2018-11-22, 10:23
Medlem
styrlunds avatar
En fråga jag aldrig sett ett defensivt svar på är när bion slutade.
Har svårt och tro att SF inte kunde få fram exakt sluttid.
Sluttiden på bion hamnade i samma snömos som ankomsttiden för polisen på brottsplatsen.
Citera
2018-11-22, 11:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Sluttiden på bion hamnade i samma snömos som ankomsttiden för polisen på brottsplatsen.
Grand var inte SF utan Sandrew och hade en del skumma anställda, bl.a Lasermannen.

Från Anders Sandrew gick många kontakter till kretsar med nära anknytning till USA. Anders Sandrew avled 1957 och hans nöjesimperium övergick till Anders Sandrews stiftelse. Bl.a hade han kontakt med, Nils Nessen, byggmästaren som byggde USAs och Storbritanniens ambassader i Stockholm, samt Hotell Foresta som jag tror har någon koppling till CIA.

Leif Nordqvist startade sin bana hos Nessen och var VD i Allhus (fastighets- och finanskrisen på 90-talet). Ordförande i Allhus var Gunnar Busk, som var bekant med Barbro Sagnell och var kompanjon med fadern till Mårten Palmes flickvän Ingrid Klering. Både Agne Klering (fadern) och Gunnar Busk tycks ha haft någon koppling till den smuggling av datorer till Sovjet som utgick från ASEA och Curt Nicolin. Dessutom hade de kopplingar till personer som var inblandade i Bofors vapensmuggling på 80-talet.

Så i den mån filmens sluttid var känd så är det inte säkert att detta har meddelats någon utomstående.
Citera
2018-11-22, 12:06
Medlem
I-van-Toers avatar
En sak är iallafall helt säker. Det finns bara två alternativ. Antingen har någon eller några i den här tråden (och övriga delforum) snuddat vid sanningen om mordet (ensam eller konspiration) eller t o m beskrivit hyfsat nära hur det gick till eller så har sanningen aldrig nämnts och beskrivits. Om det första är sant så var planeringen och utförandet inte helt perfekt och fläckfritt och det ger då några procents chans att mordet klaras upp någon gång. Om det senare är sant så har planeringen och utförandet varit så perfekt att sanningen aldrig kommer att komma fram. Rent logiskt, om det senare är sant, så bör det röra sig om maximalt en väldigt liten grupp konspiratörer eller en ensam person och motivet kan vara väldigt banalt och trivialt. Det behöver inte alls ha samband med internationella förehavanden.

En sak man måste ha i åtanke är att människors mentalitet 1986 var väldigt annorlunda än idag, på alla plan. Internet har förändrat människors mentalitet diametralt. Folk som hade möjlighet att ha ihjäl en politiker på den tiden hade helt andra referensramar och tänkte garanterat i andra banor än idag. De olika ideologierna var mer levande och vissa fanns inte ens på samma sätt som idag. Politikermord på 2000-talet har ju också minskat drastiskt jämfört med 1900-talet. Idag drar sig alla typer av människor från att ha ihjäl politiker på samma sätt och detta grundar sig i att det politiska skrået har tappat enormt i förtroende och prestige de senaste årtiondena, över hela brädet. Politikerföraktet har ökat i takt med att folk mer och mer inser att politiker i väst är marionetter och endast utför en administrativ funktion i samhället medans den verkliga makten ligger högre upp i pyramiden och hos lobbygrupperna som sköter deras talan.

Alla tänkbara grupperingar är idag också mer försiktiga med att skapa martyrer och där aktioner som politikermord kan få kontraproduktiva verkningar. Hade inte detta varit sant så hade någon garanterat redan haft ihjäl t ex Carl Bildt, och då pratar jag enbart om Sverige. De flesta tänker väl idag både en och tio gånger innan man har ihjäl någon för att denne är en meningsfiende. Många har insett att det finns värre straff än döden och många politiker som "åker ut" får ett ibland ett värre personligt straff än en snabb död.

