2018-11-23, 07:48
Bannlyst
[quote=rappytt|65913529]
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Är det sant? Minns svagt, men är det inte en trådsanning? Låter rätt knäppt om det är sant, varför då?

Kom igen nu, Rappytt.
NEJ, med största sannolikhet så är det såklart inte sant.
En spelmissbrukare spelar upp varenda krona han/hon kommer åt, och drar sig inte för att låna eller lura till sig mer pengar för att spela bort.
Tittar man på bouppteckningen så känns det inte som att ekonomin var den trånga sektorn i just den familjen.
Kontona borde varit tomma om Oskar eller Hanna hade haft den lasten.
Hade kontona varit tomma, samt att någon hade tagit en massa "extra lån" så kanske det hade funnits någon sanning i spelmissbruk mm.
Trådsanning.
Citera
2018-11-23, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte att ”läkarintyget” någonsin var det primära.

Jag tar mig friheten att korta ner ditt inlägg innan jag citerar det.
Typ, tar bort 98%...… he he he he…..sorry.

Men, det var den första meningen du skrev som jag reagerade på.

Jag tror inte heller att just Läkarintygen var det primära för skolan.
Det var nog bara en formalitet, för att det helt enkelt är en regel att lämna in ett läkarintyg.
Skolan kunde nog, efter alla möten, anpassningar som inte funka, egna utredningar och omfattande dokumentation, själva se med egna ögon att barnen var sjuka.
Läkarintygen var bara en formalitet som gjordes, för att reglerna säger så.

Jag tror att barnen hade fått hemundervisning även om inte kravet på Läkarintyg hade funnits.

Med eller utan läkarintyg, så var ju barnen sjuka ändå, menar jag.
Citera
2018-11-23, 08:55
Medlem
Citat:

Inom sjukvården upprättas vårdplaner och beaktandet av skolsituationen var en del av den planen. Man gjorde förmodligen en bedömning av om det skulle vara bra eller dåligt för barnen att vistas på skolan och landade i att det ur medicins synpunkt vore bättre för dem att få sin skolplikt uppfylld i en lugnare miljö. Sen kan planen kompletteras med ett intyg till skolan som i sin tur får anpassa sin verksamhet utifrån detta.

Syftet med barnens kontakter med sjukvården handlade självklart aldrig om att få ett intyg till skolan, det var naturligtvis för att få diagnos och behandling till den ”ofattbara” sjukdomen som drabbat barnen och därigenom familjen. Att ens tro att man kan kliva in på primärvåden med ett friskt barn med syftet att få till hemundervisning av medicinska orsaker är bara befängt. Den mängd av läkare och annan vårdpersonal som man skulle behöva dupera är så stor att detta faller på sin egen orimlighet. Att sedan lyckas upprätthålla det bedrägeriet under flera års tid......

Man måste verkligen bege sig in i sin egen själs mörkaste vrår för att hitta ett motiv till varför andra människor skulle iscensätta ett sådant bedrägeri och med vilka medel man skulle få barnen att bli, inte bara statister, utan huvudrollsinnehavare i det skådespelet.

Eftersom A;s sjukdom hade pågått under lång tid så bör rimligtvis hennes vårdplan ha nått så långt att man hade börjat planera för vilka anpassningar som skulle krävas för att tillgodose en långvarig funktionsnedsättning
. Det är förmodligen i det skedet som föräldrarnas förmåga att anpassa sig till detta har misslyckats. Man tappade framtidstron och såg inte längre livet som ett alternativ. Mysteriet i fallet, för mig, ligger precis där. Hur kan två högpresterande personer tappa livsgnistan samtidigt även om framtiden inte längre såg så ljus ut som man föreställer sig när man är ung och får barn. Dom flesta brukar klara av att nyorientera sig även om det skulle visa sig att livet inte blev som man tänkt, för det blir det ju sällan.

