2018-11-22, 10:11
Medlem
Jag ska förtydliga om SD:s väg hem.
Ska han gå hem och inte vill riskera att HD ser honom, så går han åt andra hållet på Byalagsgatan, svänger höger på Gläntvägen och vänster på Färdemansgatan fram till förskolan och genom skogen hem till honom.
Citera
2018-11-22, 10:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Bemöt gärna det inlägget av mig med dina egna tankar om hur du tror det hela kan ha gått till med SD som GM. Exempevis: Vad i min teori ser du som osannolikt? Vad har du för egna tankar eller förslag på händelseförlopp?
Jag har tyvärr inte en tillräckligt bra bild av fallet för att kunna uttala mig om hur det kan ha gått till, eller vem gärningsmannen skulle kunna vara. Det jag undrade var bara om det finns något empiriskt stöd för den här teorin, eller om den lika gärna kan vara ett rent fantasifoster.

Alltså: Vad är det som får dig att tro att det är just så här det har gått till?
"Jag har en teori som är så simpel som att SD ringer på, LW öppnar, SD ber att få komma in för att prata, LW vill inte det varpå de pratar vid dörröppningen. Samtalet eskalerar, det slutar med att de bråkar och LW och SD puttar på varandra, till slut hamnar hon en bit ifrån ytterdörren, bråket eskalerar, hon blir slutligen överfallen och mördad närmare mot grönområde vid vägen som har diskuterats och som har en återvändsskylt. Detta eventuella bråk borde ju dock grannen ha hört isåfall. Men det kanske inte blev högljutt förrän efter knuten så att säga."
Senast redigerad av Draifos 2018-11-22 kl. 11:02.
Citera
2018-11-22, 10:38
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Vad är straffet för skyddande medhjälp försvårande och om någon har hjälpt MGM att kasta tex kläder skor och andra saker?

Frågan är då vem som skulle ha skyddat honom. Är det en närstående kanske TR nöjer sig med villkorlig dom för medhjälp - särskilt när det finns barn med i bilden. Är det någon "kompis" ses det nog väldigt allvarligt och blir lika med fängelsestraff.

Om den eventuella medhjälparen till att gömma kläder finns kan hen/de göra en geolek och skapa en profil som lägger ut koordinaten för var kläderna kan hittas.
MP kan kopplas in för sök om inte polisens egna geocachare orkar lyfta baken från skrivbordet.
Citera
2018-11-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Svartsjukemotivet:
Jag tror inte detta, det känns fel. SD har varit väl medveten om att LW har träffat andra intimt, så vad ska han nu reagera på?
Han själv säger att det kännes jobbigt tidigare, men han förstod henne att hon ville få ett förhållande, en man att leva med. Det kunde inte han uppfylla. Innan bilincidenten och anmälan så var han förälskad i henne. Efter detta, som han tyckte, att hon gick för långt med att anmäla nått dom båda lekt med (utom just bilincidenten, tror jag), så falnade hans förälskelse.

Jag tror att han ogillade hennes sätt och förhållningssätt till andra män. Med detta tror jag han menar att hon borde förstå att män vart attraherade av henne. På min fråga om hon hade ett bekräftelsebehov så svarade han: "Ja, ett stort behov att få vara i centrum".

Även alla teorier om att SD skulle motsätta sig att LW reste till Norge känns långsökt.
Skulle han själv vara hemma och vilja "umgås" så är det en sak, men han skulle ju iväg själv.
Dessutom har LW rest iväg med andra och även med dom hon varit i relation med ett antal gånger, utan att det snäppte för SD, så varför nu?
Så du har personligt pratat med honom om detta?
Citera
2018-11-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Så du har personligt pratat med honom om detta?
Ja
Citera
2018-11-22, 11:17
Medlem
Citat:
I detta passar att hon går efter någon (jag håller det fortfarande för otroligt att det skulle vara någon som tagit mobilen). Hon kan ha kanske inte ropat,men höjt rösten efter någon.

Detta kan vara någon som lämnar hennes hem i frustration.
Detta kan vara någon random hon ser tar nått från deras uteplats.
Det kan vara någon som parkerat i svängen och är på väg till sin bil.

Oavsett varför, så får jag inte in SD i denna bana. Det är åt fel håll.
(mina fetningar)
Tidigt försökte jag med att det kunde varit en aggressiv cykeltjuv, men kom inte så långt på det spåret; det sades i tråden att inga cyklar sakndes, så mitt Åmsele-scenario föll.
Men nu kommer du med att nåt från uteplatsen kanske förts bort och gärningspersonen upptäcktes in flagrante av LW.
Hade LW en liten behändig, men exklusiv Weber-grill på uteplatsen? En som nu saknas?
Citera
2018-11-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(mina fetningar)
Tidigt försökte jag med att det kunde varit en aggressiv cykeltjuv, men kom inte så långt på det spåret; det sades i tråden att inga cyklar sakndes, så mitt Åmsele-scenario föll.
Men nu kommer du med att nåt från uteplatsen kanske förts bort och gärningspersonen upptäcktes in flagrante av LW.
Hade LW en liten behändig, men exklusiv Weber-grill på uteplatsen? En som nu saknas?