För att således ens ha chansen att snudda vid sanningen om mordet på Palme så måste man försöka sätta sig in hur samhället såg ut 1986 och hur folk överlag tänkte ideologiskt. Dåtidens svar har väldigt lite att göra med dagens frågeställningar. Vuxna människor som levde på den tiden har ju givetvis större chans eftersom de har en referenspunkt, även barn har någon form av förankring. Jag var ett barn 1986 och har garanterat inget problem med att motivet, med dagens mått mätt, kan ha varit väldigt obetydligt. Förmodligen har det varit väldigt viktigt på ett personligt plan för just mördaren att utföra mordet. Sen om denne var helt ensam, endast ensam vid utförandet men med en annan typ av viss hjälp eller bara en av många tänkbara skyttar där på Sveavägen (beroende på hur paret Palme gick) kan för mig tyckas vara mindre viktigt beroende på motivet.
Senast redigerad av I-van-Toer 2018-11-22 kl. 12:09.
Citera
2018-11-22, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Så jag ser det var syftet med alla mörkläggningarna att dölja kalla krigets olagliga övervakning av Olof Palme, inget annat. Mörkläggningarna har ingenting att göra med mordet.
Då utesluter du att S-toppen deltog i en mörkläggning?
Citera
2018-11-22, 13:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund

Nej, det är lite oklart. Jag har räknat så här:

Eftersom filmen som Margareta S och Anneli K såg slutade 23.07 (sluttiden kollad med biografen) så har vi en fast tid att utgå ifrån.

Margareta S satt ENSAM i biograffoajén och tittade på den stirrande mannen I NÅGRA MINUTER. Det talar alltså för att filmen "Bröderna Mozart" då fortfarande pågick.

För mig är därför ett rimligt antagande att paret Palme var ute i foajén cirka 23.10-23.11, troligen det senare.

Anneli K gick på toaletten vilket rimligen bör ha tagit åtminstone 3-4 minuter.

Dessa ursprungliga biotider innebär att paret Palme och sonen Mårten och dennes flickvän stod utanför bokhandeln och pratade ca 23.13-23.17.

Paret Palme passerade gatuköket ca 23.18-23.19.

Cirka 23.20 gick paret Palme över gatan till östra trottoaren och ca 30 sek senare mötte de vittnet NF. Då gick "Tensonmannen" 8-10 meter bakom dem, dvs ca 1 minut före mordet.

Vittnet NF hade då redan mött ett ungt par som gick söderut. Det unga paret (som kan vara identiskt med vittnet Hellgren) bör alltså ha passerat Dekorimahörnet ca 23.20.30. De såg ingen där.

Inte heller vittnet NF såg någon stå och vänta vid Dekorima när han passerade i nordlig riktning ca 23.19.30.
Citera
2018-11-22, 13:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, det är lite oklart. Jag har räknat så här:

Eftersom filmen som Margareta S och Anneli K såg slutade 23.07 (sluttiden kollad med biografen) så har vi en fast tid att utgå ifrån.

Margareta S satt ENSAM i biograffoajén och tittade på den stirrande mannen I NÅGRA MINUTER. Det talar alltså för att filmen "Bröderna Mozart" då fortfarande pågick.

För mig är därför ett rimligt antagande att paret Palme var ute i foajén cirka 23.10-23.11, troligen det senare.

Anneli K gick på toaletten vilket rimligen bör ha tagit åtminstone 3-4 minuter.

Dessa ursprungliga biotider innebär att paret Palme och sonen Mårten och dennes flickvän stod utanför bokhandeln och pratade ca 23.13-23.17.

Paret Palme passerade gatuköket ca 23.18-23.19.

Cirka 23.20 gick paret Palme över gatan till östra trottoaren och ca 30 sek senare mötte de vittnet NF. Då gick "Tensonmannen" 8-10 meter bakom dem, dvs ca 1 minut före mordet.

Vittnet NF hade då redan mött ett ungt par som gick söderut. Det unga paret (som kan vara identiskt med vittnet Hellgren) bör alltså ha passerat Dekorimahörnet ca 23.20.30. De såg ingen där.

Inte heller vittnet NF såg någon stå och vänta vid Dekorima när han passerade i nordlig riktning ca 23.19.30.
En bra utgångspunkt för att väva in händelseförlopp i.

Egon Enocksson och Annika Blomqvist hade varit på samma föreställning och såg OP i foajén. Sedan gick de till Adolf Fredriks kyrka längs Sveavägen där de stannade några minuter (säg 2 minuter) och diskuterade hur de skulle fortsätta kvällen. De fortsatte söderut och hörde skotten vid Monte Carlo nära Kungsgatan, ungefär 1,5 minuter från Tunnelgatan.