Man har ju egentligen inga andra känslor eller erfarenheter att relatera till än sina egna, det kan hända att det är där problemet med att förstå tragedin uppstår. Eftersom det är så få, om någon, som väljer att agera som dessa föräldrar så är det naturligtvis väldigt svårt att förstå deras tankebanor. Det är möjligt att den pusselbit som alla söker för att få händelsen att bli begriplig helt enkelt inte finns. Föräldrarna helt enkelt kanske var två anomalier som ödet placerade under samma tak. Då dyker det ”egentliga motivet” aldrig upp eftersom det redan finns där mitt framför våra ögon, utan att vi klarar av att se det utifrån vår livssyn och våra referenser.

Nu gissar jag. Det låter troligt att det var svårt att hitta en nyorientering för föräldrarna. Det försvårades kanske av 1) andra dotterns insjuknande och 2) en förälders psykiska sjukdom. Psykisk sjukdom tex en vanlig depression kan komma smygande under lång tid. Ponera att mamman utvecklat en odiagnosticerad och därmed obehandlad depression redan innan andra dottern blev sjuk. Då var pappan den enda i familjen som var frisk. Det som kan utvecklas väldigt snabbt är medberoende till en psykiskt sjuk partner. Så det hände kanske O och sen eskalerade allt under hösten tills hela familjen var död.

Men. Det fanns kanske en period när han fortfarande hade gnistan kvar och försökte stötta H och kanske krävde att hon skulle söka hjälp. Kanske att han pratade med sina arbetskamrater. Så jag undrar vad det var som släckte hoppet också för O och jag undrar hur öppen han var med arbetskamraterna. Det jag inte begriper är att han och hon orkade fixa med testamentet. Mina referensramar kan sträcka sig till svart depression och uppgivenhet och suicidala tankar. Men att rodda ihop detta familjemord i det skicket är svårare att greppa. Eller blev de mer fyllda av beslutsamhet och fokus när väl beslutet var taget? Många suicidala människor blir väldigt lättade när de bestämt sig.
Citera
2018-11-23, 09:00
Medlem
Föräldrarna såg ingen livskvalitet i framtiden på grund av mammans sjukdom. 😢
Citera
2018-11-23, 09:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Så pass. Vilket intryck gav O? Vem/vilka i familjen korresponderade med skola och kommun? Tyckte föräldrar och barn likadant? Behandlades fall 1 på samma sätt som fall 2, eller blev det lite annorlunda vibbar när barn 2 blev "trött"?

Det var TVÅ olika skolor - två rektorer - som fattade beslut om hemundervisning för varsitt barn.

Lärare från den ena skolan kom hem och undervisade högstadieeleven Agnes 4 dagar i veckan och lärare från Moas mellanstadieskola kom och undervisade Moa tre dagar per vecka.

Moas mellanstadieskola har från maj, när Moa blev sjuk, fram till augusti när HT åk 5 började, hunnit organisera en fix och färdig ”bi-skola” tre dagar i veckan hemma hos familjen Henkow.
En hemundervisning med flera lärare som avsatte tid i ett upplägg skolan inte hade haft föregående terminer.

Visst låter det märkligt? Hur vanligt förekommande är denna typ av hemundervisning?
Hur många har hört talas om att skolorna skickar hem sina lärare till sjuka elever under en hel termin eller längre?

Numera är sk hemmasittare tyvärr ett vanligt fenomen - elever som helt enkelt inte kommer till skola utan sitter hemma och har rätt tråkigt i stället. Inte skolk för att göra något kul, utan just bara sitta ensam hemma. Det rör sig om över 2000 skolelever, kanske 3000. Prognosen att dessa elever ska bli heltidsskolelever igen, är vad jag förstår väldigt dålig. Många kommer inte att få slutbetyg från grundskolan. Skolmässigt är dessa helt normala elever ”förlorade”.
Man ordnar specialundervisning, lugna rum, etc, men det hjälper oftast inte.

