2018-11-21, 16:07
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena.

Det finns långa trådar om hans båda föregångare Lars Lagerbäck och Erik Hamrén så det känns rimligt att vår nuvarande förbundskapten Janne Andersson får en egen tråd han också.

Janne Andersson har varit en frisk fläkt som förbundskapten efter att ha tagit över som förbundskapten efter Erik Hamrén (2009-2016) efter besvikelsen EM 2016. Trots många spelaravhopp (t ex Kim Källström, Andreas Isaksson, Zlatan Ibrahimovic, Pontus Wernbloom, Oscar Wendt, Erik Johansson, Erkan Zengin, och Rasmus Elm) lyckades Andersson leda Sverige till VM efter att ha hamnat i samma kvalgrupp som storheterna Frankrike och Nederländerna, och ställts mot Italien i playoffmötena för en plats i VM 2018. Väl i VM vann man gruppen före Mexiko, Sydkorea, och Tyskland och gick till kvartsfinal efter en stabil seger mot Schweiz innan ett pånyttfött England blev för svårt. Under hösten 2018 har Sverige lyckats vinna sin UEFA Nations League-grupp före Turkiet och Ryssland och har satt sig självt i ett bra läge inför kommande EM-kval där man får en lovande lottning samt kan få slåss om en EM-plats genom UNL ifall kvalet inte skulle gå som man hoppades.

Janne Andersson har även uppmärksammats utomlands och blev utsedd till 2018 års 17:e bästa fotbollstränare av det ansedda fotbollsmagasinet Four Four Two:

Citat:
Andersson is certain to be remembered as one of Sweden’s best-ever coaches, thanks in part to his decision to ignore one player in particular.

Zlatan Ibrahimovic hinted at his desire to return ahead of the 2018 World Cup, but modest Andersson was having none of it, so the professional caricature had to content himself with Visa adverts instead. Team spirit is of monumental importance for Andersson, which is how he led unheralded IFK Norrkoping to the 2015 Allsvenskan title.

Sweden overcame Holland and Italy in World Cup qualifiers, and – with the magnificent Andreas Granqvist succeeding Zlatan as skipper – exceeded all expectations in Russia, reaching the quarter-finals. Tactically astute and an excellent man manager who digs out his players if they throw sock tape on the dressing room floor, Andersson is now a hero. – Michael Yokhin

https://www.fourfourtwo.com/features...zgojooA0R4A.99

Frågeställningar

Hur högt håller ni Janne Andersson som förbundskapten efter sina första 2,5 år som svensk förbundskapten? Väger hans Sverige-meriter redan tyngre än Erik Hamréns? Hur förhåller ni er till Janne Andersson i jämförelse med t ex Lars Lagerbäck? Vad tror ni om Janne Anderssons framtid? Hur länge kommer han att basa över Sverige? Hur intressant är han för utländska klubblag och landslag?

Finns det någonting kring Janne Anderssons ledarskap ni är kritiska till?
Senast redigerad av BarryHero 2018-11-21 kl. 16:50.
Citera
2018-11-21, 16:27
Medlem
Rankar han rätt högt bland dom tidigare förbundskaptener.
Citera
2018-11-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tjena.

Det finns långa trådar om hans båda föregångare Lars Lagerbäck och Erik Hamrén så det känns rimligt att vår nuvarande förbundskapten Janne Andersson får en egen tråd han också.

Janne Andersson har varit en frisk fläkt som förbundskapten efter att ha tagit över som förbundskapten efter Erik Hamrén (2009-2016) efter besvikelsen EM 2016. Trots många spelaravhopp (t ex Kim Källström, Andreas Isaksson, Zlatan Ibrahimovic, Pontus Wernbloom, Oscar Wendt, Erik Johansson, Erkan Zengin, och Rasmus Elm) lyckades Andersson leda Sverige till VM efter att ha hamnat i samma kvalgrupp som storheterna Frankrike och Nederländerna, och ställts mot Italien i playoffmötena för en plats i VM 2018. Väl i VM vann man gruppen före Mexiko, Sydkorea, och Tyskland och gick till kvartsfinal efter en stabil seger mot Schweiz innan ett pånyttfött England blev för svårt. Under hösten 2018 har Sverige lyckats vinna sin UEFA Nations League-grupp före Turkiet och Ryssland och har satt sig självt i ett bra läge inför kommande EM-kval där man får en lovande lottning samt kan få slåss om en EM-plats genom UNL ifall kvalet inte skulle gå som man hoppades.