Om inte jag tänker fel så bör LOP ha korsat Kammakargatan c:a 3,5 minuter efter Enocksson och Blomqvist och det är under dessa minuter som allt måste ha utspelat sig som skedde mellan Grand och ABF. Och det finns två versioner om vad som hände:

1. OP, LP, MP och IKs version är att de gick direkt från foajén till ABF där de pratade en stund.

2. LOP gick ensamma ut och mötte man i beige rock och hans kvinnliga bekant (som tycks ha känt LP). Därefter gick LOP till ABF där de senare mötte MP och IK.
Citera
2018-11-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Jag finner också boken Devil Incarnate intressant. De sanslöst grova övergrepp som beskrivs i boken är tyvärr nog vad som skedde i Kongo på 60-talet. Beskrivningarna framstår i all sin groteskhet som trovärdiga.

Jag finner främst följande informationer i boken intressanta:

1 Athol Visser har väldigt mycket gemensamt med en viss rhodesier med initialerna AW och som redan pekats ut för MOP
2 Hans vapendragare såväl i Kongo som i MOP, "Konrad", påminner i hög grad om en viss Nigel Barnett som var (är) nära vän till AW och som 1998 vid förhör av den svenske polisen i Maputu visade sig ha följande i sin besittning:
- en Smith & Wesson 0.357 (som efter stort besvär provsköts av Jan-Åke. Han skickade kulorna till Stockholm i ett förseglat kuvert som dock vid ankomsten visade sig ha öppnats på vägen)
- ett foto av en Saab 95 taget vintertid i Sthlm (en uppgift påstår att GM anlände från Tyskland i en bil som byggts om med sovutrymme. På Saab 95 kunde man hänga på ett sovutrymme)
- ett kassettband med ett Radio Sweden-program om Dekorima-mannen
- en använd SAS-flygbiljett Johannesburg-Sthlm t o r från 1986
3 Nigel Barnett hade svensk adoptivmor, hade besökt Sverige flera ggr och pratar svenska
4 Nigel har på internet nyligen kommenterat just boken Devil Incarnate

5 Athol Visser beskriver sig i boken som troféjägare (sparade penis, finger etc av sina offer)
6 Athol och Konrad arbetade enligt boken under vintern 1985-1986 för Longreach, dvs under Craig Williamsons ledning. AW gjorde just detta i verkligheten.
7 Gladio, kopplad till den italienska maffian och internationella vapenhandlare, pekas ut som beställare av mordet samtidigt som apartheid-regimen ska ha fungerat som täckmantel att användas vid behov. Obs att en av italienskan Sonja Gandhis närmaste vänner var den som utan tvekan i slutändan tog emot Rajiv Gandhis Bofors-mutor och slussade dem vidare till familjen Gandhi (PU har dokument som pekar på detta).
8 ...men det mest intressanta är nog ändå att boken beskriver att Palme vid sitt besök i Indien i januari 1986 tvingade fram en dramatisk minskning av kommissionen till mellanhänderna i Bofors haubits-affär. Företaget AE Services (se även Karl-Gunnar Bäcks uppgifter om "AI Services" bara dagarna efter mordet) hade i sitt ursprungskontrakt rätt till 3% av totalbeloppet på ordern om 8 miljarder kr, dvs 240 miljoner kr. Efter Palmes ingripande skrevs ett nytt kontrakt om 3% på den 1a utbetalningen från Indien. Det skulle ge AES endast 50 miljoner kr. Boken beskriver just detta att den italienska maffiosen/Gladiohöjdaren blev rasande när han fick information om att Palme tvingat fram en radikal minskning av kommissionen. Just denna information har väl inte varit (är väl inte) känd för allmänheten? Såväl mellanhänder som Gandhi och Bofors-direktörer inkl Ardbo hade anledning att vara rejält purkna på Palme. Alla tre skulle nog ha sin del av kommissionerna.