Men såvitt jag vet brukar man inte lägga miljoner från skolan på att skicka hem flera lärare till var och en av dessa hemmasittare för att rädda deras skolgång. Ingen av de ”hemmasittare” jag hört talas om har fått detta erbjudande.

Många elever som drabbas av sjukdom hoppar över en eller ett par terminer, det är vanligt om någon opererar ryggen för skolios, får behandling för en hjärntumör, etc. De kommer tillbaka nästa läsår istället.

Men två skolor i Bjärred la stora belopp på organiserade ”bi-skolor” på Björkvägen.
Och i Moas fall kunde hela upplägget organiseras på bara några månader.
Och allt detta utan minsta oro/orosanmälan hos skolorna hur dessa barn och denna familj i kris skulle må psykiskt termin efter termin medan det pågick?
Citera
2018-11-23, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det var TVÅ olika skolor - två rektorer - som fattade beslut om hemundervisning för varsitt barn.

Lärare från den ena skolan kom hem och undervisade högstadieeleven Agnes 4 dagar i veckan och lärare från Moas mellanstadieskola kom och undervisade Moa tre dagar per vecka.

Moas mellanstadieskola har från maj, när Moa blev sjuk, fram till augusti när HT åk 5 började, hunnit organisera en fix och färdig ”bi-skola” tre dagar i veckan hemma hos familjen Henkow.
En hemundervisning med flera lärare som avsatte tid i ett upplägg skolan inte hade haft föregående terminer.

Visst låter det märkligt? Hur vanligt förekommande är denna typ av hemundervisning?
Hur många har hört talas om att skolorna skickar hem sina lärare till sjuka elever under en hel termin eller längre?

Numera är sk hemmasittare tyvärr ett vanligt fenomen - elever som helt enkelt inte kommer till skola utan sitter hemma och har rätt tråkigt i stället. Inte skolk för att göra något kul, utan just bara sitta ensam hemma. Det rör sig om över 2000 skolelever, kanske 3000. Prognosen att dessa elever ska bli heltidsskolelever igen, är vad jag förstår väldigt dålig. Många kommer inte att få slutbetyg från grundskolan. Skolmässigt är dessa helt normala elever ”förlorade”.

Men såvitt jag vet brukar man inte lägga miljoner från skolan på att skicka hem flera lärare till var och en av dessa hemmasittare för att rädda deras skolgång. Ingen av de ”hemmasittare” jag hört talas om har fått detta erbjudande.

Många elever som drabbas av sjukdom hoppar över en eller ett par terminer, det är vanligt om någon opererar ryggen för skolios, får behandling för en hjärntumör, etc. De kommer tillbaka nästa läsår istället.

Men två skolor i Bjärred la stora belopp på organiserade ”bi-skolor” på Björkvägen.
Och allt detta utan minsta oro/orosanmälan hos skolorna hur dessa barn och denna familj i kris skulle må psykiskt termin efter termin medan det pågick?

Ska bli intressant att höra vilken diagnos tjejerna hade. Kanske "bara" var mobbade. Osäkra tjejer, för de skulle ju prestera så in i vassen. O organiserade ju en egen skolform för barna. Som han sedan inte var nöjd med och då måste alla dö. Mamman blev ju sjuk gubevars.

Nej den högpresterande O (nåja) skickade runt sina döttrar. Övertygad om att vad de än led av så bottnar misären i O. O var perfekt på jobbet. En ängel. Hade han kraft till att ordna upp flickornas skolgång så nog fan hade han haft kraft att ta itu med mammans sjuka också.

Månne att alla tre damerna i familjen blev sjuka. Då finns det en överlevare och den tänker på sina föräldrar och andra anhöriga. Den skickar inte på dem fyra vita (?) kistor. Den låter inte eftermälet bli "fy fan räligt" i kvarteret. Trodde O att han skulle bli förstådd?

