2018-11-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det skulle också vara intressant att jämföra fuskarnas gymnasiebetyg med resultaten på högskoleprovet. Betyg är också offentlig handling. Uppenbarligen skriver man ju högskoleprovet för att ens betyg inte räcker till för att komma in på ett program, men resultatet på högskoleprovet korrelerar med nivån av kunskap och allmänbildning, och det är inte speciellt troligt att en person som var lat eller korkad på gymnasiet plötsligt något år senare har hämtat in all kunskap, speciellt inte om gapet mellan gymnasiebetyg och resultatet på HP är stort.

Att jämföra gymnasiebetyg med resultat på HP skulle kunna användas av UHR för att detektera fuskare på programmen. Där gapet är stort finns med stor sannolikhet en fuskare. Tanken väcktes när jag såg hur enormt många blattar det går på läkarprogrammet på KI. De är uppenbart enormt överrepresenterade i förhållande till de nationella snittresultaten från de problemskolor där de oftast går. Deras språkkunskaper ligger också långt under svenskars i snitt. Ändå återfinns så många av dem på landets topputbildningar.

Högskoleprovet anses ju vara en till chans för dem som inte klarade gymnasiet med bästa betygen. Så att korrelera dåliga gymnasiebetyg med bra hp-resultat och säga att det är fusk är inte rimligt. Däremot tidigare hp-resultat och ifall det finns en stor höjning- det kan tyda på fusk.
Citera
2018-11-22, 22:57
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elitz
Fuskar en person på högskoleprovet lär samma person inte ha något problem med att fuska på tentorna under utbildningen.
Men läkare blir ingen utan att ha godkänd praktik, flertalet praktiker under flera terminer. Klarar fuskaren dessa praktiker är det iaf någon som försöker och kämpar väl, men ändå en fuskare från början, som tagit någon annans plats.

Nu vet inte jag hur man kan fuska på en tenta och knappast att det är så avancerad utrustning som Hanson Brothers i Norrköping hade.
Citera
2018-11-22, 22:59
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Man kan inte sänka kraven till och börja med eftersom de styrs av sökandets meriter. Det är inte universiteten som bestämmer nivån på intagningspoängen. Vi är inte behov av många fler läkare. Vi är i behov av kompetenta läkare och annan personal (sjuksköterska).

Men bevisligen klarar dom ju utbildningen fast dom förmodligen var dåliga på högskoleprovet, om det gått rätt till.
Citera
2018-11-22, 23:02
Medlem
elitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Nu vet inte jag hur man kan fuska på en tenta och knappast att det är så avancerad utrustning som Hanson Brothers i Norrköping hade.
I en vanlig salstenta är det inte svårare än att du har ett vikt papper i fickan som du läser på under toalettbesöket. Inga garantier för godkänd tenta, men ett par extrapoäng får du lätt.
Finns ingen som visiterar, på sin höjd är det någon som kollar toaletten efter du lämnat den.
Citera
2018-11-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Jag säger ju att vi ska avrätta dom som gjort fusket möjligt, vad är det du inte förstår?
Sen anser jag att det är kapitalförstöring att sparka ut studerande som bevisligen klarar utbildningen, det genererar i sin tur att ex stafettläkarna mister sina chanser att sno åt sig våra skattemedel.

Sänk kraven på intagningspoängen då det bevisligen är för höga för att bli läkare och 3 dubbla antalet utbildningsplatser.

Är du dum? Den absoluta majoriteten av de som går på läkarprogrammet har kommit in utan fusk.
De fuskande utgör en oerhört liten andel.
Även stafettläkarna.
Läkarprogrammet är kraftigt utbyggt. Enligt både Läkarförbundet och Arbetsförmedlingen kommer det råda balans på tillgång/efterfrågan på läkare på sikt.

Tusentals påbörjar programmet årligen. En liten, liten andel har kommit in med HP-fusk. Och ca 3% av landstingens budget går till hyrpersonal (där läkarna står för drygt hälften). Vill man bli av med hyrläkare finns det tusen andra, mer rimliga och effektiva trådar, än att inte straffa HP-fuskare.

Att försöka dra in hyrläkare i denna diskussion visar på en extrem okunskap.