Janne Andersson har även uppmärksammats utomlands och blev utsedd till 2018 års 17:e bästa fotbollstränare av det ansedda fotbollsmagasinet Four Four Two:

Frågeställningar

Hur högt håller ni Janne Andersson som förbundskapten efter sina första 2,5 år som svensk förbundskapten? Väger hans Sverige-meriter redan tyngre än Erik Hamréns? Hur förhåller ni er till Janne Andersson i jämförelse med t ex Lars Lagerbäck? Vad tror ni om Janne Anderssons framtid? Hur länge kommer han att basa över Sverige? Hur intressant är han för utländska klubblag och landslag?

Finns det någonting kring Janne Anderssons ledarskap ni är kritiska till?

Idag är det svårt att vara kritiskt inställd till Janne Andersson. Har har verkligen gjort så mycket rätt.

Zlatan-frågan har han hanterat med bravur.

Media hanterar han utomordentligt. Han känns naturlig och förberedd i intervjusituationer (Hamrén kändes tillgjord, socialt avvikande och defensiv när han mötte media).

Janne tycks vara omtyckt av landslagets spelartrupp. Såväl av yngre förmågor som av äldre spelare. Inte ens bänknötarna tycks beklaga sig.

Men det är väl framgångens välbehag han åtnjuter.

Han kanske borde göra någonting åt Berg? Han tycks ju vara frälst på Berg trots senaste årets hopplösa ineffektivitet.

Finns det någon liten spricka mellan Janne och Forsberg?
Senast redigerad av DrSilverdufva 2018-11-21 kl. 17:05.
Citera
2018-11-21, 17:34
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Han kanske borde göra någonting åt Berg? Han tycks ju vara frälst på Berg trots senaste årets hopplösa ineffektivitet.

Finns det någon liten spricka mellan Janne och Forsberg?
Jag tycker han förklarade bra i intervjun efter matchen igår hur han ser på Berg och hans betydelse för laget, och motiveringen till att han ständigt får starta. Backe var ju inne på samma sak, och jag köper deras resonemang.

I övrigt har jag svårt att se att Janne är den typen av tränare som behöver hantera ”sprickor” med spelare. Han känns alldeles för tydlig och professionell i sin kommunikation och sitt ledarskap för att sådant ska uppstå.
Senast redigerad av junaz 2018-11-21 kl. 17:37.
Citera
2018-11-21, 17:39
Medlem
anteri17s avatar
Jag älskar hur han kan stå och mysa och berömma fina insatser. Jag tror det är viktigt att inte alltid stirra sig blind på framtiden, utan att också slå sig för bröstet vid segrar, inte hitta småfel, och att hylla en sådan som Jakob Johanssons insatser.
Citera
2018-11-21, 18:56
Medlem
Vanstertrollets avatar
Älskar Janne. Den enda kritiken jag eventuellt har mot honom är att jag tycker att vi i vissa matcher blir lite väl passiva och statiska i vårt spel. Jag tycker att vi har material till att kunna föra spelet mot alla lag förutom dom absolut bästa lagen, men det är inte alltid vi gör det. Vi har haft problem med att dominera matchbilden mot lag som Bulgarien, Norge, Rumänien osv. Matchen igår är ett typexempel på hur jag anser att vi bör kunna spela mot den typen av motstånd. Nu var ju matchen igår såklart speciell eftersom Ryssland var nöjda med kryss och självmant lät oss föra spelet, men ändå.
Citera
2018-11-21, 21:03
Medlem
ZlatanManias avatar
"Väger hans Sverige-meriter redan tyngre än Erik Hamréns?"