En sjukdom är visserligen läskig i övermått och det är ALS, men då är man först sjuk under lång tid. Visst är andra hemska sjukdomar också mycket tunga att ta sig igenom, men då fixar man det med. Man tar inte livet av sina barn. Os hjärna och hustruns hjärna är inte planetlära, detta är brottsliga handlingar. En var jurist. Han var säkert påläst om det brottsliga i sin handling. Rent av finns det lite höjd för det också i filmerna (?) som han skickat runt. Sjuka föräldrar ger tyvärr sjuka barn kan tänkas. Tror inte detta började med att barnen var sjuka.

Ett alternativ för O hade varit att ta barnen från sin hiskeliga fru, om det nu är så att man gärna vill skylla på hustrun. När man själv dog sist. Man=O. Han var ingen man. Han var en mördare.
Senast redigerad av rappytt 2018-11-23 kl. 13:27.
Citera
2018-11-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ska bli intressant att höra vilken diagnos tjejerna hade. Kanske "bara" var mobbade. Osäkra tjejer, för de skulle ju prestera så in i vassen. O organiserade ju en egen skolform för barna. Som han sedan inte var nöjd med och då måste alla dö. Mamman blev ju sjuk gubevars.

Nej den högpresterande O (nåja) skickade runt sina döttrar. Övertygad om att vad de än led av så bottnar misären i O. O var perfekt på jobbet. En ängel. Hade han kraft till att ordna upp flickornas skolgång så nog fan hade han haft kraft att ta itu med mammans sjuka också.

Månne att alla tre damerna i familjen blev sjuka. Då finns det en överlevare och den tänker på sina föräldrar och andra anhöriga. Den skickar inte på dem fyra vita (?) kistor. Den låter inte eftermälet bli "fy fan räligt" i kvarteret. Trodde O att han skulle bli förstådd?

En sjukdom är visserligen läskig i övermått och det är ALS, men då är man först sjuk under lång tid. Visst är andra hemska sjukdomar också mycket tunga att ta sig igenom, men då fixar man det med. Man tar inte livet av sina barn. Os hjärna och hustruns hjärna är inte planetlära, detta är brottsliga handlingar. En var jurist. Han var säkert påläst om det brottsliga i sin handling. Rent av finns det lite höjd för det också i filmerna (?) som han skickat runt. Sjuka föräldrar ger tyvärr sjuka barn kan tänkas. Tror inte detta började med att barnen var sjuka.

Ett alternativ för O hade varit att ta barnen från sin hiskeliga fru, om det nu är så att man gärna vill skylla på hustrun. När man själv dog sist. Man=O. Han var ingen man. Han var en mördare.

Naturligtvis är ME/Cfs som kan drabba barn en betydligt värre sjukdom än ALS som bara drabbar äldre människor som ändå börjar närma sig livets slut. ALS är dessutom en sjukdom med ett ganska snabbt förlopp så den som drabbas behöver inte lida länge jämfört med om man redan som liten får ME/Cfs som man måste kämpa med hela livet.
Citera
2018-11-23, 14:13
Medlem
Citat:
Naturligtvis är ME/Cfs som kan drabba barn en betydligt värre sjukdom än ALS som bara drabbar äldre människor som ändå börjar närma sig livets slut. ALS är dessutom en sjukdom med ett ganska snabbt förlopp så den som drabbas behöver inte lida länge jämfört med om man redan som liten får ME/Cfs som man måste kämpa med hela livet.

ALS finns både i snabb version och långdragen. Har jobbat hos en man som hade ALS i 15 år men genomsnittet är 16 månader från diagnos till död. Det tar upp till 6 månader att få diagnosen. Och att man skulle närma sig livets slutskede vid 40-50 år tycker jag inte stämmer.

ME/Cfs kan man få när som i livet. Men de flesta får utmattningssyndrom som diagnos då ME inte är godkänd i hela landet hos FK.