Vi kan ju inte sluta beivra brott bara för att "de kan ju bli en vinst på lite längre sikt". Jesus!
Citera
2018-11-22, 23:10
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Det kanske är kapitalförstörning dock handlar det om att upprätthålla HS provets legitimitet och visa att de som fuskar alltid straffas.
Kostnaden att inte den bästa fick utbildningen är betydligt högre än om man sparkar ut några från utbildningen

Nja, nu ser ju verkligheten ut på ett helt annat sätt, att någon vet obetydligt vetande i högskoleprovet är inte samma sak som yrkesskicklighet.

Fast den bästa hade ju kommit in iallafall.
Citera
2018-11-22, 23:17
Medlem
Att ligan så dumdristigt ställde upp i radiointervju och helt öppet skröt om fuskandet samtidigt som de kritiserade provet för att vara alldeles för trubbigt. Varför dra det till sin spets (?).
Att ge sig på utbildningsväsendet i Sverige med den attityden rubbade något fundamentalt i den svenska folksjälen. Utbildningen är något av det heligaste vi har i Sverige.

Varför tror vi på folk som skriver i tråden och uppger sig för att vara oskyldiga? Är du med på en excelfil, som det inte är meningen ska existera, borde du inte ha en extremt stark koppling? Jag är helt ointresserad av vilket försvarstal de inblandade har. Alla människor ljuger och ju mer vi har att förlora desto mer desperata blir vi. Ordet jäv borde inbankas.

Varför ska de som står med i excelfilen men inte sökt utbildning ses som oskyldiga? Provresultatet är giltigt i fem år, bara för att de inte studerar så kan de likväl ha kommit in tidigare, slagit ut en annan ärlig människa, för att sedan hoppa av när pluggandet blev för svårt. Eller planerat att söka in till en utbildning innan provresultatets giltighet gått ut.

När jag såg dokumentären så slogs jag av hur smarta människor kan vara men samtidigt ändå så ignoranta för helheten. Ligan skulle kunnat hålla på med det här upplägget i många år till utan att bli upptäckta. Lite som seriemördare som väljer att gäcka polisen genom att initiera en katt och råttalek. Ett bra exempel är när Ligan lättvindigt väljer att ställa upp i en intervju som sänds över hela sverige men samtidigt nojjar sig tillräckligt för att välja gummihandskar (?). Ett annat är när en dryg miljon grävs ner djupt i marken på samtidigt som det finns vittnen.

Det är inte frågan om att personerna som studerat på prestigefulla utbildningar ska kickas ut eftersom det finns risk för att de inte är kompetenta nog att bära på ansvarsfulla poster utan det här handlar om, som reportern sa i slutet av inslaget, att ge en garanti för att högskoleprovet som mätinstrument är det bästa vi har just nu. Visst det kanske är lite fyrkantigt och ja du kan falla på målsnöret men det är likväl en väl beprövad erfarenhet.

Krönikan av L*visa H*llb*rg (*=o, *=e) i metro är välskriven (jag håller dock absolut inte med om personens åsikter) men jag förundras mest över varför en person med uppenbar potential, som klarat sig igenom x antal terminer på en tuff utbildning, valde den lätta vägen.
Senast redigerad av Frontier85 2018-11-22 kl. 23:56.
Citera
2018-11-22, 23:20
Medlem
Så länge UHR terminerar påbörjad utbildning hos de som fuskat eller att dessa personer självmant hoppat av utbildningen så ser jag ingen anledning till uthängning. Och så länge de inte påbörjar en ny utbildning med samma resultat utan försöker komma in på hederligt vis så ser jag inte heller något problem.

Men skulle inte UHR göra detta trots påvisat fusk, så ser jag ingen annan väg än att dessa förbrytare hängs ut. Det är vi nog många som kommer att se till. Varenda litet omoraliskt slödder som fuskat men inte blivit utslängd eller hoppat av kommer att straffas på ett eller annat vis. Vi kommer jaga er tills varenda liten fuskare är funnen. Och tro mig det är bara fråga om tid innan det upptäcks.
Citera
2018-11-22, 23:23
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
I en vanlig salstenta är det inte svårare än att du har ett vikt papper i fickan som du läser på under toalettbesöket. Inga garantier för godkänd tenta, men ett par extrapoäng får du lätt.
Finns ingen som visiterar, på sin höjd är det någon som kollar toaletten efter du lämnat den.

