2018-11-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
"Åklagaren ska jaga varje namn som står i fuskligans stora register"

Fast det måste väl betyda att åklagare bara jagar ner den från 2017/18? Pga preskription. Det lät dessutom på UHR som att de väntar på åklagarens jobb innan de ogiltigförklarar i dagens uppdrag granskning
Citera
2018-11-21, 18:34
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Vad menar du med "inte löper linan fullt ut"?
Ja, att man bara köper 1.4 och inte 2.0.
Citera
2018-11-21, 18:35
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Hur går det till rent praktiskt när någon köper ett resultat på mellan 1.1-1.7 och inte löper linan fullt ut? Stänger sambandscentralen av deras mobiltelefoner en bit in i provet?

Då lär det ju se rätt märkligt ut i rättningen, att man har alla rätt en bra bit in i provet och sedan helt plötsligt börjar man få mängder med fel.

På bilderna från Sambandscentralen hade de ett flertal telefoner i gruppsamtal. Sänder de inte ut olika svar i olika gruppsamtal mån tro?
Citera
2018-11-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ja, att man bara köper 1.4 och inte 2.0.

Man får alla svar upplästa, men man får själv välja ut ett antal frågor som man får svara fel på. (HP-Guiden väljer INTE ut vilka frågor man ska svara fel på, av den enkla anledningen att då skulle alla fuskande provdeltagare ha fel på samma frågor = ett ganska tydligt bevis).
Citera
2018-11-21, 18:38
Medlem
kukflashs avatar
Jag är kluven.. visst är det fel att komma in på såna här utbildningar via fusk men o andra sidan så måste man även klara utbildningen. (Om man inte fuskar såklart, vet inte hur vanligt det är). Fast rätt ska vara rätt såklart är man inte tillräckligt smart för en viss utbildning så får man försöka sig på något annat.

Men jag är inte förvånad över att majoriteten av fuskarna är utlänningar.
Citera
2018-11-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
På bilderna från Sambandscentralen hade de ett flertal telefoner i gruppsamtal. Sänder de inte ut olika svar i olika gruppsamtal mån tro?

Alla fuskare fick väl papper med antal fel de skulle markera på delproven? Så förstod jag det. De som beställde 1,4 skulle skrivit ut ett visst antal fel och de som beställde 2,0 skulle skriva ut ett visst antal fel.
Citera
2018-11-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Denna nyhet skänker en enorm tillfredställelse. Fusket måste ha påverkat poängsättningen enormt. Det lär även finnas tusentals ambitiösa och duktiga studenter runtom landet som ovetandes blivit berövade sin drömutbildning. Alternativt har de fått den uppskjuten en längre tid då de inte kommit in första försöken.

Kedjereaktionen kan på ett samhällsekonomiskt plan vara enorm. Tex: Förskjuts den genomsnittliga åldern då en läkare tar examen (dvs en läkare står till arbetsmarknadens förfogande ett år mindre under sin livstid) Motsvarar det ett bortfall på ca 950 heltidsläkare per år

För många år sedan skrev jag 2.0 som ung. 2014 skrev jag det igen. Betydligt bättre förberedd, påläst och mycket kunnigare. Då skrev jag ”endast” 1.8. Detta mönster syns tydligt i normeringen då det krävts allt högre råpoäng för en viss normering. Lägg till att antalet personer med 2.0 är extremt få så det krävs inte alls många fuskare för att ge stor påverkan.

Du förefaller vara fullkomligt omedveten om att det tidigare Högskoleprovet var mycket lättare. Därmed fordras det fler råpoäng för högre resultat, på ett svårare prov. Enkel matematik.

Normalfördelningen påverkas för övrigt inte påtagligt av de som fuskat, men just antagningen kan vara avgörande, för reserver mm...
Citera
2018-11-21, 18:42
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Man får alla svar upplästa, men man får själv välja ut ett antal frågor som man får svara fel på. (HP-Guiden väljer INTE ut vilka frågor man ska svara fel på, av den enkla anledningen att då skulle alla fuskande provdeltagare ha fel på samma frågor = ett ganska tydligt bevis).
Jaha! Det förutsätter ju en viss nivå av tillit mellan fuskaren och de som säljer fusket.