Absolut! Hamrén gjorde två godkända kval och det var inför EM-2012 och VM-2014, att vi tog oss till EM var starkt men väl där blev det mycket besvikelse och att vi torska mot Portugal med Ronaldo i storform kan man inte klandra Erik för. Kvalet inför EM 2016 var riktigt dåligt och har nog aldrig varit så besviken på landslaget som vid 1-4 förlusten mot Österrike (!) och vore det inte för play-off matcherna mot Danmark där Zlatan var fenomenal skulle fiaskot va fullbordat, sen var det ännu en besvikelse som väntade..

Jannes prestation i och med kvalgruppen och hela VM-slutspelet triumferar allt bra Erik gjort med råge!

Janne har byggt upp ett starkt kollektiv medan Hamrén satsa på individer och agera mer eller mindre Zlatans nickdocka.
Citera
2018-11-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Älskar Janne. Den enda kritiken jag eventuellt har mot honom är att jag tycker att vi i vissa matcher blir lite väl passiva och statiska i vårt spel. Jag tycker att vi har material till att kunna föra spelet mot alla lag förutom dom absolut bästa lagen, men det är inte alltid vi gör det. Vi har haft problem med att dominera matchbilden mot lag som Bulgarien, Norge, Rumänien osv. Matchen igår är ett typexempel på hur jag anser att vi bör kunna spela mot den typen av motstånd. Nu var ju matchen igår såklart speciell eftersom Ryssland var nöjda med kryss och självmant lät oss föra spelet, men ändå.

Håller inte riktigt med. Tycker vi får ut otroligt mycket av det spelarmaterial som finns att tillgå. Vi har förvisso bättre försvarsuppsättning (målvakt och backlinje än vi haft på länge).

Mittfältet ser okej ut med Sebastian Larsson, Forsberg, Ekdahl och Claesson om alla är friska, hela och i form. Men när vi spelar med Johansson och Svensson (exempelvis) på mittfältet tappar vi omedelbart förmåga att hålla och spela boll. Då kommer motståndarlaget mittfält ofta vara bolltekniskt skickligare och vi ställs på defensiven.

Lägg där till att vi har fullkomligt urusla anfallare jämfört med andra landslag på samma nivå. Tyvärr.

Det räcker inte för att vara bollförande laget mot motståndare som Turkiet ens.

Spelarmaterialet som finns att tillgå är defensivt baktungt och Janne har gjort det bästa utifrån situationen.

Men jag har tilltro till att Kristoffer Olsson ska kunna bli en fin tillgång på mittfältet i framtiden.

Vore kul om några av landets unga anfallare kunde göra ett lyft också.

Synd att Guidetti aldrig blommade ut till den spelare han kunde ha blivit.
Citera
2018-11-21, 21:55
Medlem
Joelfrogs avatar
Bättre än Hamren, Hamren hade bättre spelare än Janne men Janne har ändå lyckats bättre
Citera
2018-11-22, 01:02
Medlem
Korders avatar
Precis som förväntat har han varit vad landslaget behövde. Tänk om vi bara kunde rassla fram en målskytt nu också...
Citera
2018-11-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Bättre än Hamren

Helt klart, med bred marginal också..
Citera
2018-11-22, 14:17
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ja det var väl på tiden att janne fick en egen tråd. Funderade själv på att skapa en efter vm succen men pallade inte . Men var lite tveksam på janne som förbundskapten när han utnämndes. Känndes så tråkigt svenskt typ. Men det är just det "tråkiga svenska" som jag verkligen börjat uppskatta. Organisation och lagarbete. Ödmjukt och hårt arbetande. Det är där vi svenskar är som bäst, oavsett idrott. Under zlatans tid fick vi ju inte se det. Nu har vi äntligen ett landslag att vara stolta över i fotbollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in