2018-11-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det skulle kunna vara en beskrivning av en svårhanterlig livssituation, på väg i utförsbacke med dåliga bromsar; är enig med dig.

Men om flickorna bara grät, hade ont och sov om vartannat; varför i hela friden ansökte man inte om kommunal assistans? För två jurister hade det varit "a piece of cake" att skriva en ansökan och få igenom den. Överklagan hos fler än en instans är också möjlig ifall beskedet blir negativt.
De hade då utifrån antalet beviljade timmar kunnat anställa antingen någon i familjen eller en utomstående personlig assistent åt flickorna. Ledsagarservice - varför nyttjades inte den tjänsten? Oavsett diagnos; idiopatiskt trötthetssyndrom, ME, narkolepsi, depression, bipolär sjukdom... fanns stora möjligheter att få hjälp via kommunen.

En högst individuellt anpassad skolgång har visat att de inte alls var svikna av samhället. Det har talats om erbjudande av kuratorstöd i tråden och det är också vad som brukar erbjudas i samband med sjukdom i familjen.
De var dessutom två om att bära ansvaret och det har viss betydelse, för ett liv med sjuka barn tar även på den fysiska orken och föräldrarna kan då här turas om att sköta om och ev. vaka nattetid.
En förälders naturliga instinkt är att visa omsorg och lindra det som tar ont, både själsligt och kroppsligt - vad gick fel här och har morden ö.h.t att göra med flickornas tillstånd?
De var båda utåt sett vid sina sinnens fulla bruk, både föräldrar och syskon i livet, och de hade det så pass gott ställt att det ekonomiska inte stod i vägen när det kom till att söka alternativ vård.
En större utredning av äldsta flickan var också i görningen.

Den 22 febr. uttrycktes att man hade en del lösa trådar i ärendet och vad utredarna nystar fram i slutändan är inte på något sätt givet.

Spekulerar: en ovanligt tajt relation med minimalt socialt umgänge är den bild som framträder, inte bara i PM:et. Enligt "Rockkungen" ska också umgänget med HB´s släkt ha varit begränsat. Ytligt och utåt sett skulle den symbiosliknande relationen med det intensiva telefonerandet kunna tas som ett uttryck för djup kärlek där man nöjde sig med varandras sällskap efter arbetsdagens slut.
Men, stämde omgivningens syn på paret med hur det såg ut inuti familjen, får man lov att fråga sig. Eller var allt bara en skickligt upprätthållen och skimrande fasad, väl inövad efter många års äktenskap? En kvinna som till sist inte orkade sätta emot makens ständiga tillsägelser och kritik utan tillät honom för husfridens och flickornas skull, att begränsa umgänget med väninnor och den egna familjen, övervaka med tät telefonkontakt dagtid och ute på resor etc; -se, de är ju så romantiskt tajta!
/.../

Ett stort JA! Fallet är vad som ska diskuteras här, inte andra postare; tjafs går fetbort.

Det var iofs en höginkomstfamilj, men om man ser på tillgångarna i bouppteckningen så var dom knappast särskilt förmögna och definitivt inte ekonomiskt oberoende. Ekonomin har inte heller någon större påverkan på möjligheten att hitta alternativa behandlingar eftersom det sällan är en kostnadsfråga. Den bästa vården finns redan tillgänglig i den befintliga vården.

Min känsla är att den som tror att en eller båda föräldrarna var helt friska och därför söker andra motiv än sjukdomar och psykiska besvär får leta förgäves.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-11-22 kl. 22:15.
Citera
2018-11-22, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg ca 1000 sidor tillbaka:

Hemundervisning får en elev inte utan vidare. Det ser i regel ut såhär:

Mentor (klassföreståndare) & ev. elevassistent samråder med elevhälsoteam för att komma fram till vad eleven behöver för extra anpassningar. Detta är ett första steg och kan vara sådant som att man kommer överens om att eleven behöver få ta kortare pauser eller behöver anpassat studiematerial etc.

