Citat:
Ursprungligen postat av
styrlund
En fråga jag aldrig sett ett defensivt svar på är när bion slutade.
Har svårt och tro att SF inte kunde få fram exakt sluttid.
Sluttiden på bion hamnade i samma snömos som ankomsttiden för polisen på brottsplatsen.
Nej, det är lite oklart. Jag har räknat så här:
Eftersom filmen som Margareta S och Anneli K såg slutade 23.07 (sluttiden kollad med biografen) så har vi en fast tid att utgå ifrån.
Margareta S satt ENSAM i biograffoajén och tittade på den stirrande mannen I NÅGRA MINUTER. Det talar alltså för att filmen "Bröderna Mozart" då fortfarande pågick.
För mig är därför ett rimligt antagande att paret Palme var ute i foajén cirka 23.10-23.11, troligen det senare.
Anneli K gick på toaletten vilket rimligen bör ha tagit åtminstone 3-4 minuter.
Dessa ursprungliga biotider innebär att paret Palme och sonen Mårten och dennes flickvän stod utanför bokhandeln och pratade ca 23.13-23.17.
Paret Palme passerade gatuköket ca 23.18-23.19.
Cirka 23.20 gick paret Palme över gatan till östra trottoaren och ca 30 sek senare mötte de vittnet NF. Då gick "Tensonmannen" 8-10 meter bakom dem, dvs ca 1 minut före mordet.
Vittnet NF hade då redan mött ett ungt par som gick söderut. Det unga paret (som kan vara identiskt med vittnet Hellgren) bör alltså ha passerat Dekorimahörnet ca 23.20.30. De såg ingen där.
Inte heller vittnet NF såg någon stå och vänta vid Dekorima när han passerade i nordlig riktning ca 23.19.30.