Kanske har personen dragit till sig uppmärksamheten genom att ropa, banka eller bara vistas en längre tid utanför bostaden än som verkar helt enkelt förklarligt.

Det är väl inte enbart det att man har klart för sig att någon stått utanför, utan den sammantagna bilden (mobiluppkoppling, vittnen,vittnesförhör, luckor i alibi, tidslinje för personens whereabouts för tiden runt om tidpunkten, någons trovärdighet är låg pga av påkomna lögner, anpassningar, osv) tror jag.
Citera
2018-11-23, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du gör naturligtvis som du vill, jag påpekade bara att det MV skrev senare har tillbakavisats av andra användare. Problemet är väl att det blir en ensidig och vinklad bild om du bara redovisar ena sidan av saken, särskilt om ingen sedan orkar bemöta samma sak om och om igen.

Eftersom det är du som påpekar detta för mig, då kan väl du redovisa den andra sidan av saken. Jag måste säga att jag ändå skriver långa inlägg där jag försöker både argumentera för mina argument och länka ganska mycket för att visa varifrån mina uppgifter kommer.
Om du menar att jag också ska ta med all de argument som andra användare har som redovisar den andra sidan av saken, ja då blir det ju mer som en uppsats.

Jag ber dig då länka till dessa inlägg som du tycker är viktiga för den mer allsidiga debatten. Det är ju ändå du som tar upp den biten?

Du kräver av alla andra att de ska länka?
Citera
2018-11-23, 15:14
Medlem
Citat:
Om denne någon (som inte kunnat bevisas vara varken SD eller gm i detta nu) har med 100% säkerhet varit där, då är frågan hur vet man det så säkert?

Jag har nyligen förklarat varför jag tänker på att ett vittne kan ha sett något. Kanske har personen dragit till sig uppmärksamheten genom att ropa, banka eller bara vistas en längre tid utanför bostaden än som verkar helt enkelt förklarligt.

Det är väl inte enbart det att man har klart för sig att någon stått utanför, utan den sammantagna bilden (mobiluppkoppling, vittnen,vittnesförhör, luckor i alibi, tidslinje för personens whereabouts för tiden runt om tidpunkten, någons trovärdighet är låg pga av påkomna lögner, anpassningar, osv) tror jag.

Man behöver ju inte krångla till det.
Kan ju vara så enkelt som att t ex ett utav barnen vittnat om att hen drar förbi mamman sent på kvällen för att hämta något och sen lämna sin cykel där. Denne kan ha sagt sig sett en person utanför när hen kommer och sedan när hen lämnar bostaden.
Senast redigerad av Schazz 2018-11-23 kl. 15:20. Anledning: Ändrat meningsuppbyggnad och syftningsfel
Citera
2018-11-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Åkte precis på motorvägen nedanför fyndplatsen av LW.. Stod ett 15tal poliser på bron över motorvägen i norrgående riktning från där hon hittades.. Relaterat till LW eller någon typ av övning, bevakning av trafiken på motorvägen? Någon som vet?
Jösses... har vi så många poliser i Örebro!
Gissar att det är blivande poliser som är ute och lär sig kameran för att ta oss "vanliga hederliga" för fortkörning.
Står fortfarande inget om något allvarligt på polisens hemsida.
Citera
2018-11-23, 15:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Eftersom det är du som påpekar detta för mig, då kan väl du redovisa den andra sidan av saken. Jag måste säga att jag ändå skriver långa inlägg där jag försöker både argumentera för mina argument och länka ganska mycket för att visa varifrån mina uppgifter kommer.
Om du menar att jag också ska ta med all de argument som andra användare har som redovisar den andra sidan av saken, ja då blir det ju mer som en uppsats.

Jag ber dig då länka till dessa inlägg som du tycker är viktiga för den mer allsidiga debatten. Det är ju ändå du som tar upp den biten?

Du kräver av alla andra att de ska länka?
Jag följde den där diskussionen när den var aktuell, och jag är inte längre intresserad av den. Om du gärna vill göra ett nytt försök att framställa SD som en lögnare så lägger jag mig inte i.
Citera
2018-11-23, 15:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Man behöver ju inte krångla till det.
Kan ju vara så enkelt som att t ex ett utav barnen vittnat om att hen drar förbi mamman sent på kvällen för att hämta något och sen lämna sin cykel där. Denne kan ha sett en person utanför när hen kommer och sedan när hen lämnar bostaden.

Ja, det kan vara så enkelt.
Jag uppfattar det inte som att krångla till det genom att föreslå att en granne kan ha sett någon stå utanför LWs dörr och vänta/ropa/prata/banka.

Men om det hade varit ett av barnen som såg någon, borde de inte kunnat identifiera personen som INTE SD?
Citera
2018-11-23, 15:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag följde den där diskussionen när den var aktuell, och jag är inte längre intresserad av den. Om du gärna vill göra ett nytt försök att framställa SD som en lögnare så lägger jag mig inte i.

Låt bli att citera mig då, om du inte är intresserad.
Jag förde ett längre argument, där detta bara var en del av argumentationen.
Citera
2018-11-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ja, det kan vara så enkelt.
Jag uppfattar det inte som att krångla till det genom att föreslå att en granne kan ha sett någon stå utanför LWs dörr och vänta/ropa/prata/banka.

Men om det hade varit ett av barnen som såg någon, borde de inte kunnat identifiera personen som INTE SD?

Det borde de kunnat. Givetvis. Om det inte hade varit mörkt, om personen inte dolde sitt ansikte eller annan orsak som gör att identifiering försvårades. Om det ens stod någon där.
Personligen tror jag inte att någon har stått på framsidan av LWs hus men att det inkommit vittnesmål om detta. Av någon anledning.

Någon på framsidan av huset lägger jag i samma korg som cykelledande tonårsflickor utan mobil.
Citera
2018-11-23, 15:35
Medlem
Citat:
Menar du cykelbro nr 2 markerad här på kartan nedan?
Den som är närmast Vivallaskogen?

https://kartor.eniro.se/?c=59.291132,15.194585&z=16&d={%22m%22:[[59.290151,15.187998,null,0],[59.292288,15.191967,null,0]]}

Att de har gula västar kan ju bero på att mörkret infaller snart.
Kan inte se något som hänt precis nu i Örebro dock (press, polis).

Den bro märkt som nr1 de stod på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in