Om eleven efter denna insats fortfarande inte förväntas kunna nå målen upprättas något som kallas för ett åtgärdsprogram. Detta upprättas av elevhälsoteamet i samråd med mentor & övrig personal som undervisar eleven samt föräldrar. Vårdnadshavare måste godkänna åtgärder och ev. utredningar till skillnad från anpassningarna. Här börjar man i regel med att se ifall en pedagogisk utredning behöver göras av speciallärare och ifall en psykologutredning behöver göras av en barnpsykolog. Vanliga åtgärder i ett åtgärdsprogram är t.ex kortare skoldag, en-till-en undervisning i vissa eller samtliga ämnen, eller som allra sista utväg - hemundervisning.

Det är alltså inte utan vidare en elev får hemundervisning som sagt. Jag vet inte hur mycket utav dessa handlingar som är offentliga handlingar eftersom skolor ju är kommunala verksamheter, men jag antar att media i så fall redan begärt ut det som går att få ut från skolan gällande flickornas skolgång.

Media har rapporterat om många samtal mellan elevhälsoteam och föräldrar där de mesta av de utredande diskussionerna och insatserna har dokumenterats i protokoll. Man har dessutom beskrivit att avsikten hela tiden har varit återgång till skolan successivt när flickorna mådde bättre, något som regelbundet följdes upp.

Beträffande utredningen som förvaltningschefen initierade har han berättat att inga fel hittades utifrån gällande lagar och regler och rutiner. Däremot infördes en ny rutin om anmälan till socialtjänsten vid 20% frånvaro eftersom detta var den enda instans som inte varit inkopplad på familjen, inte för att det fanns tecken på att barnen for illa.
Citera
2018-11-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det är klart som dop-vatten att några journalister vet exakt vad som hänt i villan.
Tyvärr kan dom ju inte skriva nåt som inte går att bekräfta, så även om dom VET vad som
hänt, så måste även dom vänta in bekräftelse från ex NFC innan dom kan skriva nåt.
Annars så kan dom ju hitta på vad som helst och skriva det i sin blaska.
Självklart har journalister "personliga & hemliga" skvallerbyttor inom polisen, och det är vällll ingen
hemlighet

Välllkommen in i värmen. Jag trodde faktiskt inte att kvälllstidningsreportrarna var så noga med att kolla sina tips. Det är väll snarare så att man alldrig ska förstöra en bra nyhet genom att kolla sanningshalten.
Citera
2018-11-22, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack för påminnelsen. Jag har säkert läst ditt inlägg tidigare, men är glad att du skriver igen. Men vad skriver du ?
Mentor, klassföreståndare, elevassistent,elevhälsoteam, föräldrar, vårdnadshavare, barnpsykolog.... eh, var finns eleven ? I detta fall, fick två flickor, som sägs vara sjuka - utan att ha en defekt inlärningsförmåga - rent allmänt alltså, hemundervisning. Nån annan kan ju ha tyckt annorlunda....

Det var flickornas symtom medan de gick i skolan som blev avgörande för initierandet av hemundervisningen. Det gjordes några försök till återgång men detta misslyckades då barnen blev utmattade. Man försökte bland annat med ett vilorum, kortare skoldagar och kravanpassning. Menar du att barnen fejkade sina symtom för pappas skull?
Citera
2018-11-22, 22:23
Medlem
Om någon är särskilt intresserad av åtgärdsprogram med mera, så finns det läsning här. Där nämns också att åtgärdsprogram är offentlig handling.

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/extra-anpassningar-och-sarskilt-stod-i-skolan#h-Atgardsprogram
Citera
2018-11-22, 22:24
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det var flickornas symtom medan de gick i skolan som blev avgörande för initierandet av hemundervisningen. Det gjordes några försök till återgång men detta misslyckades då barnen blev utmattade. Man försökte bland annat med ett vilorum, kortare skoldagar och kravanpassning. Menar du att barnen fejkade sina symtom för pappas skull?