Även det här med att bara betala 5000 först och sedan EFTERÅT betala 95000. Varför inte bara skita i de där 95000? Vad ska pappa Lennart, 55, med två nördsöner göra? Eller hade familjen hyrt in muskler?
Citera
2018-11-21, 18:42
Medlem
Philip Sedvall Stockholm 1,6 läser juristprogrammet på Stockholms Universitet https://www.facebook.com/philip.sedvall

John Bankefors Uppsala 1,8 https://www.facebook.com/john.bankefors

En annan intressant grej med fd Örgryte- och IFK Göteborg-spelaren William Atashkadeh är att även Ida Hajitaheri är registrerad med samma mejladress. Troligtvis har/hade William och Ida någon form av relation och har båda två fuskat under en provskrivning. Ida Hajitaheri, Spånga, som betalade för resultatet 1,75, jobbar idag som tandsköterska på Folktandvården Danvikstull. Troligtvis så kom hon in på utbildningen till tandsköterska genom sitt fuskande. Jag kan dessvärre inte hitta Idas Facebook-profil men Williams har jag skrivit ut tidigare.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2018-11-21 kl. 18:52.
Citera
2018-11-21, 18:43
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Alla fuskare fick väl papper med antal fel de skulle markera på delproven? Så förstod jag det. De som beställde 1,4 skulle skrivit ut ett visst antal fel och de som beställde 2,0 skulle skriva ut ett visst antal fel.

Aha, frågan är då varför det var så många som ett 20-tal telefoner uppkopplade i sambandscentralen?
Citera
2018-11-21, 18:44
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Tar du bort de 70 från i år och yterliggare 100-tal som åkte dit förra året så är vi nästan uppe i 200. Innan 2017 så står det i FUP att det bara var en "hobbyverksamhet" så då kan vi ju anta att antalet var betydligt lägre.

Vi får några kvar okända kvar men på det stora hela så kan man säga att denna liga har ju helt misslyckats. Vi hade ju andra ligor innan men dessa var nog inte så stora. Sitter man och harvar på 0.2-0.6 så finns det ingen chans i världen att man kommer klara en svår utbildning på 3-5år, så ni behöver ju knappast sitta hemma och vara rädda över att ni kommer bli behandlade av någon icke-kunnig läkare osv.

Och då anser jag inte genusvetenskap eller socionomutb som svår.

Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Håller med dig. Visst kan det finnas de som är duktiga men bara inte orkar läsa upp sina betyg. Det finns säkert de som klarar av utbildningen på ett bra sätt genom att lägga ner tid och energi på det. Men på det stora hela är det nog många som åker ut direkt i och med att det inte går bra för de när de börjar på utbildningen. De kommer knappast att bli någon topp-läkare/jurist bara för att de har kommit in i en utbildning.

Grejen är att de fuskar på tentamen och examensarbeten också. Därav bör vi i högsta grad oroa oss över dessa människor som fuskar. Jag har en nära bekant vars son studerar till civilingenjör på KTH, och som har berättat om hur en del elever fuskar på tentorna. Examensarbeten kan man köpa. Jag vet dessutom en tjej från Kenya som fick hjälp hela vägen till Master-nivå på IT-programmet på Stockholms Universitet av sin svenska pojkvän. Hon har ett välbetalt jobb på H&M i dag. Några avancerade IT-kunskaper behövs inte. De räcker med att ta sig 'igenom' en eftertraktad utbildning så är man garanterad ett välbetalt jobb.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2018-11-21 kl. 18:47.
Citera
2018-11-21, 18:47
Medlem
Citat:
Jaha! Det förutsätter ju en viss nivå av tillit mellan fuskaren och de som säljer fusket.

Nu spekulerar jag fritt, men troligtvis så fick provdeltagaren efter skrivet prov på något vis bevisa vilket resultat den faktiskt fick. Så hade den betalat för 1,4 men egentligen skrev 2,0 så fick han eller hon troligtvis hosta upp några kronor till... Eller så kollade HP-Guiden bara själva upp vilket resultat deltagaren fick, eftersom det är offentliga uppgifter.

Citat:
Även det här med att bara betala 5000 först och sedan EFTERÅT betala 95000. Varför inte bara skita i de där 95000? Vad ska pappa Lennart, 55, med två nördsöner göra? Eller hade familjen hyrt in muskler?

Vad jag vet så har det väl inte framkommit någonting om att Lennart och hans äckliga söner på något vis skulle ha bedrivit någon våldsam indrivning av de personer som inte betalade hela summan. Å andra sidan vet vi inte heller om någon faktiskt försökte skippa betalningen.

Men vi kan nog anta, framförallt av den väldigt narcissistiske Viktor, att hot skett före betalning att "om ni inte betalar hela summan så kommer vi göra X eller Y med dig". Eller möjligtvis även hot om att de skulle avslöja den/de personer som inte betalade hela summan.

All ovanstående text är fria spekulationer från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in