Absolut ingen aning.
Men det kan vara någon som ryckt i dörren, garagen eller liknade. Eller ett par som går förbi och mannen kanske är fysisk med kvinnan, som LW reagerar på.

Det senare exemplet skulle passa in med röster, LW lämnar hastigt och som jag har en känsla av, det är inte LW som skriker...

Not: passar även in utredarnas problem med att binda SD till brottet...
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-11-22 kl. 11:30. Anledning: Not
Citera
2018-11-22, 11:33
Medlem
Citat:
(mina fetningar)
Borde inte barnen ha märkt om en Weber-grill eller dylikt saknas från uteplatsen..Nej, tror inte alls på teorierna om att detta mord skulle handla om tjuvar i farten.
Tror att mordet är relaterat till någon hon hade en historia med, någon som byggt upp en ilska gentemot henne
Citera
2018-11-22, 11:58
Medlem
Det har inte gjorts någon husrannsakan hos HD.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Just på uppgifterna att det gjorts en husrannsakan hos HD tror jag på. Det vore tjänstefel av polisen att inte göra det hos en MGMs fru som dessutom bor nära brottsplatsen.
Citera
2018-11-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Borde inte barnen ha märkt om en Weber-grill eller dylikt saknas från uteplatsen..Nej, tror inte alls på teorierna om att detta mord skulle handla om tjuvar i farten.
Tror att mordet är relaterat till någon hon hade en historia med, någon som byggt upp en ilska gentemot henne
Det där fetade, det vet vi väl ingenting om? -åtminstone inte jag.
Jag har inte heller sett att barnen W här i tråden uttryckligen skrivit att ingen grill eller nåt annat från uteplatsen saknas.
Låt oss för all del hoppas att barnen W hålls borta från Flashback och därmed slipper läsa att deras sort of "semistyvpappa" SD här i tråden kallas MÖRDARE.
Citera
2018-11-22, 12:48
Medlem
Honan6s avatar
Vem vill tro att ens partner, kompis, kollega eller barn kan vara en mördare? Inte många.
Har hen dessutom talanger utöver det vanliga när det gäller att hålla färgen och hen är suveränt bra på att spela vanlig, så stängs dörrarna automatiskt igen för tvivel.

Om MGM är den Åklagare och polisen misstänker, så kommer han att obetänksamt ge små ledtrådar till sin omgivning. Jag tror inte dörrarna till tvivel är helt stängda hos alla och MGM kan inte veta vilka som gläntar på sina dörrar. Vem kan han lita på? En eventuell medhjälpare kanske, men hen kan drabbas av ångestånger och vilja erkänna sin del i det hela. Detta gör att om MGM är den skyldige, så är han mycket farlig för sin omgivning. Någon är skyldig och hen tycks inte lida av ånger eller ha behov av att erkänna. Om någon sitter inne med information som kan tänkas riskera GM:s liv i frihet, lever hen väldigt farligt.

I spoilern finns en länk till en intervju av en man vars gravida fru och två barn "försvann".
Senast redigerad av Honan6 2018-11-22 kl. 13:07.
Citera
2018-11-22, 12:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
I detta passar att hon går efter någon (jag håller det fortfarande för otroligt att det skulle vara någon som tagit mobilen). Hon kan ha kanske inte ropat, men höjt rösten efter någon.

Detta kan vara någon som lämnar hennes hem i frustration.
Detta kan vara någon random hon ser tar nått från deras uteplats.
Det kan vara någon som parkerat i svängen och är på väg till sin bil.

Oavsett varför, så får jag inte in SD i denna bana. Det är åt fel håll.

Citat:
(mina fetningar)

Passar som hand i handske med att utredningen försvunnit för långt in i tunneln. Vi får förutsätta en icke oväsentlig del av dom <600 förhören till slut uppenbarat det. Det är osannolikt så många förhör gällt den dom oprofessionellt snabbt på plats i LWs hem med hjälp av rivalen UW direkt låste sig vid.

"Tunnelseende kan exempelvis avse ett kriminalfall där poliser i så hög grad ägnar sig åt en misstänkt att de konstruerar och tillrättalägger rättsfallet i förväg och därigenom inte tar i beaktande vad som talar emot deras hypotes."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tunnelseende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in