Inte alls. Ingen skugga ska falla på barnen.
Citera
2018-11-22, 22:25
Medlem
Citat:
Jag finner det helt enkelt osannolikt. Att båda flickorna drabbats av sjukdom - möjligtvis samma. Att dom ordinerats hemundervisning - men inget annat. Barnen är mördade - föräldrarna döda. Enligt bevittnat testamente är barnen fullkomligt åsidosatta till förmån för sina åldriga far- och morföräldrar. En hel kennel är begravd. Jag kan emellanåt luta mig emot dina spekulationer kring Sc. Tror ändå inte det....
Jag förstår inte det du skriver om att barnen är fullkomligt åsidosatta i testamentet. Som jag förstått det gällde testamentet bara vissa delar av imateriella rättigheter där man kan ifrågasätta värdet av dessa. Men jag medger ödmjukast att jag inte studerat allt i denna tråd och sett testamentet.
Citera
2018-11-22, 22:32
Bannlyst
Citat:
Inte alls. Ingen skugga ska falla på barnen.
Ok, barnen fejkade inte och var alltså aldrig sjuka...
Egentligen ganska fascinerande att man kan sitta hemma bakom sin skärm och fantisera ihop att det räcker att komma viftande med ett papper och att skolan då skulle ställa sig i givakt och ge två pigga, glada och kärnfriska barn hemundervisning - skollagar, kommunala regler, etiska principer, yrkesstolthet, skolledning, elevhälsoteam, rektorsutbildning, medicinska, psykologiska och sociala utbildningar till trots. Men visst, om ens primära incitament i livet är självstimulering via sin egen fantasi så blir det väll begripligt.
Citera
2018-11-22, 22:34
Bannlyst
Hej.
Jag tar mig friheten att svara på ditt inlägg.
Jag vill INTE starta en hätsk diskussion, utan bara säga hur JAG ser på det.
Tar mig friheten att stycka upp ditt inlägg-mitt svar syns tydligare då.
Hoppas det är ok.

[quote=afKnollentott|65911673]Tack för påminnelsen. Jag har säkert läst ditt inlägg tidigare, men är glad att du skriver igen. Men vad skriver du ?

1. Mentor, klassföreståndare, elevassistent, elevhälsoteam, föräldrar, vårdnadshavare, barnpsykolog.... eh, var finns eleven ?
Mitt i centrum bland alla dessa människor som du nämner här ovan. Allt som dom funderar på, har möten om, vrider och vänder på handlar om eleven. Just för att INTE göra en felbedömning utan för att det skall bli så bra som möjligt för eleven mitt svar: eleven är i centrum.

2.I detta fall, fick två flickor, som sägs vara sjuka
Varför ordnar skolan med ett vilrum om barnen var friska
Varför beslutar skolan om att barnen inte skall delta på stökiga och högljudda lektioner om barnen var friska.
Varför beslutar ett helt gäng personal att det är bäst att flickorna får hemundervisning om barnen var friska
Varför skriver en läkare ut läkarintyg till barnen om dom var friska.
Lärarna som besökte barnen...varför sa inte dom till rektorn att det inte var nått fel på barnen om dom var friska.
Varför åkte föräldrarna utomlands med barnen om dom var friska.
Varför gav inte barnen/Hanna ett enda tecken till någon om dom var friska.
Rektorn hade LÄTT kunnat neka hemundervisning om hon tyckt att nåt är fel, för hemundervisning är jäkligt dyrt, krånglig schema-planering mm mm, så hon hade aldrig gått med på det om barnen varit friska

3.- utan att ha en defekt inlärningsförmåga - rent allmänt alltså, hemundervisning.
Jo, inlärningsförmågan var kraftigt nedsatt på grund av kroniskt trötthetssyndrom, för dom var sjuka.

4. Nån annan kan ju ha tyckt annorlunda....
Förmodligen Hanna i så fall....Hon har erkänt i brev och testamente, och förmodligen förfalskat Oskars underskrift.[/QUOTE]
Citera
2018-11-22, 22:40
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ok, barnen fejkade inte och var alltså aldrig sjuka...
Egentligen ganska fascinerande att man kan sitta hemma bakom sin skärm och fantisera ihop att det räcker att komma viftande med ett papper och att skolan då skulle ställa sig i givakt och ge två pigga, glada och kärnfriska barn hemundervisning - skollagar, kommunala regler, etiska principer, yrkesstolthet, skolledning, elevhälsoteam, rektorsutbildning, medicinska, psykologiska och sociala utbildningar till trots. Men visst, om ens primära incitament i livet är självstimulering via sin egen fantasi så blir det väll begripligt.

