2018-11-22, 16:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Till det skriver jag bara GAPF.
För att visa att du kanske inte helt hängt med vad som hänt i Sverige och vad som händer fortfarande. Att vara mördare kan absolut vara hedrande. Kontexten, du vet..?

OnT: Hur man än ser på SD, så uppfyller han inte alla tecken på att vara av värsta mördarull. Visst, han knoggnuggar och han uppträder oönskat gentemot LW, men är han så knipslug så han lyckats sopa bort vartenda spår av gärningsmannaskap?
Har t ex svårt att se honom tassa omkring med den där Klorin-flaskan som under en period var så hajpad här i tråden.
Tillsammans med den där otäcka svavelsyran..
Mitt i det förfärliga att en trebarnsmamma blivit dödad, bjuds det på leendeframkallande inlägg.

Kontächsten, Helge! Att föra in hedersbrott i ekvationen mördare, tjyv och grillvän känns som onödigt komplicerande för trådens behov. För mig.

Om svenska hedersmördare känner sig så värst hedervärda i dagliga livet är ett annat tveksamt spörsmål. Syftet lär ju vara att hålla ihop familjen och släkten och gruppen, och då är det ingen dum idé att grilla tillsammans, men att därifrån gå till mord på en svenne som inte vill släppa ifrån sig bytet känns långsökt. Inuti mina öron.

Jag tror visst en och annan kan känna heder av att de har mördat en och annan, men de är inte ute och stjäl grillar, det var min poäng. Okontroversiellt kan man tycka. Men inte för alla.

Dessutom är de där mördarna som gjort det till livstil att mörda (likt tjyvarna tjyvandet) kosmologiskt sett få och bor på speciella ställen och har speciella vänner och intressen och beväpning och andra speciella drag och tatueringar och halskedjor som gör dem till osannolika förövare i fråga om en frånskild singellevande radhusthaiadoptivtjejsprästssmåbarnsmor i ett bättre villakvarter vid E6:an. Om det nu är E6:an.

Hon skulle förvisso kunna vara ett ganska typiskt offer för en seriesexmördare som sätter heder i sitt värv. Men inte heller där kommer grillar in i bilden. Och det borde sipprat ut i så fall.

Allting är, ett halvår in i gåtan, inte möjligt, och om det kanske inte är totalt omöjligt så är det inte troligt eller ens särskilt sannolikt.

Folk knallar inte runt och mördar. Vare sig de hoppas komma över en grill elelr ej. Skjuter nån nån så vill de ju vanligen åstadkomma något alldeles speciellt med det, och inget annat. Mot just den killen de pangar ner. Annars hade de ju använt en bomb eller en truppmina eller en kulspruta eller stulit hans cykel eller bett om hans plånbok och gått till Biltem* o köpt en grill.

Men i inget fall har de business i LW:s trädgård en försommarkväll och tycker det är en så ljus idé att slå henne sönder och samman. När man ska till jobbet nästa dag. Och tjäna ihop en slant till morsans och syrrans semesterresa till hitodit.

Det är inte män som misshandlar kvinnor varhelst de ser dem och helst till döden om det går. Det är specifika individer (ofta av hankön, förvisso) som har ihjäl specifika individer av specifika och vanligen himla ogenomtänkta och ganska korkade och förutsägbara skäl. Ibland har de rent av grälat.

Folk som har nåt att förlora (mer än grillar då), och har fattat det, brukar undvika brottslighet. Om det inte är för att inte förlora det de har. Men i så fall är det bättre att planera ordentligt.

Mördare och andra brottslingar brukar man försöka undvika att umgås med. Det är ingen nytta med såna. Det är inget att bygga på. Det är en osäker investering av tid. Grill or no grill.

Hedersmord är förstås lika dumt. Men ingen har väl berättat för dem att hedersmord saknar elelr i alla händelser inte har samma rationalitet i Sverige. De vet bara att det är förbjudet, och gör antagandet att det är av elakhet mot dem. Men det är precis tvärt om: det är en stark rekommendation, som ska stämma till reflektion. Här löser vi såna problem med en rejäl grillkväll! Om du klickar på skärmen så kan du få adressen till närmsta Bilt*ma. Engångsgrillar undanbedes. Plocka upp efter dig, och ha en trevlig kväll.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-11-22 kl. 16:28.
Citera
2018-11-22, 16:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Även om det kanske drar en aning från ämnet, men -handen på hjärtat!- hur sannolikt skulle du ha trott att en simpel cykelstöld låg till grund för ett av de värsta, råaste trippelmord Sverige har sett i modern tid?
Näe, just det.