[Obs, texten i kursiverad stil är mina kommentarer och som inte har boken som källa]

En annan information som jag tidigare nämnt här i tråden och som jag finner högintressant - men ingen reagerade på då - är att poliskommissarie/Boforsutredaren Sten Lindström sommaren 2017 i indisk TV berättade att Bofors chefsförhandlare Martin ARdbo år 2003 till honom sa att Gandhi tvingade Palme att ta emot 50 milj kr - vilket Palme gick med på. Lindtsröm påstod sig ha följt upp detta och funnit att Palme lagt ca 20 milj kr i Bergslagsfonden, en fond för sysselsättning i Bergslagen men att att han inte kunnat spåra resterande belopp. Lindström lever och bor på Östermalm.

En ytterligare intressant information är att oppositionen i Indien, när den kom till makten, och i sin iver att att sätta stopp för Gandhi-klanen, begärde och fick (!) handlingar från banker i Schweiz som bör kunna visa hur stora kommissioner ("mutor") som i slutändan betalades ut av Bofors samt vilka som slutligen fick dem. Svensk polis och rättsväsende lär aldrig ha gjort någon liknande begäran.

Ingvar Carlsson signerade regeringens åtaganden i Boforsaffären den 12 mars. Ingen tycks veta om AES slutligen fick 50 eller 240 milj kr eller något annat belopp. Om kommissionerna var en del av motivet så kanske, vem vet, mordet var en framgång såtillvida att vapenhandlarna fick sina kommissioner samtidigt som NATO, Sydafrika m fl var nöjda med Palmes frånfälle?

Nog borde väl PU ta en titt på de schweiziska bankuppgifterna? Och nog liknar Athol Visser AW?
Boken är skönlitterär och författaren skrev underhållningslitteratur för att tjäna pengar. Han hade två säljknep. Lägg in aktuella händelser och lite erotik. Mer än så är det inte.

PU jobbar dess bättre numera systematiskt. Att försöka konstruera motiv leder bara åt helvete. Vissa verkar dock vilja att det skall ske. Jag kan dock försäkra att det inte kommer att hända. Mordkomplotten är inringad även inom PU.

Jag förstår dock frustrationen hos de som är trängda nu. Det är som vanliga förortgangsters som desperat lanserar långsökta alternativa förklaringar och tuggar om gamla.

Knock yourselves out!
Citera
2018-11-22, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Boken är skönlitterär och författaren skrev underhållningslitteratur för att tjäna pengar. Han hade två säljknep. Lägg in aktuella händelser och lite erotik. Mer än så är det inte.

PU jobbar dess bättre numera systematiskt. Att försöka konstruera motiv leder bara åt helvete. Vissa verkar dock vilja att det skall ske. Jag kan dock försäkra att det inte kommer att hända. Mordkomplotten är inringad även inom PU.

Jag förstår dock frustrationen hos de som är trängda nu. Det är som vanliga förortgangsters som desperat lanserar långsökta alternativa förklaringar och tuggar om gamla.

Knock yourselves out!
Har du uppfattningen att S-toppen och/eller Palmes närstående deltog i en mörkläggning?
Citera
2018-11-22, 14:47
Medlem
Citat:
Så jag ser det var syftet med alla mörkläggningarna att dölja kalla krigets olagliga övervakning av Olof Palme, inget annat. Mörkläggningarna har ingenting att göra med mordet.
Härligt att se att du nu visar var du står. Den sida som desperat försöker avleda utredning med försäkringar att det "inte har med mordet att göra". Varken jag eller PU lär imponeras av argumentet.

Men vi tackar för klarläggandet kring vad du inte vill skall undersökas. 😀
Citera
2018-11-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har du uppfattningen att S-toppen och/eller Palmes närstående deltog i en mörkläggning?
Jag har nog beskrivit ganska tydligt hur olika konstellationer sett ut och vilka bevekelsegrunder som kan finnas. Det är komplicerat men vissa söker enkla svar.
Citera
2018-11-22, 14:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Då utesluter du att S-toppen deltog i en mörkläggning?
Nej, varför skulle jag göra det? Mörkläggningarna har inget med mordet att göra. Syftet med mörkläggningarna är att dölja något helt annat.
Citera
2018-11-22, 14:56
Avstängd
Citat:
Nej, varför skulle jag göra det? Mörkläggningarna har inget med mordet att göra. Syftet med mörkläggningarna är att dölja något helt annat.
Varför ville S-ledningen i så fall mörklägga en olaglig övervakning av Palme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in