2018-11-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Med samma retorik kan man lika gärna säga att det var någon utomstående som utförde morden, att morden skedde på annan plats än i Sverige och sedan blev transporterade till Bjärred, är någon av dem kanske utbytt mot en annan person och Hanna lever loppan idag och frågan är hur många fler döda i huset de hittade efter pressmeddelandet.

Nä, vi får nog utgå från det vi har fram tills ny information tillkommer som kullkastar den tidigare. Det eller fantisera och gissa vilt.

Vi kan gissa vilt tills ny information tillkommer som kullkastar den tidigare.
Citera
2018-11-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är väl just dessa frågor som är viktiga. Ok, att flickorna fick en diagnos - men sen då? Man lämnar ju inte en familj med enbart en diagnos. Om två halvstora barn blir så svårt drabbade av sjukdom att de inte kan gå i skolan, krävs det väl mycket omfattande insatser, bland annat för att barnen ska kunna hålla modet uppe. Detta har vi också varit inne på många gånger i tråden: man tycks ha sörjt väl för barnens intellektuella utveckling (skolutbildning), men hur var det med barnens fysiska, känslomässiga och sociala behov? Behov av kamratkontakter, av omväxling och nöjen - behov av att få ingå i ett sammanhang, av att kunna ha drömmar om framtiden...behov av att få börja frigöra sig så smått från sina föräldrar och bli självständiga - så som tonåringar vill...
Men fan! Det var nog där problemet låg när föräldrarna pratade om att det saknades livskvalitet och framtid. Jag känner mig som en fullständig klant som inte har förstått att det var sjukdomen dom menade!
Citera
2018-11-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men fan! Det var nog där problemet låg när föräldrarna pratade om att det saknades livskvalitet och framtid. Jag känner mig som en fullständig klant som inte har förstått att det var sjukdomen dom menade!

Ja, det var nog det föräldrarna menade.

Det jag menade med mitt inlägg var: vilket stöd och vilken hjälp fick föräldrarna för att kunna ge sina barn livskvalitet? Vilket stöd fick barnen och varifrån? Vilket stöd och vilken hjälp fick familjen inte?

Om två föräldrar tar på sig hela ansvaret för att tillgodose sina sjuka barns alla behov, så förstår man att föräldrarna gick på knäna. Om det fanns många andra runt omkring som också hjälpte till, så kunde det kanske ha blivit lättare. Var dessa föräldrar mycket ensamma i sin strävan att försöka normalisera barnens tillvaro? I sina försök att ge barnen åtminstone delar av det normala liv som alla föräldrar vill att barnen ska ha? Jag har tidigare skrivit att isolering kan ha haft betydelse för den tragiska utgången.

Om "samhället" har svikit så bör detta komma fram.
Citera
2018-11-22, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hej!
Från idiotsäker källa idag!
Utredning pågår fortf.
Stora delar kommer förhoppningvis bli offentlig.
Media kommer rapportera så mkt dom kan.

Det stämmer.!
Jag har haft kontakt med en journalist som jobbar på en av våra stora tidningar.
Han/hon svarade mig såhär i ett av våra första mailväxlingar

15/11-18
Hej Johan!
Du är inte ensam om att inte kunna släppa detta fall. Jag har kontinuerlig kontakt med polisen angående resultaten från de tekniska undersökningarna, som inte har sammanställts färdigt ännu. Förundersökningen pågår alltså fortfarande, men den kommer sannolikt att avslutas inom de närmsta veckorna. Då kommer vi förhoppningsvis kunna rapportera om fler detaljer i ärendet.

Sen passade jag såklart på att ställa några frågor om han/hon visste nåt som inte publicerats och fick då till svar.

Angående dina övriga frågor så är det svårt för mig att berätta vad vi eventuellt vet men som vi inte gått ut med, eftersom det är pressetiska överväganden som ligger bakom sådana bedömningar och de blir tämligen meningslösa om vi släpper infon på andra sätt. Men polisen har varit väldigt förtegna, så det har varit svårt att få uppgifter bekräftade.
Citera
2018-11-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Instämmer helt med dig.
Tror att föräldrarnas status, utbildning och yrkeskarriär tyvärr kan ha varit en nackdel i denna tragedi.

Är med i en facebook grupp (mest av nyfikenhet) som heter - alternativ medicin - man blir nästan rädd att läsa i gruppen. Skolmedicin anses vara humbug och i princip allt går att bota med naturmedicin, ändrad kost, tillägg av vitaminer och mineraler eller stoppa in en vitlök i näsan. Jag tycker väl också att gamla husmorsknep kan fungera så allt kan man inte förkasta men för att komma till min poäng så får jag en sekt känsla när man läser i gruppen. O:s syster är också med i denna grupp!!

Vi har ju vid ett flertal tillfällen här i tråden varit inne på detta med alternativ medicin och undrat över familjens inställning (med anledning av H´s aktivitet på Face book mm). Tycker att detta är viktigt att ha med i bakhuvudet. Skulle denna aspekt visa sig ha betydelse i sammanhanget, så behövs det ju en bra samhällsdebatt i detta ämne.
Citera
2018-11-22, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det stämmer.!
Jag har haft kontakt med en journalist som jobbar på en av våra stora tidningar.

15/11-18
Hej Johan!
Du är inte ensam om att inte kunna släppa detta fall. Jag har kontinuerlig kontakt med polisen angående resultaten från de tekniska undersökningarna, som inte har sammanställts färdigt ännu. Förundersökningen pågår alltså fortfarande, men den kommer sannolikt att avslutas inom de närmsta veckorna. Då kommer vi förhoppningsvis kunna rapportera om fler detaljer i ärendet.

Sen passade jag såklart på att ställa några frågor om han/hon visste nåt som inte publicerats och fick då till svar.