Då är det förmodligen många som sitter i tråden och häxjagar dom som nu ligger under granskning som själv har fuskat.

Brukar vara dom som skriker mest som ligger närmast till hands.
Citera
2018-11-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontier85
Att ligan så dumdristigt ställde upp i radiointervju och helt öppet skröt om fuskandet samtidigt som de kritiserade provet för att vara alldeles för trubbigt. Varför dra det till sin spets (?).
Att ge sig på utbildningsväsendet i Sverige med den attityden rubbade något fundamentalt i den svenska folksjälen. Utbildningen är något av det heligaste vi har i Sverige.

Varför tror vi på folk som skriver i tråden och uppger sig för att vara oskyldiga? Är du med på en excelfil, som det inte är meningen ska existera, borde du inte ha en extremt stark koppling? Jag är helt ointresserad av vilket försvarstal de inblandade har. Alla människor ljuger och ju mer vi har att förlora desto mer desperata blir vi. Ordet jäv borde inbankas.

Varför ska de som står med i excelfilen men inte sökt utbildning ses som oskyldiga? Provresultatet är giltigt i fem år, bara för att de inte studerar så kan de likväl ha kommit in tidigare, slagit ut en annan ärlig människa, för att sedan hoppa av när pluggandet blev för svårt. Eller planerat att söka in till en utbildning innan provresultatets giltighet går ut.

När jag såg dokumentären så slogs jag av hur smarta människor kan vara men samtidigt ändå så ignoranta för detaljer. Ligan skulle kunnat hålla på med det här upplägget i många år till utan att bli upptäckta. Lite som seriemördare som väljer att gäcka polisen och får en kick av att leka katt och råttalek. Ett bra exempel är när Ligan lättvindigt väljer att ställa upp i en intervju som sänds över hela sverige men samtidigt nojjar sig tillräckligt för att välja gummihandskar (?).

Det är inte frågan om att personerna som studerat på prestigefulla utbildningar ska kickas ut eftersom det finns risk för att de inte är kompetenta nog att bära på ansvarsfulla poster utan det här handlar om, som reportern sa i slutet av inslaget, att ge en garanti för att högskoleprovet som mätinstrument är det bästa vi har just nu. Visst det kanske är lite fyrkantigt och ja du kan falla på målsnöret men det är likväl en väl beprövad erfarenhet.

Krönikan av L*uise H*llb*rg (*=o, *=e) i metro är välskriven (jag håller dock absolut inte med om personens åsikter) men jag förundras mest över varför en person med uppenbar potential, som klarat sig igenom x antal terminer på en tuff utbildning, väljer den lätta vägen.

Tycker du summera det väldigt bra här.
Citera
2018-11-22, 23:30
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontier85

Krönikan av L*uise H*llb*rg (*=o, *=e) i metro är välskriven (jag håller dock absolut inte med om personens åsikter) men jag förundras mest över varför en person med uppenbar potential, som klarat sig igenom x antal terminer på en tuff utbildning, väljer den lätta vägen.
Jag tror du fick fel förnamn där. Hon heter L——isa
Citera
2018-11-22, 23:33
Medlem
Citat:

Kan fungera på "lättare" program och "mindre tentor".
Men läser du civ ing eller läkarprogrammet är tentorna mycket mastiga. Läkarprogrammet har mastiga tentor som kräver en mycket stor detaljkunskap och avancerade samband och skeenden. Komplexa frågeställningar med frågor som inte direkt går att googla. Det är skillnad på tentor i gymnasiet och läkarprogrammets tentor.

Ett vikt A4 eller mobil inne under ett toalettbesök ger maximalt kanske 5% extra poäng på tentan för den som vill fuska. Att tro att man ska klara läkarprogrammet genom toalettfusk under tentamen - då lär man bli mycket besviken. Tentorna är på tok för mastiga för något sådant. En enda fråga kan behandla kanske 20-30 strukturer/skeenden/namn - att gå in på toaletten, snabbt memorera dessa och sedan tillbaka till stolen och skriva ner svaret på 2 sidor - det blir en utmaning ^^. Lägg därtill att proven brukar ligga på 20-30 sidor minst. Proven är utformade så att fusk "a la gå in på toaletten" inte lönar sig.
Senast redigerad av Endryt 2018-11-22 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in