Citat:
Ursprungligen postat av
Rumbledoll
Men kära armstark. Varför låter du så sur och arg? Vi måste väl få ha våra olika åsikter och teorier och fantasier? Du själv tror ju på en mörkläggning när det gäller scientologispåret och du är i din fulla rätt att tro på det. Vi får väl tro precis vadsomhelst framtill och om vi får fakta. Vad spelar det för roll om vi har fel eller rätt i slutändan? Det är ju ett helt obegripligt och tragiskt fall vi har att göra med. När det gäller fakta och sjukdomar så har vi ju bara Moas rektors ord om en ofattbar sjukdom, någon slags trötthet. För mig spelar inte diagnosen någon större roll. Jag vill veta varför Agnes och Moa inte fick leva. Varför fick dom inte själva besluta om huruvida deras liv var värt? Allt här handlar om Oskar o Hanna. Hanna o Oskar. Vilka var dom? Hur mådde dom? Vilken diagnos hade Agnes o Moa? Som om det skulle ge föräldrarna rätten att ta deras liv. Nej. För att vara övertydlig. Ingen. Jag säger. Ingen här har på något sätt försvarat barnamord. Självklart inte. Men varför är då ev. diagnoser så viktiga?
Vad jag ville med denna rant var bara att säga, låt allas teorier få finnas och med tiden får vi veta. Inte vem som fick rätt!!! Utan vad som verkligen hände. Vad hjälper det att ha ”rätt’ när Agnes och Moa inte fick leva...
Jag tror inte på någon mörkläggning när det gäller något scientologspår, jag tror att det kan ha funnits en ”religiös” övertygelse i familjen som sänkte tröskeln för självmord. Alla religioner har en tro på själavandring, reinkarnation, paradiset, rymdfärder eller liknande som förlängning på livet. Så det känns varken otänkbart eller konspiratoriskt i min värld. Det är något som har existerat i eviga tider och inspirerat så väl korsriddare, kamikazepiloter och självmordsbombare att ta sitt liv för ära, berömmelse, rikedom, evigt liv, oskulder eller vad som nu råkar erbjudas av den falske profeten.
Det behövs ingen mörkläggning för att dölja en sån koppling, det finns få som är helt öppna med sin tro. Framför allt när det handlar om dom mer oortodoxa trossamfunden i landet. Det finns inget som motsäger den officiella förklaringen med sjukdom, dålig livskvalitet och brist på framtid med tanken att religion har haft påverkan på föräldrarnas handlande. Jag tycker snarare att det är tvärtom, livskvalitet är en bärande del i många new-age teorier och fyller den saknade pusselbiten till varför dom spårade ur.
Så ja, jag tror faktiskt att föräldrarna upplevde att dom hade rätten att ta barnens liv, jag tror till och med att dom kände att dom gjorde en välgärning och jag tror rent av att dom såg möjligheten till en ny framtid med bättre livskvalitet efter döden. Det är den bärande idèn i många religioner.
Men jag ogillar när man försöker lägga sitt pussel och kastar bort eller klipper till sina pusselbitar för att dom inte passar med bilden man har skapat i sitt huvud, att man bortser ifrån brev, testamenten, läkarintyg och vittnesmål från myndighetspersoner och poliser och hellre sätter sin tilltro till fantasier om förfalskade namnteckningar och mutade läkare som skrev falska läkarintyg fast dom såg att barnen egentligen mådde dåligt på grund av incest eller misshandel från sina sinnessjuka föräldrar som lyckades dupera både skola och sjukvård.