Sen är det inte så lätt att få hemundervisning. Vi har försökt i 2 omgångar och det är i allra sista utväg får vi till svar. Men i vårt fall så är det tydligen inte så lätt. Vi har en hemmasittare sedan hon var 13. hon har knappt gått i skolan i högstadiet och har ett halvår kvar men får ändå inte den hjälp hon behöver. Så att töserna skulle få hemundervisning för att föräldrarna tyckte det går inte. Måste ha mer underlag för sånt. 1 miljon möten med skolan, bup, läkare mfl mfl.

Vet att Bjerehov försöker hjälpa så gott de kan. min son gick ut nian med att bara gå 1 dag i veckan så han fick betyg. Men på Korsbacka i Kävlinge finns inte den hjälpen. Där drar de in hjälpen för att tösen inte har tillräcklig närvaro.
Men ingen av de skolorna rekomendera hemundervisning. för dyrt, svårt att genomföra, och jag vet inte allt. Min son hade turen att få rätt klasslärare som gjorde allt för honom.
Citera
2018-11-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Sverige har obligatorisk skolplikt, därför har skolan skyldighet att förmedla skolundervisning om det så är på sjukhus eller vård i hemmet mot uppvisande av läkarintyg.

Samma gäller om en elev har hör- eller synproblem så skall skolmiljön anpassas.

Samma gäller för övrigt på universiteten jag har haft studenter med olika handikapp t.ex där all kurslitteratur lästs in och skrivits ute på blindskrift mm. Det betalas via särskilda pengar. Drabbar inte övriga elevers undervisning.
Citera
2018-11-23, 14:36
Bannlyst
Citat:

Varför tror du att O tvingade barnen att prestera så in i vassen - var har du fått det ifrån?
Känns som en trådsanning.
OM han nu ville att barnen skulle prestera så in i vassen.... Hur kommer det sig då att han drar ner på skoltimmarna och skoldagarna?
Låter ju helt ologiskt, då han egentligen borde ha velat ge dom ännu mer lärotid, så dom kunde prestera ännu bättre - Inte ta bort lärotid så dom presterar sämre.
Det får jag inte riktigt ihop.
Citat:
Troligtvis hade dom kraften från början, men efter 2-3 års kämpande så rann väl sakta kraften bort och så fattade dom detta otroligt tragiska beslut gemensamt, istället för att be om hjälp, tyvärr !!
Citat:
Det försökte nog han och Hanna förklara i sina olika meddelanden som har lämnats till anhöriga, släkt och vänner.
Konstigt nog så har dom kanske lyckats med att bli förstådda. (av en del)
Citat:
Vi håller nog alla med om att detta är brottsligt, och jäxxigt onödigt, och vi alla här inne försöker ju komma på hur detta kunde hända.
Ingen motsätter sig nog mot att föräldrarna är mördare, men anledningen varför dom blev det är nåt vi alla grunnar på.
Citat:
JA Oskar eller Hanna skulle ha tagit barnen från det huset, och bett om hjälp.
I detta gemensamma beslut från föräldrarna så väljer några att skylla på Hanna, och några skyller konsekvent på Oskar (typ du) trotts att beslutet var gemensamt.
Jag tror att dom dödade barnen tillsammans, och att båda två är lika stora mördare.
Citera
2018-11-23, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Sverige har obligatorisk skolplikt, därför har skolan skyldighet att förmedla skolundervisning om det så är på sjukhus eller vård i hemmet mot uppvisande av läkarintyg.

Samma gäller om en elev har hör- eller synproblem så skall skolmiljön anpassas.

Samma gäller för övrigt på universiteten jag har haft studenter med olika handikapp t.ex där all kurslitteratur lästs in och skrivits ute på blindskrift mm. Det betalas via särskilda pengar. Drabbar inte övriga elevers undervisning.