OnT: Vi vet inte varför LW dödades. Det duger inte att hävda att hon väckte mördarodjurssinnet hos SD och att han därför är hennes baneman.
Inte kan väl åkl Åsa Hiding ha fört fram argumentet "mördarodjurssinnet" som skäl för att försöka förmå TR att häkta honom på 'sannolika'?
Fast vem vet?

Men det är just det; att Åmsele- morden är så extremt ovanligt att vi pratar om det än idag, 25 år senare.

Och att ÅK hävdar att LW väckt "mördarodjurssinnet" hos LW som ett argument, det tror jag inte. Jag tror att det finns mer konkreta indikationer på att han är skäligen misstänkt.

Att tro något, som att tro att någon har vissa känslor duger inte i häktningsförhandlingen om du inte har något annat på fötterna som visar varför det är troligt.
Citera
2018-11-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaianaMaui
Jag undrar vilka det är som SD hotat. För uppgifterna om att HDs arbetskamrater har blivit hotade stämmer inte.

Det förstår jag att du undrar...
HDs arbetskamrater ska ha blivit kontaktade av SD, och bara det faktum att en misstänkt mördare kontaktar personer han inte känner kan absolut kännas som ett hot.

Men de som känner dig förvånas säkert inte över att du inget förstår, du ÄR verkligen trög.
Citera
2018-11-22, 16:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaianaMaui
Jag undrar vilka det är som SD hotat. För uppgifterna om att HDs arbetskamrater har blivit hotade stämmer inte.

Men hur kan du veta om HD:s arbetskamrater har blivit hotade eller inte?
Det kan enbart den som skickat meddelandet eller de som sett sms:en förstå. Och ett meddelande från en misstänkt mördare kan absolut kännas som ett hot, även om det inte är uttalat.

Vad SD berättar för dig behöver väl inte nödvändigtvis vara sant?
Citera
2018-11-22, 16:28
Medlem
Asynjans avatar
Om SD eller någon nära honom har gjort stora inköp av något medel som tar bort blodspår i avloppsrör strax innan (planerat) eller efter mordet (icke planerat) ser det inte bra ut.

Någon form av brottsundersökning måste polisen ha gjort hos HD. Jag tror de behöver göra det hos JG oxå. Det kan vara han som fått städa efteråt.
Hoppas han lagt på minnet var kläderna finns och kan lägga ut koordinat till en klädcache?

Eller, stannade MGM hos päronen i Västerås på vägen upp till Arlanda och gömde mördarkitet där? Bör kontrolleras.
Citera
2018-11-22, 16:41
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja där har du nog helt rätt. Bla JG har hotat flera postare med

"Angående vad du har sagt – och skrivit –om mig och vad andra personer har sagt om mig, får stå för dig och dem. Men att offentligt sprider osanningar om en annan eller deras karaktär kallas i lagboken för förtal. Kom ihåg det. Du är inte anonym "

Alltså kan man dra slutsatsen att SD och JG tillsammans kartlägger postare, då även SD hotat.

Och varje gång nya uppgifter släpps blir vissa postare lätt hysteriska och fiskar väldigt tydligt. Det poppar också upp trollkonton som skriver något enstaka inlägg för SDs räkning för att sedan försvinna.
Heder åt dig Tinna för att du hjälper till att ringa in mördaren.

Under lagens hot lever vi väl alla inte sant ? Det är det allmänpreventiva syftet med dom lagar vi har att rätta oss efter. Skillnaden på ett hot om anmälan och ett hot om våld förstår måhända inte knytnäve-Sh.Holmes.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-22 kl. 16:46.
Citera
2018-11-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det förstår jag att du undrar...
HDs arbetskamrater ska ha blivit kontaktade av SD, och bara det faktum att en misstänkt mördare kontaktar personer han inte känner kan absolut kännas som ett hot.

Men de som känner dig förvånas säkert inte över att du inget förstår, du ÄR verkligen trög.

Just för att detta svar inte skulle komma skrev jag att uppgifterna om att HDs arbetskamrater blivit hotade
Citera
2018-11-22, 16:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det är just det; att Åmsele- morden är så extremt ovanligt att vi pratar om det än idag, 25 år senare.

Och att ÅK hävdar att LW väckt "mördarodjurssinnet" hos LW som ett argument, det tror jag inte. Jag tror att det finns mer konkreta indikationer på att han är skäligen misstänkt.

Att tro något, som att tro att någon har vissa känslor duger inte i häktningsförhandlingen om du inte har något annat på fötterna som visar varför det är troligt.

Precis. Herr valjakalja med damsällskap lös i obygden och ovillig att låta damen behöva promenera en fjärdingsväg till nästa gård är undantaget. Det finns alltid nån sån, men det krävs tid o plats o omständigheter, även om det säkert gått illa någonannanstans senare. Men hur ofta händer det egentligen?