Nja.. inte riktigt. Om du fullföljer ditt resonemang - borde flickorna vara i livet. Dom var aldrig dödsdömda av skolan, omgivningen, kommun eller tillvaron i stort. En förälder fick dock för sig att barnen skulle mördas...

Barnen var aldrig sjuka på det sättet att de var dödsdömda...
Citera
2018-11-22, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Välllkommen in i värmen. Jag trodde faktiskt inte att kvälllstidningsreportrarna var så noga med att kolla sina tips. Det är väll snarare så att man alldrig ska förstöra en bra nyhet genom att kolla sanningshalten.

Tack min vän.
Jag tror såklart det beror på vilken tidning det är när det gäller etik och sanningshalt.
Känns som det är skillnad på "Hänt Extra" och "Dagens Nyheter"

Sen tror jag det helt och hållet beror på vad man bevakar som journalist.
Just detta fallet är ju rätt känsligt och har stor uppmärksamhet, och då tror jag journalisterna vill ha saker och ting bekräftat innan dom publicerar nått.
Det var vällll samma med Lisa Holm fallet mfl.

Sen skiter nog dom flesta "action-reportrarna" i moral och etik eller att nått skall bekräftas innan dom rapporterar om ett gäng snor-ungar som krossar rutorna på en busshållplats.
Citera
2018-11-22, 22:44
Medlem
afKnollentotts avatar
[quote=Avd.9|65912036]Hej.
Jag tar mig friheten att svara på ditt inlägg.
Jag vill INTE starta en hätsk diskussion, utan bara säga hur JAG ser på det.
Tar mig friheten att stycka upp ditt inlägg-mitt svar syns tydligare då.
Hoppas det är ok.

Citat:
Tack för påminnelsen. Jag har säkert läst ditt inlägg tidigare, men är glad att du skriver igen. Men vad skriver du ?

1. Mentor, klassföreståndare, elevassistent, elevhälsoteam, föräldrar, vårdnadshavare, barnpsykolog.... eh, var finns eleven ?
Mitt i centrum bland alla dessa människor som du nämner här ovan. Allt som dom funderar på, har möten om, vrider och vänder på handlar om eleven. Just för att INTE göra en felbedömning utan för att det skall bli så bra som möjligt för eleven mitt svar: eleven är i centrum.

2.I detta fall, fick två flickor, som sägs vara sjuka
Varför ordnar skolan med ett vilrum om barnen var friska
Varför beslutar skolan om att barnen inte skall delta på stökiga och högljudda lektioner om barnen var friska.
Varför beslutar ett helt gäng personal att det är bäst att flickorna får hemundervisning om barnen var friska
Varför skriver en läkare ut läkarintyg till barnen om dom var friska.
Lärarna som besökte barnen...varför sa inte dom till rektorn att det inte var nått fel på barnen om dom var friska.
Varför åkte föräldrarna utomlands med barnen om dom var friska.
Varför gav inte barnen/Hanna ett enda tecken till någon om dom var friska.
Rektorn hade LÄTT kunnat neka hemundervisning om hon tyckt att nåt är fel, för hemundervisning är jäkligt dyrt, krånglig schema-planering mm mm, så hon hade aldrig gått med på det om barnen varit friska

3.- utan att ha en defekt inlärningsförmåga - rent allmänt alltså, hemundervisning.
Jo, inlärningsförmågan var kraftigt nedsatt på grund av kroniskt trötthetssyndrom, för dom var sjuka.

4. Nån annan kan ju ha tyckt annorlunda....
Förmodligen Hanna i så fall....Hon har erkänt i brev och testamente, och förmodligen förfalskat Oskars underskrift.[/QUOTE]

Se där ja. Punkt 4, är allt ett alternativ - jag rangordnar det inte. Bra input.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in