Sant. Kommunens plikt att ge barn undervisning är allomfattande. Oavsett hur många insatser de försökt med så krävs ändå att de fortsätter med nya medel om de inte lyckats. Skulle de ge upp och låta det bero, hade kommunen ofrånkomligen blivit dömda till vite vid en ev. anmälan till Skolinspektionen. Sen är det inte alla kommuner som lever upp till de högt ställda kraven ändå, ofta beroende på att man inom vissa kommuner har kommuninvånare som inte är medvetna om sina rättigheter. Kan tänka mig att Lomma kommun som är en rik lågskattekommun med en välutbildad befolkning är ganska välinformerade, något som deras skolor får svara upp mot.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-23 kl. 16:11.
Citera
2018-11-23, 16:48
Medlem
Citat:

Inom sjukvården upprättas vårdplaner och beaktandet av skolsituationen var en del av den planen. Man gjorde förmodligen en bedömning av om det skulle vara bra eller dåligt för barnen att vistas på skolan och landade i att det ur medicins synpunkt vore bättre för dem att få sin skolplikt uppfylld i en lugnare miljö. Sen kan planen kompletteras med ett intyg till skolan som i sin tur får anpassa sin verksamhet utifrån detta.

Syftet med barnens kontakter med sjukvården handlade självklart aldrig om att få ett intyg till skolan, det var naturligtvis för att få diagnos och behandling till den ”ofattbara” sjukdomen som drabbat barnen och därigenom familjen. Att ens tro att man kan kliva in på primärvåden med ett friskt barn med syftet att få till hemundervisning av medicinska orsaker är bara befängt. Den mängd av läkare och annan vårdpersonal som man skulle behöva dupera är så stor att detta faller på sin egen orimlighet. Att sedan lyckas upprätthålla det bedrägeriet under flera års tid......

Man måste verkligen bege sig in i sin egen själs mörkaste vrår för att hitta ett motiv till varför andra människor skulle iscensätta ett sådant bedrägeri och med vilka medel man skulle få barnen att bli, inte bara statister, utan huvudrollsinnehavare i det skådespelet.

Eftersom A;s sjukdom hade pågått under lång tid så bör rimligtvis hennes vårdplan ha nått så långt att man hade börjat planera för vilka anpassningar som skulle krävas för att tillgodose en långvarig funktionsnedsättning. Det är förmodligen i det skedet som föräldrarnas förmåga att anpassa sig till detta har misslyckats. Man tappade framtidstron och såg inte längre livet som ett alternativ. Mysteriet i fallet, för mig, ligger precis där. Hur kan två högpresterande personer tappa livsgnistan samtidigt även om framtiden inte längre såg så ljus ut som man föreställer sig när man är ung och får barn. Dom flesta brukar klara av att nyorientera sig även om det skulle visa sig att livet inte blev som man tänkt, för det blir det ju sällan.

Man har ju egentligen inga andra känslor eller erfarenheter att relatera till än sina egna, det kan hända att det är där problemet med att förstå tragedin uppstår. Eftersom det är så få, om någon, som väljer att agera som dessa föräldrar så är det naturligtvis väldigt svårt att förstå deras tankebanor. Det är möjligt att den pusselbit som alla söker för att få händelsen att bli begriplig helt enkelt inte finns. Föräldrarna helt enkelt kanske var två anomalier som ödet placerade under samma tak. Då dyker det ”egentliga motivet” aldrig upp eftersom det redan finns där mitt framför våra ögon, utan att vi klarar av att se det utifrån vår livssyn och våra referenser.
I yrkeslivet var Hanna o Oskar högpresterande ja men det säger ingenting om deras föräldraskap. Där var dom inte så högpresterande. Vi vet ingenting om hur dom var som föräldrar. Det här kalla planerandet skrämmer mig.Den kontrollerade galenskapen. Kunde dom prata med sina barn? Hur var den känslomässiga kontakten? Kände barnen av sina föräldrars hopplöshetskänslor? Kände dom sig som en belastning?Vilka signaler sände dom ut till Agnes och Moa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in