I Örebro finns det också fler cyklar att välja på. Och grillar. Det är väl därför fler inte slås ihjäl iofs. Till o med den som redan har huvet under armen kan ju fatta att riskavvägningen är åt helvete oproportionerlig om man ska byta grill mot mord när det fullkomligen vimlar av grillar.

Det skulle en ekorre begripa. Fast det var oförskämt mot ekorrar....
Citera
2018-11-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om det finns tillräckligt många master i närområdet för att bestämma hans position ganska exakt när han kopplar upp sig så ger det viktig information.

Aktiviteter på hans dator vid kända tidpunkter.
Polisen kan se från vilken dator aktiviteter har skett, men de kan inte se vem som har gjort vad. I teorin skulle det kunna ha varit någon annan som har använt hans dator även om det är mindre troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
EGT hävdade att det inte var datorn, därav mitt inlägg.
Om barnen varit hemma och använt/inte använt datorn, då har jag svårt att tro att de skulle ljuga, även om någon skulle be dom?

Om det är tätt mellan mobilmasterna i ett område kan man via triangulering positionera mobilen ganska exakt tror jag. Om det däremot endast är en eller två master som mobilen kopplar upp sig mot blir det svårare att bestämma position. Därför tror jag inte att det är så tätt mellan masterna i Nya Hjärsta. I så fall hade man ju kunnat följa mgm:s steg minut för minut. Dvs om han hade mobil med sig.

Återigen, det går det inte att i efterhand triangulera en mobil, bara "live". När den stängs av ser man signalstyrkan den hade och på så sätt kan ringa in ungefär var det är, men inte särskilt exakt.
En mobil som rör sig, men inom samma mast registeras (sparas) inga signalstyrkor i logg, bara när den byter mast, då ser man styrkan på masten som lämnades och på masten som mobilen loggades in på.
Så om SD rört sig bara inom kvarteren så syns inte detta på masternas historik.

Detta gäller även dom försvunna cykeltjejerna, dom kan ha olika operatörer/avslagen mobil och liknande, så det inte går att spåra om dom rört sig genom området.

Dessa uppgifter kommer både från tråden här och en som jobbat med just mobiltäckning för ett par år sedan.
Citera
2018-11-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Herr valjakalja med damsällskap lös i obygden och ovillig att låta damen behöva promenera en fjärdingsväg till nästa gård är undantaget. Det finns alltid nån sån, men det krävs tid o plats o omständigheter, även om det säkert gått illa någonannanstans senare. Men hur ofta händer det egentligen?

I Örebro finns det också fler cyklar att välja på. Och grillar. Det är väl därför fler inte slås ihjäl iofs. Till o med den som redan har huvet under armen kan ju fatta att riskavvägningen är åt helvete oproportionerlig om man ska byta grill mot mord när det fullkomligen vimlar av grillar.

Det skulle en ekorre begripa. Fast det var oförskämt mot ekorrar....

Så det finns en logisk tröskel när mord är OK?
Citera
2018-11-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det här att han motsatt sig att LW åkte till Norge kommer från MV som säger att det finns digitala bevis på det. Vi får väl se. Förresten drömde jag i natt att jag pratade med er. Ni sa att SD inte var någon mördare, och jag frågade vem ni så trodde dödat LW, varpå ni svarade att det var SD, men någon mördare var han inte ändå. OBS! Jag är ingen sanndrömmare, så jag tolkar bara detta som att tråden med alla dess motsägelser har ätit sig in i min hjärna. Och att jag alltjämt oroar mig för HDs säkerhet.

Jag hittar inte det inlägget, vet du när MV skrev detta?
Citera
2018-11-22, 17:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tror vi alla har svårt att se en tidigare ostraffad barnafar som gärningsman medelst grovt våld mot kroppen avrättat Lena Wesström.

Jag har absolut inga svårigheter med att se att en ostraffad barnafar göra något sådant. Det är naivt att tro att ”ondska” syns utanpå.

Som ett exempel:
Jonas Runnemark sa den 9 dec 2014 till sin fru Emma att ta på sig en luva för han hade en överraskning till henne. Sen drämde han en slägga i huvudet på henne. Efter det körde han iväg och kastade ned henne utför ett stup vid Dalby stenbrott. Efter det gick han tillbaka till bilen och hämtade deras 9 månader gamla dotter och kastade ut henne också. När hon inte dog utav detta krossade han hennes lilla huvud mot en sten, ”det lät som när man knäckte ett ägg”. Allt medan han pratade med SOS i telefon under tiden och låtsades rädda dom. Fy fan.
(FB) Mord utanför Lund - Mor och baby hittade i stenbrott
Senast redigerad av T34Panzer 2018-11-22 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in