Angående dina övriga frågor så är det svårt för mig att berätta vad vi eventuellt vet men som vi inte gått ut med, eftersom det är pressetiska överväganden som ligger bakom sådana bedömningar och de blir tämligen meningslösa om vi släpper infon på andra sätt. Men polisen har varit väldigt förtegna, så det har varit svårt att få uppgifter bekräftade.

Känns konstigt att citera sig själv.

Det viktiga för min del är att media har INTE släppt detta.
Media har självklart kontakt med polisen, och media kommer
rapportera när polisen har sammanställt allt, och beslutat sig för hur
mycket som skall släppas till allmänheten.
Har vi tur så kanske polisen är snäll denna gången och lämnar ut mer detaljerat
om vad och varför detta kunde hända.
Vi alla vet att polisen inte behöver delge oss ett skit, men då detta är unikt
så kanske dom gör ett undantag.
Vad gäller allmänintresset så finns det inte en käft i min närhet som pratar, eller ens
kommer ihåg detta, men det tar nog fart igen när polisen är klar och media börjar skriva igen.

Men som sagt, media har inte släppt detta.
Citera
2018-11-22, 20:02
Avslutad
Citat:
Det stämmer.!

15/11-18
Hej Johan!

Ja jag skrev för ett par/tre veckor sen att det finns massor av journalister som vet vad som hände i huset den ödesdigra natten.
Väntar bara på att nån ska glappa och avslöja nånting anonymt. Men som ändå går att verifiera på nåt sätt.
Citera
2018-11-22, 20:09
Medlem
För övrigt så kan ju bakgrunden till den stora tragedin ha varit mycket mer komplex än vi anar. I tråden diskuteras ofta en enda aspekt åt gången, och då blir det nästan som ett felsökningsschema med linjärt samband mellan orsak och verkan: "O var psykiskt sjuk - familjen utplånades." Eller: "Familjen var scientologer och det ledde till dess undergång."

Verkligheten är ju ofta mer sammansatt, och flera olika orsaker kan ha samspelat på ett olyckligt sätt. Det kan ha varit litet av det ena, och litet av det andra. En förälder kan ha lidit av psykisk ohälsa, föräldrarna kan ha haft vissa sympatier för scientologernas ideologi, föräldrarna kan ha varit motståndare mot "vanliga" mediciner och lät helst bli att medicinera, och så vidare.
Citera
2018-11-22, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Ja jag skrev för ett par/tre veckor sen att det finns massor av journalister som vet vad som hände i huset den ödesdigra natten.
Väntar bara på att nån ska glappa och avslöja nånting anonymt. Men som ändå går att verifiera på nåt sätt.

Det är klart som dop-vatten att några journalister vet exakt vad som hänt i villan.
Tyvärr kan dom ju inte skriva nåt som inte går att bekräfta, så även om dom VET vad som
hänt, så måste även dom vänta in bekräftelse från ex NFC innan dom kan skriva nåt.
Annars så kan dom ju hitta på vad som helst och skriva det i sin blaska.
Självklart har journalister "personliga & hemliga" skvallerbyttor inom polisen, och det är vällll ingen
hemlighet
Citera
2018-11-22, 20:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det stämmer.!

15/11-18
Hej Johan!

Roligt att du postar här igen - och intressant info!
Det har varit öronbedövande tyst om detta fall med ett fåtal media-blink allt som allt under tio månader.
Det kan inte bara bero på ointresse som sagt - inte med en FB-tråd som visats 11 miljoner gånger, fler gånger än Palmemordet.
Av någon orsak vill man inte offentligt öppna dörrarna till detta. Trots att det finns ett samhällsintresse, en önskan att ta lärdom och få reda på om omgivande samhällsinsatser brustit.
Är det verkligen enbart av pietetsfull hänsyn till berörda och anhöriga?
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-22 kl. 20:15.
Citera
2018-11-22, 20:36
Bannlyst
En annan sak som jag har hunnit tänka på.....

Vi diskuterar barnens läkarintyg, precis som om det vore det enda som
skolan fick och det enda dom behövde för att fatta detta beslut.
Läkarintygen har bara varit 1 av ALLA dokument som har legat till grund
för hem-skola besluten.

men diskussionen har typ varit:
-Här kommer jag med ett läkarintyg, sa Oskar
-OK, då är det inget att orda om, sa rektorn -Hemundervisning it is !!
-Tjoho !! sa Oskar, där lurade jag kärringen

Så är det naturligtvis inte, utan dokumentationen och utredningen har varit omfattande.
Citera
2018-11-22, 20:39
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Roligt att du postar här igen - och intressant info!
Det har varit öronbedövande tyst om detta fall med ett fåtal media-blink allt som allt under tio månader.
Det kan inte bara bero på ointresse som sagt - inte med en FB-tråd som visats 11 miljoner gånger, fler gånger än Palmemordet.
Av någon orsak vill man inte offentligt öppna dörrarna till detta. Trots att det finns ett samhällsintresse, en önskan att ta lärdom och få reda på om omgivande samhällsinsatser brustit.
Är det verkligen enbart av pietetsfull hänsyn till berörda och anhöriga?

Det hastar. Om inte riksfyllot LGWP hinner nämna något ang. fallet innan han lämnar in - då blire magert.
Det tycks vara alltför FÅ inblandade i det makabra fallet om två mördade barn och därtill döda föräldrar.
Lomma kommun, sociala myndigheter nationellt, skolan, kommunalt och på riksplanet - universitetsvärlden - släkt och ovänner. Inte lektuella akademiker, m.fl.... ingen vill kännas vid det avskyvärda. Inte ens polisen. Det är möjligt att det kunnat vara värre - men faan tro´t.....

One man show ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in